اگر اینترنت وصل نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

قطع شدن سراسری اینترنت در چند روز اخیر، سبب ایجاد مشکلاتی شده که شاید تا پیش از این بسیاری از کاربران تجربه نکرده بودند. با آنکه همچنان برخی سایت‌های داخلی و اپلیکیشن‌های خدماتی در دسترس هستند، اما قطع ارتباطات بین المللی، سبب ساز مشکلات بسیار زیادی شده که ساده‌ترین آن‌ها در عدم دسترسی به گوگل، ایمیل، پیام رسان‌، مسیریاب، بازی آنلاین و… خلاصه می‌شود.

با توجه به آنکه روند قطعی اینترنت بیشتر از حد انتظار شده و هنوز هم همچنان ادامه دارد، شاید این سوال به ذهن بسیاری رسیده باشد که اگر این قطعی اینترنت بین‌المللی برای مدت طولانی ادامه یابد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اصلا اگر اینترنت دیگر وصل نشود، چگونه باید زندگی را ادامه دهیم؟

کسب و کارهای مجازی از صفر شروع می‌شوند!

در طی سالیان اخیر و به‌خصوص با رشد بسیار زیاد شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از کسب و کارها بر بستر این شبکه‌ها شکل گرفته که مهم‌ترین آن‌ها اینستاگرام و تلگرام هستند. با آنکه تلگرام سال گذشته در کشور فیلتر شد، اما همچنان یکی از این پلتفرم‌های فعال محسوب شده و بسیاری از افراد با کمک گروه‌ها و کانال‌های آن، به درآمدزایی می‌پردازند. اینستاگرام هم وضعیت مشابهی دارد و با توجه به تصویر محور بودنش، تعداد بی شماری از فروشگاه‌های کوچک اقدام به راه اندازی و عرضه محصولات و خدمات‌شان کرده‌اند.

حال باید پرسید آیا امکان انتقال این بیزینس‌ها به پلتفرم‌های داخلی وجود دارد؟ در حالت تئوری بایستی گفت بله! امکانات موجود بر روی تلگرام و حتی اینستاگرام را می‌توان بر روی نمونه‌های داخلی چون گپ، بله، سروش، ایتا، آی‌گپ، لنزور و… پیاده کرد، به‌شرط آنکه ظرفیت فنی لازم هم وجود داشته باشد. امری که در طی چند روز اخیر و با هجوم کاربران داخلی به استفاده از آن‌ها، به‌خوبی مشخص شده کندی سرویس‌ها و اختلالات به‌وجود آمده در عملکردشان، همچنان چنین ظرفیتی را متصور نمی‌داند. چه بسا که وام‌ها و مبالغی که در طی این مدت گرفته‌اند، همچنان جوابگوی ارتقای فنی آن‌ها نیست.

البته این مسایل همگی جدا از مواردی چون اعتماد صاحبان مشاغل به این ابزارهاست و البته قطع شدن ارتباط با خارج از کشور، خود به منزله کوچک‌تر شدن حوزه فعالیت این بیزینس‌ها بوده که باعث ضرر رساندن به بانیانش خواهد شد. از سوی دیگر تصور آنکه اکثر این بیزینس‌ها مجبور هستند تا دوباره از نقطه صفر شروع به فعالیت و بازاریابی برای کار خود کنند، خودش یک ضرر بزرگ دیگر خواهد بود. با توجه به تعدد این اپلیکیشن‌ها و ظرفیت پایین موتورهای جستجوی فارسی، شاید بهتر باشد که از پخش تراکت و بازاریابی با بلندگو شروع کنند!

جستجو دیگر معنا ندارد!

تاملی در رفتار کاربران نشان می‌دهد که هر فرد برای یافتن تاپیک مورد علاقه خودش، بیش از هر چیزی روی به جستجو در اینترنت می‌آورد و کجا بهتر از گوگل؟ حتی اگر گوگل هم نباشد، مکان‌هایی چون بینگ، یاندکس، یاهو و… در رتبه‌‌های بعدی قرار می‌گیرند که به طور معمول سرویس‌های خوبی را هم ارایه می‌کنند، اما وقتی این گزینه‌ها که همگی خارجی هستند، در دسترس قرار ندارند، چه بایستی کرد؟

فقط کافی است سری به موتورهای جستجوی فارسی همچون پارسی‌جو و یا یوز بزنید! تفاوت عملکرد آن‌ها با موتوری چون گوگل در سرچ به‌قدری فاحش است که احساس می‌کنید اگر با گوگل پیش از این دارای دوربین جستجوگری با وضوح ۱۰۰ مگاپیکسل و انواع و اقسام امکانات بودید، این بار یک سنسور ۱ مگاپیکسلی ساده هم نصیب‌تان نشده است! تازه اگر دکمه شاتر کار کند، چرا که در بررسی ما با موتور جستجوگر یوز، صفحه ارور داده و حتی همان عکس یک مگاپیکسلی را هم تحویل نمی‌داد!

نامه جای ایمیل را می‌گیرد!

تقریبا اکثریت قاطع مردم در کشورمان، از بسترهای خارجی برای ساخت ایمیل استفاده می‌کنند که معتبرترین آن‌ها جیمیل بوده و پس از آن یاهو، اوت‌لوک و… قرار دارند. البته در طی سالیان اخیر، برخی سرویس‌های بومی ایمیل نیز راه اندازی شد که هیچ‌کدام نتوانستند به توفیق خاصی دست یافته و تعداد کاربران‌شان در حد بسیار کمی باقی ماند.

حال اگر قرار باشد که ارتباط بین‌المللی اینترنت هم قطع شود، حتی همان سرویس‌های داخلی نیز امکانی برای ارسال ایمیل به خارج از کشور نخواهند داشت و دیگر برای ارتباط داخلی چه نیازی به ایمیل است؟ می‌توان از همان روش نوستالژیک ارسال نامه استفاده کرد. خوشبختانه سیستم پست هم نسبت به گذشته دارای کیفیت بالاتری شده و نامه‌های‌تان با سرعت بیشتری به مقصد می‌رسد. تازه چیزی هم وارد اسپم نشده و نامه‌ها را می‌توانید به یادگار، در زونکن خاطرات‌تان طبقه‌بندی کنید.

بازی‌های آفلاین رونق خواهند یافت!

یکی از سرگرمی‌های روزمره برای تعداد زیادی از علاقه‌مندان به بازی، انجام عناوین آنلاین و مشهور چون کلش آو کلنز، ساکر استار، کلش رویال، هیل کلایمب و… است که با قطع ارتباطات بین‌المللی، صرفا می‌توانند به انجام بازی‌های محدود آنلاین داخلی و یا آفلاین خارجی بپردازند، تقریبا مشابه روزگاری که نه گوشی‌ها چندان هوشمند بودند و نه اینترنت به آسانی امروز در دسترس عموم قرار داشت.

قاعدتا این خیل گسترده از گیمرها که اکثرا در دسته سنی نوجوان و جوان قرار دارند، از چنین امری آزرده خاطر خواهند شد، چرا که لذت یک بازی آنلاین را نمی‌توان با یک نمونه آفلاین سنجید و شاید مقایسه آن‌ها، مانند اختلاف رانندگی لامبورگینی با فولکس واگن قورباغه‌ای باشد! البته یک راه حل دیگر هم وجود دارد، این دسته از کاربران می‌توانند گوشی را به کناری نهاده و به بازی هفت سنگ یا بالا و بلندی روی بیاورند!

دیگر نیازی به دانش انگلیسی نیست!

از آنجایی که بسیاری از افراد برای یافتن منابع علمی و حتی خبری خود به سایت‌های خارجی رجوع می‌کنند، با بسته شدن اینترنت بین المللی، دیگر نیازی به این سورس‌ها نداشته و قادر هستند تا به جای استفاده از هزاران منبع بین المللی، به چند عدد داخلی اکتفا کرده و اگر هم چیزی نیافتند، به کتب علمی و کتابخانه‌ها مراجعه نمایند. اگر هم باز مقاله و مطلب به‌روزی نبود، به ذهن و دانش خودشان اکتفا کرده و اقدام به تولید تفکرات و مقالات بومی کنند و حتی اگر نیاز شد، چرخ را از اول اختراع کرده و سبب رونق گرفتن صنایع پیشرفته داخلی شوند.

با گسترش این امر علاوه بر آنکه بر میزان تحرک افراد هم افزوده و از میزان چاقی کاسته می‌شود (به‌خاطر حضور در کتابخانه‌ها و یا رفتن به میدان انقلاب برای خرید پایان نامه‌های دیگران!)، دیگر نیازی به استفاده از زبان‌های بیگانه و به خصوص انگلیسی نخواهد بود، چرا که دیگر اکثر منابع به فارسی بوده و همگی می‌توانیم در کنار یکدیگر، فارسی را بیشتر پاس بداریم!

حسرت خوردن به پایان می‌رسد!

اگر شما سوار ماشین زمان شوید و به ۵۰ سال پیش بازگردید، متوجه خواهید شد که وسیله نقلیه آن دوران، خودروهایی پر مصرف و کم امکانات بوده که از نظر توانایی و طراحی ظاهری، با پراید و پژو 405 امروزی به‌خوبی برابری کرده و حتی ضعیف‌تر هستند! حال با بسته شدن درب‌های ورود اطلاعات، ما دیگر خبری از خودروهای با امکانات آن چنانی و ظاهر رویایی نخواهیم دید و تصور می‌کنیم همین چیزی که سوار هستیم، بهترین است! دیگر خبری از گوشی‌های مدرن نخواهیم داشت، لپ‌تاپ‌های چند هزار دلاری را ندیده و رویای خریدن دوربین جدید و پهپاد پیشرفته نیز به ذهن‌مان خطور نمی‌کند!

پس با این بی‌اطلاعی از وضعیت دنیای بیرونی، به همین داشته‌های خودمان قناعت کرده و حسرت خوردن‌مان نیز به پایان می‌رسد؛ چرا که تا همین چند روز پیش که می‌دانستیم این وسایل هستند، مگر چند نفر قادر به تهیه کردن‌شان بودند؟ صرفا جز حسرت خوردن کاری نمی‌توانستیم بکنیم که با قطع شدن ارتباط، این امر منفی نیز از ما دور خواهد شد و برای همین کم‌تر غر غر کرده و به سفره‌هایی که کوچک‌تر از قبل شده‌اند، این بار با لبخند می‌نگریم!

87 در مورد “اگر اینترنت وصل نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟”

  1. عجب…برگردیم به 50 سال قبل؟؟؟
    ما همین الانشم 100 سال عقبیم….
    اینجور میخوان کشورو اداره کنن؟؟

    12
  2. با سلام خدمتتون عرض کنم که من مدیر یک خدمات کامپوتری کوچک هستم .. با یک فرزند … واقعا این چند روز حتی یک هزار تومن هم نتونسنم در آمد داشته باشم … قطع شدن اینترنت واقعا اعصابم رو خورد کرده … تلگرام و اینستاگرام به درک … لا اقل یک متور جوستجوگر خوب میداید .. بازم راضی بودم … واقعا حالم خراب ..
    زن و بچه من چه گناهی دارن با این همه مخارج …

    3
    11
  3. من فقط برا این ناراحتم که نمی تونم بازی شرط بندی latibet یا تاینی2019 بازی کنم و پول دربیارم ۲روزه بی پولم تو اون ساید بازی میکردم و پولی درمیاوردم بازی پاسور .انفجار خدا لعنتشون کنه

    12
    1
  4. سلام بر ایرانی های عزیز اگه واقعا قطع باشه مشکلی نداریم فقط جاگزین بذارید قبلش الان پیام رسان ها تون قطع وصل میشه یا گوگل پارسی جو اصلا چیزی پیدا نمی کنه تعداد بسیار کمی پیدا میکنه حداقل یک جایگزین خوب انتخاب کنید ممنون میشم انشاالله به ملی شدن اینترنت برسیم مرسی یاعلی.

    51
    1
  5. فقط میتونم بگم واسه تمام کسایی (بجز آقازاده ها و..) که بعد از انقلاب تو ایران بدنیا اومدن متاسفم که جز جنگ و گرونی و حسرت چیزی تو زندگی ندیدن.

    13
    1. ببر بده هاردتو پروگرام کنن درست میشه گرچه روشن بودنشم دردی ازت دوا نمیکنه! اینترنتت قطعه فقط میتونی با دوربینت ور بری

  6. من از اینکه یک ایرانی ام سرم پایینه و شرمسارم . من یک برده ام نه یک شهروند دارای حق و حقوق . روز به روز اوضاع داره بدتر میشه از کجاش بگیم .. عه راستی اعتراض نکنم میشم اوباش و آشوبگر . چقدر شعر زمستان اخوان ثالث مناسب این روزاست .

    1
    24
  7. پنجاه و هشتی

    من متولد 58 هستم. یعنی بدبختر از دهه 50 و 60 نداریم.مدارس 50 نفره .کنکور 2ملیونی.بیکاری. حالاهم 40 سالمونه و از دسترسی به اصلیترین امکانات زندگی محروم. به پدرم گفتم چه کردی با ما؟ چی بود چی شد؟ سرشو از شرم میندازه پایین. ما نسل سوخته ایم. از وقتی یادمه. یک روز این مملکت بدون بحران نبوده. امر میکنن هر هفته یکبار برید ارزوی مرگ تمام دنیا رو جار بزنید. حالا بومرنگ شده برگشته. خشک و تر هم نمیشناسه. همه کسانی که ارزوی مرگ دنیا رو داشتن الان برای خودشون ارزوی مرگ میکنن. اخرش از این خراب شده میرم. حتی اگه شده افغانستان. مالی. مالدیو…

    20
  8. مملکت نیست که

    تا حالا دلمون به این خوش بوو که یه کره شمالی هست که وضعش بدتره اما حالا دیگه اوضاحی افتضاحتر وجود نداره. حیف جوونیه ما

    18
  9. ی خبر خوب
    جناب وزیر نیرو هم اعلام کردن که تا پایان سال اب و برق و گاز گران نخواهد شد .
    ملت ایران ما چقد خوشبختیم
    بنزین هم که سالیانه همیشه گرونتر شده و مطابق تورم بنظرتون تورم سال بعد چقده و چند میره رو بنزین

    15
  10. مایه شرمندگیه منه که تو ایران زندگی میکنم
    به مرگ میخابونن ما رو که به تب راضی بشیم
    ای وای بر روزهای جوانی ما که تواین مملکت بر باد رفت و هیچ وقت برنمیگرده

    2
    38
  11. امروز دنبال یه تحقیق دانش آموزی می گشتم. بجان خودم متوسل شدم به موتور یوز!!!! دودش دراومد به خدا قسم. یه اسم مناسب واسه این موتور پیدا کردم. بر همان وزن. !!!!!!

    40
  12. خب شما مشکل از خودته … چون نتونستی هدف گذاری کنی و برنامه ریزی داشته باشی که به خانواده هم اهمیت بدی….کسانی که از کره شمالی شدن ایران خوشحالن صد در صد یا احمقن….یا سود میبرن تو این شرایط

    2
    16
  13. من دوره اول رای ندادم به روحانی، ولی دوره دوم از ترس اینکه رئیسی رای بیاره و بخواد واسه اینترنت محدودیت ایجاد کنه اجبارا به اون […] کلید دار رای دادم. کاش دستم میشکست و رای نمیدادم اصلا، الان از حماقت خودم حالم به هم میخوره که اینقدر راحت دروغهای مناظراتی و حرفهای قشنگی که درباره حقوق شهروندی میزدو باور کردم. گفتم اینجا بیام پیش همه اعتراف کنم بلکه از عذاب وجدانم کم کنم. از همه حلالیت میطلبم به خاطر اشتباهم.

    1
    67
  14. خیلی حمایت کردم از این سیستم ولی الان نمیتونم جواب پسر ۱۸ ساله ام را بدهم و به هزار دلیل موجه و غیر موجه تفکرات بنده را زیر سوال برده!
    عججججججب
    این بود شعارهای انقلابی ولی یک چیزی تو گلوم گیر کرده و حس اینکه ما با یک سیستم کمونیسم طرف هستیم!منظورم سیستم داخلی

    2
    50
  15. با گران شدن بنزین به زودی شاهد افزایش نرخ همه چیز در کشور خواهیم بود و فقر و قحطی کشور را فرا میگیرید این که میگن کنترل میکنند بازار رو همش ریا و بازی های همیشگی هست غیرممکنه بنزین گرون بشه و چیزی گرون نشه مردم خودتون برای روزهای سخت تر آماده کنید روزی میرسه که به خودتون نفرین میکنید که چرا ایرانی هستید

    5
    79
    1. قبلا هم می گفتند کنترل می کنند ؟ یک مورد نام ببرید که کنترل شد .
      به خدا قسم کار من کاملا به اینترنت وصل هست . الان خونه نشین شدم تو این گرونی و …

      43
  16. دشمنی با آمریکا ونزوئلا دشمنی با آمریکا کوبا دشمنی با آمریکا کوره شمالی. مسئولان در رفاه و مردم در ذلت. و بالعکس.

    1
    37
  17. جواد گرامی

    ملتی که با مشتهای گره کرده انقلاب میکنن، با همان دستها گدایی خواهند کرد!!
    (چرچیل)

    4
    137
  18. اتفاقی که می افته اینه که من از شرکت های اینترنتی شکایت میکنم و پولی که بابت اینترنت دادم رو پس میگیرم ازشون

    3
    61
    1. اگه پولتو پس دادن که خوبه البته اگه شکایتت ثبت بشه و بازم البته اگه به رسمیت بشناسنت و بازهم البته …

      55
  19. سلام درآن دنیا طبق گفته قران کریم گروهی فقیر وبدبخت وفلاکت زده دراین دنیارا میبرندبه جهنم آن گروه به خداوند اعتراض می کنندکه مادردنیا خیری ندیدیم حالا هم باید بریم به جهنم بلافاصله رهبرانشان میگویندمگرماشمارا به زوربه اطاعت از خویش وادارنمودیم میگویند نه .پس به آنها می گویند باهم میرویم به جهنم .برویددعاکنیدکه آن گروه مانباشیم .چونکه هرچه من می بینم این است که مسلمانی راملعبه خویش کرده ایم

    4
    63
  20. م ..م ..ه رو لو ..لو برد ، فرصتی فراهم شده که معتادین به فضای مجازی این فضا رو ترک کنند ، ترک کردن معمولا با درد همراهه عزیزان دل ، …. از طرف وزیر جوان

    88
    14
    1. مرزهای بی‌غیرتی و خودبینی و خودخواهی رو درنوردیدی عزیز، متاسفم برای خودم که با امثال تو هم‌میهنم، درکت از اینترنت فکر کنم خلاصه میشه تو چهارتا سایت مستهجن، عقب‌مانده ذهنی.

  21. من موندم اینا عقلی تو سرشون هست؟
    واقعا سواد دارن که این حرفا دارن میزنن؟
    قرن ۲۱بعد شما میاید مثل اب خوردن اینترنت به روی ۸۰میلیون نفر قطع میکنید
    شرافتتون به چه قیمتی فروختید؟
    یک عمر این مردم خوشی ندیدن زندگی که هیچ زنده موندن واسمون جهنم کردید خدا لعنتون کنه

    2
    132
    1. متاسفانه حقیقت داره بیشتر مردم هالو هستن دوست عزیز! بنزین گرون شدن ملت ریختن بیرون ولی همین که اینترنت رو قطع کردن مردم عین همون “هالو”هایی که شما میگین رفتن تو سوراخ موش و شروع به التماس و زجه زدن برای وصل اینترنت کردن . حالا هالو هستند یا نه ؟ مردمی که وقتی بنزین میشه 3 تومن بازم با ماشین میرن بیرون بازم بنزین میخرن و هر چی هرچیزی گرون تر میشه ازش بیشتر میخرن انگار که قراره قحطی بیاد
      امیدوارم تغییری ایجاد بشه

  22. مثلا با اینکار میخوان جلوی اعتراضاتو بگیرن اینکه خودش از بنزین ۳ تومنی بدتر مردمو تحریک میکنه احمقا

    2
    179
  23. دارم دیونه میشم من کارم توو صنعت هست باید دیتا شیت تجهیزات را داشته باشم که هیچ راهی برا دانلود نیست ای خدا ای خدا ما را راحت کن از این وضعیت مزخرف …..

    3
    104
    1. نگران نباش دوست عزیز.بیت کوین های شما همونجا محفوظه.یه سفر بری کشورهای همسایه میتونی راحت بفروشی.

      4
      19
  24. بزودی شاهد عده ای بیشعور خواهید بود که ازین عقب رفت تاریخی با نهایت تعصب و بدون تفکر دفاع خواهند کرد و بخاطرش یقه پاره میکنند

    3
    209
  25. کربلا و مشهد وقم پیاده،اینترنت تعطیل،بنزین گران، خبررسانی صفر،موادغذایی درآستانه ی قحطی
    بازگشت به دوره پرفتوح ودرخشان قاجار

    4
    182
  26. آقایون شترسوار بیش ازین ازشونتوقعی نمیرفت.
    مملکتداری کردنشون اینجوریه
    دوزار باوری هم آدم به سیستمشون داشت با این مسخره بازیاشون و یهو قیمت بنزین اعلام کردن و یهو کل کشور وقطع کردنشون از بین رفت.

    2
    123
  27. مردمو بدبخت کردید این چه کاریه. ۱۰ دی چک دارم پولم تو بازار ارز جهانی گیره . خدا ازتون نگذره . مردمو بدبخت کردید عین خیالتونم نیست.

    6
    226
  28. مقاله نویس بعد از نوشتن مقاله وسایل شخصی اش را تحویل زندان بان میدهد و برای اقدام علیه امنیت ملی برای نوشتن مقاله به داخل انفرادی زندان اوین هدایت میشود

    8
    236
  29. اگه قرار باشه اینترنت بین المللی قطع بشه به نظرتون کسی حاضره برای مطالب آشغال داخلی و امکانات مزخرف هزینه اینترنت بده؟ والا چه مردم نفهمی هستیم ما، 80 میلیون بلند شین برین از ایران بیرون یه عده اقلیت به خوبی زندگیشون رو بکنن چرا مزاحمشون میشید و هر روز اغتشاش می کنید. شب خوابیدی صب بلند شدی بنزین شد 3 برابر خب حق اعتراض نداری، اینترنت رو هم دلشون خواستن قطع کردن. مملکت ارث پدری اینها هستش هر جور خواستن رفتار میکنن!

    8
    408
    1. مقاله خوبی بود. ولی شما هم بازدیدهاتون رو از دست میدید..
      شغل تولید محتوا و سرور و خرید دامین و…. رفت تو هوا.
      تو همون کامنتی که تایید نکردید هم عرض کردم، ما از این وضعیت خارج میشیم + دردی از اقایون دوا نمیشه.
      در طولانی مدت شرکت های خدمات اینترنتی فروششون کمتر میشه. سه روز دیگه من باید تمدید کنم ولی قطعا تمدید نمیکنم.
      شرکت مخابرات وضعش خوب میشه، چون مکالمات زیاد میشه، فکس و ارسال نامه هم همینطور. تبلیغات sms و کاغذی هم همینطور.

      2
      76
      1. من یکی که از وقتی اینترنت قطع شده خیلی خوشبخترم. زمان بیشتری رو صرف خانوادم کردم و رابطم با همسر و بچه ام بهتر شده. حتی این چند روز تونستم شبی دو سه ساعت مطالعه کنم و مطمئنم توی محیط کار هم موفق تر خواهم بود چون دیگه شبکه های اجتماعی حواسمو پرت نمیکنن. از همه دست اندر کارانی که اینترنت رو قطع کردن کمال تشکر رو دارم. از خدا میخوام که ….. بره توی ….. شون منظورم اینه برکت بره توی سفرشون :]

        244
        48
        1. شما الاف و بیکاری که خوشحالی از قطعی اینترنت، اونایی که خرجشون از اینترنت در میاد چی؟ خوب نیس ادم فقط خودش رو ببینه :/ حتی نمی تونید تصور کنید چ استرسی به کسایی که درامدشون از طریق نت هس، این روزا وارد شده، شما اگه فکر میکنی که مشکلاتی ک توی زندگیت داشتی، بخاطر اینترنت بوده، بهتره سبک زندگی تو عوض کنی، مودمت رو بفروشی، بسته نخری، تا با خیال راحت بتونی به زندگی برسی.

          3
          32

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH