هواوی تامین‌کنندگان آمریکایی خود را به دور زدن تحریم‌ها تشویق می‌کند

وزارت بازرگانی آمریکا می‌گوید هواوی تامین‌کنندگان آمریکایی خودش را تشویق به خارج شدن از آمریکا می‌کند. تحریم هواوی این شرکت را از دسترسی به زنجیره تامین این کشور که سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد دلار در آن خرج کرده بود، محروم ساخته است. هواوی در حال‌حاضر از قطعاتی استفاده می‌کند که قبلا برای روز مبادا ذخیره کرده بود. در اثر این تحریم‌ها، شرکت اخیرا نتوانست از نسخه اندروید مجهز به سرویس‌های گوگل پلی و همچنین اپلیکیشن‌های اصلی گوگل، بر روی هندست‌های جدید خود استفاده کند و همین موضوع مشکلات بسیار زیادی را برای فروش‌های جهانی آن‌ها ایجاد کرده است.

امروز، Wilbur Ross، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در مصاحبه با رویترز ادعا کرده است که هواوی تلاش می‌کند تا تامین‌کنندگان آمریکایی را ترغیب به شکستن قوانین آمریکا بکند و از آن‌‌ها می‌خواهد که کارخانه‌های خود را به خارج از کشور انتقال دهند.

جلسه کاخ سفید

برای کسانی که در جریان موضوع نیستند باید بگوییم که وزارت بازرگانی آمریکا در ماه مه امسال هواوی را به دلایل امنیتی در لیست تحریم خود قرار داد. اقدامی که باعث شده تا شرکت چینی قادر به خرید نرم‌افزار یا قطعات آمریکایی نباشد. در حالیکه برخی‌ها هنوز معتقدند که مذاکره‌کنندگان آمریکایی از هواوی به‌عنوان یک برگ معامله در رسیدن به یک توافق جدید تجاری با چین استفاده خواهند کرد، اما باید توجه داشت که مساله فراتر از این‌هاست و این شرکت در آمریکا به‌عنوان یک تهدید امنیت ملی در نظر گرفته شده است. دلیل آن هم وجود قانونی در چین است که به دولت آن کشور اجازه می‌دهد تا هواوی را ملزم به جمع‌آوری اطلاعات از شرکت‌ها و مشتریان آمریکایی بکند. و به‌همین‌خاطر است که قانون‌گذاران آمریکا نگران این هستند که مبادا گوشی‌ها و تجهیزات شبکه این شرکت دارای امکاناتی برای ارسال اطلاعات مذکور به پکن باشند. البته هواوی همه این اتهامات را رد کرده است.

شکایت هواوی از FCC به‌خاطر ممنوع کردن USF از خرید تجهیزات شبکه این شرکت 

Ross، امروز به رویترز گفته است که هواوی علنا شرکت‌های آمریکایی را ترغیب به این می‌کند که تولیدات خود را به خارج از کشور انتقال دهند. هر شرکتی که بخواهد برای دور زدن تحریم‌ها، کارخانه‌های خود را به بیرون آمریکا ببرد، قوانین آمریکا را نقض کرده است.

تحریم هواوی

هفته پیش گزارش‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه دولت ترامپ به‌دنبال ایجاد تغییراتی در یکی از قوانین تجاری خود به نام Direct Product Rule است که دامنه همکاری سازندگان آمریکایی با هواوی را محدود خواهد کرد. براساس قانون جدید، محصولاتی که در خارج از آمریکا اما با نرم‌افزار یا تکنولوژی این کشور ساخته می‌شوند هم مشمول تحریم‌ها خواهند شد. قانون دیگری نیز به نام de minimis rule وجود دارد که به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا بر روی صادرات محصولات ساخته‌شده در خارج از کشور که دستکم شامل ۲۵ درصد محتوای آمریکایی هستند، کنترل داشته باشد. ظاهرا وزارت بازرگانی آمریکا به‌دنبال کاهش دادن آستانه مذکور به زیر ۲۵ درصد است؛ اقدامی که باعث خواهد شد تا هواوی امکان دسترسی به قطعات ساخته‌شده در خارج از آمریکا را هم نداشته باشد.

Ross گفته است که درخواست هواوی از تامین‌کنندگان آمریکایی برای خارج شدن از کشور، مشکلی است که ما به‌دنبال پیدا کردن راه‌حلی برای آن هستیم. اینکه آیا ۲۵ درصد، نسبت مناسبی برای همه زمان‌هاست، پرسشی است که باید حل گردد.

هواوی دیروز در شهر نیواورلئان دادخواستی را علیه کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) تقدیم دادگاه کرد. شرکت به‌دنبال آن است که این آژانس قانون‌گذار آمریکایی را به‌خاطر وضع قوانینی که استفاده از پول‌های Universal Service Fund (یا همان USF) را برای خرید تجهیزات شبکه هواوی ممنوع می‌کند، مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

اخیرا همه اعضای FCC، رای به جلوگیری از چنین خریدهایی با استفاده از پول‌های USF داده بودند. بد نیست بدانید که USF توسط FCC مدیریت می‌شود و پول‌های آن، هرماه از طریق کسر مقادیری از صورتحساب موبایل مشتریان تامین می‌گردد؛ این پول‌ها سپس برای توسعه شبکه‌های مخابراتی و اینترنت در مناطق دورافتاده و روستایی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. FCC همچنین به‌دنبال وضع قانونی است که اپراتورها را مجبور به حذف همه تجهیزات فعلی هواوی از روی شبکه‌های 3G ،2G و 4G خواهد کرد. این موضوع می‌تواند لطماتی را به اپراتورهای روستایی، که به‌خاطر بودجه کم اقدام به خرید تجهیزات ارزان‌تر هواوی کرده‌اند، وارد کند. هواوی با در اختیار داشتن یک سهم ۲۸ درصدی، بزرگترین تولیدکننده تجهیزات شبکه دنیاست.

هواوی در دادخواست خود گفته است که تصمیم FCC مبنی بر مسدود کرد پول‌های USF برای نخریدن تجهیزات هواوی یک تصمیم کاملا سیاسی است. امروز، Song Liuping، وکیل هواوی، به رسانه‌ها گفته است که: تحریم کردن شرکتی مانند هواوی، آن‌هم فقط به‌خاطر اینکه یک شرکت چینی است، به‌هیچ‌وجه چالش‌های مربوط به امنیت سایبری دنیا را حل نخواهد کرد.

هواوی همچنین در شکایت خود گفته است که چگونه تصمیم FCC، به افراد و کسب‌وکارهایی که در منطق روستایی مستقر هستند، آسیب خواهد زد؛ کسب‌وکارهایی که FCC همه آن‌ها را فراموش کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH