بانک کشاورزی

آموزش فعال سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف بانک کشاورزی

رمز دوم پویا یا همان رمز دوم یکبار مصرف به دستور بانک مرکزی در بانک کشاورزی و سایر بانک‌های کشور اجباری شده و مشتریان بانکی از اول بهمن ماه برای هرگونه خرید اینترنتی و سایر خریدهایی که نیاز به رمز دوم ایستا داشتند، از این رمز استفاده خواهند کرد. عدم آشنایی بسیاری از مشتریان با سازوکار فعال سازی رمز دوم پویا و استفاده از آن باعث شده تا فیدبک مناسبی از سوی مردم دریافت نشده و طبیعتا زمینه‌ساز مشکلات بعدی برای نظام بانکی کشور خواهد شد! ما در این مقاله قصد داریم نکات مختلف پیرامون رمز دوم پویا در بانک کشاورزی را مورد بررسی قرار دهیم.

بانک کشاورزی که بزرگترین بانک تخصصی دولتی کشور محسوب می‌شود و دهه‌هاست که در زمینه ارایه تسهیلات کشاورزی فعالیت می‌کند، حالا برای تامین نیاز ده‌ها میلیون مشتری خود اقدام به فعال سازی این طرح کرده و به دلیل گستردگی مشتریان بانک دولتی کشاورزی، بدیهی است که احتمالا با پیچیدگی‌های مختلفی نیز روبرو باشیم. این بانک با دارا بودن بیش از 2 هزار شعبه در سرتاسر کشور میزبان میلیون‌ها مشتری بوده و از جمله قدیمی‌ترین بانک‌ها در زمینه ارائه کارت بانکی محسوب می‌شود.

همان‌طور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد، هزینه فعال سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف در بانک کشاورزی رایگان بوده و شعب این بانک حق دریافت هیچ‌گونه هزینه اضافی را ندارند. بدیهی است در صورت تخلف از این قاعده، می‌بایست مراتب را به بانک مرکزی اطلاع دهید که قطعا با این موضوع برخورد خواهد شد. البته این بانک نیز نسبت به این موضوع تصریح کرده ولی طبیعتا یادآوری این نکته خالی از لطف نیست.

بانک کشاورزی

از دیگر نکات قابل ذکر در مورد رمز دوم پویای بانک کشاورزی این است که اعتبار رمز دوم صادر شده به صورت پیش فرض 60 ثانیه بوده و همانند سایر بانک‌های کشور است. بدیهی است در صورت دریافت رمز دوم و عدم استفاده از آن، بایستی برای خریدهای بعدی از رمز جدید استفاده کنید. این قابلیت که در همه بانک‌های کشور فعال شده، باعث می‌شود تا مشتریان نگران لو رفتن رمز دوم نباشند و صرفا با گذشت زمان و یا درخواست دوباره، رمز قبلی غیرفعال می‌گردد.

نکات مهمی که بایستی در بحث رمز دوم یکبار مصرف (OTP) به آن توجه کنید:

1- برای فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف (OTP) اجباری به استفاده از اپلیکیشن نیست. حتی اگر مشکلی با اپلیکیشن ندارید و استفاده از پیامک را می‌پسندید، امکان این انتخاب را خواهید داشت.

2- در صورتی که به شعبه بانک کشاورزی مراجعه کردید و کارمند بانک شما را مجبور به نصب اپلیکیشن کرد، امکان شکایت خواهید داشت چرا که نظام بانکی موظف به فعال‌سازی نسخه پیامکی برای همه مشتریان در صورت نیاز خواهد بود.

3- برای فعال‌سازی رمز دوم پویا به هیچ فرد حقیقی و حقوقی اعتماد نکنید. فعال‌سازی این رمز نه نیاز به واسطه دارد و نه نیاز به دانش فنی عجیبی! حتی اگر اطلاعات کافی ندارید، به شعبه بانک مراجعه کنید. کارمندان بانک موظف به راهنمایی و فعال‌سازی این رمز برای شما هستند.

4- هزینه استفاده از رمز دوم پویا روی قبض موبایل شما نیز لحاظ نخواهد شد و به شایعات موجود در این زمینه توجه نکنید.

در صورتی که شماره موبایلتان در سیستم بانک کشاورزی به درستی ثبت شده است، شما نیازی به مراجعه حضوری به شعب این بانک نخواهید داشت ولی در غیر این‌صورت و یا نیاز به تغییر شماره تلفن همراه، باید به شعب بانک کشاورزی مراجعه کرده و نسبت به تغییر یا ثبت شماره تلفن همراه مد نظر خود اقدام کنید.

بدیهی است برای فعال سازی رمز دوم نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانکی وجود نداشته و فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف از طریق خودپردازهای بانکی و دستگاه‌های غیرنقدی این بانک دولتی امکان پذیر است. بانک کشاورزی از جمله نهادهای مالی است که در زمینه خدمات اینترنتی فعال بوده و بسترهای مختلفی برای بهره برداری از سرویس‌های خود فراهم کرده است.

بانک کشاورزی

مراحل نصب اپلیکیشن و فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف یا رمز دوم پویا بانک کشاورزی

1- پس از نصب برنامه اندروید برروی گوشی، کاربر می‌تواند برنامه رمز یک بار مصرف را اجرا کند. بعد از اجرای برنامه ، کاربر صفحه ورود را مشاهده خواهد کرد. در مرحله اول، ثبت نام صورت می پذیرد. دقت شود گوشی به اینترنت متصل باشد.

2- در این مرحله کاربر رمز خود را تعریف می‌کند. رمز باید حداقل 6 کاراکتر و شامل حداقل یک حرف بزرگ انگلیسی، حداقل یک عدد، و همچنین یکی از کاراکتر‌های خاص باشد. در صورتی که در رمز همه این موارد رعایت شده باشد، کاربر وارد مرحله بعد می‌گردد.

3- در این مرحله الزم است کاربر شماره موبایل خود را وارد نماید و دکمه ارسال پیامک را لمس کند. یک کد تایید از طریق پیامک برای کاربر ارسال می‌گردد.

4- الزم است کاربر کد تایید دریافتی را در محل مربوطه وارد کند و دکمه تأیید را لمس نماید. کاربر مدت زمان مشخصی فرصت دارد تا کد دریافت شده را وارد نماید، در غیر این‌صورت کد تایید منقضی می‌گردد. پس از این مرحله، فرآیند ثبت نام تکمیل می‌گردد. از این مرحله به بعد کاربر می‌تواند به صورت آفلاین و بدون اتصال گوشی به اینترنت بقیه مراحل را انجام دهد.

بانک کشاورزی

ورود به اپلیکیشن ریما بانک کشاورزی

1- پس از اتمام مراحل ثبت نام ،کاربر در هربار باز کردن برنامه صفحه ورود را مشاهده خواهد نمود.

2- در این بخش کاربر می‌تواند نحوه ورود خود به برنامه را انتخاب کند. کاربر می‌تواند یکی از روش‌های << ورود با اثر انگشت >> و یا رمز را برای ورود به برنامه << رمز یک بار مصرف >> انتخاب نماید.

ورود با استفاده از اثر انگشت: کاربر در ابتدا با لمس دکمه ورود با اثر انگشت و ورود رمز خود اقدام به تعریف اثر انگشت می‌نماید. پس از تعریف اثر انگشت می‌تواند از این به بعد علاوه بر رمز عبور عادی، برای ورود آسان با اثر انگشت نیز اقدام نماید. در این حالت کافی است انگشت خود را بر روی سنسور گوشی قرار دهد.

ورود با استفاده از رمز: کاربر از طریق رمز تعریف شده در مرحله ثبت نام می‌تواند اقدام به ورود به برنامه نماید. رمز باید حداقل 6 کاراکتر و شامل حداقل یک حرف بزرگ انگلیسی، حداقل یک عدد، و همچنین یکی از کاراکتر های خاص باشد.

توجه: در صورت ورود اشتباه رمز و یا اثر انگشت بیش از سه بار کاربر مجددا وارد صفحه ثبت نام می‌شود و مراحل ثبت نام از اول باید صورت پذیرد. این تعداد قابل تغییر است.

ثبت توکن‌های رمز یک بار مصرف پس از ورود، کاربر وارد صفحه تعریف رمز یک بار مصرف می‌شود. همان‌طور که مشاهده می‌شود در این صفحه رمز دریافتی از طریق درگاه خودپرداز و رمز دریافتی از طریق پیامک از کاربر دریافت می‌شود.

کاربر می‌تواند با مراجعه به خود پردازهای بانک کشاورزی، و انتخاب گزینه فعال سازی رمز اول یا دوم یک بار مصرف، رمز مورد نظر خود را فعال نماید. در این مرحله، یک توکن دو بخشی شامل ۸ کاراکتر که از طریق رسید بانکی و مابقی آن از طریق پیامک به کاربر تحویل داده شده است، می‌بایست در محل مربوطه وارد شود.

پس از ورود رمزهای دریافتی با لمس کلید ثبت، هر 60 ثانیه یک رمز جدید تولید خواهد شد که در برنامه قابل مشاهده است. افزودن توکن جدید با علامت مثبت و مشاهده رمزهای یک‌بار مصرف تولید شده با علامت قفل امکان‌پذیر است.

تولید رمزهای یکبار مصرف در اپلیکیشن ریما بانک کشاورزی

1- پس از ثبت توکن‌ها برای رمز اول یا دوم یکبار مصرف، رمزهای یک بار مصرف 60 ثانیه‌ای تولید خواهد شد.

2- برای رمز دوم نیز به همین صورت، رمزهای دریافتی از درگاه و پیامک وارد و ثبت می‌شود و رمز دوم یکبار مصرف تولید می‌گردد.

بانک کشاورزی

نکات قابل ذکر برای اپلیکیشن ریما بانک کشاورزی

1- برای استفاده از نرم افزار رمز یکبار مصرف، کاربر باید ساعت و تاریخ تلفن همراه خود را روی حالت خودکار (time and date Automatic) تنظیم کند. برای این کار می‌تواند در بخش مربوط به تنظیمات (Settings) گوشی خود، تنظیمات روز و تاریخ (time and Date) گوشی را بر روی حالت خودکار قرار دهد.

2- حتماً تنظیمات گوشی روی حالت خودکار تنظیم شود. اگر تنظیمات زمان و تاریخ دستگاه کاربر روی حالت خودکار نباشد، این برنامه به درستی کار نخواهد کرد و رمزهای تولید شده برای کارت‌های بانکی نامعتبر خواهد بود.

3- نسخه اندروید تلفن همراه باید بالاتر از API19 ، 2.4 باشد.

4- تلفن همراه شما نباید ROOT شده باشد.

5- شماره تماس وارد شده در درگاه برای دریافت توکن باید با شماره تماس وارد شده بر روی نرم افزار هنگام ثبت نام یکسان باشد.

 

چرا رمز دوم یکبار مصرف پیچیده به نظام بانکی آمد؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که رمز دوم یکبار مصرف، دشواری‌های زیادی برای مردم ایجاد خواهد کرد و احتمالا باعث نارضایتی در بین کاربران اینترنتی نیز می‌گردد. اما پاسخ موافقین طرح این است که علیرغم این نارضایتی و مشقت موجود، نکته مثبت آن جلوگیری از کلاهبرداری‌های چند میلیاردی است که در حوزه خرید اینترنتی صورت می‌گیرد.

مشکلات و پیچیدگی‌های احتمالی که در هنگام کار با اپلیکیشن و سامانه رمز دوم بانک کشاورزی خواهید داشت

 

1- در هنگام ثبت‌نام در اپلیکیشن «ریما»، کد فعال‌سازی پیامکی را در تلفن همراه خود دریافت نمی‌کنم؟
علت اول: شماره موبایل در هنگام ثبت‌نام اشتباه وارد شده است.
علت دوم: شبکه تلفن همراه (آنتن دهی) در محل وجود ندارد.
علت سوم: سرشماره ارسال پیامک ( 3000940 ) در لیست سیاه تلفن همراه است.
2-  در هنگام نصب نرم‌افزار «ریما»، خطای (مشکلی در تجزیه این بسته وجود دارد) دریافت می‌کنم و عملیات نصب انجام نمی‌شود. 
نسخه سیستم عامل گوشی شما پایین تر از 4.3 است.
3- نمی‌توانم نرم افزار «ریما» را دانلود کنم. 
علت اول: در تنظیمات گوشی تلفن همراهتان، قسمت امنیت، سپر ایمنی google play فعال است. برای رفع محدودیت به بخش تنظیمات تلفن همراه، قسمت امنیت، سپر ایمنی play اسکن برنامه‌ها با سپر ایمنی رفته و گزینه play را غیر فعال کنید.
علت دوم: ممکن است محدودیت ایجاد شده توسط مرورگر صورت گرفته باشد. از مرورگر بروز شده دیگری استفاده کنید. در برخی موارد با نگه داشتن انگشت بر روی «بارگیری پیوند» یا لینک دانلود در سایت بانک و انتخاب گزینه Download link دانلود انجام می‌گیرد.

 

رمز دوم پویا یا همان رمز دوم یکبار مصرف (OTP)

3- هنگام فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف) در خودپرداز، پس از وارد کردن شماره همراه پیغام  «با عرض پوزش امکان ادامه عملیات وجود ندارد» دریافت می‌کنم.
شماره تلفن وارد شده شما با شماره تلفن همراه ثبت شده در سیستم بانکی بانک کشاورزی متفاوت بوده و بایستی با در دست داشتن کارت ملی جدید یا رسید درخواست تعویض، به شعب این بانک مراجعه کرده و درخواست تغییر رمز بدهید.
4- هنگام وارد کردن کدهای دریافت شده از طریق خودپرداز و پیامک در «ریما» پیغام «کد دریافتی از مرکز صحیح نیست» مشاهده می‌شود.
علت اول: هنگام وارد کردن رمز چاپ شده بر روی رسید خودپرداز در قسمت «رمز دریافتی از طریق درگاه» کاراکترها اشتباه وارد می‌شود. معمولا کاراکتر O و عدد صفر یا حروف l و I با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.
علت دوم: رمزهای دریافتی از خودپرداز و پیامک جابجا وارد می‌شوند. رمز خودپرداز باید در فیلد بالا و رمز پیامکی در فیلد پایین وارد شود.
علت سوم: کد پیامکی بصورت ناقص دریافت شده یا به صورت ناقص در «ریما» کپی می‌شود. رمز پیامکی باید 108 کاراکتر بوده و شروع آن با 6 رقم اول شماره کارت – 4 رقم آخر شماره کارت- عدد2 باشد. به عنوان نمونه:
2 – 1234 – 603769
علت چهارم: چند رمز فعال‌سازی دریافت شده بصورت جابجا وارد می‌شود. برای اینکه بخش اول رمز که بر روی رسید خودپرداز چاپ می‌شود و بخش دوم رمز که از طریق پیامک دریافت می‌شود، برای کارت‌های مختلف بصورت جابجا وارد نرم افزار ریما نشود، یکی یکی درخواست فعال‌سازی رمزیکبار مصرف اول و دوم را برای کارت یا کارت‌های خود بر روی خودپرداز ثبت کنید.
علت پنجم: در هنگام ثبت نام «ریما»، شماره همراهی غیر از شماره موبایل اعلام شده به بانک وارد شده است.
5- نرم افزار ریما تولید رمز اشتباه می‌کند. 
علت اول: در تنظیمات تلفن همراه، تاریخ و زمان تنظیم نیست. تاریخ و زمان (date and time) تلفن همراه خود را روی حالت خودکار (Automatic date and time) قرار دهید.
علت دوم: کارت برای انجام عملیات با رمز دوم مسدود است. (ورود بیش از حد رمز دوم اشتباه). به خودپرداز بانک کشاورزی مراجعه کرده و ابتدا رمز دوم ثابت جدید معین کنید (در صورتی که هنوز رمز دوم ثابت به دستور بانک مرکزی حذف نشده باشد) و سپس مجددا فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف را انجام دهید.

 

نکته: اطلاعات گفته شده در بالا، به صورت جز به جز و با تغییرات اندک از سایت رسمی این بانک بیان شده و بدیهی است دقیق‌ترین و کامل‌ترین آموزش موجود در این زمینه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH