کوالکام نخستین ویدیو 8K ضبط شده با استفاده از تراشه اسنپ‌دراگون 865 را منتشر کرد

جدیدترین تراشه تولید شده توسط شرکت کوالکام با نام اسنپ‌دراگون 865، توان پردازشی بسیاری از دستگاه‌های پیشرفته بازار طی سال جاری را تامین خواهد کرد. این تراشه نخستین بار در اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی S20 به‌کار گرفته خواهد شد؛ هندستی که قرار است طی هفته آینده معرفی شود. امروز کوالکام یک ویدیو 8K ضبط شده توسط سخت‌افزار مجهز به این تراشه جدید را منتشر کرد.

 

تراشه اسنپ‌دراگون 865 مجهز به پردازنده سیگنال‌های تصویری موسوم به Spectra 480 است. این ISP قادر به پردازش 2 گیگاپیکسل در هر ثانیه خواهد بود. همچنین این پردازنده به لحاظ تئوری می‌تواند تصاویر 200 مگاپیکسلی را ثبت نموده و به ضبط همزمان ویدیوهای 4K HDR و عکس‌های 64 مگاپیکسلی بپردازد.

“اسمارت‌فون‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 865 قادر به ثبت تصاویری با کیفیت حرفه‌ای و پشتیبانی از قابلیت‌های جدید و جذاب دوربین‌ها نظیر ضبط ویدیویی 8K خواهند بود. ویدیوی خیره‌کننده فوق از مناظر منطقه آریزونا و با رزولوشن 8K ضبط و سپس با رزولوشن 33 مگاپیکسلی آپلود شده است؛ ورژن کامل این ویدیوی بسیار حجیم و واضح از طریق شبکه یوتیوب قابل دسترس است.”

سخت‌افزار مورد استفاده جهت ضبط این ویدیو شامل تراشه اسنپ‌دراگون 865 ساخت کوالکام و حسگر 48 مگاپیکسلی IMX586 ساخت شرکت سونی بر روی نمونه اولیه یک اسمارت‌فون است. قضاوت کردن پیرامون کیفیت ویدیو به خودی‌خود امری دشوار است؛ چرا که ویدیوی فوق با استفاده از نمونه اولیه سخت‌افزار تهیه شده است و نویز و اعوجاجات بصری تا حدودی در آن مشاهده می‌شود. این پدیده می‌تواند از فشرده‌سازی ویدیو در یوتیوب یا عملکرد سخت‌افزاری گوشی ناشی شده باشد. بعلاوه به‌نظر می‌رسد که در حد فاصل ماه نوامبر (زمان ضبط ویدیو) تا مقطع کنونی، کیفیت ویدیو ارتقا یافته است.

به‌کارگیری قابلیت ضبط و نمایش ویدیوهای 8K روی تلویزیون‌ها و اسمارت‌فون‌ها طی آینده‌ای نزدیک بعید به‌نظر می‌رسد. امکان کاهش وضوح ویدیوهای 8K به 4K، بدیهی‌ترین حسن فیلم‌برداری با چنین رزولوشن بالایی محسوب می‌شود. از این گذشته چنین سناریویی در خصوص حسگرهای دوربین Quad Bayer نیز صادق است. این حسگرها به منظور خلق تصاویر واضح‌تر، جزئیات بیش‌تری را ثبت می‌کنند. بعلاوه با ترویج بیش‌تر ویدیوهای 8K، کاربران برای ذخیره‌سازی آن‌ها به حافظه بسیار بیش‌تری احتیاج خواهند داشت.

بر اساس شایعات پیشین، اسمارت‌فون گلکسی S20 اولترا با بهره‌گیری از حسگر دوربین 108 مگاپیکسلی خود قادر به ضبط ویدیو با رزولوشن 8K خواهد بود. اکنون همگی مشتاق هستیم تا ببینیم سامسونگ کیفیت عکاسی پرچم‌دار گلکسی S20 خود را به چه ترتیب ارتقا خواهد داد. با معرفی این هندست‌ها طی هفته آینده، بسیاری از ابهامات برطرف خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH