شیوع ویروس کرونا در آمریکا سردرگمی مقامات این کشور را در پی داشته است

طبق جدیدترین گزارش‌ها، سه نفر دیگر نیز در شهر واشنگتن آمریکا در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. در این شهر هم‌اکنون ۱۴ نفر به این ویروس آلوده‌اند و ۵ نفر فوت کرده‌اند (دو مورد قبلا گزارش شده بود). بنابراین شمار قربانیان این بیماری در آمریکا، به اضافه یک نفری که در ایالت کالیفرنیا جان خود را از دست داده بود، به ۶ نفر رسیده است.

سه نفری که به‌تازگی مرده‌اند، یک مرد و زن ۷۰ ساله و یک زن ۸۰ ساله هستند که هر سه در مرکز مراقبت‌های Life Care در کیرکلند واشینگتن بستری بودند. به این ترتیب، تعداد افرادی که در این مرکز به ویروس کرونا مبتلا شدند، به ۹ نفر رسید.

به نظر می‌رسد که این‌ها اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا هستند و از آنجاییکه این بیماری نرخ مرگ‌ومیر بالایی در بین افراد مسن دارد، این اتفاق می‌تواند یک زنگ هشدار جدی برای متخصصان سلامت این کشور باشد. طبق یک مطالعه در سال 2003، مراکز مراقبت‌های بلندمدت، محیط‌های ایده‌آلی برای ابتلا و پخش آلودگی هستند. بیماران این مراکز را معمولا افرادی تشکیل می‌دهند که به لحاظ سنی و شرایط سلامتی در وضعیت حساسی قرار دارند و تماس نزدیک با آن‌ها انتقال بیماری را بسیار راحت‌تر می‌کند.

به گفته مقامات بهداشت واشینگتن، از ۱۰۸ بیمار و ۱۸۰ کارمند مرکز Life Care در این شهر، ۲۷ بیمار و ۲۵ کارمند دارای علایم ویروس کرونا هستند. واشینگتن‌پست گزارش داد که ۲۵ آتش‌نشان و ۲ مامور پلیس هم در معرض این ویروس قرار گرفته‌اند، اما آن‌ها هنوز هیچ علایمی از خود نشان نداده‌اند. در پی شیوع این بیماری، ملاقات خانواده‌ها و افراد داوطلب از این مرکز متوقف شده است.

براساس یک تحلیل ژنتیکی که به‌تازگی در مرکز تحقیقات سرطان Fred Hutchinson انجام شده، ویروس کرونا به مدت شش هفته در شهر واشینگتن چرخیده است. محققان دو نمونه از این ویروس را مقایسه کردند (یکی متعلق به فردی که در ماه ژانویه از چین به کالیفرنیا سفر کرده بود و دیگری متعلق به یک دانش‌آموز دبیرستانی که اخیرا بدون هیچ دلیلی مبتلا شده است) و مشخص شد که توالی ژنتیکی آن‌ها تقریبا یکسان بوده است.

اما نکته مهم اینجاست که اکثر مردم واشینگتن و کالیفرنیا، این همه مدت نمی‌دانستند که ویروس در حال چرخیدن در شهر بوده است. دلیل آن هم این بوده که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) در این مدت اقدام به تست گرفتن از افرادی مشکوکی که در معرض آلودگی قرار نداشته‌اند (چه به دلیل سفر و چه تماس نزدیک به یک مورد ابتلا) نکرده است. این بدین معنی است که تشخیص ویروس در این شهرها به‌طرز خطرناکی به تاخیر افتاده است.

البته به خاطر اینکه بروز علایم بیماری در فرد، چند روز طول می‌کشد، بنابراین پروسه تست گرفتن درهرحال با تاخیراتی مواجه خواهد شد. اما تست‌های مثبت می‌توانند نشان دهند که ویروس در چند روز گذشته در کدام مناطق شیوع داشته است. با این‌حال، CDC به خاطر تعلل‌اش در گرفتن تست‌های کافی از افراد مشکوک، زمان طلایی برای جلوگیری از شیوع این ویروس را از دست داده است و باعث همین اتفاقی شده که در مرکز Life Care افتاده است.

اولین مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا ابتدا در ایالت کالیفرنیا در تاریخ 26 فوریه اعلام شد. این فرد در تاریخ 19 فوریه در مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا بستری گردید و تیم پزشکی بیمارستان بلافاصله درخواست تست ویروس کرونا از این فرد را کردند، اما CDC تا تاریخ 23 فوریه او را تست نکرد. CDC ادعا می‌کند که هیچ درخواستی را تا این تاریخ از طرف مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا برای انجام تست کرونا دریافت نکرده است.

حالا در پی شیوع این بیماری در آمریکا، قرار شده است تا اطلاعات مربوط به آن فقط از طریق مایک پنس معاون رییس‌جمهور اعلام شوند. هر متخصصی که بخواهد درباره این بیماری صحبت کند باید به‌ تایید مایک پنس برسد. آنتونی فاوچی (Anthony Fauci)، مدیر موسسه ملی برای آلرژی و بیماری‌های عفونی اخیرا ادعا کرده بود که از گفتگو درباره ویروس کرونا منع شده است. ضمن اینکه CDC این هفته آمار تعداد افراد تست‌شده را از وب‌سایت خود حذف کرد.

در بین این همه سردرگمی مقامات آمریکایی، یک متخصص سلامت به وب‌سایت ProPublica گفته که این بیماری هفته‌هاست که در آمریکا مخفی نگه داشته‌ شده است. کارشناسان معتقدند که برای اینکه بتوان فهمید ویروس کرونا تا چه میزان در ایالت‌هایی مثل واشینگتن و کالیفرنیا شیوع پیدا کرده است، مقامات بهداشتی این مناطق باید به‌طور رندوم از صدها نفر تست بگیرند تا معلوم شود نتایج چه نفر از آن‌ها مثبت است. به عقیده آن‌ها تا زمانی که تست فراگیر انجام نشود، ما همچنان عقب‌تر از بیماری خواهیم بود و این می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد. همان طور که می‌بینیم تاخیر در تشخیص و کنترل بیماری در مرکز  Life Care تاکنون تلفات زیادی را داشته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH