بررسی اولیه لپ‌تاپ (Dell XPS 13 (2020

با مشاهده لپ‌تاپ Dell XPS 13 بلافاصله تصویر یک اولترابوک کاملا پیشرفته در ذهن کاربران تداعی شده و طبیعتا انتظارات از این محصول افزایش خواهد یافت. لپ‌تاپ Dell XPS 13 به لطف طراحی بی‌نقص، صفحه‌نمایش فوق‌العاده، توان پردازشی بالا و بدنه باریک و سبک در طیف برترین محصولات رده کاری خود طبقه‌بندی می‌شود. متاسفانه Dell XPS 13 دیگر یک محصول کاملا اقتصادی قلمداد نمی‌شود و تا حدودی به یک کالای لوکس بدل شده است. قیمت‌گذاری این لپ‌تاپ به‌تدریج در حال نزدیک شدن به مک‌بوک پرو 13 اینچی اپل است. در ادامه به بررسی لپ‌تاپ (Dell XPS 13 (2020 از جوانب مختلف می‌پردازیم:

  • قیمت‌گذاری و زمان عرضه

مدل پایه لپ‌تاپ Dell XPS 13 مجهز به پردازنده نسل دهمی Core-i5 اینتل، 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه SSD با برچسب قیمتی 1249 دلاری عرضه می‌شود. این مدل مجهز به یک نمایشگر غیرلمسی با رزولوشن فول اچ‌دی است و کاربران در صورت تمایل به استفاده از نمایشگر لمسی بایستی هزینه بیش‌تری بپردازند. ورژن قدرتمندتر این لپ‌تاپ با پردازنده نسل دهمی Core-i7 اینتل و نمایشگر لمسی 1749 دلار قیمت‌گذاری شده است. پیشرفته‌ترین پیکره‌بندی این محصول دارای نمایشگر لمسی 4K و 2 ترابایت حافظه SSD است و با قیمت‌گذاری 2249 دلاری عرضه می‌شود. بی‌تردید Dell XPS 13 لپ‌تاپی گران‌قیمت به‌شمار می‌رود. اکنون رقبایی با سخت‌افزارهای مشابه و قیمت‌گذاری ارزان‌تر در بازار قابل دسترس هستند؛ اما طراحی ممتاز، برگ برنده لپ‌تاپ جدید Dell تلقی می‌شود.

  • طراحی

طراحی Dell XPS 13 حقیقتا خیره‌کننده به‌نظر می‌رسد. این محصول با وزن 1.27 کیلوگرمی و ابعاد 296x199x14.8 میلی‌متری خود نه‌تنها یک لپ‌تاپ فوق‌العاده سبک‌وزن است؛ بلکه حداکثر ضخامت 14.8 میلی‌متری آن نیز نویدبخش دستگاهی بسیار باریک خواهد بود. بدین‌ترتیب کاربران بدون کوچک‌ترین زحمت می‌توانند این لپ‌تاپ را در کوله‌پشتی خود قرار داده و حمل نمایند. در طراحی Dell XPS 13 شاهد بهره‌برداری حداکثری از فضای موجود هستیم. صفحه‌کلید لپ‌تاپ تا حواشی جانبی بدنه دستگاه امتداد یافته و مجهز به یک تاچ‌پد بزرگ و بسیار روان است. طراحی صفحه‌کلید کاملا مطلوب به‌نظر می‌رسد. دکمه‌ها دارای عمق پیمایشی مناسب بوده و در جای خود محکم هستند. همچنین کیفیت تاچ‌پد نیز در مقایسه با سایر لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز 10 بسیار بهتر است.

نمایشگر لمسی Dell XPS 13 به لحاظ کنتراست و غنای رنگ جزو برترین نمونه‌های موجود در بازار قلمداد می‌شود. در بخش فوقانی صفحه‌کلید نواری مشبک به چشم می‌خورد که ظاهرا متعلق به اسپیکرهای دستگاه است. با این‌حال کمپانی بنا بر برخی دلایل ترجیح داده تا اسپیکرهای ممتاز لپ‌تاپ جدید خود را به قسمت تحتانی دستگاه منتقل نماید. این اقدام موجب افت کیفی صدای بلندگوها شده است. خروجی صوتی بلندگوها برای تماشای فیلم توسط کاربران عادی کفایت خواهد کرد؛ اما کیفیت و میزان باس صدا برای علاقه‌مندان به موسیقی و کاربران حرفه‌ای چندان دلچسب نیست. بدین‌ترتیب هنگام تماشای یک فیلم اکشن هالیوودی احتمالا صدای انفجار همانند وزش باد شدید شنیده خواهد شد. با این‌حال کاربران برای بهره‌مندی از بهترین تجربه شنیداری می‌توانند هدفون‌های باکیفیت خود را به لپ‌تاپ متصل نمایند.

ارتقاء قابلیت حمل‌‌پذیری لپ‌تاپ از طریق کاهش تعداد پورت‌های ورودی و خروجی، ایده‌ای آزاردهنده در عصر کنونی به‌شمار می‌رود و طبیعتا Dell XPS 13 نیز از این قاعده مستثنی نیست. این گجت مجهز به 2 پورت تاندربولت 3، 1 درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی و جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون است. بی‌تردید تنوع پورت‌ها در لپ‌تاپ جدید Dell نسبت به بسیاری از لپ‌تاپ‌های فعلی به‌مراتب بیش‌تر است. در واقع هیچ فضایی جهت استقرار پورت‌های بیش‌تر وجود ندارد. این‌بار نیز همانند مدل‌های پیشین XPS 13، سطح صفحه‌کلید با یک روکش فیبر کامپوزیتی پوشانده شده است. کاربران با قرار دادن دستان خود در این قسمت احساس راحتی خواهند کرد؛ اما با مرور زمان یقینا این مشخصه موجب شکل‌گیری احساسی ناخوشایند خواهد شد.

نهایتا بایستی خاطرنشان کرد که (Dell XPS 13 (2020 گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربرانی است که به‌دنبال انجام محاسبات سبک بر روی یک لپ‌تاپ زیبا هستند.  در واقع کیفیت صوتی نه‌چندان مطلوب تنها نقطه ضعف این محصول به‌شمار می‌رود.

  • عملکرد و کارآیی

پیکره‌بندی میانی لپ‌تاپ Dell XPS 13 مجهز به پردازنده موبایلی Core i7-1065G7 با 4 هسته و 8 رشته پردازشی و 16 گیگابایت رم LPDDR4X است. فرکانس پایه این پردازنده معادل 1.3 گیگاهرتز است که در حالت Turbo Boost به حداکثر 3.9 گیگاهرتز خواهد رسید. این پردازنده بر پایه معماری Ice Lake شرکت اینتل تولید شده و توان پردازشی لازم جهت انجام کلیه امور محاسباتی معمول را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این‌حال هنگام اجرای امور پردازشی فوق سنگین نظیر ویرایش ویدیو، توان پردازنده مذکور به چالش کشیده خواهد شد. یکی از مشخصه‌های جالب معماری Ice Lake به عملکرد واحد پردازش گرافیکی (GPU) مربوط می‌شود.

ظاهرا تراشه‌های گرافیکی نسل 11 اینتل موسوم به “Intel Iris” در مقایسه با تراشه‌های گرافیکی یکپارچه مورد استفاده توسط پردازنده‌های Whiskey Lake نسل گذشته 2 برابر قوی‌تر هستند. چنین جهشی یقینا چشمگیر است؛ چرا که ورژن جدید XPS 13 موفق به کسب امتیاز 2856 در تست Time Spy شد. این در حالیست که مدل 2019 لپ‌تاپ LG Gram موفق به کسب 1094 امتیاز شد. این نتایج، صحت ادعاهای مطرح شده توسط اینتل را موردتائید قرار می‌دهند. با این‌حال لپ‌تاپ جدید Dell کماکان در رده محصولات گیمینگ قرار نخواهد گرفت. این محصول احتمالا قادر به اجرای برخی بازی‌های ورزشی با رزولوشن 720p است.

یک موضوع جالب‌توجه دیگر به عملکرد خام پردازنده لپ‌تاپ مربوط می‌شود. به‌طور کلی پردازنده‌های Ice Lake بیش از عملکرد خام بر مقوله مصرف رسانه‌‌ای تمرکز دارند. چنین وضعیتی در خصوص معماری Comet Lake نیز صادق است. لذا امتیازات این پردازنده‌ها در بنچمارک‌هایی نظیر Cinebench و Geekbench نسبت به پردازنده‌های نسل هشتمی اندکی کمتر است. در عمل نیز حتی با وجود باز کردن ده‌ها تب در مرورگر کروم، کاربران کماکان قادر به ادامه فعالیت بوده و کوچک‌ترین افت سرعت را در عملکرد لپ‌تاپ مشاهده نخواهند کرد.

با این‌حال عدم هدایت گرمای ناشی از فعالیت سخت‌افزارها به صفحه‌کلید و تاچ‌پد دستگاه موضوعی بسیار جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد. اگرچه با انجام فعالیت‌های سنگین روی لپ‌تاپ پس از مدتی قسمت تحتانی آن تا حدودی گرم می‌شود؛ اما حتی پس از 8 ساعت استفاده مداوم نیز صفحه‌کلید و تاچ‌پد لپ‌تاپ به همان میزان سابق خنک خواهد بود. حتی برخی لپ‌تاپ‌های مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های خنک‌کننده نیز تا حدودی دما را به قسمت‌های فوقانی قاب دستگاه منتقل می‌کنند؛ اما عملکرد Dell XPS 13 در این زمینه حقیقتا تحسین برانگیز است.

  • شارژدهی باتری

عملکرد Dell XPS 13 در زمینه شارژدهی باتری نیز بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود. با توجه به قابلیت حمل‌پذیری این لپ‌تاپ انتظار می‌رود که میزان شارژدهی باتری آن چشمگیر باشد. بنابراین کاربران بدون کوچک‌ترین نگرانی بابت به‌همراه داشتن شارژر می‌توانند برای از لپ‌تاپ خود برای مدت زمانی طولانی اسنفاده کنند. تست‌های باتری انجام شده روی لپ‌تاپ جدید Dell نیز از شارژدهی فوق‌العاده آن حکایت دارند. اکنون کاربران با یک نوبت شارژ کامل باتری دستگاه می‌توانند به تماشای فیلم‌ها برای مدت 9 ساعت و 40 دقیقه بپردازند. نتایج تست PCMark 8 نیز به شارژدهی 5 ساعت و 35 دقیقه‌ای باتری اشاره دارد.

با این‌حال نتایج بنچمارک‌ها بیانگر تمامی واقعیت نیستند. در واقع کیفیت عملکرد باتری حین استفاده روزمره از دستگاه موضوعی حائز اهمیت است. امروزه بسیاری از کاربران برای وبگردی و گوش دادن به موسیقی از لپ‌تاپ‌های خود استفاده می‌کنند و باتری این گجت‌ها برای مدت 1 روز یا حتی بیش‌تر دوام خواهد آورد. لذا چنان‌چه به‌دنبال خریداری لپ‌تاپی سبک با شارژدهی مناسب باتری هستید؛ در این‌صورت Dell XPS 13 یقینا گزینه مناسبی به‌نظر می‌رسد.

  • نرم‌افزار و امکانات

با توجه به ماهیت پرچم‌دار لپ‌تاپ XPS 13، کاربران این لپ‌تاپ از حمل بسیاری از ابزارها و تجهیزات جانبی دست‌وپاگیر بی‌نیاز خواهند بود. با این‌حال وجود چندین افزونه نرم‌افزاری به تسهیل تجربه کاربری مخاطبان کمک می‌کند. Dell Cinema Guide یقینا یکی از امکانات نرم‌افزاری منحصربه‌فرد این لپ‌تاپ به‌شمار می‌رود. این سرویس اساسا به کاربران امکان می‌دهد تا کلیه سرویس‌های پخش محتوا را در قالب یک اپلیکیشن گردآوری نموده و به جستجوی همزمان فیلم یا برنامه تلویزیونی موردعلاقه خود در کلیه کتابخانه‌ها بپردازند. این برنامه اگرچه لزوما 100 درصد کاربردی نیست؛ اما عملکرد آن بسیار جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد. گذشته از این، Dell XPS 13 مجهز به مشخصه‌های امنیتی Windows Hello و اسکنر اثرانگشت در قسمت فوقانی کلید Backspace است. در واقع این حسگر با دکمه پاور دستگاه یکپارچه شده است. دوربین وب‌کم دارای رزولوشن 1080p بوده و مجهز به قابلیت مادون‌قرمز است. این دوربین از طریق اسکن نمودن چهره کاربر قادر به شناسایی هویت وی و بازگشایی قفل دستگاه خواهد بود.

  • کلام نهایی

Dell XPS 13 بی‌تردید یکی از خوش‌ساخت‌ترین لپ‌تاپ‌های تولید شده تا به امروز محسوب می‌شود. لذا چنان‌چه به‌دنبال خریداری یک لپ‌تاپ شیک و سبک‌وزن با قابلیت حمل‌پذیری بالا و نمایشگری زیبا و باکیفیت هستید؛ در این‌صورت نسبت به خریداری این محصول تردید نکنید. با این‌حال XPS 13 نیز همانند سایر لپ‌تاپ‌ها دارای محدودیت‌های خاصی است. لذا چنان‌چه با محدودیت‌های بودجه‌ای مواجه بوده و یا به‌دنبال لپ‌تاپی با کیفیت صوتی فوق‌العاده هستید؛ در این‌صورت احتمالا با کمی تحقیق و جستجو در بازار می‌توانید محصولاتی با سخت‌افزارهای مشابه و قیمت‌گذاری ارزان‌تر را خریداری نمایید.

1 در مورد “بررسی اولیه لپ‌تاپ (Dell XPS 13 (2020”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH