بررسی نوکیا 6.1

بررسی اسمارت‌فون نوکیا 6.1 | بهترین تلفن اقتصادی شرکت HMD Global

شرکت فنلاندی HMD Global حدود دو سال پیش، اسمارت‌فون میان‌رده نوکیا 6.1 را به بازار عرضه کرد. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تلفن‌های هوشمند سعی دارند که قابلیت‌های تلفن‌های پرچمدار را در گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی نیز عرضه کنند. این موضوع سبب می‌شود که عملکرد کلی تلفن‌ها بهتر شده و افراد زیادی به سمت خرید آن‌ها بروند. به عنوان مثال، برند‌های موتورولا و آنر با معرفی هندست‌های موتو G6 و آنر 7X در سال 2018 ما را تحت‌تاثیر قرار دادند. HMD هم وارد این میدان شد و با معرفی اسمارت‌فون نوکیا 6.1 تجربه جدیدی در بازار تلفن‌های هوشمند را به دست آورد. ما این تلفن را بررسی کردیم. شما می‌توانید خلاصه مفیدی از بررسی نوکیا 6.1 را در وب‌سایت ما مطالعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

ساختار فلزی و جذاب

پنل فلزی پشت این تلفن حس خنکی را به شما منتقل می‌کند. این ذات فلز است! در همین قسمت و در بخش مرکزی آن یک دوربین ساخت شرکت آلمانی Zeiss دیده می‌شود که درون ماژول بیضی شکل بزرگ قرار گرفته است. درست در زیر این ماژول، سنسور اثرانگشت دایره‌ای شکل تعبیه شده که دسترسی به آن بسیار آسان است.

بررسی نوکیا 6.1

ماژول دوربین کمی از بدنه بیرون زده است، اما بیرون‌زدگی آن زیاد نیست و هیچ تاثیری در هنگام قرار دادن آن برروی یک سطح صاف دیده نمی‌شود. در سمت راست تلفن دکمه‌های تنظیم صدا و پاور وجود دارد که دسترسی به آن‌ها نیز آسان بوده و با فشار دادن آن‌ها صدای کلیک رضایت‌بخشی را می‌شنوید.

بررسی نوکیا 6.1

یک پورت USB-C به همراه بلندگو در قسمت پایین و یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون در بالای گوشی قرار دارند. در قسمت جلویی نوکیا 6.1 از صفحه‌نمایش 5.5 اینچی LCD با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل استفاده شده است. این پنل به اندازه کافی روشنایی دارد، اما رنگ‌های آن باطراوت نیستند. با توجه به قیمت این تلفن، صفحه‌نمایش از کیفیت قابل فبولی برخوردار است. ما هیچ برتری یا قابلیت خاصی در پنل نوکیا 6.1 مشاهده نکردیم، اما اکثر افراد این پنل را با توجه به قیمت تلفن، یک انتخاب منطقی می‌دانند. یکی از موارد عجیبی که در طول بررسی خود با آن مواجه شدیم، کم‌رنگ شدن رنگ‌ها در هنگام فعال شدن خودکار منوی Accessibility بود.

بررسی نوکیا 6.1

یکی از نقاط ضعف طراحی این تلفن، مکان قرارگیری بلندگوی آن است. اگر نوکیا 6.1 را به صورت افقی در دستان خود بگیرید، مسیر بلندگوی آن توسط دستانتان مسدود خواهد شد. صدای خروجی بلند است، اما کیفیت آن به حدی نیست که ما را شگفت‌زده کند.

بررسی نوکیا 6.1

عملکرد

افرادی که اسمارت‌فون‌های اقتصادی را خریداری می‌کنند، توقع زیادی از تلفن خود ندارند، اما برخی دیگر از افراد دوست دارند که بازی‌ها و اپلیکیشن‌های موردعلاقه خود را به صورت روان برروی این نوع تلفن‌ها اجرا کنند. مدل قبلی این تلفن، یعنی نوکیا 6 از تراشه اسنپدراگون 430 بهره ‌می‌برد که ما از آن راضی نبودیم. اما HMD پردازنده اسمارت‌فون نوکیا 6.1 را به اسنپدراگون 630 ارتقا داد تا بسیاری از مخاطبان خود را راضی نگه دارد.

HMD ادعا می‌کند که عملکرد این گوشی نسبت به مدل قبلی 60 درصد بهبود یافته است. به یاد داشته باشید که ما یک تلفن میان‌رده اقتصادی را بررسی می‌کنیم و نباید انتظار داشته باشیم که عملکرد آن همانند تلفن‌های پرچمدار باشد. سرعت اجرای برنامه‌ها در نوکیا 6.1 به اندازه تلفن‌های پرچمدار نیست، اما هیچ مشکلی در عملکرد این گوشی مشاهده نمی‌شود.

بررسی نوکیا 6.1

نوکیا 6.1 دارای رم 4 گیگابایتی بوده که ظرفیت آن نسبت به مدل پیشین خود یک گیگابایت بیشتر است. ظرفیت حافظه داخلی نیز معادل 32 گیگابایت است. البته، این ظرفیت می‌تواند توسط کارت microSD تا 128 گیگابایت افزایش پیدا کند.

ما این تلفن را در بنچمارک‌های مختلفی آزمودیم که نتیجه آن بدین شرح است:

  • AnTuTu: 88.595
  • امتیاز پردازنده مرکزی در گیک‌بنچ 4: 880 امتیاز در بخش تک هسته‌ای و 4184 امتیاز در بخش چند هسته‌ای
  • 3DMark: 795

با توجه به این امتیازات می‌توان متوجه شد که نوکیا 6.1 نسبت به رقبای خود، یعنی موتو G6 و آنر 7X سریع‌تر است. به عنوان مقایسه، اسمارت‌فون آنر 7X با کسب 63311 امتیاز و موتو G6 با کسب 70827 امتیاز در رتبه‌های پایین‌تر از نوکیا 6.1 قرار دارند. هرچند، ملاک اصلی عملکرد خوب یک تلفن به بنچمارک آن بستگی ندارد و عملکرد خوب باید در زندگی واقعی مشاهده شود. اما به هرحال، بنچمارک‌ها برای مقایسه عملکرد بین تلفن‌ها معیار خوبی به شمار می‌روند.

در بخش گرافیک نیز ما با اجرای دو بازی Sims و PUBG در تنظیمات گرافیکی پایین مشکل خاصی نداشتیم. فقط در برخی از موارد با لگ‌های جزئی روبه‌رو شدیم. بنابراین باید بگوییم که اگرترجیح می‌دهید از تلفن خود برای اجرای بازی‌های موردعلاقه خود استفاده کنید، نوکیا 6.1 برای شما مناسب نخواهد بود و می‌توانید به جای آن اسمارت‌فون وان پلاس 6 را خریداری کنید.

اندروید وان و آپدیت‌های طولانی‌مدت

اگر شما نیز از کاربران حرفه‌ای تلفن‌های هوشمند اندرویدی باشید، حتما پس از چند سال استفاده از تلفن خود با مشکل ارایه آپدیت‌های نرم‌افزاری مواجه خواهید شد. نوکیا 6.1 بخشی از پروژه اندروید وان است. سازندگان تلفن‌های همراه هوشمند می‌توانند از این نسخه اندروید برروی تلفن‌های خود استفاده کنند. اندروید وان یک اندروید خام است و هیچ رابط کاربری یا تنظیمات خاصی از سوی تولیدکنندگان برروی آن اعمال نمی‌شود. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت که شما در این بخش با گوگل طرف هستید و این شرکت مسئولیت ارایه آپدیت‌های نرم‌افزاری را برعهده دارد.

این گوشی به مدت دو سال آپدیت‌های اصلی و سه سال بروزرسانی‌های امنیتی گوگل را دریافت می‌کند. اندروید وان نسخه سبکی از سیستم‌عامل اصلی اندروید است که نرم‌افزارهای آن نیز برای تلفن‌هایی با تراشه و رم ضعیف‌تر بهینه‌سازی شده‌اند تا هیچ مشکلی در بخش نرم‌افزاری آن مشاهده نشود.

دوربین تک ولی قدرتمند

دوربین نوکیا 6.1 یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید. البته، این تلفن همانند سایر تلفن‌های اقتصادی توانایی عکاسی باکیفیت در شب را نداشته و هیچ تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر در آن وجود ندارد. هرچند، این دوربین انتظارات شما برای عکاسی در روز را برآورده می‌کند.

بررسی نوکیا 6.1

میان‌رده HMD از یک سنسور 16 مگاپیکسل ساخت شرکت آلمانی Zeiss استفاده می‌کند. این دوربین در طول روز تصاویری با رنگ‌های خوب و جزییات عالی را ثبت می‌کند. ما در برخی از تصاویر با دانه‌هایی مواجه شدیم که کیفیت تصویر را کاهش می‌دادند. هم‌چنین، در برخی دیگر از تصاویر نور کم‌تری دیده می‌شد.

باتری و سایر قابلیت‌ها

نوکیا 6.1 به یک باتری 3000 میلی‌آمپری مجهز شده است و ما در طول یک روز استفاده خود با آن به هیچ مشکلی برخورد نکردیم. ما در طول بررسی خود یک ویدیو در یوتیوب را مشاهده کردیم. پس از آن به سراغ ارسال پیام و مرور وب رفتیم. چند تصویر ثبت کردیم و از شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده کردیم.

حتی ما در پایان روز فراموش کردیم که نوکیا 6.1 را به شارژرش متصل کنیم و دوباره تا عصر فردای همان روز این تلفن را استفاده می‌کردیم. البته، استفاده در روز دوم به اندازه روز اول نبود. در نتیجه، می‌توان گفت که باتری این تلفن تا یک روز و حتی بیشتر می‌تواند دستگاه را روشن نگه دارد.

در بخش قابلیت‌های نوکیا 6.1 باید بگوییم این تلفن از بلوتوث نسخه 5 و فناوری NFC برای پرداخت موبایلی پشتیبانی می‌کند که قابلیت‌های خوب و جدیدی هستند. HMD در این بخش ما را تحت‌تاثیر قرار دارد.

نتیجه‌گیری

اسمارت‌فون میان‌رده 6.1 طراحی زیبا و بادوامی دارد. عملکرد عالی آن در میان هم‌رده‌های خود و دوربین نسبتا خوب آن ما را خوشحال کرد. سیستم‌عامل اندروید وان به همراه ارایه آپدیت‌های اصلی و امنیتی مظنم هم از سایر نقاط قوت این دستگاه به شمار می‌روند. میانگین قیمت نوکیا 6.1 در بازار ایران در تاریخ 1399/2/30 بین 2.200.000 تومان تا 2.500.000 تومان است.

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت
  • دریافت آپدیت‌های منظم
  • باتری با ظرفیت خوب
  • نرم‌افزار بدون اپلیکیشن‌های مزاحم و تبلیغات
  • عملکرد بهتر پردازنده نسبت به هم‌رده‌های خود

نقاط ضعف:

  • عملکرد ضعیف دوربین در محیط‌های کم‌نور
  • حاشیه‌های بزرگ در اطراف
  • مکان قرارگیری بلندگو

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH