ثبت بیش از ده زلزله در عرض 24 ساعت در یک پارک آمریکا!

مرکز ارزیابی زمین‌شناسی آمریکا گزارش داد که یک منطقه در نزدیکی پارک ملی یلواستون (Yellowstone) روز جمعه بیش از ده‌ زلزله را تجربه کرده است.

به‌گزارش این مرکز، روز جمعه حدود یازده زلزله در بخش غربی پارک ملی یلواستون در ایالت مونتانا اتفاق افتاده که شدیدترین آن‌ها ۳.۱ ریشتر بزرگی داشته است. در طول یک ماه گذشته ۳۴ زمین‌لرزه در این منطقه اتفاق افتاده که همه آن‌ها بین ۱.۶ تا ۳.۱ ریشتر بزرگی داشته‌اند و در عمق حدود ۴.۸ کیلومتری زمین رخ داده‌اند.

زلزله‌های متناوب در این منطقه، چیز غیرعادی نیست. از نظر زلزله‌شناسی، پارک یلواستون یکی از فعال‌ترین مکان‌ها در کشور آمریکاست که هر سال حدود ۷۰۰ تا ۳۰۰۰ زمین‌لرزه را تجربه می‌کند.

زلزله‌ها در این منطقه بیشتر به‌صورت خوشه‌ای اتفاق می‌افتند. بزرگترین زلزله پارک مربوط به سال 1985 می‌شود که در طول سه ماه از سال بیش از ۳۰۰۰ زمین‌لرزه در شمال‌غربی آن ثبت شد.

این پارک همچنین به‌خاطر اَبَر آتشفشان خود معروف است. کشور آمریکا فقط دو ابر آتشفشان دارد: یکی در یلواستون و دیگری در Long Valley ایالت کالیفرنیا. ابر آتشفشان پارک یلواستون حدود ۵۴ در ۷۲ کیلومتر وسعت دارد و ۴.۸ کیلومتر در زیر سطح زمین قرار گرفته است.

دانشمندان فکر می‌کنند که ابر آتشفشان یلواستون به‌ این‌زودی‌ها فوران نخواهد کرد (حداقل تا هزار سال آینده). این ابر آتشفشان هرچند موضوع داستان‌پردازی‌های آخرآلزمانی بوده، اما به گفته مرکز ارزیابی زمین‌شناسی آمریکا، احتمال فوران این آتشفشان در سال جاری چیزی حدود ۱ به ۷۳۰۰۰۰ است. آخرین فوران آن در ۱۷۴ هزار سال پیش اتفاق افتاده است.

با این‌حال، اگر ابر آتشفشان یلواستون فوران کند نیرویی ۱۰۰۰ برابر بمب‌های اتمی هیروشیما ایجاد خواهد کرد که ممکن است باعث خرابی‌های عظیمی در آمریکا شود و پدیده‌های طبیعی بسیار مضری مانند بارش اسیدی را در پی داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH