۶ مزیت بزرگ مارکت‌پلیس دیجی‌کالا برای فروشندگان، تولیدکنندگان و کسب‌وکارهای کوچک

بیش از ۶۱ هزار کسب‌وکار ایرانی در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا فعال هستند تا شاهد بزرگ‌ترین بازار در میان فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی و منطقه باشیم. در میان این ۶۱ هزار کسب‌وکار، از فروشنده‌ها و تولیدکنندگان بزرگ و بین‌المللی تا کسب‌وکارهای کوچک و خانگی مشاهده می‌شود. از جمله هزاران تولیدکننده‌ای که هیچ فروشگاه و مغازه فیزیکی ندارند و تمام تولید و محصول خود را روی فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا عرضه می‌کنند. به زبان دیگر، دیجی‌کالا فرصتی برای درآمدزایی، اشتغال و فروش محصولات‌شان فراهم کرده است.

در دیجی‌کالا می‌توان کسب‌وکارهایی تک نفره یا خانوادگی یافت که ماهیانه درآمد بسیار خوبی دارند بدون اینکه درگیر مشکلات و دغدغه‌های فروش، انبارداری، ارسال و تحویل کالا به مشتری یا بازاریابی در سراسر کشور شوند.

اما چرا این تعداد بالا از فروشنده‌ها و تولیدکنندگان تمایل دارند در بازارگاه دیجی‌کالا حضور داشته باشند؟ این پلتفرم برای آن‌ها چه مزایا و ارزش‌افزوده‌ای دارد که همه را ترغیب به حضور در آن می‌کند؟

فقط دغدغه تولید

ایده‌آل‌ترین بازار برای یک تولیدکننده چیست؟ اینکه جز تولید هیچ نگرانی و دغدغه دیگری نداشته باشد.

تمام همت و توجه او معطوف به کیفیت محصول و ارتقای تولید بوده و درگیر ده‌ها مشکل ریز و درشت بازاریابی، فروش، بسته‌بندی، ارسال، تولید محتوا، رسیدگی به شکایات و نظرات مشتریان، حسابداری و خدمات پس از فروش نشود.

فروشنده‌ها در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا دقیقا چنین بازاری را تجربه می‌کنند و فقط باید روی تولید محصول خودشان تمرکز داشته باشند. دیجی‌کالا محصول را در هر استان و شهر از تولیدکننده و کسب‌وکار ایرانی دریافت کرده و تمام کارهای لجستیکی آن تا رسیدن به دست مشتری را انجام می‌دهد و بعد پول حاصل از فروش به حساب فروشنده واریز می‌شود.

بازاری به وسعت سراسر ایران

بزرگ‌ترین آرزوی هر هنرمند، صنعت‌گر، فروشنده و تولیدکننده محلی، دسترسی به بازارهای بزرگ‌تر است.

کسب‌وکارهای کوچک و محلی که در یک روستا یا شهرستان کوچک و دور از پایتخت یا مراکز استان هستند؛ باید راه دراز و دشوار و پر هزینه‌ای طی کنند تا به بازارهای بزرگ‌تر از استان برسند اما مارکت‌پلیس دیجی‌کالا، این کسب‌وکارها را به بازاری به وسعت سراسر ایران متصل می‌کند.

بستری فراهم می‌شود تا بیش از ۸۰ میلیون ایرانی بتوانند تولیدات و محصولات ایرانی را مشاهده، انتخاب و خرید کنند.

یک صنایع دستی در جنوبی‌ترین شهرهای ایران به دست مشتری در شهرهای شمالی می‌رسد و یک محصول تولید شده در شمال غرب یا شمال شرق کشور توسط یک کاربر در استان‌های جنوبی خریداری می‌شود.

مارکت‌پلیس دیجی‌کالا محدود به یک استان و منطقه خاص نیست و همه مردم از سراسر سرزمین پهناور و بزرگ ایران بازدیدکننده آن هستند. فروشنده دغدغه‌ای بابت رساندن محصول به دست مشتری در چند هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر ندارد و خریدار هم نگرانی بابت سفارش خود نخواهد داشت.

شما کدام بازار ایران را سراغ دارید که روزانه چند میلیون بازدیدکننده داشته باشد و در هر ساعت از شبانه‌روز بتوان در آن گشت‌وگذار داشت و کالاهای مورد نیاز را خرید و سفارش داد؟

حذف واسطه‌ها و فروش مستقیم

یکی از مشکلات بزرگ تولیدکننده‌ها، بازارهای واسط هستند که غالبا کالا و اجناس را با قیمت پایین از فروشنده اصلی خریداری کرده و با قیمت‌های بالاتر در بازارهای بزرگ‌تر به مشتری عرضه می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین مزایای مارکت‌پلیس دیجی‌کالا، حذف این واسطه‌ها و اتصال مستقیم فروشنده و تولیدکننده ایرانی به بازار بزرگی به وسعت سراسر ایران است. فروش مستقیم برای کسب‌وکارهای ایرانی مزایایی را در پی دارد که از جمله می‌توان به درآمد و سود بیشتر، ارایه محصول با کیفیت و خدمات پس از فروش معتبر، مشاهده نظرات و پیشنهادات مشتریان و تلاش برای بهبود کیفیت کالا اشاره کرد.

فروشنده‌ها نیازی ندارند اجناس و کالاهای خود را از یک شهر به شهر دیگری ببرند یا از یک نمایشگاه به سراغ نمایشگاه دیگری بروند تا بی واسطه، فروش مستقیم داشته باشند؛ بلکه کافی است روی سایت دیجی‌کالا قرار دهند تا مشتریانی از سراسر کشور پیدا کنند.

بازاری رقابتی کامل و سالم

مارکت‌پلیس دیجی‌کالا یک بازار رقابتی کامل است. فروشنده‌ای که کالای با کیفیت بهتر، شرایط خرید مناسب‌تر از جمله قیمت پیشنهادی کمتر، محصول آماده ارسال در انبار و امتیاز بیشتری داشته باشد؛ شانس فروش بالاتری خواهد داشت.

فروشنده‌ها و توزیع‌کننده‌ها در این پلتفرم سعی می‌کنند به طور مرتب کیفیت خدمات بهتری ارایه دهند و محصول آن‌ها حتی یک درصد هم برگشتی و مرجوعی یا خرابی نداشته باشد.

بازار رقابتی سالم به ارتقای کیفیت فروشنده‌ها و محصولات می‌انجامد و مشتری با اطمینان بیشتری خرید می‌کند. هر فروشنده‌ای از رقابت در یک بازار رقابتی سالم استقبال می‌کند چرا که می‌داند در نهایت به سود او تمام خواهد شد. مجموعه سیاست‌ها و قوانین مارکت‌پلیس دیجی‌کالا اجازه نمی‌دهند فروشنده‌های ضعیف یا متقلب وارد چرخه رقابت شوند یا خیلی زود کنار گذاشته خواهند شد. به این ترتیب، فروشنده مطمئن می‌شود اجناس تقلبی با قیمت ارزان‌تر در این بازارچه به فروش نمی‌رود که باعث شکست کسب‌وکار او شود.

سود بیشتر؛ هزینه کمتر

در بسیاری از بازارها، فروشنده باید در ازای پرداخت هزینه‌ای، امکان به نمایش گذاشتن محصولات و تولیدات خود را داشته باشد ولی در مارکت‌پلیس بزرگ دیجی‌کالا، نه تنها هیچ هزینه‌ای از فروشنده دریافت نمی‌شود؛ بلکه بخش بزرگی از هزینه‌های کسب‌وکارها نیز حذف می‌شود تا سود بیشتری دریافت کنند.

تولیدکننده نیازی به انبارداری، اجاره فروشگاه فیزیکی، استخدام تعدادی کارمند برای پردازش و مدیریت سفارش‌ها، بسته‌بندی، ارسال، بازاریابی و تولید محتوا ندارد.

فروشنده‌ها فقط باید هزینه تولید محصول خود را بپردازند و با فروش آن روی سایت دیجی‌کالا، یک حاشیه سود بالایی کسب کنند. در سال‌های اخیر، هزینه‌های اجاره فروشگاه، دکوربندی، تبلیغات و بازاریابی، بسته‌بندی و ارسال کالا افزایش چشم‌گیری داشته است؛ به‌طوری‌که بسیاری از کسب‌وکارها را به سوی تعطیلی کشانده است ولی پلتفرم بازارچه دیجی‌کالا این فرصت را فراهم می‌کند تا با اندک سرمایه‌ای هنوز به کار ادامه داد و چرخه تولید متوقف نشود.

از سوی دیگر، برای رسیدن به سود بیشتر نیازی به گران‌فروشی یا تقلب در جنس و کیفیت کالا نیست. در یک بستر سالم، می‌توان محصولات را با قیمت مناسب به فروش رساند و سود منطقی دریافت کرد تا نبض کسب‌وکار از کار نیفتد و هنوز به حیات خود ادامه دهد.

بازاری بدون تعطیلی

در بحران شیوع ویروس کرونا، این ویژگی و مزیت نمود بیشتری داشت و دارد؛ چون فروشگاه‌ها و بازارهای فیزیکی تعطیل شدند و همه مردم در قرنطینه خانگی به سر می‌بردند ولی بازار آنلاین هرگز تعطیل نشد و اتفاقا سایت دیجی‌کالا با استخدام نزدیک به ۳ هزار نفر نیروی بیشتر، سعی کرد به سفارش‌های مشتریان سرعت بهتری دهد.

بحران کرونا همچنان ادامه دارد و شاید تا مدت‌های طولانی باعث خلوتی بازارهای سنتی شود؛ اتفاقی که نمی‌تواند برای بازارها و فروشگاه‌های خرده‌فروشی آنلاین رخ دهد. در این دوران، بهترین استراتژی و تصمیم، عرضه محصولات و کالا روی بازارچه‌های اینترنتی است. فروشنده‌هایی که در این بازارچه‌ها فعالیت می‌کنند؛ با رکود و مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا روبرو نخواهند بود.

تنها این بیماری نیست که می‌تواند بازارهای سنتی را به تعطیلی بکشاند. هزینه زیاد حمل و نقل، آلودگی هوا، پدیده‌هایی مانند گردوغبار، سرمای شدید و بارش برف، بادهای طوفانی و گرما باعث می‌شوند مردم تمایل داشته باشند بیشتر در خانه مانده و از طریق گوشی یا لپ‌تاپ خود اجناس مورد نیازشان را سفارش بدهند. بازارچه اینترنتی دیجی‌کالا در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل نیز باز است و فروشنده‌ها مشغول فروش هستند.

اشتغال‌زایی و رونق کسب‌وکار

یکی از نتایج غیرمستقیم رشد مارکت‌پلیس دیجی‌کالا، رونق گرفتن کسب‌وکارها و افزایش اشتغال‌زایی است. دیجی‌کالا، یکی از مسئولیت‌های اجتماعی خود را توانمندسازی کسب‌وکارهای ایرانی، به‌ویژه کسب‌وکارهای محلی و خانگی و چند نفره قرار داده است.

اکنون، هر فردی با هر سرمایه‌ای در هر نقطه از ایران می‌تواند ایده و محصول خود را به مرحله تولید انبوه رسانده و در سراسر کشور به فروش برساند. به گزارش دیجی‌کالا، برخی از کسب‌وکارهای کوچک و محلی در سال ۹۸ ماهیانه چند صد میلیون تومان درآمد داشتند.

یک کارگاه صنایع دستی (ترمه‌بافی) در طی یک ماه مبلغ ۸۳ میلیون تومان فروش داشته است و یک فروشنده این مارکت‌پلیس موفق می‌شود در یک ماه بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان محصول بفروشد. این بستر اجازه می‌دهد هر رویا و آرزویی هرچند کوچک به تحقق برسد و رنگ واقعیت به خود ببیند.

در بالا، به ۶ مزیت بزرگ مارکت‌پلیس دیجی‌کالا اشاره شد ولی شاید بزرگ‌ترین مزیت، رضایت درونی فروشنده‌ها و تولیدکننده‌ها از این پلتفرم باشد. حمایتی که دیجی‌کالا از خانواده خود دارد و تضمینی که برای ارسال سالم، سریع و دقیق کالاهای آن‌ها به دست مشتری می‌دهد؛ بزرگ‌ترین دلیل برای حضور در این بازارچه است. فروشنده‌ها به حال خود رها نمی‌شوند بلکه به آن‌ها کمک می‌شود فروش بیشتری داشته و بتوانند درآمدهای بالاترین نصیب خود کنند. این حس رضایت فروشنده‌ها سبب شده شاهد رشد سریع مارکت‌پلیس دیجی‌کالا باشیم و بیش از ۲ میلیون محصول متنوع روی آن عرضه شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH