معرفی یک ربات انسانی هماهنگ با الگوریتم های جدید اینستاگرام

اینستاگرام از پاییز سال 2018 با تغییر سیاست های خود شروع به محدود کردن ربات های اینستاگرامی نموده و اکنون یعنی سال 2020 که زمان نوشته شدن این مقاله است توانسته 99 درصدد ربات ها را متوقف کند. از این رو پیدا کردن ربات اینستاگرامی که بتواند از الگوریتم های سختگیرانه اینستاگرام عبور کند کار ساده ای نیست. زیرا اینستاگرام نشان داده که در این تصمیم بسیار جدی بوده و الگوریتم های متعدد و پیچیده ای را در حمایت از سیاست های ضد ربات خود راه ندازی کرده است. ما یک نمونه ربات اینستاگرام که میتواند بطور همیشگی از رادار شناسایی اینستاگرام دور بماند را پیدا کرده و برای این مقاله در نظر گرفته ایم اما قبل از معرفی آن جالب است نگاهی به الگوریتم اصلی ضد ربات اینستاگرام داشته باشیم که در عین سادگی بسیار هوشمندانه طراحی شده و گریز از آن برای بسیار از برنامه نویسان کاری تقریبا ناممکن بوده است!

در پاییز سال 2018 اینستاگرام آپدیتی ارائه نمود که در آن یک بند به بندهای توافقنامه اش اضافه شده بود. این بند به طور مستقیم به تشخیص انسان از ربات اشاره میکرد.

متن دقیق بنده اضافه شده در توافقنامه سال 2018 :

We receive different kinds of information from your device, like how you tap and scroll, which can help distinguish humans from bots and detect fraud…

که می گوید: ما از دستگاه شما اطلاعاتی نظیر tap زدن با انگشت یا scroll کردن را دریافت می کنیم تا برای تشخیص انسان از ربات مورد استفاده قرار بگیرد!

الگوریتم پشت پرده این بند توافقنامه به راحتی قابل تشخیص است اینستاگرام با جمع آوری و آنالیز اطلاعات مرتبط با نحوه حرکت دادن ماوس (یا دست) و نحوه کلیک کردن یا اسکرول کردن؛ رفتار انسانی را از رفتار رباتیک تفکیک می کند!

حال باید نگاهی داشته باشیم به معماری ربات های اینستاگرامی که بسیار متداول بودند

تقریباً تمام ربات های اینستاگرامی با 2 روش زیر برنامه نویسی میشدند:

  • ربات هایی که بر پایه API اینستاگرام برنامه نویسی میشدند

این نوع ربات ها از API های ارائه شده توسط شرکت اینستاگرام استفاده می کردند و مشخصه آنها داشتن یک پنل تحت وب بود که کار با آنها را بسیار آسان میکرد.

  • ربات هایی بر پایه Web Driver Automation برنامه نویسی میشدند

این نوع ربات ها از طریق ارتباط با مرورگر و ارسال مستقیم دستورات به مرورگر (Web Driver Automation) کار میکردند. ربات هایی نظیر ربات معروف Ninja Gram ، Instapy و…

هر دو نوع برنامه نویسی فوق هیچگونه جایگاهی برای کُد نویسی دستورات ماوس نداشتند! یعنی اصلا از طریق این دو نوع برنامه نویسی نمی شد به ماوس سیستم دستوری صادر کرده و آنرا حرکت داد! اینستاگرام نیز دقیقا از همین ضعف استفاده کرد و این نوع ربات ها را که 99% از ربات های فعال اینستاگرامی بودند را از کار انداخته است. چگونگی از کار انداختن این نوع ربات ها با استفاده از همان الگوریتم تشخیص حرکات ماوس بود که پیشتر بیان کردیم.

اما رباتی که در رادار اینستاگرام دیده نمیشود!

شرکت ایرانی بهسازان مجازی با یک ایده خلاقانه اقدام به تولید ربات اینستاگرامی نموده است که عیناً رفتار و حرکات دست انسان را در محیط اینستاگرام شبیه سازی میکند و تشخیص ربات از کاربران واقعی را برای اینستاگرام غیر ممکن میسازد، به همین دلیل اگر اینستاگرام تصمیم به محدود سازی این نوع ربات بگیرید باید بسیاری از کاربران واقعی خود را نیز محدود کند که موجب نارضایتی و ریزش کاربران در سراسر دنیا خواهد شد که این موضوع توسط اینستاگرام جز گزینه های روی میز نیست.

لب کلام اینکه ربات اینستاگرام کاربر مجازی با پنهان سازی خود در پوشش یک کاربر واقعی میتواند همیشه از رادار اینستاگرام دور بماند. اما این ربات از نظر فنی چگونه چنین کاری را عملی کرده است؟!

قبل از هر چیز بهتر است به ویدئویی که سایت سازنده این ربات، برای نمایش نحوه عملکرد آن فراهم کرده است نگاهی بیاندازید. و نسخه آزمایشی آنرا در سیستم خود بیازمایید.

برای استفاده از این ربات شما باید ابتدا مرورگر اینستاگرام را باز نموده و وارد اکانت اینستاگرام خود شوید و سپس ربات را اجرا نمایید. ربات به محض اجرا شدن ماوس سیستم شما را در اختیار گرفته و شروع به حرکت دادن آن میکند که اگر به نحوه حرکت دادن ماوس توجه کنید خواهید دید بسیار شبیه به همان روشی است که شما خودتان ماوس را در سیستم تان حرکت میدهید یعنی به روشی جالب ماوس را بصورت اُریب و منحنی وار حرکت داده و زمانی که باید دقت بیشتری به خرج داده و بر روی دکمه کوچکی هدایت شود آرام تر از قبل حرکت میکند همچنین به هنگام کلیک کردن اگر با توجه ویژه ای به جایگاه کلیک ماوس نگاه کنید خواهید دید که هرگز در یک نقطه واحد کلیک های خود را انجام نمیدهد یعنی به نوعی لرزش دست را نیز در نظر گرفته است این ظرافت ها با روش فرایند سازی جالب این ربات ترکیب میشوند تا نهایت شبیه سازی انسانی را پدید آورد. قبل از اینکه به روش فرآیند سازی ربات اینستاگرام کاربر مجازی بپردازیم باید به این نکته اشاره کنیم که اینستاگرام تمام فعالیت های کاربران اعم از فالو، آنفالو، لایک، زمان فالعیت و… را در سرورهای خود ذخیره میکند و با الگوریتم های ربات یاب خود به تجزیه و تحلیل آنها میپردازد اگر یکسری فعالیت ها، دارای یک نظم و ترتیب مشابه ای بوده و در زمان های خاصی بطور همیشگی تکرار شوند، الگوریتم های اینستاگرام این فعالیت ها را به عنوان فعالیت های رباتیک شناسایی میکند و اکانتی که منتسب به این فعالیت های رباتیک باشد را جریمه یا محدود میکند. در نتیجه اگر قرار باشد رباتهای اینستاگرامی همیشه به یک سبک و با یک فرآیند فعالیت کنند حتی اگر بتوانند خود را از رادار شناسایی ربات به صورت فنی پنهان کنند توسط الگوریتم های بررسی فرآنید شناسایی و محدود میشوند. حال برمیگردیم به ربات اینستاگرامی کاربر مجازی و تکنیک جالب فرآیند سازی در این ربات؛ شرکت سازنده به گونه ای هوشمندانه فعالیت های مختلف ربات را به صورت جداگانه و از روی فرآیندهای انسانی طراحی کرده است تا بتوان با تغییر تقدم و تاخیر فعالیت ها هم کار شناسایی فرآیند ربات را برای سرور های اینستاگرام غیر ممکن نمود و هم امکان سفارشی سازی فرآیندها را بنا به نیاز کاربران در اختیار آنها گذاشته است. درنتیجه ربات اینستاگرام کاربر مجازی با مستقل نمودن فعالیت های فالو، آنفالو، لایک و کامنت و… و امکان چیدمان ترتیب این فعالیت توسط اپراتور قابلیت فرآیند سازی پویایی را به کاربر ربات میدهد که آن را برای همیشه از رادارهای اینستاگرام پنهان میسازد. از آنجا که آموزش جزیی تنظیم ربات از حوصله این مقاله خارج است بهتر است برای یادگیری نحوه فرآیند سازی به وب سایت سازنده مراجعه بفرمایید.

آدرس صفحه توضیحات ربات اینستاگرام کاربر مجازی بهم همراه ویدیو و نسخه آزمایشی:

https://www.v-user.com/fa/محصولات/ربات-اینستاگرام-کاربر-مجازی

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH