طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی

احتمال فیلترینگ اینستاگرام و مجازات استفاده از فیلترشکن در طرح ساماندهی پیام‌‌رسان‌‌های اجتماعی

طرح پیشنهادی جدید تعدادی از نمایندگان مجلس با نام ” طرح ساماندهی پیام ‌رسان ‌های اجتماعی ” در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس است. تعداد زیادی از نمایندگان مجلس طی چند ماه گذشته نسبت به فعالیت‌های غیراخلاقی در فضای مجازی مانند اینستاگرام اعتراض داشتند و به راه‌اندازی و تقویت شبکه ملی اطلاعات تاکید کردند.

طرح ساماندهی پیام ‌رسان ‌های اجتماعی برای مقابله با مشکلات امنیتی و اخلاقی در فضای مجازی

مجلسی‌ها که تاکنون چندین بار به مدیریت دولت در حوزه فضای مجازی و شبکه‌‌های اجتماعی انتقاد وارد کرده‌اند و آن را ضغیف و لجام گسیخته خواندند، این بار طرحی را ارائه دادند تا مدیریت شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به شکل منسجم‌تر و سختگیرانه‌تر انجام شود.

طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی

مدیریت درگاه پهنای باند به دست نیروی‌های مسلح

در این طرح که البته تاکنون به امضای تنها 40 نماینده مجلس درآمده، پیشنهاد شده که مدیریت درگاه‌های پهنای باند ورودی و خروجی به کشور به دست ستاد کل نیروهای مسلح باشد. هم‌چنین، فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی در ایران باید بر اساس قوانین کشور باشد و به تائید گروه نظارت بر فضای مجازی برسد.

در بند دیگر این طرح آمده که تمامی پیام‌رسان‌های جدید باید با دریافت مجوز، فعالیت خود را آغاز کنند، در غیر این صورت مجازات نقدی و حبس برای عاملین آن در نظر گرفته می‌شود.

حبس و جریمه برای ساخت، خرید، فروش و استفاده از فیلترشکن

یکی از مهم‌ترین بندهای این طرح پیشنهادی، ممنوعیت استفاده از فیلترشکن است، این درحالیست که تقریبا تمامی دولت‌مردان شناخته شده ایران در توئیتر فعالیت دارند و این شبکه اجتماعی نیز فیلتر است. در صورت تائید این قانون احتمالا تمامی سیاست‌مداران باید با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده خداحافظی کنند.

همچنین بر اساس قوانین پیشنهادی، با اجرای این طرح اینستاگرام نیز فیلتر خواهد شد و فعالیت در این شبکه اجتماعی نیز به دلیل استفاده از فیلترشکن، مجازات نقدی و حبس خواهد داشت.

از طرفی تولید، توزیع و معامله فیلترشکن ممنوع بوده و مجازات خواهد داشت. در واقع هر کسی که قوانین مسدودسازی را زیرپا بگذارد، مجازات می‌شود.

افزایش سطوح ایمنی کاربران

در این طرح اعلام شده که دسترسی به داده‌ کاربران ممنوع است، البته این قانون استثنائاتی هم دارد که دسترسی به داده کاربران را تنها در جرایمی مانند اقدامات امنیتی، محاربه و فساد مجاز می‌کند.

یکی دیگر از بندهای این طرح، ممنوعیت انتشار اسناد و اطلاعات سطح محرمانه در شبکه‌های اجتماعی است.

این طرح هنوز به تائید نرسیده و اجرایی شدن آن منوط به تائید اکثریت نمایندگان خواهد بود. هم‌چنین ممکن است طرح مذکور با تغییر برخی از قوانین به تائید برسد. نظر شما در این باره چیست؟ آیا با اجرا شدن این طرح موافق هستید؟ نظرات خودتان را با ما و سایر دوستان‌تان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

3 در مورد “احتمال فیلترینگ اینستاگرام و مجازات استفاده از فیلترشکن در طرح ساماندهی پیام‌‌رسان‌‌های اجتماعی”

  1. اینا نماینده مردم هستن یا دشمن مردم؟ تنها کاری که مسئولین بلدن پاک کردن صورت مسئله ست. متاسفم برای این اوضاع

  2. مگه نمایندگان به جز این کارا ، چیزدیگه ای هم بلدن؟؟نتیجه ی شرکت نکردن مردم تو انتخابات همین میشه.

    2
    5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH