شرکت ARM با تولید پردازنده بزرگ 192 هسته‌ای خود به‌دنبال نابودی اینتل و AMD است!

کمپانی ARM نقشه راه به‌روزرسانی شده برای پلتفرم Neoverse خود را ارائه نموده است. این پلتفرم نخستین بار در سال 2019 رونمایی شد. نقشه راه جدید در خصوص تحولات آینده این پلتفرم اطلاعات بیش‌تری ارائه نموده است.

الگوهای طراحی فعلی Neoverse N1 دارای 128 هسته و 128 رشته پردازشی هستند؛ در حالی‌که تولیدات آینده Neoverse N2 احتمالا الگوی طراحی کنونی را تقویت نموده و در تمامی جوانب به میزان قابل‌توجهی بهبود خواهند یافت.

الگوهای طراحی Neoverse N2 با تمرکز محض روی مقوله کارآیی بدون لحاظ نمودن فاکتور قیمت یقینا موجب جلب‌ توجه شرکت‌های اینتل و AMD خواهند شد. پردازنده Perseus بر پایه لیتوگرافی 5 نانومتری تولید شده و مجهز به حداکثر 192 هسته پردازشی با توان طراحی حرارتی 350 وات خواهد بود. این پلتفرم به‌صورت بالقوه با محصولات سری Xeon و EPYC رقابت نموده و در حوزه‌های کلیدی احتمالا از آن‌ها پیشی خواهد گرفت. در عین‌حال پلتفرم Neoverse V1 احتمالا دارای تعداد هسته‌های کمتری بوده؛ اما در ازای هر رشته کارآیی بهتری را به لحاظ پردازشی ارائه خواهد داد.

هر 2 پلتفرم Neoverse V1 و N2 از افزونه‌های برداری مقیاس‌پذیر (SVE) پشتیبانی می‌کنند. این افزونه‌ها در تراشه A64FX فوجیتسو که درون سریع‌ترین سوپرکامپیوتر جهان مورد استفاده قرار گرفته نیز مشاهده می‌شوند. بر اساس اظهارات آندری فراماسانو؛ کارشناس وبسایت AnandTech پلتفرم V1 احتمالا از طراحی v8.4+SVE1 بهره خواهد برد؛ در حالی‌که پلتفرم Neoverse N2 احتمالا با طراحی v9+SVE2 عرضه خواهد شد.

پردازنده‌های مبتنی بر پلتفرم‌های N2 و V1 از درگاه PCIe Gen 5 و حافظه‌های DDR5 و HBM2e پشتیبانی خواهند کرد. به‌عنوان یک نکته جانبی بایستی خاطرنشان کرد که در اوایل ماه جاری شرکت انویدیا با پرداخت مبلغ 40 میلیارد دلار کمپانی ARM را خریداری نمود و اکنون اعلام شده که پردازنده‌های جدید انویدیا با طراحی معماری جدید برای هسته‌های پردازشی و عملکرد بالا در سال 2021 و 2022 عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH