معرفی کتاب سهم من از پرینوش صنیعی

کتاب سهم من اثری داستانی به قلم پرینوش صنیعی‌ست که روایتگر داستان زندگی یک زن از خانواده سنتی در دوران انقلاب و جنگ ایران و عراق است. شاید کتاب‌های زیادی در مورد این دوران از تاریخ ایران به چاپ رسیده باشند ولی تعداد خیلی اندکی از آنها صرفا فقط به تاثیر این بازه زمانی بر زندگی یک زن نگاه داشته‌اند. کتاب سهم من به زبان‌های رمانیایی، نوروژی و ایتالیایی چاپ شده و برنده جایزه بوکاچیو ایتالیاست. با آی‌تی‌رسان و معرفی کتاب سهم من همراه باشید.

داستان کتاب سهم من در مورد معصومه، دختر یک خانواده مذهبی‌ست که در مدرسه موفقیت بسیاری دارد و علاقه‌مند است تحصیل خود را علی‌رغم میل خانواده‌اش ادامه دهد. در همین میان معصومه به پسر جوانی که در داروخانه نزدیک مدرسه کار می‌کند، علاقه‌مند می‌شود و هنگامی که برادر کوچکش این موضوع را می‌فهمد به خانواده خود اطلاع می‌دهد. معصومه پس از این که به خاطر علاقه خود به آن پسر جوان مورد ضرب و شتم شدید والدین و برادران خود قرار ‌می‌گیرد، در اتاق زندانی می‌شود و از تحصیل باز می‌ماند. او بعدها با اجبار خانواده مجبور به ازدواج با مردی می‌شود که حتی او را نمی‌شناسد. معصومه بعد از ازدواج با حمید در می‌یابد که او یکی از مخالفان رژیم شاهنشاهی‌ست و از نظر فرهنگی هم با خانواده معصومه تفاوت‌های اساسی ‌دارد.

بعد از ازدواج معصومه با حمایت همسرش به مطالعه و ادامه تحصیل می‌پردازد ولی هیچ‌وقت احساس خوشبختی نمی‌کند. حمید هیچ وقت خانه نیست و معصومه تمام مدت احساس تنهایی می‌کند. پس از مدتی حمید توسط نیروهای ساواک بازداشت می‌شود و معصومه مجبور می‌شود به تنهایی از فرزندان خود مراقبت کند. در این میان معصومه با زنان زیادی آشنا می‌شود که سرگذشت بسیار متفاوتی با او داشته‌اند. زنانی که با حمایت خانواده به آزادی رسیده بودند و با این آزادی در جامعه به فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی می‌پرداختند، چیزی که معصومه هیچ‌وقت اجازه آن را نداشت. سختی‌های زندگی معصومه بعد از انقلاب با اعدام همسرش چندین برابر می‌شود و معصومه باید به تنهایی از پس مشکلات زندگی به همراه سه فرزندش برآید. او از جوانی به خاطر خانواده پدری از تمام رویا‌ها و خواسته‌های خودش گذشت و در میانسالی هم مجبور می‌شود به خاطر فرزندانش دوباره از خواسته‌هایش بگذرد. در ادامه قسمتی از کتاب زیبای سهم من را با هم می‌خوانیم.

حداقل انتظاری که از بچه‌هام داشتم یکم درک و همدلی بود، حتی اونا هم حاضر نشدند به عنوان یک انسان، حقی برای من قائل بشن من فقط وقتی ارزش دارم که مادر اونا باشم و در خدمتشون به قول معروف:

خود را ز برای ما نمی‌خواهد کس

ما را همه از برای خود می‌خواهند

شاید هدف اصلی نویسنده از نوشتن کتاب سهم من این باشد که نشان دهد زنان این جامعه سهمی از زندگی خود ندارند. آنها همیشه به عنوان دختر پدرشان، همسر شوهرشان و مادر پسرشان شناخته می‌شوند و نمی‌توانند هویتی مستقل از مردان خانواده‌ خود داشته باشند. سهم من کتابی‌ست که سرگذشت بسیاری از زنان و دختران ایران در دوران انقلاب و جنگ را شرح می‌دهد و روایتگر محرومیت‌ها و سختی‌هایی‌ست که این نسل تجربه کردند. این کتاب به خوبی طرز فکر خانواده‌های سنتی و فرهنگ‌ها و اتفاقات دهه ۳۰ تا ۸۰ ایران را به تصویر کشیده است.

پرینوش صنیعی جامعه‌شناس، روانشناس و همچنین مدیر سابق بخش تحقیقات در شورای عالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه‌ای در ایران ‌است. سهم من که اولین رمان این نویسنده است علاوه بر جایزه بوکاچیو ایتالیا، برنده جایز De Plata از باسک شد و همچنین منتخب یکی از ترجمه‌های خوب به انتخاب 75 Notable Translations در سال ۲۰۱۳ است و توانسته امتیار ۴.۳ از Goodreads دریافت کند.کتاب سهم من

1 در مورد “معرفی کتاب سهم من از پرینوش صنیعی”

  1. مینو از کرج

    این کتاب رو من ۱۰سال پیش بارها وبارها خوندم

    انقدررررر این داستان زیبا و جذاب است که هربارمیخوندم حس میکردم اولین باره میخونم

    الانم که این پیام رو میگذارم قلبم متقلب شده از زیبایی این کتاب

    ولی کتاب رو دادم دست یکی ازبستگانم و الان که میخوام ازش بگیرم اصلا نمیدونه چه کتابی هست و انکارمیکنه ازداشتنش?

    متاسفانه قیمت کتاب زیاده و نمیتونم بخرم ?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH