پاسخ به شبهات پیرامون واکسن کرونا، آیا ایران توانایی خرید واکسن کرونا را دارد؟

طی روزهای اخیر شایعات زیادی در مورد توانایی یا عدم توانایی ایران در خرید واکسن کرونا از شرکت‌های آمریکایی مطرح شده و بسیاری اعلام کردند که با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کشور ما توانایی خرید واکسن کرونا را ندارد. این شایعات از جایی آغاز شد که دکتر مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد که ایران قصد خرید واکسن شرکت فایرز آمریکا را ندارد. این صحبت دکتر مردانی شایعه‌ای را در فضای مجازی راه‌انداخت که ایران به طور کلی توانایی خرید واکسن کرونا را ندارد. در این مطلب به جزئیات برنامه ایران برای خرید واکسن کرونا پرداخته‌ایم. برای اطلاع از جزئیات تولید واکسن شرکت‌های فایرز و مدرنا به لینک زیر مراجعه کنید.

آیا ایران توانایی خرید واکسن کرونا را دارد؟

بر اساس گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، ایران در کنسرسیوم سازمان بهداشت جهانی عضو است و تمام 18 شرکت معتبری که واکسن تولید آن‌ها مورد تائید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باید مقدار واکسن مورد نیاز برای کشورهای عضو این کنسرسیوم را تامین کنند. به این ترتیب ایران می‌تواند از واکسن تولیدی هرکدام از این شرکت‌ها استفاده نماید.

بر اساس ادعای حریرچی، فایرز یکی از 18 شرکت عضو کنسرسیوم سازمان جهانی است و ما می‌توانیم از واکسن این شرکت استفاده نماییم، البته امکان انتخاب برای کشورها فراهم است و می‌توانند واکسن شرکت مورد نظر خود را خریداری نمایند، ایران نیز این حق انتخاب را دارد و آنچه که مورد نیاز مردم ایران باشد، خریداری خواهد شد.

چرا ایران قصد خرید واکسن شرکت فایرز را ندارد؟

دلیل اظهار نظر دکتر مردانی، قیمت گران واکسن شرکت فایرز اعلام شده، واکسن این شرکت 20 دلار برای هر دوز قیمت دارد، در واقع برای دو دوز مصرف باید قیمتی بیش از 40 دلار پرداخت شود، به اعتقاد دکتر مردانی ایران نیازی به خرید این داروی گران قیمت ندارد، زیرا از منابعی دیگر از جمله شرکت اکسفورد و نهاد کووکس نیز می‌توان واکسن را با قیمتی ارزان‌تر تهیه کرد.

آیا ایران تاکنون نسبت به پیش خرید واکسن کرونا اقدام کرده است؟

موضوع دیگری که شبهاتی را برای مردم پیش آورده، پیش خرید واکسن از نهاد سازمان جهانی بهداشت به نام کووکس است. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، 180 کشور عضو کووکس هستند، تاکنون 84 کشور برای خرید واکسن کرونا پول پرداخت کرده‌اند که ایران هم یکی از این کشورهاست. پیش پرداخت ما حدود 52 میلیون دلار اعلام شده که کارهای آن در دست اقدام است. البته با این پیش خرید، واکسن مورد نیاز 10 درصد مردم تامین می‌شود. 10 درصد دیگر از واکسن کرونا مورد نیاز نیز از شرکت‌های خصوصی دیگر کشورها مانند هند تامین خواهد شد.

بر اساس صحبت‌های اخیر سخنگوی وزارت بهداشت، 80 درصد دیگر، از طریق واکسن کرونا تولید داخل واکسینه خواهند شد، طبق برنامه‌ریزی‌ها، واکسن داخلی کرونا تا مهر سال 1400 آماده می‌شود!

چرا سفارش خرید ایران در سایت اکونومیست ثبت نشده است؟

سخنگوی وزارت بهداشت در این مورد با اشاره به مشکلاتی که ایران برای تبادل ارز دارد اعلام کرد که کارهای خرید در حال انجام است ولی هنوز به پایان نرسیده، به همین دلیل این سفارش ثبت نشده است، البته 10 درصد واکسن که قرار است از شرکت‌های خصوصی تامین شود نیز در سایت اکونومیست درج نمی‌شود.

13 در مورد “پاسخ به شبهات پیرامون واکسن کرونا، آیا ایران توانایی خرید واکسن کرونا را دارد؟”

  1. آقای صانعی از شما بعید بود بخواهید با پست هاتون موج سواری کنید.
    چرا جای این تایتل ها خالی است؟
    – آیا ایران خودش توانایی ساخت واکسن دارد؟
    – آیا اصلا خارجی ها به توانایی ساخت واکسن دست پیدا کرده اند؟
    کاملا مشخص هست که متن رو مقرضانه نوشتید، اینجوری هر کسی نسبت به مطالب شما جهت منفی میگیره

    1. سعید صانعی

      سلام در مورد واکسن ایرانی کرونا کلی مطلب کار کردیم و تمام اخباری که منتشر شده رو پوشش دادیم. این متن هم تماما از صحبت‌های افراد مسئول مانند معاون و سخنگوی وزارت بهداشت جمع آوری شده و هیچ بخشیش تحلیل یا اظهار نظر بنده نیست، فقط مواردی که دیدم در فضای مجازی برای خیلی ها سوال بوده رو با جمع آوری صحبت‌های مسئولین پاسخ دادم.

    2. نه پس لابد خارجیا ندارن شما ولی دارین :))
      تو یه سال چند بار ساخته شد تو ایران البته هنوز عکس شرکت دانش بنیان با دستکشای تابتا و جوراب رو پنکه یادمونه :))

  2. حالا واکسن کجا بود که خرید و فروش میکنند؟ کرونا شده نون دونی ثروتمندان، مردم شدن موش آزمایشگاهی، اینها حتی موفق به ساخت تست قطعی کرونا نشدند، از هر 4 تست 2 تا غلط درمیاد که ایلان ماسک اینو ثابت کرد، معلوم نیست این واکسن‌ها که هنوز مراحل تست انسانی رو کامل نکردند در آینده چه بر سر نسل انسان بیارند، درضمن طبق آخرین اخبار رسیده نوع جدیدی از کرونا که در راسو پیدا شده میتونه تاثیر این واکسن کشف شده رو خنثی کنه!

    1. ایناهام شغلشون القای تئوری توطئه و مزخرفاتی از این دسته که علم کاری نمیتونه بکنه احتمالا ته دلشون روغن بنفشه میخوان، خودتون که هیچی ولی اولین کسانی که واکسنو میگیرن رییسای شمان که به ریشتون میخندن

  3. خدایا اینا چه شیاطینی هستن دیگه؟ موقع ورود ویروس از چین که ماهان سنگ تموم گذاشت. خودت ظهور کن بی زحمت

  4. سعید رضوان

    نه آقا ما خودمون اینهمه مشکلات داریم یعنی چی چی که پول بدیم واسه واکسن تازه پول سفارش و حمل و نقل و اینا که با کشتی این داروها از آمریکا بیاد رو حساب کردید که اینقدر حرف بی حساب می زنید؟ واکسن داخلی تولید شد که شد….نشد هم باید صبر کنیم تا بشه.واسه خاطر قضیه که مردم رعایت کنند یا نمی کنند که نمیشه خرج کرد واکسن تو بشکه طلا از آمریکا آورد. اصلا شما میدونی پول یه محموله دارو که با کشتی از آمریکا میاد چقدر میشه؟ پولم داشته باشیم کار صحیح و مدبرانه ای نیست چه برسه به وضعیت الان. شما ماسکتو بزن دستاتو بشور اینا رو که دیگه میتونیم داخل با قیمت و زحمت پایین تولید کنیم؟ از خونه هم بیرون نیا مریض هم شدی تو خونه خودتو بستری کن و اصلا بیرون نرو.چرا فشار اضافه رو بقیه میارید وقتی خودتون مسئولیت ندارید یا بدن و ژنتیکتون ضعیفه تقی به توقی میخوره پاشنه در داروخونه رو در میارید. بقیه رو به خاطر ضعف خودتون یا هر چیزی که هستید مقصر ندونید چونکه قبل کرونا تو کیف و قفسه و کشو هاتون همیشه پر قرص و شربت بوده و خودتونم میدونید مشکل از کجاست اینهمه سال عادت کردید به تنبلی و ول معطلی و دیگران را متهم کردن.کشوری که میانگین کار مفید در اداراتش زیر 20 دقیقه در روزه!!!!! اینقدر هم نباید توقع رو ببره بالا که هر وقت اوف شد بیست تا مامور بهداشت بیان با بشکه و قیف دارو و قرص و شربت آمریکایی بریزن تو شکمش. اینهمه فشار به اقتصاد کشور صحیح نیست کار که نمی کنید فایده هم که نمیرسونید همش به فکر شکم خودتونید حالا هم که تیشه ورداشتید میزنید به ریشه و مثل بچه کلاغ هر روز یه طلبی دارید.

    25
    4
  5. اقدام هم کنه، حتی رایگان هم بهش بدن دست من و شما نمیرسه!
    یا قاچاقش میکنن به کشور های همسایه یا چنان دلال بازی سرش میارن که بالای 20 30 میلیون میشه.

    خودمون رو نجات بدیم، کسی قرار نیست ما رو نجات بده!

    14
  6. چند روز پیش شیخ محمد واکسنش رو دریافت کرد، بعد کشور ما ۲۰ دلار براش گرونه؟ اون ۲۰ دلارو از مردم ۵۰ دلار میگیرن ولی بازم پول نیست؟ درسته مردم ما که حوثی و … نیستن که پول باشه براشون! مقداری که برای مفت خورای خودشون لازمه وارد میشه مردمم بهتره بمیرن تا یاد بگیرن دیگه بخاطر ******* … نکنن

    1
    4

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH