برنامه آب و هوایی و انرژی پاک جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا

هنگامی که جو بایدن (Joe Biden) در اوایل این ماه به ریاست جمهوری ایالات متحده دست یافت، به نظر می‌رسید فرصتی بزرگ برای بازگرداندن کشور به جایگاه خود عنوان رهبر مبارزه با تغییر اقلیم باشد. اما اینکه آیا او قادر به ارائه برنامه‌های آب و هوایی خود خواهد بود یا خیر، مهم‌ترین موضوعی است که کاندیدای برجسته ریاست جمهوری آمریکا تاکنون مطرح کرده است. در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

تنها کاری که باید انجام دهیم این است که منتظر بمانیم؛ خصوصا به دلیل اینکه او با فردی قدرتمند و جمهوری‌خواه که مخالف ایده‌های او است، در کنگره روبرو خواهد شد. هنوز هم کارشناسان سیاست‌های اقلیمی می‌گویند که سناتور و معاون رئیس‌جمهور سابق باراک اوباما (Barack Obama) کارهای زیادی می‌تواند انجام دهد. از این کارها می‌توان به اعمال اختیارات خود بر آژانس‌های فدرال برای پیشبرد برنامه خود و استفاده از تجربیات در همکاری با هر دو حزب در سنا برای تحمیل قانون‌گذاری در کنگره.

ویکی آرویو (Vicki Arroyo)، مدیر اجرایی مرکز آب و هوایی دانشگاه جورج تاون در واشنگتن‌ دی‌سی، این‌چنین گفته است:

این اولین بار است که رئیس جمهور ایالات متحده در آب و هوا رهبری می‌کند! بسیار هیجان‌انگیز است اما خوش‌بینی محتاطانه نیز در این بین دیده می‌شود. گرم شدن کره زمین هنوز هم مسئله‌ای حزبی در کنگره آمریکا است و جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را به دو دسته متفاوت تقسیم می‌کند. قصد و هدف حزب مخالف نیز این است که آنچه را که جو بایدن می‌تواند انجام دهد محدود کند.

انتخابات جو بایدن در مقطعی اساسی اتفاق می‌افتد. دونالد ترامپ (Donald Trump)، رئیس جمهور آمریکا، اوایل این ماه ایالات متحده را از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج کرد، اما سایر افراد در صحنه جهانی در حال آماده‌سازی برای ارائه دور جدیدی از تعهدات در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در گلاسگو، انگلیس در سال آینده هستند.

جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالت متحده برنامه‌های مفیدی برای آینده این کشور در سر دارد.

رئیس جمهور منتخب پیش از این نیز زمینه را برای ایالات متحده فراهم کرده است تا بلافاصله به این مذاکرات بپیوندد. در تاریخ 23 نوامبر، جو بایدن، جان کری (John Kerry) را به عنوان نماینده ویژه خود در زمینه تغییرات آب و هوایی معرفی کرد و به او کرسی شورای امنیت ملی کاخ سفید را داد. جان کری به عنوان وزیر خارجه در دوران رییس جمهور سابق باراک اوباما خدمت می‌کرد و به عنوان واسطه‌ای برای توافقنامه اصلی پاریس به شمار می‌رفت.

ژان پاسکال ون یپرسل (Jean-Pascal van Ypersele)، متخصص اقلیم‌شناسی در دانشگاه کاتولیک لووین بلژیک و نایب‌رئیس سابق هیئت بین دولتی تغییر اقلیم این‌چنین اظهار می‌کند:

حضور مجدد ایالات متحده باعث تقویت مهم این مذاکرات خواهد شد. اکنون که جو بایدن در راس امور قرار دارد، نتایج خیلی بهتری را نسبت به وقتی که دونالد ترامپ فرضا برای بار دوم رییس جمهور می‌شد، خواهیم دید.

وابسته بودن به کنگره 

بایدن و دیگر دموکرات‌ها امیدوار بودند که حزب آن‌ها در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر کنترل سنای آمریکا را بدست آورد. اگرچه دموکرات‌ها با اختلاف کمی کنترل مجلس نمایندگان را حفظ خواهند کرد، جمهوری‌خواهان عملکرد بهتری نسبت به آنچه در سنا انتظار می‌رفت، داشتند. شمارش نهایی کرسی‌ها اکنون بلاتکلیف مانده است و به نتایج انتخابات دور دوم ژانویه در جورجیا بستگی خواهد داشت. اما نتیجه مهم نیست، کنگره بین احزاب تقسیم خواهد شد و تصویب قوانین قابل توجه در مورد آب و هوا برای بایدن چالش‌برانگیز خواهد بود.

اولین فرصت بایدن برای پیشبرد دستور کار خود از طریق کنگره می‌تواند مانند باراک اوباما در قالب یک لایحه محرک اقتصادی ارائه شود. با ضررهای اقتصادی که از وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در ایالات متحده رخ داد، بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که این موضوع در راس برنامه‌های بایدن به هنگام ورود به دفتر کار باشد. تیم وی آب و هوا را به یکی از ویژگی‌های اصلی برنامه اقتصادی خود تبدیل کرده و می‌تواند از لایحه‌ای محرک برای افزایش سرمایه گذاری‌های فدرال در انرژی کم-کربن و زیرساخت‌های سبز استفاده کند.

اگر بایدن به هدف خود یعنی استفاده از 100 درصد برق پاک در ایالات متحده تا سال 2035 برسد، منابع انرژی تجدیدپذیر مانند مزارع بادی در این امر تاثیرگذار خواهند بود.

در اینجاست که ممکن است شباهت‌های رویکرد دولت اوباما پایان یابد. پس از لایحه محرک، دولت اوباما با دموکرات‌های کنگره در زمینه قانون برای کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده تا سال 2050 همکاری کرد، اما این لایحه در سال 2010 به تصویب مجلس سنا نرسید.

در عوض، جو بایدن احتمالا به دنبال راه‌هایی برای پیشبرد اقدامات آب و هوایی با برنامه‌ریزی گسترده‌تر خواهد بود. جفری هولمستد (Jeffrey Holmstead)، وکیل دادگستری در شرکت حقوقی بریس‌وال در واشنگتن دی‌سی که در آژانس حفاظت از محیط زیست زیر نظر رئیس‌جمهور جورج بوش (George W. Bush) کار می‌کرد، این‌چنین گفته است که یکی از امکاناتی که می‌تواند برخی از حمایت‌های صنعت را بدست آورد، قانونی است که الزامات فدرال برای تولید برق پاک را تعیین می‌کند. در حال حاضر تاسیسات باید با سیستمی دشوار از نیازهای مختلف ایالتی برای چگونگی استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای تأمین نیازهای برق مشتریان خود کنار بیایند. جناب جفری هولمستد این‌چنین اظهار کرده است که استاندارد فدرال می‌تواند کارها را ساده کند و شرایط خدماتی برق را برای همه برابر کند.

باراک اوباما، رییس‌جمهور سابق ایالت متحده که در حوزه توافق‌نامه آب و هوایی نقش بسیار مهمی داشت.

اما بزرگترین فرصت برای بایدن برای پیشبرد اهداف آب و هوایی خود از طریق کنگره می‌تواند قانون دو حزبی باشد که مالیات کربن را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایالات متحده ایجاد می‌کند. ایده‌ای که مورد حمایت بسیاری از محافظه‌کاران و رهبران تجاری است که نگران آب و هوا هستند. پیشنهادی که توسط شورای رهبری اقلیم (سازمان غیر انتفاعی مستقر در واشنگتن دی‌سی) تهیه شده است، با پرداخت 40 دلار آمریکا به ازای هر تن مالیات در تولید دی‌ اکسید کربن شروع می‌شود که با گذشت زمان این هزینه با هدف کاهش انتشارات ایالات متحده به نصف تا سال 2035 افزایش خواهد یافت. درآمد حاصل به پرداخت‌کنندگان مالیات بازپرداخت خواهد شد.

باب اینگلیس (Bob Inglis)، رئیس طرح ابتکار عمل و انرژی (اندیشکده‌ای که طرفدار راه‌حل‌های محافظه‌کارانه سیاسی محیطی در دانشگاه جورج میسون در فیرفکس، ویرجینیا است)، گفته است که دستیابی به چنین قانونی از طریق سنا آسان نخواهد بود، اما غیرممکن نیز نیست. به ویژه اگر دموکرات‌ها با پیروزی در دو انتخابات دور دوم در جورجیا کنترل دولت را به دست گیرند.

باب اینگلیس این‌چنین گفته است:

این فرصت، فرصتی بسیار مهم است، واقعا وقتی این کار را طبق قانون انجام می‌دهیم، بهتر است و اگر بتوانیم آن را دو حزبی کنیم، دوام آن نیز افزایش خواهد بافت.

اعمال نفوذ قدرت

صرف نظر از آنچه در کنگره اتفاق می‌افتد، بسیاری از دانشمندان و دوستداران محیط زیست انتظار دارند که بایدن بلافاصله از اختیارات اجرایی خود برای پیشبرد برنامه‌های آب و هوایی خود در سراسر مجموعه آژانس‌های فدرال استفاده کند. (فقط در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما در سال 2012 بود که به طور جدی کنگره کنار گذاشته شد و او از اقتدار خود برای مبارزه با تغییرات آب و هوا استفاده کرد.)

به عنوان مثال در دوره جو بایدن، وزارت کشور می‌تواند پردازش مجوزهای فدرال را برای ساخت نیروگاه‌های بادی دریایی و سایر پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر تسریع بخشد. وزارت انرژی نیز می‌تواند استانداردهای بهره‌وری انرژی را برای لوازم خانگی افزایش دهد. وزارت خزانه‌داری در این امور می‌تواند با تنظیم‌کنندگان مالی کار کند تا قوانینی را در مورد چگونگی گزارش شرکت‌های تجاری عمومی در مورد ریسک‌های مالی تغییرات آب و هوایی تهیه کند. این اقدام می‌تواند به سرمایه‌گذاران برای انتخاب عاقلانه کمک کند و مشاغل را ترغیب کند تا با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند.

تیم پروفتا (Tim Profeta)، که موسسه راه‌حل‌های زیست‌ محیطی نیکولاس دانشگاه دوک را در دورهام، کارولینای شمالی هدایت می‌کند، اینچنین گفته است:

جو بایدن نباید صبر کند. کارهای زیادی وجود دارد که رئیس‌جمهور می‌تواند با استفاده از اختیارات خود از روز اول نیز شروع به انجام دادن آن کند.

هم‌حزبی‌های تیم پروفتا در لایحه آب و هوایی، گروهی مستقل از دانشگاهیان، متخصصان سیاست و مقامات دولت سابق هستند که نقشه‌ای برای اقدامات اجرایی در 11 دفتر و آژانس‌های فدرال برای مقابله با گرم شدن کره زمین طراحی کرده‌اند. توصیه اصلی این گروه (چند نفر از اعضای آن اکنون با تیم انتقال بایدن کار می‌کنند) این است که دولت جدید باید یک شورای ملی آب و هوا را به رهبری مقامی که مستقیما به رئیس جمهور گزارش می‌دهد و با او در ارتباط است، ایجاد کند. این فرد با هماهنگی با آژانس‌های مختلف ایالات متحده به پیشبرد برنامه آب و هوایی رییس جمهور ایالت متحده جو بایدن کمک می‌کند.

پروفتا این‌چنین بیان کرده است که:

اکنون جو بایدن به فردی چپ‌گرا نیاز دارد که بر انجام اقدامات آب و هوایی در سراسر دولت فدرال متمرکز باشد.

قوانین جدید

قدرتمندترین مرجعی که رئیس جمهور در زمینه تغییرات آب و هوایی دارد، تنظیم مستقیم انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا است. طی چهار سال گذشته، ترامپ ده‌ها قانون زیست محیطی را در آژانس حفاظت محیط زیست معکوس یا تضعیف کرده است، که از آن‌ها می‌توان به سه سیاست مربوط به دوره اوباما با هدف گازهای گلخانه‌ای از وسایل نقلیه، نیروگاه‌ها و تأسیسات نفت و گاز اشاره کرد. انتظار می‌رود که جو بایدن بلافاصله برای بازگرداندن و تقویت این قوانین حرکت کند، اما این به معنای شروع دوباره و تدوین قوانین جدید است.

در تاسیسات نفت و گاز در سراسر ایالات متحده، اپراتورها، گاز طبیعی اضافی را می‌سوزانند و آن را به دی‌اکسید کربن تبدیل می‌کنند که این امر می‌تواند در گرم شدن کره زمین نقش داشته باشد.

بتسی ساوترلند (Betsy Southerland)، که بیش از سه دهه در آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا حضور داشت قبل از استعفا در سال 2017 در اعتراض به ترامپ اینچنین می‌گوید:

این کار رییس‌جمهور تمامی تلاش‌های ما را از بین می‌برد. دولت بایدن باید تصمیمی اتخاذ کند و ببیند که با زحمت تمام این قوانین را تغییر می‌دهد یا اینکه قرار است آن‌ها کار موثرتر و کارآمدتری انجام دهند.

دولت ممکن است در مورد سیاست استانداردهای بهره‌وری سوخت برای وسایل نقلیه با قانونی کاملا جدید جلو برود. دولت ترامپ استانداردهای وضع شده در زمان اوباما را به عقب برد تا صنعت خودرو مجبور باشد به جای 5 درصد در سال، متوسط ​​بازده سوخت را بین سال‌های 2022 تا 2025 فقط 1.5 درصد افزایش دهد. دیوید دونیگر (David Doniger)، مدیر برنامه اقلیم و انرژی پاک در شورای دفاع از منابع طبیعی (گروهی زیست محیطی مستقر در شهر نیویورک) اینچنین گفته است که به جای اصلاح قانون، احتمالاً دولت بایدن به دنبال ایجاد مجموعه‌ای کاملاً جدید از مقررات خواهد بود که انتظار می‌رود ده تا پانزده سال دیگر تأثیر آن را ببینیم.

سوال مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه با بخش برق که بیش از یک چهارم انتشارات ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، مقابله کنیم. دولت ترامپ طرح قدرت پاک اوباما را که هرگز به دلیل چالش‌های دادگاه عملی نشد، با نسخه ضعیف‌تری جایگزین کرد. هنوز هم گاز طبیعی ارزان و تجدیدپذیر مانند باد و خورشید، همراه با آلودگی‌ها، طی دهه گذشته بسیاری از نیروگاه‌های برق زغال سنگ را از کار بیکار کرده است. در نتیجه انتشار کربن ایالات متحده از بخش برق تقریباً 33 درصد کمتر از 2005 در سال 2019 بود و 11 سال زودتر از اهداف اوباما انجام شد.

دیوید دونیگر می‌گوید که دولت بایدن می‌تواند نسخه جدیدی از برنامه قدرت پاک اوباما را برای سرعت بخشیدن به پیشرفت تهیه کند. او همچنین خاطرنشان کرد که نکته اصلی این است که سریع حرکت کرده و چالش‌های حقوقی اجتناب‌ناپذیر را از طریق دادگاه‌ها قبل از پایان دوره اول ریاست جمهوری بایدن انجام شود. او گفت که اگر کارها درست، زود و به خوبی انجام شوند، نتایج خوبی خواهیم گرفت.

به سوی گلاسگو

شروع اولیه اجرای برنامه آب و هوایی جو بایدن بسیار مهم خواهد بود، زیرا او بود که دوباره کشور را به توافقنامه آب و هوایی پاریس وارد کرد. اما دوباره پیوستن به این توافقنامه قسمت ساده ماجرا است. بایدن باید یک تعهد آب و هوایی را تهیه کند و آن را در کنفرانس سال آینده در گلاسکو به جهانیان ارائه دهد. انتظار می‌رود کشورها تعهدات خود را برای اولین بار از زمان امضای توافق نامه در سال 2015 در اینجا به‌روز کنند. در زمان اوباما، ایالات متحده در ابتدا متعهد شد که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را حداقل 26 درصد زیر سطح 2005 تا سال 2025 کاهش دهد. جوزف آلدی (Joseph Aldy)، اقتصاددانی از دانشگاه هاروارد در کمبریج ماساچوست که به عنوان مشاور اقلیم کاخ سفید در زمان اوباما خدمت می‌کرد گفته است که در این میان چالش این است که تعهد جدید ایالات متحده هم قوی و هم معتبر باشد.

گلاسگو، میزبان اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی سال آینده

جوزف آلدی می‌گوید که اگر جو بایدن بخواهد در روند پاریس نقش رهبری را داشته و سایر کشورها را به انجام کارهای بیشتر سوق دهد، رئیس جمهور منتخب باید جامعه جهانی را متقاعد کند که هرگونه مقررات یا قانونی که او وضع خواهد کرد، موثر خواهد بود و در طی چهار یا هشت سال با انتخاب رئیس جمهور جدید، به راحتی تغییر نخواهد کرد. او این‌چنین اظهار کرده است:

ایالت متحده در بسیاری از جنبه‌ها به دلیل حضور قوانین دونالد ترامپ اعتبار خود را از دست داده‌ایم. همتایان ما در سراسر جهان دقیقا به آنچه ما انجام می‌دهیم، چشم دوخته‌اند.

اینگلیس که جمهوری‌خواهی از کارولینای جنوبی که 12 سال در مجلس نمایندگان خدمت می‌کرد، گفته است که متحد کردن یک کشور تقسیم شده به دو قطب مخالف پیرامون یک برنامه آب و هوایی تهاجمی کار آسانی نخواهد بود، اما ریشه‌های طبقه کارگری و سی و شش سال مذاکره او در حوزه‌های سیاسی در سنا باعث می‌شود که او به طور منحصر به‌فردی برای انجام این کار واجد شرایط باشد.

کنفرانس گلاسگو، به عنوان بیست و ششمین کنفرانس احزاب قرار است در نوامبر سال 2020 برگزار شود.

او همچنین در سخنان خود این‌چنین می‌افزاید:

جو بایدن برای این لحظه ساخته شده است. او در امور سیاسی فرد میانه‌رویی است که می‌داند چگونه در این بخش کار کند و این چیزی است که من و همه مردم در این مرحله از سیاست به آن اطمینان داریم.

1 در مورد “برنامه آب و هوایی و انرژی پاک جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا”

  1. تو خود آمریکا ، بطور رسمی رئیس جمهور جدبد هنوز مشخص نشده
    بعد شما میگید : بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا؟؟!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH