تصاویری حیرت انگیز از بازسازی عجایب هفتگانه جهان

اولین کاری که قبل از رفتن به سفر انجام می‌دهید، چیست؟ شما می‌توانید اطلاعات لازم برای سفرتان مثل مقصد‌های دیدنی، حقایق جالب، توصیه‌های لازم و عکس‌های واقعی از مقصدتان که توسط مسافران گرفته شده‌اند را از وب‌سایت TripAdvisor یا هزاران وب‌سایت دیگر شبیه به آن دریافت کنید. قبل از دوران رواج استفاده از اینترنت، مردم مجبور بودن همه چیز را شخصا تجربه کنند و اشتراک گذاری تجربیات شخصی در شبکه‌های اجتماعی ممکن نبود. گردشگران باستان برای پیدا کردن مقصدی زیبا برای مسافرت باید به توصیه‌های علمی‌ متوسل می‌شدند. و این طور بود که لیست «عجایب هفتگانه جهان که باید ببینید» به وجود آمد.

فهرستی از بزرگترین مثال‌های نبوغ بشر، معماری شگفت‌انگیز و مهندسی هوشمندانه که توسط نویسندگان مختلف یونانی در کتاب‌های راهنما و اشعار به جا مانده از قرن اول و دوم پیش از میلاد مسیح تهیه شده است. کمک‌کنندگان به این فهرست از عجایب جهان عبارتند از فیلو اهل بیزانتیوم، هرودوت، کالیماخوس اهل شحات و آنتیپاتر صیدایی. ولی اگر شما بخواهید برنامه تعطیلات خود را بر اساس این لیست بچینید، ناامید خواهید شد. هرم جیزه تنها عضو این لیست است که از آزمایش بی‌رحمانه زمان جان سالم به در برده است.

حتی با این که بیشتر عجایب هفت‌گانه رو به نابودی گذاشته‌اند، همچنان به هنرمندان چیره‌دست الهام می‌بخشند تا از تخیل خود استفاده کنند و یادگارهای نامشهود تمدن‌های اولیه زمین را به زندگی برگردانند. شرکت بیمه Budget Direct تصمیم گرفت تا از طریق مجموعه تصاویر سه بعدیِ واقع‌گرایانه این فرصت را به دوستداران فرهنگ‌های مدرن بدهد که از بنا‌های باشکوه باستانی بازدید کنند. پس از تحقیقات بسیار و مشارکت استثنائی دو نفره Keremcan Kirilmaz و Erdem Batirbek، راهنمایی مدیر هنری NeoMam و طراحان گرافیک Fractal Motion، تصاویری به دست آمد که نشان می‌دهند عجایب هفت‌گانه در روزهای اوج خود چگونه به نظر می‌رسیدند.

بانیان این پروژه در مورد آن می‌گویند:

هدف ما این بود که به مردم الهام ببخشیم تا دوباره عجایب فراموش شده‌ جهان را بازیابند. ما قصد داریم تا کنجکاوی توریست‌ها و کاربران اینترنت را برانگیزیم و تصاویر مناطقی از جهان را به نمایش بگذاریم که شاید قبلا در مورد آن مطالعه نداشتند و قصد داشتند از آنها دیدن کنند. هدف ما این بود که این یادگار‌های باستانی جهان را زنده کنیم تا خوانندگان بتوانند درک بهتری نسبت به ظاهری که این مکان‌ها در آغاز ساخت داشتند به دست بیاورند. نتیجه این کار ۷ تصویر بازسازی شده انیمیشنی‌ست که این ساختار‌های منحصر به فرد را در مقابل چشم‌هایتان زنده می‌کند.

ما به شما بلیط یک سفر تاریخی به عجایب هفتگانه جهان را اعطا می‌کنیم پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

تندیس عظیم ردوس
غول ردوس مجسمه‌ای ۱۴۹ فوتی و مظهر هلیوس خدای خورشید است که بر روی بندر ماندراکی در ردوس و بر روی پایه‌های ۴۹ فوتی ساخته شد و به کشتی‌ها اجازه می‌داد از بین پاهای او عبور کنند. از آنجا که مجسمه به تنهایی گواه کافی برای نشان دادن پیروزی ردوس در مقابل محاصره طولانی مدت دیمیتریوس پلیورستس نبود، ردوسیان این مجسمه را از بقایای ذوب شده‌ مهمات جنگی باقیمانده ارتش شکست خورده قبرس ساختند. مجسمه غول ردوس نماد یکپارچگی مردم ردوس است و ۳۰۴ سال قبل از میلاد مسیح توسط چارز اهل لیندوس ساخته شد و اتمام آن ۱۲ سال به طول انجامید. متاسفانه این مجسمه عظیم فقط ۵۶ سال پابرجا ماند و علی‌رغم اندازه بزرگش نتوانست در مقابل زلزله مقاومت کند. این اثر تقریبا هزار سال خمیده و رو به زوال باقی مانده بود تا این که بعد از حمله‌ اعراب به دستور معاویه ذوب شد و به عنوان ضایعات فروخته شد.

هرم بزرگ جیزه
این روزها تقریبا هر ماه یک ساختمان بلند ساخته می‌شود که رکورد بلندترین ساختمان قبلی را می‌شکند و هیچ کس تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد ولی برای انسان‌های مدرن نزدیک به چهارهزار سال زمان لازم بود تا در قرن نوزدهم رکورد هرم بزرگ جیزه را به عنوان بلندترین سازه ساخت بشر بشکنند. این هرم به ارتفاع ۴۸۱ فوت در مساحت ۱۸ هکتار به عنوان مقبره‌ای برای فرعون مصر خوفو، ۲۵۶۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شد. مشخص شده حدوداً صدهزار مصری ماهر در زمان ساخت هرم‌ مصر در شهر موقت حضور داشتند. این سازه چشمگیر که از حدود ۲.۳ میلیون بلوک سنگی با وزن بین ۲.۵ تا ۱۵ تن ساخته شده، تنها عضو از عجایب هفتگانه است که تقریبا سالم باقی مانده و مورد تحسین توریست‌ها قرار می‌گیرد.

باغ‌های معلق بابل
برخی شبهه‌ها در این مورد وجود دارد که آیا واقعاً لیست عجایب هفتگانه جهان واقعی‌ست یا فقط خیال‌پردازی نویسنده وجود دارند. این سازه با تراس‌های حماسی ۵۶ فوتی و ماشین‌آلات پیچیده یک شاهکار مهندسی به نظر می‌رسد که ساخت آن باید چالش‌های زیادی را متوجه سازندگان کرده باشد. افسانه‌ها حاکی از این است که باغ‌های معلق بابل که در نزدیکی رود فرات در عراق امروزی ساخته شده، هدیه‌ای از طرف نبوکدنصر، پادشاه بابل به همسرش آمیتیس بوده است که دلتنگ کو‌های سرسبز امپراطوری ماد‌ها بوده است. این داستان چه یک افسانه باشد و چه یک داستان واقعی، باغ‌های معلق شبیه با بهشتی سبز بر روی زمین بودند.

فانوس دریایی اسکندریه
فانوس دریایی باشکوه اسکندریه ۲۸۰ تا ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به دستور بطلیموس اول و توسط سوستراتوس اهل کیندوس ساخته شد. حدس زده می‌شود این فانوس اولین فانوس ساخته شده به دست بشر بود و مسیر تمامی فانوس‌های بعدی را مشخص کرد. این ساختمان جذاب و دیدنی ۳۳۰ فوتی برای سال‌ها سومین ساختمان بلند جهان بعد از هرم جیزه بود. این سازه سه طبقه داشت که طبقه‌ اول مربع، طبقه‌ دوم هشت ضلعی و طبقه‌ آخر استوانه‌ای شکل بود که در بالای آن شعله‌های آتش دریانوردان را هدایت می‌کرد. این فانوس دریایی براثر زمین‌لرزه‌های قرن ۱۲ام تا اواخر قرن ۱۵ام تخریب شد تا زمانی که به دستور السلطان أبو النصر سیف الدین الأشرف قایتبای‎ به قلعه‌‌ قرون وسطایی تبدیل شد.

مقبره‌ هالیکارناسوس
حدود ۳۵۰ سال قبل از میلاد مسیح در بدروم امروزی مقبره‌ای بسیار باشکوه برای ماسولوس پادشاه فقید کاریا ساخته شد. این مقبره آنقدر باشکوه و چشم‌گیر بود که کلمه mausoleum با الهام از نام این پادشاه برای توصیف مقبره‌های عظیم استفاده شد. این مقبره‌ ۱۴۸ فوتی از سنگ مرمر سفید ساخته شده و نمایانگر ویژگی‌های معماری یونانی، مصری و لیکایی است. این بنا به لطف مجسمه‌های دیدنی و جذاب خود که یکی از آنها مجسمه عظیم ماسولوس سوار بر ارابه بود، در لیست عجایب هفتگانه جهان قرار گرفت. این مقبره به تدریج بر اثر زمین‌لرزه‌های متعدد در قرن سیزدهم تخریب شد.

تندیس زئوس در المپیا
چوب همیشه یک انتخاب کلاسیک در بین تمامی مصالح ساختمانی بوده است. متاسفانه تندیس عظیم زئوس در المپیا نتوانست از آزمون گذر زمان یا به طور دقیق‌تر آزمون آتش سالم بیرون بیاید. این اثر برجسته‌ ۴۳ فوتی از زئوس، خدای تندر؛ نمادی از قدرت و سلطه‌گری آتنیان بود که برای مدت زیادی پابرجا نماند. قاب چوبی و تخت آن که از چوب سرو بوده از بین رفته‌اند و حدس زده می‌شود تزئینات آن که از جنس طلا، عاج و سنگ‌های قیمتی بودند از آن جدا شده‌اند.

معبد ارتمیس

این بنا به عنوان ادای احترام به الهه‌ عفت پاکدامنی، شکار حیوانات وحشی، جنگل‌ها و باروری در یونان باستان ساخته شد. با این حال ظاهرا این بنا باعث خشم و عصبانیت بسیاری بوده که سه بار در دوره‌های مختلف اقدام به تخریب آن شد. اولین بار توسط هروستاتوس به قصد جلب توجه به آتش کشیده شد. دومین بار به دست گوت‌ها که در حال فرار از شهر بودند ویران شد و سومین بار توسط مسیحیان به گونه‌ای نابود شد که فقط پایه‌ها و یک ستون از آن باقی ماند که امروزه هم در ترکیه قابل بازدید است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH