هر آنچه که باید درباره نوع جدید ویروس کرونا بدانید!

نوع جدیدی از ویروس کرونا که B.1.1.7 نامیده می‌شود، اخیرا در جنوب شرقی انگلیس شیوع پیدا کرده است و دولت را وادار به انجام اقدامات محدودکننده از جمله قرنطینه کردن منطقه کرده است. اگرچه ما از تمام جزئیات آن اطلاع نداریم، اما کارشناسان اطمینان دارند که این ویروس به راحتی از سویه‌های دیگر منتقل می‌شود. در ادامه هر آنچه نیاز است درباره این ویروس بدانید آورده شده است. در ادامه این مقاله با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

این ویروس دقیقا چه چیزی است؟

مجله ساینس گزارش داد که سویه ویروس کرونای B.1.1.7 نسخه‌ای از ویروسی با 23 نوع جهش است که هشت مورد آن در پروتئین سنبله‌ای است که ویروس برای اتصال به سلول‌های انسانی و ورود به سلول استفاده می‌کند.

منشا این ویروس از کجاست؟

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این بیماری ابتدا در شهرستان کنت در انگلیس در 31 شهریورماه (21 سپتامبر) شناسایی شد، سپس از اواسط آبان ماه (در ماه نوامبر) به تدریج گسترش یافت. از آن زمان به بعد، این ویروس به رایج‌ترین نوع ویروسی در انگلیس تبدیل شده است که بیش از 50 درصد موارد جدید تشخیص داده شده بین ماه‌های اواسط آبان ماه تا 23 آذرماه (بین ماه‌های اکتبر و 13 دسامبر) در انگلیس را نشان می‌دهد.

با این حال، به گفته مجله ساینس برخی دانشمندان اکنون معتقدند که ممکن است ویروس در شخصی دچار نقص ایمنی جهش کرده باشد. این خبرگزاری قبلا گزارش داده بود که ویروس کرونا برخلاف آنفولانزا می‌تواند هنگام تکثیر اشتباهات را اصلاح کند و بنابراین تمایل به داشتن یک ژنوم نسبتاً پایدار دارد.

در حال حاضر مطالعات نشان داده است که افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به عنوان مثال آنها داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند یا تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، ممکن است ماه‌ها ویروس عفونی داشته باشند. این به نوبه خود باعث ایجاد فرصت‌های زیادی برای ویروس می‌شود تا جهش‌هایی ایجاد کند که به آن کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن را تضعیف یا در بدن اکثیر شود.

این جهش‌ها باعث ایجاد چه چیزهایی می‌شوند؟

هنوز به طور قطعی نمی‌دانیم. ویروس‌ها همیشه جهش پیدا می‌کنند و بیشتر این تغییرات بر میزان کشنده یا عفونی بودن ویروس تأثیر نمی‌گذارد. در این حالت، برخی از این جهش‌ها ممکن است کاملا اتفاقی به وجود آمده باشند و بر عملکرد ویروس تأثیری نداشته باشند. اما در این میان سه جهش متخصصان را نگران کرده است.

اولین جهش شامل حذف دو آمینو اسید معروف به دلتا 69-70 است که ابتدا به طور جداگانه در بیماران تحت درمان با داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شد.

بیمار مواردی مانند رمدسیویر، پلاسمای بهبودی و آنتی‌بادی‌های خنثی کننده دریافت کرد، اما ماه‌ها بعد درگذشت. اگرچه این ویروس در ابتدا دارای این مورد حذف‌شده نبود، اما طی ماه‌ها آن را بدست آورد. محققان این اطلاعات را در 19 دسامبر در پایگاه داده medRiv منتشر کردند. (هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.)

نویسندگان گمان می‌کنند که این ویروس برای فرار از سیستم ایمنی بدن تکامل یافته است. یکی دیگر از نکته‌های مرتبط با این حذف این است که ممکن است یکی از اهداف آزمایش‌های PCR ویروس کرونا معروف به ژن S را به طور نادرستی منفی نشان دهد. برخی از آزمایشات فقط به دنبال موارد مثبت در این ژن S هستند و بنابراین نوع جدید را از دست می‌دهند. با این حال، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که بیشتر آزمایش‌های PCR به دنبال سه منطقه جداگانه از پروتئین سنبله هستند، بنابراین این آزمایش‌ها تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

جهش دیگری که به N501Y معروف است، اسیدهای آمینه مهمی را تشکیل می‌دهند که به اصطلاح حوزه اتصال گیرنده ویروس کرونا را درگیر می‌کنند. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در آنجا اسید آمینه آسپاراژین (N) در بخشی از ویروس که به گیرنده ACE2 در سلول‌های انسانی متصل می‌شود، با تیروزین (Y) جایگزین شده است. یک مطالعه در ماه سپتامبر در ژورنال Cell نشان داد که این نوع نسبت به سایر نسخه‌های ویروس کرونا به گیرنده ACE2 متصل می‌شود.

ده‌ها نمونه از ویروس کرونا از آفریقای جنوبی و استرالیا برای این جهش مثبت اعلام شده‌اند، اما آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌ها نشان می‌دهد که انواع ویروس‌های آفریقای جنوبی و انگلستان به طور جداگانه جهش مشابه‌ای را تکامل بخشیده‌اند. این نشان می‌دهد که ممکن است مزیتی تکاملی برای ویروس ایجاد شود.

سومین جهش مشکوک P681H نام دارد که در حوزه اتصال گیرنده‌های ویروس نیز وجود دارد. براساس اطلاعات اولیه ارسال شده توسط اتحادیه ژنومیک ویروس کرونای انگلستان، این جهش در کنار محل تجزیه قرار دارد، یعنی در اینجا پروتئین سنبله باید شکسته شود تا ویروس وارد سلول شود.

 آیا این نوع ویروس‌ها راحت‌تر گسترش می‌یابند؟

پاسخ این سوال بله است. بر اساس مطالعه‌ای که توسط مرکز مدل‌سازی ریاضیات و بیماری‌های عفونی (CMMID) انجام شده است، نشان داده شده است که اکنون کارشناسان فکر می‌کنند که نوع جدید ویروس بین 50 تا 74 درصد بیشتر از سویه‌های دیگر قابل‌انتقال‌تر است که البته هنوز بررسی نشده است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که این مقدار 0.4 برابر با تعداد اولیه تولیدمثل R را در بر داشته باشد و نشان می‌دهد هر فرد آلوده به چند نفر ویروس منتقل می‌کند.

این مطالعه نشان داده است که بر اساس مدل‌ها، نوع جدید ویروس می‌تواند عامل 90 درصد از کل موارد جدید بیماران کرونایی در لندن و شرق و جنوب انگلیس تا اواسط دی ماه باشد.

اخیرا نوع جدیدی از ویروس کرونا در جنوب شرقی انگلیس شیوع پیدا کرده است و دولت را وادار به انجام اقدامات محدودکننده از جمله قرنطینه کردن منطقه کرده است.

آیا این نوع ویروس کشنده‌تر است؟

کارشناسان گمان می‌کنند که این نوع ویروس کشنده‌تر نباشد. با این حال، با وجود اینکه خیلی راحت‌تر گسترش می‌یابد، می‌توان گفت می‌تواند به این معنی باشد که افراد بیشتری در بیمارستان بستری می‌شوند. هنگامی که بیمارستان‌ها بیش از حد تحت فشار قرار گیرند، کیفیت مراقبت از بیماران کاهش می‌یابد در نتیجه ممکن است منجر به مرگ و میر بالاتر از آنچه انتظار می‌رود، شود.

مطالعه مرکز مدل‌سازی ریاضیات و بیماری‌های عفونی نشان داد که نوع جدید می‌تواند عامل افزایش میزان بستری شدن در بیمارستان‌های جنوب شرقی انگلیس باشد. این مسئله بیشتر به دلیل افزایش شیوع ویروس است پس لزوما به دلیل خطرناک بودن ویروس نیست.

مطالعه دیگری که توسط مرکز مدل‌سازی ریاضیات و بیماری‌های عفونی نیز مورد بررسی قرار نگرفته است، از یک مدل ریاضی استفاده کرده است تا ببیند آیا رشد سریع ویروس در لندن به دلیل افزایش عفونت است یا افزایش شدت آن. مورد دوم به خوبی با داده‌ها متناسب نبود، این در حالی است که مورد اول به خوبی با داده‌ها متناسب بود.

آیا این نوع ویروس جهش‌یافته به ایالات متحده نیز گسترش یافته است؟

گرچه آمریکا به اندازه انگلیس توالی ژنتیکی روی نمونه‌های ویروسی انجام نداده است اما تاکنون دانشمندان این سویه را در هیچ کجای ایالات متحده شناسایی نکرده‌اند. به عنوان مثال، طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، 5100 نمونه ویروسی را از 17 میلیون مورد شناسایی شده ویروس کرونا توالی داده است. انگلیس علی‌رغم وجود بیش از یک دهم موارد تشخیص داده شده، بیش از دو برابر نمونه ویروسی نسبت به ایالات متحده تعیین توالی کرده است.

دکتر استنلی پرلمن (Stanley Perlman)، ایمنی‌شناس و متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در دانشگاه آیووا به مرکز تحقیقات و سیاست بیماری‌های عفونی (CIDRAP) گفته است که وی گمان می‌کند این نوع ویروس در ایالات متحده نیز باشد. او گفت:

اگر این نوع ویروس در ایالت متحده نبود، باید تعجب می‌کردیم.

آیا بچه‌ها راحت‌تر به این نوع ویروس مبتلا می‌شوند؟

چندین شواهد در گذشته حاکی از آن است که کودکان ممکن است کمتر در معرض ویروس کرونا باشند. اگر این نوع جدید با سهولت بیشتری به سلول‌ها بچسبد، پس این احتمال وجود دارد که با سرعت بیشتری در بین کودکان گسترش یابد. با این حال، برای بررسی اینکه آیا این مورد درست است یا خیر، باید مطالعات بیشتری انجام شود.

همزمان با افزایش شیوع این ویروس در انگلستان، مواردی در کودکان نیز گزارش شده است. هنگامی که بچه‌ها برای اولین بار در اوایل پاییز به مدارس بازگشتند، این افزایش مشاهده نشده بود. در این زمان سایر مناطق دیگر تعطیل بودند، در نتیجه فقط مدرسه‌ها باز بود. بنابراین ممکن است مدارس احتمال کمی در شیوع ویروس داشته باشد. پس هنوز اطلاعات کافی از اینکه بچه‌ها با سرعت بیشتری این نوع ویروس را می‌گیرند و پخش می‌کنند، در دسترس نیست.

این اقدامات شامل شستن دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک صورت و تهویه مناسب هوا است.

آیا واکسن‌ها علیه ویروس جدید موثر هستند؟

اکثر کارشناسان فکر می‌کنند واکسن‌های تازه تولید شده همچنان بر نوع جدید ویروس در انگلستان موثر خواهند بود. وقتی واکسن‌ها سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند، بدن گروهی از سلول‌ها را ایجاد می‌کند تا به قسمت‌های مختلف ویروس متصل شود. با توجه به گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، جهش‌هایی که میزان کمی تغییر در ویروس به وجود آورده‌اند، نمی‌توانند کارآیی واکسن‌ها را کاهش دهند.

اوگور شاهین (Uğur Şahin)، مدیر عامل شرکت دارویی بیون‌تک، در خبری گفت که با توجه به اینکه 99 درصد پروتئین‌های موجود در نوع جدید ویروس با اهداف واکسن بیون‌تک و فایزر در mRNA یکسان هستند (واکسن مدرنا بسیار شبیه است)، احتمال اینکه واکسن بر این ویروس‌ها نیز موثر باشد، بسیار زیاد است.

این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان گونه‌ای ظاهر شود که کارایی برخی از واکسن‌های ما در برابر آن کاهش یابد؛ یعنی دقیقا شبیه به آنچه که در واکسن آنفلوانزا می‌بینیم، یعنی این واکسن‌ها با توجه به نوع ویروس باید هر ساله به روز شوند. شاهین به خبرگزاری فایننشال تایمز گفت که با این حال، واکسن‌های mRNA جدید می‌توانند برای بازتاب جهش‌های جدید در حدود شش هفته به روز شوند.

برای جلوگیری از آن چه کاری باید انجام دهیم؟

نوع جدید ویروس همچنان به همان شکل ویروس کرونا گسترش می‌یابد. این بدان معناست که همان کارهایی که همه از ماه مارس برای جلوگیری از شیوع ویروس انجام داده‌اند، برای نوع جدید انگلستان نیز مفید خواهد بود. این اقدامات شامل شستن دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک صورت و تهویه مناسب هوا است. رعایت دقیق این قوانین و جلوگیری از بیرون رفتن‌های غیرضروری می‌تواند به جلوگیری از شیوع این نوع ویروس جدید جهش‌یافته کمک شایانی کند.

2 در مورد “هر آنچه که باید درباره نوع جدید ویروس کرونا بدانید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH