راهنمای کار با نرم‌افزار FurMark جهت تست عملکرد و پایداری کارت گرافیک

نرم‌افزارهای بنچمارک مختلفی جهت تست کارت گرافیک در ویندوز 10 وجود دارند. اگر مشغول اورکلاک هستید، آنگاه ما به شما ابزارهایی همانند “Heaven benchmark” و یا “3DMark” را پیشنهاد می‌دهیم. با استفاده از این ابزارها می‌توانید بفهمید که آیا سخت‌افزار شما در دمای موردنظر می‌تواند نرخ فریم مورد انتظار را ارائه دهد یا خیر؟ FurMark نیز شاید مشابه این ابزارها باشد، اما در اصل بیشتر یک ابزار استرس (فشار) است تا اپلیکیشن تهیه بنچمارک. به همین دلیل بر آن شدیم که در ادامه مطلب، راهنمای استفاده از FurMark را در اختیار شما قرار دهیم.

تفاوت FurMark با سایر ابزارهای تهیه بنچمارک در چیست؟ FurMark فشار بیشتری به کارت گرافیک شما آورده و انرژی بیشتری نیز مصرف می‌کند. بنابراین با استفاده از آن می‌توانید میزان پایداری کارت گرافیک خود در تنظیمات پیش‌فرض را بسنجید. اگر فکر می‌کنید که کارت گرافیک شما دچار مشکل شده، آنگاه می‌توانید آن را با استفاده از FurMark، تست کنید. در ادامه می‌توانید که به سرعت، صحت‌و‌سقم این موضوع را دریابید. همچنین با استفاده از FurMark می‌توانید نحوه مدیریت گرمای کارت گرافیک خود را نیز بسنجید. بدین ترتیب می‌توانید نسبت به ارتقای سیستم‌ خنک کنندگی کارت گرافیک خود، تصمیم بگیرید. FurMark از نهایت توان کارت گرافیک شما استفاده کرده و بنابراین پایداری آن را به چالش می‌کشد.

نکته: به دلایل ذکر شده در بالا، ما در رابطه با کارت گرافیک‌های اورکلاک شده، FurMark را پیشنهاد نمی‌دهیم. FurMark فقط جهت تست در تنظیمات و شرایط پیش‌فرض کارخانه، مناسب است. با در نظر داشتن موارد بالا، در ادامه به راهنمای ابزار FurMark می‌پردازیم.

این مطلب را نیز بخوانید: با راه‌کارهای افزایش سرعت کارت گرافیک رایانه‌های شخصی آشنا شوید

راهنمای نرم‌افزار FurMark

  1. FurMark را دانلود و نصب کنید.
  2. با باز کردن FurMark می‌توانید گزینه‌ها و تنظیمات مختلفی را مشاهده کنید. اگر قصد اجرای یک تست فشار عادی را دارید، آنگاه باید اکثر این گزینه‌ها را بدون تغییر، باقی بگذارید.راهنمای furmark
  3. یکی از کارهایی که انجام دادن آن می‌تواند مفید باشد، فعال کردن تیک گزینه “GPU temperature alarm” است. بدین ترتیب در هنگام عبور از درجه حرارتی مشخص، هشداری به شما نشان داده می‌شود. این دما بسته به مدل کارت گرافیک‌های مختلف، متفاوت است. در اینجا ما آستانه را بر روی 95 درجه سانتی‌گراد، تنظیم می‌کنیم.راهنمای furmark
  4. جهت اجرای یک تست پیش‌فرض در رزولوشن اجرایی بازی‌های شما، باید بر روی گزینه از پیش تنظیم شده مربوطه در کادر “GPU benchmarks”، کلیک کنید. در ادامه با اجرای تست، یک دونات بزرگ با پوششی شبیه به خز گربه، بر روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود. تصویر ظاهر شده به طرز عجیبی، به محافظ نمایشگر ویندوز 95 شباهت دارد.راهنمای furmark تست اجرا شده به‌آرامی مقدار انرژی مصرفی کارت گرافیک شما را افزایش داده و در نتیجه دمای سخت‌افزار شما نیز بالا می‌رود. در حالت کلی، اگر کارت گرافیک شما بتواند 30 دقیقه بدون مشکل، تست FurMark را اجرا کند، آنگاه می‌توان گفت که عملکرد آن مشکلی ندارد.
  5. در گوشه بالا سمت چپ نمایشگر، می‌توانید میزان بارگذاری (لود) پردازنده گرافیکی خود را مشاهده کنید که باید چیزی در حدود 100 درصد باشد. در پایین صفحه‌نمایش نیز می‌توانید نمودار درجه حرارت را مشاهده کنید.

در حین اجرای تست فشار، اگر به کارت گرافیک شما فشار وارد شود، آنگاه این موضوع در قالب علائمی به اطلاع شما می‌رسد. اولین و رایج‌ترین نشانه مشکلات سخت‌افزاری، این است که یا نرم‌افزار FurMark و یا کامپیوتر شما، کرش می‌کند. اگر چندین بار این مشکل برایتان پیش آمد، آنگاه مشکل یا از کارت گرافیک است، و یا از منبع تغذیه (پاور).

در حین تست، مواردی همچون مصنوعات تصویری و یا گلیچ‌های ظاهر شده بر روی تصویر نیز می‌توانند نشانه‌هایی از مشکلات ظریف‌تر پردازنده گرافیکی باشند. اگر در حین اجرای تست (بدون اورکلاک)، دمای کارت گرافیک شما از 90 الی 95 درجه سانتی‌گراد عبور کند (در حالت اجرای تست‌های پیش‌فرض)، آنگاه باید سیستم‌ خنک‌کنندگی کارت گرافیک خود را ارتقا دهید. این کار را می‌توانید با خرید یک خنک‌ کننده جدید، بهبود سیستم تهویه هوای کیس و یا تهیه یک کیس متفاوت با خنک کنندگی بهتر، انجام دهید.

40 در مورد “راهنمای کار با نرم‌افزار FurMark جهت تست عملکرد و پایداری کارت گرافیک”

  1. سلام وقتتون بخیر باشه بنده یک rtx 2060 super palit به صورت دسته دوم خریداری کردم. هنگامی که این تست رو روی برنامه 1 دقیقه ای انجام میدم تا نتایج بده حداکثر دما به 68 درجه میرسه. میخواستم بپرسم این دما برای این کارت گرافیک عادیه؟ ( کیس فن اضافه نداره )

      1. ممنون بله مشکل خاصی نداره ، فقط شرمنده یک سوال دیگه هم داشتم داخل تست ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ای هم دما بین ۷۸ تا ۸۰ هست به نظرتون اوکیه یا مناسب نیست ؟

  2. سلام من یه گرافیک چهار گیگ ارکتیک کارکرده خریدم با این برنامه تستش کردم توی دو دقیقه اول تصویر نصفه نیمه میشه و دوباره درست میشه ولی. همینجوری هی تصویر خراب میشه و تقریبا درست میشه این گرافیک. چیش خرابه قابل تعمیره یا پسش بدم. با برنامه occt هم تست کردم همون دقیقه اول شروع کرد به ارور دادمچن. یه ارور داده توش نوشته ارور 5 و همون ارور هی تکرار میشه و تا 900 بار همون ارور تکرار شد که دیگه قطع کردم برنامه رو لطفا جواب بدید

  3. سلام من یه گرافیک چهار گیگ ارکتیک کارکرده خریدم با این برنامه تستش کردم توی دو دقیقه اول تصویر نصفه نیمه میشه و دوباره درست میشه ولی. همینجوری هی تصویر خراب میشه و تقریبا درست میشه این گرافیک. چیش خرابه قابل تعمیره یا پسش بدم. لطفا جواب بدید

  4. علیرضا محمدی

    سلام و درود
    من کارت گرافیکم amd xfx radeon rx590 gme هست
    یه تست ۳۰ دقیقه ای ازش گرفتم بدکن مشکل رود جلو رفت ، در نحایت ۳۰ دقیقه تست
    با 53% کارکرد گرافیک
    دما به 67% رسیده بود
    چطوره وضع گرافیک ؟

  5. مهدی مزارعی

    سلام خسته نباشین
    من کارت گرافیک rtx 2060 6g دارم تست کارت گرافیک میزنم بعد از گذشت یک دقیقه برنامه میبنده
    مشکل از کارت گرافیکه یا تنظیمات خاصی داره

  6. سلام
    کارت گرافیکم تست بخواب بگیرم ، بعد یک دقیقه میاد بیرون ، تنظیمات زمان یا چیزی داره؟
    کارت گرافیکم Rx 580 هست

    1. دقیقا منم همینطورم ۱ هفتس rtx 2060 گرفتم تو فورمارک دما ثابت نمیمونه تو ۸۸ میندازه بیرون کل پروسه ۱ دقیقه طول میکشه

  7. سلام خیلی ممنون میشم که جواب بدین من یه کارت گرافیک rx580دارم کامپیوترروکه روشن میکنم ۴بارمانیتورلحظه ای خاموش روشن میشه بخدااجواب بدین کارت گرافیکی خرابه ؟مشکل چی چندتامانیتوردیگه هم تست کردم ولی مشکل ازکابل ومانیتورنیست آیاکارت گرافیک مشکل داره؟

  8. سلام
    در حالت عادی دما روی ۶۰ درجس و تو تست ۸۰ تو تست خیلی لگ داره مشکل داره؟
    کارت گرافیکم GeForce gt220

  9. سلام مهندس یه سیستم قدیمی دارم کارت گرافیکش geforce 9400gt 512mb هستش در این برنامه سایز مموری کارت گرافیک رو صفر نشون میده و موقع تست هم اصلا تستی انجام نمیده و یه ارور باز کردن میده و همین. تنظیمات بایوس رو هم به حالت پیشفرض گذاشتم باز تست انجام نمیده ویندوز7 64بیتی هم نصبه یعنی کارت گرافیک خرابه؟

    1. بنظرم این برنامه تست کارت گرافیک برای کارتهای جدید و از Direct 11 به بعد طراحی شده .و به کارت های ضعیف و قدیمی صدمه میزنه .

  10. سلام جناب بنده یه کیس گرفتم . ک کارت گرافی rx580 گیگ ۸ داره . ولی یه چنتا اتفاق ک الان توضیح میدم .
    موقعی وارد چنتا بازی میشم لگ کمی مشاهده میشه بازی های عادی متوسط. و از. همه مهم تر تار شدن تصویر. . انگار ک انتن تلویزیون خراب بشه رده رده تار بشه اینجوریه .
    داخل تست فورمارک با رزولوشن ۷۲۰ همون قسمت ک خودش تو ۳ یا ۴ دقیقه تست میگیره تست گرفتم . دما از ۷۵ بالاتر نرفت . ولی اف پی اس ۱۲۵ بود .
    و من پرش پیکسلی ندیدم . بنظرتون مشکل از چیه؟ چرا داخل بازیا اونجوری میشه؟؟
    میتونه مال هارد یا ویندوز باشه؟؟
    لطفا جواب بدید ممنون میشم

    1. مجتبی مسکینی

      سلام به موارد زیادی میتونه بستگی داشته باشه و نمیشه اینجوری نظر داد
      مانیتور و کابل رو چک کنید
      کارت رو آپدیت کنید
      به تنظیمات گرافیک رو تغییر بدین
      به بازی و کرک اون هم می‌تونه مرتبط باشه

  11. سلام وقت بخیر
    من فکر میکنم هفت روز هست لپتاپم رو خریدم نو و کاستوم نشده
    گرافیک TRX ۳۰۵۰ داره تاف گیمینگ fx506hc برنامه رو روی بیشترین فشار تنظیم کردم
    می‌خوام ببینم این چیزی که پیش اومده طبیعیه یا نه

    تست رو ۲۷ دقیقه گرفتم دما در چهار دقیقه آخر از ۶۸ رسید به ۸۳ و البته لپتاپم انگار خاموش شد به خاطر تموم شدن شارژش، تو شارژ که زدم و روشن که کردم دیدم داره می‌ره روی ۸۳

    اون دونات و حاشیه ش حرکاتشون مثل همون اولش بودن و من چیز اضافه ای رو صفحه ندیدم که بیاد یا یهو قطع بشه فقط تو اون ۲۷ دقیقه یدونه لگ‌ ایجاد شد خیلی سریع هم دوباره ادامه داد و کلا خود برنامه قطع هم نشد اما مشکل اینه که از همون اول اطراف دونات برخلاف تمام تصویر های این اپ‌ که من تو لااقل ده سایت و ویدئو دیدم، حاشیه ش که یه حالت سه بعدی و چهارخونه باید داشته باشه ، رو نداشت
    عوضش یه حالت محو داشت که انگار یسری حرکت هم داره
    ازش فیلم و عکس هم گرفتم
    اون بالاترین قسمت برنامه هم ننوشته بود ۱۰۰ درصد نوشته بود ۹۸ درصد ، کلمه ی fan رو هم نزده بود

    اینا طبیعیه ؟
    ممنون که وقت گذاشتید و خوندید
    و خیلی لطف میکنید اگر راهنمایی کنید یکم نگرانم

    1. داداش لپتاپ آک گرفتی دیگه تست میخوای چکار ،
      حالا مثلا تست فورمارک خوب نشد ،به نظرت گارانتی قبول میکنه؟
      این تست بیشتر واسه لپتاپ و گرافیک های دست دومه …

  12. سلام خسته نباشید
    من یه کارت گرافیک gigabyte rtx 3050 8gb 3 fan دارم با این نرم افزار حدود 4 دقیقه از کارت گرافیکم تست گرفتم بعد از چند دقیقه اون تصویر شبیه دونات رفت و فقط دیواره های کنارش بودن و اینکه وقتی اون شکل رفت دمای کارت گرافیک هم اومد پایین دما اول کار 52 درجه بود اخر 66 درجه بنظرتون کارت گرافیک مشکل داره

  13. سلام من کارتم تو گیم رد دد رو حالت اولترا و های
    دماش ۸۲ درجه اس
    کارت گرافیکمم RX580 8g برند ATi

  14. سلام خسته نباشید من از اپ استفاده کردم و تویه ۵ دقیقه از ۵۶ به آرومی اومد رو ۸۴و۸۵ و دیگه بالا نرفت به نظرتون جدا از اینکه فن های کیسم رو بیشتر کنم خمیر کارت گرافیک رو عوض کنم یا مشکلی نداره

    1. اشکان ادیبی

      با سلام، دمای سالم یک کارت گرافیک به مدل آن وابسطه است، بعضی از کارت‌ها توانایی تحمل دمای بیشتری را دارند، اما دمای 85 درجه را تقریبا تمام کارت‌ها به خوبی تحمل می‌کنند. کارت‌ها به صورت میانگین هنگام انجام کارهای سنگین به این دماها می‌رسند و برای هندل کردن آن به خوبی طراحی شدند، و جای نگرانی برای آسیب دیدن کارت نیست.
      اما دمای پایین‌تر همیشه بهتر است البته که برای شما اختیاری است. اگر تمایل داشتید دما را پایین‌تر بیاورید، اضافه کردن فن کیس می‌تواند دما را کاهش دهد (به تعداد فعلی و فرم کلی کیس شما بستگی دارد). و تعویض خمیر کارت کمی سخت بوده و زمانی پیشنهاد می‌شود که دمای Junk بالا باشد.

  15. سلام وقت بخیر
    من کارت گرافیک ندارم و متاستفانه نمیدونستم این برنامه اینهمه فشار روی gpu وارد میکنه.
    و این برنامه رو تست کردم و حدودا نزدیکای 20 دقیقه بدون مشکل کار کرد. اما بعدش که درباره این برنامه بیشتر خوندم دیدم فشار خیلی خیلی زیادی به gpu وارد میکنه و وقتی تسک بار رو باز کردم، دیدم بله، gpu روی صد در صد قرار گرفته و تمام زورشو داره میزنه.
    میخواستم بدونم که الان به cpu و gpu ، کلا سخت افزاری لطمه وارد کرده؟
    pentium gold 6400 مدل cpu هست

    1. رهام برهمند

      سلام دوست عزیز. همانطور که اشاره شده نرم افزار‌های تهیه بنچمارک و یا ایجاد استرس روی پردازنده‌ها برای بررسی توان آن‌ها طراحی شده و با چند بار استفاده مشکلی برای پردازنده شما ایجاد نمی‌کنند. نرم‌افزار FurMark هم کارش رو با استفاده از ماکسیمم توان پردازنده انجام میده و درگیر کردن صددرصدی، درست کار کردن این برنامه رو نشون میده.

      1
      1
    1. اشکان ادیبی

      با سلام دماهای 70 تا 80 و حتی 80 و خرده‌ای دمای مناسبی برای کارهای سنگین هستند و نیازی نیست نگرانی از این بابت داشته باشید. زمانی دمای کارت گرافیک نگران‌کننده می‌‌شود که هنگام کارهای سبک داغ باشد یا هنگام کارهای سنگین از 88 – 90 بالاتر بزند. توج داشتهباشید که کارت گرافیک 1060، حداکثر دمای 96 درجه را می‌تواند تحمل کند.

  16. سلام یه گرافیک نو خریدم 2070 گیمینگ زد ام اس ای تو منو بازی میره داخل میخاد لود بشه برا اجرای اصلی بازی بسته میشه تو فورمارک هم تا تو تست میره بسته میشه برنامه میشه کمک کنین

    1. سلام بنده به کارت گرافیک rx 570 دارم و دما توی تست furmark به ۹۰ درجه میرسه این دما طبیعی هستش یا باید خمیر سیلیکن یا تهویه کیس رو ارتقاع بدم؟

      1. اشکان ادیبی

        با سلام دمای 90، تقریبا آخرین درجه‌ای هست که میشه به اون دمای امن گفت، فلذا بهتره که یک اقدامی برای خنک‌تر کردن کارت، مثل کارهایی که فرمودید انجام بدین. اول سراغ تهویه کیس برید که کار ساده‌تری است.

    1. مجتبی مسکینی

      بستگی داره که در چه سطحی بخواین کار کنید
      به صورت حرفه‌ای باید از سری‌های قدرتمند مثل RTX انویدیا استفاده کنید

    1. مسلم رفیعی

      فرقی ندارن. بهتره که جهت دریافت بهترین نتیجه، در رنج قیمتی موردنظر خودتون، عملکرد مدل‌ها رو با هم مقایسه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH