اینتل تولید بخشی از تراشه‌های خود را به کمپانی TSMC واگذار خواهد کرد

بر اساس گزارشات اخیر شرکت اینتل مشغول بررسی برون‌سپاری تولید برخی تراشه‌های خود به کمپانی TSMC است. با این‌حال تولیدکننده آمریکایی کماکان اصرار دارد تا توانایی‌های خود در زمینه تولید را ارتقاء دهد. روند ساخت تراشه‌های اینتل به‌طور پیاپی به تاخیر افتاده و موجب شده تا کمپانی به فکر برون‌سپاری تولید محصولات خود بیفتد. باب سوان؛ مدیرعامل اینتل پیش‌تر به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که ضمن برگزاری کنفرانس درآمد تولیدکننده تراشه در روز 21 ژانویه (2 بهمن ماه) برنامه برون‌سپاری کمپانی را اعلام نموده و فرآیند تولید کمپانی به مسیر مطلوب بازخواهد گشت.

بر اساس گزارش نشریه بلومبرگ شرکت اینتل ظرف مدت کمتر از 2 هفته تا زمان اعلام برنامه‌های خود در خصوص موضوع برون‌سپاری تولید تراشه‌ها تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است. تراشه‌ها یا سایر قطعاتی که اینتل از TSMC خریداری خواهد کرد؛ در سریع‌ترین حالت ممکن تا سال 2023 روانه بازار نخواهد شد. این تراشه‌ها بر پایه فرآیندهای فعلی که توسط سایر مشتریان TSMC مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ تولید خواهند شد.

خبرگزاری بلومبرگ ادعا می‌کند که کمپانی TSMC در تدارک آماده‌سازی امکآنات موردنیاز برای تولید تراشه‌های اینتل بر پایه فرآیند 4 نانومتری است. این تولیدکننده تست‌های اولیه را با استفاده از فرآیند 5 نانومتری اجرا خواهد کرد. در عین‌حال اینتل مذاکرات خود با شرکت سامسونگ را نیز آغاز نموده است؛ اما ظاهرا این مذاکرات در مراحل مقدماتی‌تری قرار دارند.

اگرچه اینتل یکی از مشهورترین کمپانی‌های تولیدکننده تراشه در جهان به‌شمار می‌رود؛ اما برنامه‌های این شرکت برای سال‌ها با تاخیر مواجه شده و در نتیجه تولیدکننده آمریکایی از رقبای خود در صنعت عقب افتاده است. برخی از این کمپانی‌ها تراشه‌های اختصاصی خود را طراحی نموده و تولید آن‌ها را به TSMC محول می‌کنند.


علاوه بر ابراز نگرانی سرمایه‌گذاران بابت رکود اینتل، دانیل لوب؛ مدیر اجرایی صندوق Third Point تولیدکنندگان تراشه را تشویق کرد تا به منظور مقابله با کمبود تراشه در ماه دسامبر به اقدامات استراتژیک دست بزنند. در اوایل سال 2018 کمپانی اینتل به‌دلیل مشکلات تولید و تقاضای بالا بخشی از تولید تراشه‌های 14 نانومتری خود را به TSMC محول کرد. بنابراین اکنون نخستین بار نیست که اینتل تولید تراشه‌های خود را به TSMC واگذار می‌کند.

شرکت‌های آمازون و اپل استفاده از تراشه‌های ساخت اینتل را متوقف می‌کنند

اکنون شرکت‌های آمازون و اینتل در حال کاهش میزان وابستگی خود به فناوری تراشه اینتل هستند. اکنون مدت‌هاست که شرکت اینتل با فناوری تراشه‌های خود بر اکثر رایانه‌های شخصی و سیستم‌های سروری بزرگ تسلط دارد. شرکت‌های آمازون و اپل پس از کنار گذاشتن تراشه‌های اینتل استفاده بیش‌تر از نیمه‌هادی‌های بومی خود را آغاز کردند.

ماه گذشته شرکت اپل جدیدترین مک‌بوک‌های خود را به بازار عرضه کرد. این دستگاه‌ها از تراشه جدید M1 اپل مبتنی بر معماری ARM استفاده می‌کنند. در ماه ژوئن امسال کسب‌وکار محاسبات ابری آمازون فرآیند پخش تبلیغات برای سرویس‌های محاسباتی جدید خود را آغاز کرد. این سرویس‌ها نیز از تراشه‌های بومی توسعه‌یافته توسط آمازون مبتنی بر معماری ARM بهره‌برداری خواهند کرد. آمازون به مشتریان خود اعلام کرده که این سرویس در مقایسه با محصولات مبتنی بر تراشه‌های اینتل به‌مراتب سریع‌تر بوده و قیمت آن‌ها نیز 20 درصد ارزان‌تر خواهد بود.

روز سه‌شنبه شرکت آمازون سرویس محاسباتی دیگری را بر پایه همین تراشه برای کاربران سازمانی عرضه کرد. همچنین کمپانی مذکور پس از راه‌اندازی سرویس جدید در ماه ژوئن، مزایای آن برای کاربران را به اشتراک گذاشت. پیتر دیسانتیس؛ رئیس واحد زیرساخت‌های محاسباتی در مرکز خدمات وب آمازون (AWS) گفت: “هرچه مشتریان بزرگتر باشند؛ کار کردن با آن‌ها هیجان‌انگیزتر می‌شود.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH