اندروید 12 از قابلیت اجرای برنامه‌های منتخب در حالت اسپلیت اسکرین پشتیبانی می‌کند

در سال 2015 شرکت گوگل مشخصه مالتی‌تسکینگ اسپلیت اسکرین را به سیستم‌عامل اندروید 6.0 مارشمالو اضافه کرد. اما این مشخصه از حالت آزمایشی برخوردار بود و سال بعد همزمان با انتشار سیستم‌عامل اندروید 7.0 نوقا رسما به‌صورت پیش‌فرض فعال شد. بعدها با انتشار اندروید 9.0 پای روش تغییر وضعیت برنامه‌ها دستخوش تغییر شد و این موضوع نارضایتی کاربران را به‌دنبال داشت؛ زیرا به باور آن‌ها ژست حرکتی جدید کندتر بوده و استفاده از آن نیز به‌مراتب دشوارتر بود.

اکنون درس تاریخ به پایان رسیده و خبرهای خوشی در راه است؛ زیرا با انتشار سیستم‌عامل اندروید 12 استفاده از مشخصه اسپلیت اسکرین تا حدودی تسهیل خواهد شد. وبسایت 9to5Google به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهند گوگل بر روی مشخصه جدیدی موسوم به App Pairs کار می‌کند. این مشخصه به کاربران امکان می‌دهد تا برای اجرای 2 برنامه موردنظر خود آیکون واحدی را تعریف نموده و نمایشگر دستگاه را میان 2 اپلیکیشن تقسیم نمایند. در ادامه 2 تصویر مختلف قابل رویت است. تصویر سمت چپ روند فعلی تقسیم نمایشگر را نشان می‌دهد؛ در حالی‌که تصویر سمت راست نمایی احتمالی از مشخصه App Pairs را ارائه نموده است:

فعال‌سازی حالت اسپلیت اسکرین (سمت چپ) و ماکت App Pairs (سمت راست)

در حال حاضر بسیاری از رابط‌های کاربری سفارشی ارائه شده توسط کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت‌فون از امکانات مشابهی برخوردار هستند؛ اما دسترسی به چنین قابلیتی در هسته سیستم‌عامل اندروید امری مطلوب به‌نظر می‌رسد. بعلاوه همان‌طور که پیش‌تر اعلام شد؛ گوگل در زمینه توسعه رابط کاربری اندروید چندان شتاب‌زده عمل نمی‌کند و اغلب چندین سال پس از ارائه امکانات جدید در رابط‌های کاربری سفارشی اقدام به افزودن آن‌ها به هسته اندروید خواهد کرد.

همچنین اندروید 12 در نحوه کار با شبکه‌های بی‌سیم نیز تغییراتی را ایجاد خواهد کرد. به‌عنوان مثال این سیستم‌عامل دارای روشی ساده برای اشتراک‌گذاری کلمه‌عبور وای‌فای از طریق کدهای QR است. همچنین کاربران انجمن XDA Developers به وجود حالتی جدید موسوم به Restricted Networking Mode  پی برده‌اند. این مشخصه اساسا امکان غیرفعال نمودن دسترسی برنامه‌های نصب شده توسط کاربر به اتصال اینترنت را فراهم می‌کند. با فعال‌سازی این گزینه تنها سرویس‌های سیستمی و اپلیکیشن‌های ساین شده توسط کمپانی تولیدکننده گوشی به اینترنت دسترسی خواهند داشت. این ابزار روشی مفید برای محدود نمودن میزان مصرف شارژ باتری و ترافیک داده توسط اپلیکیشن‌هایی است که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها نسخه پیش‌نمایش اندروید 12 در اواسط ماه فوریه منتشر خواهد شد. با این‌حال برای عرضه مشخصه‌های فوق هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت؛ چرا که این مشخصه‌ها کماکان روند توسعه فعال خود را پشت سر می‌گذارند.

2 در مورد “اندروید 12 از قابلیت اجرای برنامه‌های منتخب در حالت اسپلیت اسکرین پشتیبانی می‌کند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH