نمونه اولیه اتوبوس برقی بازسازی شده ایرانی تا خرداد رونمایی می‌شود

سید شهریار زینی، مدیر مرکز طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته اعلام کرد که نمونه اولیه اتوبوس برقی داخلی در خرداد 1400 رونمایی می‌شود. وی در این مورد گفت: ایجاد زیست بوم وسایل نقلیه برقی مانند اتوبوس، خودرو و موتور از جمله اقداماتی است که در مرکز طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی پیگیری می‌شود.

زینی با تاکید به عمق 80 درصدی بومی سازی پلتفرم اتوبوس برقی اشاره کرد: این پروژه با کمک یک شرکت ایرانی اجرایی شده و هدف اصلی آن ساخت اجزای برقی اتوبوس مانند درایور اتوبوس، موتور الکتریکی، مجموعه باتری، شارژر و… است. برقی سازی اتوبوس بر روی یک اتوبوس دیزلی صورت گرفت و در مراحل ساخت بهینه‌سازی‌های متعدد مانند کاهش وزن انجام می‌گیرد. نمونه اولیه این اتوبوس در حال ساخت است و با تغییرات جزئی به سمت تولید انبوه خواهد رفت.

مدیر مرکز طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته اعلام کرد: در این نوع وسایل نقلیه سیستم احتراقی، روغن، بنزین، گازوئیل و… حذف شده و مصرف سوخت به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد. 25 درصد از آلایندگی‌ها مربوط به وسایل نقلیه است، از این مقدار اتوبوس‌ها 15 درصد آلایندگی ایجاد می‌کنند، به همین دلیل با برقی سازی اتوبوس‌ها به دنبال کاهش آلایندگی و حفظ محیط زیست هستیم.

وی ادامه داد: این پروژه در دو فاز انجام می‌گیرد، فاز دوم تبدیل اتوبوس‌های احتراقی به برقی است که در حال حاضر در مرحله امکان سنجی و مطالعه قرار دارد، اگر سرمایه‌گذار باشد این پروژه در یک ماه انجام می‌شود. مجری این پروژه دانشگاه تهران است و شهرداری نیز در اجرای این پروژه همکاری دارد.

3 در مورد “نمونه اولیه اتوبوس برقی بازسازی شده ایرانی تا خرداد رونمایی می‌شود”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH