سومین آزمایش انتقال دیتا به‌ روش اسرارآمیز کوانتومی در ایران انجام شد

شب گذشته سومین آزمایش انتقال اطلاعات به صورت کوانتومی در ایران انجام شد. در این آزمایش که با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر دفاع، وزیر ارتباطات و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور صورت گرفت، اطلاعات به روش کوانتومی از سازمان انرژی اتمی ایران به برج میلاد منتقل شد. این نوع انتقال اطلاعات با تجهیزات پیشرفته و دانش فنی بالا پژوهشگران مرکز فناوری‌های کوانتومی سازمان انرژی اتمی امکان پذیر شده است، ایران به عنوان یکی از 6 کشور صاحب این فناوری در جهان شناخته می‌شود.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد نحوه کار کرد انتقال اطلاعات کوانتومی گفت: در این فناوری ابتدا فوتون‌های در هم تنیده تولید می‌شود، سپس یک جفت فوتون را از آن‌ها جدا کرده و به مقصد ارسال می‌کنیم. در این حال هر اتفاقی که بر روی فوتون‌های مبدا بیفتد، فوتون‌های مقصد نیز از آن تاثیر می‌گیرند. به اعتقاد انیشتین این اتفاقی فوق‌العاده است، این پدیده از نظر مفهومی قابل درک نیست اما با محاسبات ریاضی می‌توان آن را نشان داد. می‌توان گفت این رویداد عجیب و اسرار آمیز یکی از آیات الهی است.

با این روش می‌توان اطلاعات را به صورت رمز گذاری شده با امنیت بالا، سریع، بدون امکان هک و کپی برداری بین دو نقطه منتقل کرد، به این ترتیب که پیام در مبدا با کلید کوانتومی به مقصد ارسال شده و با کلید کوانتومی مقصد رمزگشایی می‌شود. این آزمایش برای سومین بار در ایران رخ داد که موفقیت آمیز هم بود، اولین آزمایش انتقال اطلاعات کوانتومی در سال 98 میان دو آزمایشگاه با فاصله دو متر صورت گرفت، آزمایش بعدی در خرداد سال جاری با توانایی تولید چند میلیون فوتون درهم پیچیده میان دو ساختمان با فاصله 300 متر اتفاق افتاد و حالا اطلاعات به سلامت از سازمان انرژی اتمی تا برج میلاد به فاصله 1650 متر نیز منتقل شدند.

طبق اعلام صالحی هدف از این آزمایش‌ها انتقال اطلاعات میان مرکز فرماندهی و ماهواره‌هاست، طبق برنامه در تابستان سال بعد انتقال اطلاعات میان برج آزادی و برج میلاد با فاصله 7 کیلومتر صورت می‌گیرد، سپس در آزمایش‌های بعدی با کمک پهپاد و بالن، ارتفاع افزایش می‌یابد تا آمادگی استفاده از این فناوری برای ماهواره‌ها را به دست بیاوریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد کارکردهای این فناوری گفت: به طور کلی هر جا که نیاز به ارسال اطلاعات محرمانه و ایمن باشد، می‌توان از این فناوری استفاده کرد. از جمله این حوزه‌ها می‌توان به حوزه دفاعی، مخابراتی، ارتباطات بانکی، پزشکی، تصویربرداری، هوش مصنوعی، حسگرها، ساعت اتمی، رادار، بیولوژی و زیست‌شناسی و… اشاره کرد.

2 در مورد “سومین آزمایش انتقال دیتا به‌ روش اسرارآمیز کوانتومی در ایران انجام شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH