دانشمندان برای تشخیص منشاء بیماری کووید 19 از شبکه اجتماعی توئیتر استفاده می‌کنند

در حال حاضر پیرامون منشاء پیدایش ویروس کرونا کماکان بحث‌های فراوانی وجود دارد. در ابتدای دوران شیوع فراگیر کووید 19 باور عمومی این بود که ویروس عامل این بیماری احتمالا از بازارچه‌ای در شهر ووهان چین منتشر شده است. اما در ادامه چندین نظریه مختلف مطرح شد که نشان می‌داد ویروس کرونا احتمالا از مدت‌ها قبل‌تر نیز وجود داشته و منشاء آن نیز در خارج از مرزهای چین است.


با این‌حال اکنون ظاهرا برخی دانشمندان معتقدند که با استفاده از پلتفرم شبکه اجتماعی توئیتر احتمالا می‌توان منشاء پیدایش بیماری کووید 19 را شناسایی کرد. محققان دانشکده مطالعات پیشرفته لوکا در دانشگاه MIT ضمن پژوهشی که از طریق نشریه Nature منتشر شده است؛ اعلام کردند که با ترکیب پست‌های منتشر شده در توئیتر احتمالا می‌توان منشاء ویروس کرونا را کشف کرد.

محققان اساسا به‌دنبال کشف کلمات کلیدی مبتنی بر علائمی بودند که بیماران هنگام ابتلا به ویروس با آن‌ها مواجه می‌شوند. در واقع ایده اصلی چنین پژوهشی این است که با شناسایی منشاء گزارشات منتشر شده پیرامون علائم بیماری از آن به‌عنوان شاخصی برای تعیین زمان انتشار ویروس مدت‌ها پیش از تشخیص رسمی آن استفاده کرد.

اگرچه در خصوص قطعیت چنین شواهدی نمی‌توان با اطمینان اظهارنظر کرد (خصوصا آنکه توئیت‌ها تا حد زیادی از ماهیت روایی و نقل قول برخوردار هستند)؛ اما این موضوع به محققان کمک می‌کند تا زمان‌های ظاهر شدن ویروس در مناطق مختلف را به شکلی دقیق تعیین نمایند. همچنین بایستی به‌خاطر داشت که این پژوهش برای قاره اروپا انجام شده و انجام یک مطالعه مشابه برای ایالات‌متحده یا سایر کشورها احتمالا جدول زمانی متفاوتی را ارائه خواهد داد. بنابراین توصیه می‌شود تا افراد از هرگونه نتیجه‌گیری کلی خودداری نمایند. با این‌حال انجام چنین مطالعه‌ای روی پست‌های منتشر شده در توئیتر یقینا اقدامی جالب‌توجه به‌شمار می‌رود.

2 در مورد “دانشمندان برای تشخیص منشاء بیماری کووید 19 از شبکه اجتماعی توئیتر استفاده می‌کنند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH