گزارش سال مالی 2020 شرکت AMD از بیش‌ترین میزان درآمد کمپانی در تاریخ حکایت دارد

کمپانی آمریکایی طراح تراشه موسوم به (Advanced Micro Devices Inc (AMD گزارش درآمدهای خود طی 3 ماهه چهارم سال 2020 و دوره 12 ماهه سال مالی پیشین را منتشر کرد. این گزارش از رشد درآمد‌های کمپانی نسبت به سال قبل و دوره 3 ماهه گذشته حکایت دارد. درآمد AMD در 3 ماهه سوم سال 2020 برابر با 2.8 میلیارد دلار بوده است؛ در حالی‌که این شرکت آمریکایی در 3 ماهه چهارم سال گذشته میلادی به درآمد 3.2 میلیارد دلاری دست یافته است.

این ارقام نشان‌دهنده رشد 16 درصدی درآمدهای کمپانی طی 2 دوره 3 ماهه متوالی هستند. درآمد AMD در دوره 12 ماهه سال 2020 برابر با 9.8 میلیارد دلار بوده است؛ رقمی که از رشد خیره‌کننده 45 درصدی درآمد‌های این شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل حکایت دارد. شیوع فراگیر بیماری کووید 19 در سال 2020 موجب افزایش چشمگیر تقاضا برای تجهیزات الکترونیکی مصرفی شد و رونق دورکاری و فرآیند آموزش الکترونیکی را به‌دنبال داشت.

درآمد 9.8 میلیارد دلاری AMD در سال 2020 رشد سالیانه خیره‌کننده‌ای را برای کمپانی به همراه داشت

چنین موفقیتی مدیون رشد پیوسته سهم AMD از بازار تراشه‌های پردازنده مرکزی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) و پیشی گرفتن این شرکت نسبت به رقبای سنتی خود شامل کمپانی‌های اینتل و انویدیا است. گزارشات مختلف نشان می‌دهند که سال 2020 برای کمپانی آمریکایی طراح تراشه دوران خوشایندی بوده است. در 3 ماهه سوم سال 2020 کمپانی AMD سهم 22.4 درصدی از بازار را به خود اختصاص داد؛ رقمی که نشان‌دهنده بالاترین رکورد از 3 ماهه چهارم سال 2007 تا پیش از عرضه پردازنده‌های جدید سری رایزن 5000 کمپانی به بازار است.

به‌طور مشابه در بخش GPU نیز AMD سهم 23 درصدی را از بازار پردازنده‌های گرافیکی گسسته کسب کرد. این رقم در مقایسه با دوره 3 ماهه پیشین رشد 1 درصدی را نشان می‌دهد؛ اما در مقایسه با سهم تقریبا 31 درصدی کمپانی از بازار طی 3 ماهه چهارم سال 2019 و 3 ماهه نخست سال 2020 به‌مراتب کمتر به‌نظر می‌رسد.

با این‌حال واقعیت مهم‌تر برای AMD این است که اکنون مشخص شده بخش قابل‌توجهی از درآمدهای کمپانی به حساب‌های قابل برداشت متصل هستند. در واقع طی دوره 3 ماهه گذشته جریان نقدینگی آزاد AMD رکورد جدیدی را ثبت کرد. AMD گزارش می‌دهد که جریان نقدینگی آزاد کمپانی طی 3 ماهه چهارم سال 2020 معادل 480 میلیون دلار بوده است؛ رقمی که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد 20 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین نقدینگی عملیاتی کمپانی طی 3 ماهه چهارم سال 2020 برابر با 554 میلیون دلار بوده که از رشد حدودا 25 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته حکایت دارد. به‌طور مشابه در سال مالی 2020 نیز کمپانی AMD از جریان نقدینگی عملیاتی 1.07 میلیارد دلاری و جریان نقدینگی آزاد 777 میلیون دلاری برخوردار بوده است؛ ارقامی که به‌ترتیب نشان‌دهنده رشد 117 و 182 درصدی نسبت به سال مالی پیشین هستند.

حاشیه سود عملیاتی و موجودی نقدینگی کمپانی بیش از حد مورد انتظار است

با بررسی گزارش مالی AMD به‌صورت تفکیک شده می‌توان پی برد که درآمد کمپانی در هر 2 حوزه محصولات محاسباتی، گرافیکی و سازمانی و دستگاه‌های توکار یکپارچه (Embedded) و نیمه‌ سفارشی افزایش یافته است. حوزه نخست مربوط به کسب‌وکار کمپانی در رابطه با مصرف‌کنندگان و GPUهای سازمانی بوده و مورد بعدی به درآمد حاصل از فروش محصولات کمپانی به شرکت‌ها، تولیدکنندگان کنسول و پردازنده‌های سرور اشاره دارد.

درآمد AMD در زمینه تجهیزات محاسباتی طی دوره 3 ماهه گذشته معادل 1.9 میلیارد دلار و در کل دوره 12 ماهه سال 2020 برابر با 6.4 میلیارد دلار بوده است. بر این اساس حاشیه سود عملیاتی کمپانی طی این دوره‌ها به‌ترتیب معادل 21 و 20 درصد است. سود عملیاتی نشان‌دهنده میزان بهره‌وری عملیاتی شرکت است؛ زیرا نشان‌دهنده درصد درآمدی است که پس از محاسبه و کسر هزینه ساخت کالا و سایر مخارج از جمله هزینه‌های اداری و بازاریابی در خزانه شرکت باقی می‌ماند.

میزان موجودی نقدینگی کمپانی رقم نگران‌کننده‌ای است که در گزارش امروز AMD به آن اشاره شده است. در پایان دوره 3 ماهه قبلی موجودی نقدینگی AMD تقریبا برابر با 1.4 میلیارد دلار بوده است؛ رقمی که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته و دوره 3 ماهه قبل به‌ترتیب رشد 417 و 107 میلیون دلاری را نشان می‌دهد. این موضوع انعکاس‌دهنده چرخه‌های محصولات جدیدی است که کمپانی توسعه آن‌ها را در دست اقدام دارد. گزارش منتشر شده در خصوص موجودی کمپانی هیچ‌گونه جزئیات دقیقی ارائه نکرده است. هنگامی‌که AMD فرم K-10 را در اختیار کمیسیون بورس و اوراق بهادار (S.E.C) قرار دهد؛ جزئیات بیش‌تری روشن خواهد شد.

فروش AMD در حوزه محصولات محاسباتی و گرافیکی انعکاس‌دهنده واقعیات بازار در دوران پسا کرونا است. زیرا طی سال گذشته میزان فروش پردازنده‌های موبایلی (نوت‌بوک) در مقایسه با CPUهای دسکتاپی به‌مراتب بیش‌تر بوده است. با این‌حال این روند در 3 ماهه چهارم امسال وارونه شد؛ چرا که به لطف فروش بیش‌تر پردازنده‌های دسکتاپی سری رایزن میانگین قیمت فروش پردازنده‌ها افزایش یافته است.

فروش کنسول‌های پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس سری ایکس و سری S نیز احتمالا در آمار 3 ماهه فعلی لحاظ شده است. AMD معتقد است که بر اساس میزان بالای تقاضا در مقطع کنونی میزان فروش تراشه‌های نیمه سفارشی طی 6 ماهه نخست سال 2021 احتمالا فراتر از فروش متعارف فصلی خواهد بود. نهایتا AMD پیش‌بینی‌های خود در خصوص میزان درآمدهای کمپانی طی سال مالی 2020 را حدود 441 میلیون دلار کاهش داده است. AMD در فرم S4 ارائه شده به سازمان بورس و اوراق بهادار طی سال گذشته به خریداری شرکت زایلینکس در آینده اشاره نموده و برآورد درآمدی خود طی 6 سال آتی را ارائه کرده است. کمپانی در این گزارشات خاطرنشان می‌کنند که میزان درآمد AMD در سال مالی 2020 به رقم 9319 میلیارد دلار می‌رسد.

3 در مورد “گزارش سال مالی 2020 شرکت AMD از بیش‌ترین میزان درآمد کمپانی در تاریخ حکایت دارد”

  1. کارت گرافیکاش توی رده های بالا خوبن و میتونن با انویدیا رقابت کنن
    ولی سی پی یوهاش هیچوقت در حد اینتل نیستن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH