چه مقدار حافظه رم برای یک گوشی هوشمند کافی است؟

در یک دهه گذشته، مقدار رم گوشی‌های هوشمند به طرز عجیبی افزایش یافته است. امروزه گوشی‌های هوشمند به مقادیر متفاوتی از رم مجهز هستند. اسمارتفون‌های اقتصادی دارای 2 گیگابایت رم بوده و این در حالی است که این مقدار در گوشی‌های پرچمدار حتی به 16 گیگابایت نیز می‌رسد. همین قضیه باعث به وجود آمدن پرسشی می‌شود: مقدار رم مورد نیاز یک گوشی هوشمند چقدر است؟

پاسخ کوتاه به این پرسش، 4 گیگابایت است. این مقدار رم برای وب‌گردی، شبکه‌های اجتماعی، استریم ویدیو و همچنین اجرای برخی از بازی‌های موبایلی محبوب، کافی است. هر چند که این مقدار می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از کاربران کافی باشد، اما در هر صورت مقدار رم موردنیاز، به اپلیکیشن‌های مورد استفاده شما بستگی خواهد داشت. خب، پس مقدار رم مورد نیاز یک گوشی هوشمند باید چقدر باشد؟

چرا یک گوشی هوشمند به رم نیاز دارد؟

رم مورد نیاز گوشی

حافظه دسترسی تصادفی یا همان رم (Random Access Memory)، یکی از قطعات ضروری یک کامپیوتر است. کامپیوترهای دسکتاپ، لپ‌تاپ و سایر گجت‌های قابل حمل شما، از رم جهت ذخیره موقت اطلاعات پرکاربرد استفاده می‌کنند. شاید رم‌ها طراحی و معماری متفاوتی داشته باشند، اما در هر صورت عملکرد آن‌ها در دستگاه‌های مختلف، شبیه به یکدیگر است.

این مطلب را نیز بخوانید: افزایش سرعت گوشی‌های اندروید با چهار راه‌کار ساده!

مقدار استفاده از رم در اندروید و iOS

جدا از اپلیکیشن‌های مورد استفاده شما، سیستم‌عامل گوشی و یا کامپیوتر، مقدار قابل توجهی از حافظه رم را به خود اختصاص می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید، دو سیستم‌عامل محبوب در بازار تلفن‌های هوشمند وجود دارند: یکی iOS که متعلق به دستگاه‌های اپل بوده و دیگری هم اندروید که در سایر دستگاه‌های قابل حمل یافت می‌شود.

iOS نسبت به اندروید، مصرف رم پایین‌تری دارد. این قضیه نیز بدین دلیل است که تراشه‌های گوشی‌های آیفون بهینه بوده و جهت هماهنگی با محصولات شرکت اپل، به‌صورت اختصاصی طراحی شده‌اند. امروزه حتی یک آیفون 6 که متعلق به سال 2014 است، می‌تواند با دارا بودن تنها یک گیگابایت رم، جدیدترین نسخه سیستم‌عامل iOS را به اجرا درآورد.

این در حالی است که اندروید توسط شرکت‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، هر شرکتی نیز پوسته مخصوص به خود را بر روی این سیستم‌عامل قرار می‌دهد. چنین قضیه‌ای باعث می‌شود که بیشتر از حافظه رم استفاده شود. به‌عنوان مثال، سیستم‌عامل جدیدترین گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ، حدود 2 الی 3 گیگابایت از حافظه رم را اشغال می‌کند.

چه مقدار رم برای یک گوشی هوشمند کافی است؟

رم مورد نیاز گوشی

پاسخ دقیق این پرسش از شخصی به شخص دیگر، متفاوت خواهد بود. برخی از کاربران از گوشی خود جهت وب‌گردی، پیام‌رسانی، تماس و استریم ویدیو استفاده می‌کنند. چنین کاربردهایی، مقدار رم زیادی را نمی‌طلبند. این در حالی است که کاربرانی نیز وجود دارند که از گوشی خود جهت بازی کردن و یا ویرایش ویدیو، استفاده می‌کنند. جهت کمک بیشتر به شما در زمینه تعیین مقدار رم مورد نیاز گوشی خود، بیایید تا ابتدا نگاهی به رایج‌ترین فعالیت‌هایی که توسط گوشی‌های هوشمند انجام می‌شوند، بیندازیم.

  • اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی همانند فیسبوک و اینستاگرام، چیزی در حدود 100 الی 300 مگابایت رم (بسته به فعالیت کاربر) را به خود اختصاص می‌دهند.
  • مرورگرها و پخش‌کننده‌های ویدیو همانند گوگل کروم و یوتیوب، حدود 500 مگابایت (بسته به تعداد برگه‌های باز شده و کیفیت ویدیوی مورد مشاهده) از رم را مصرف می‌کنند.
  • در رابطه با بازی‌های موبایلی نیز این مقدار به کیفیت گرافیکی و همچنین آنلاین و یا آفلاین بودن بازی‌ موردنظر بستگی دارد. بازی‌هایی همانند FIFA Soccer در اندروید، در حین اجرا می‌توانند حدود یک گیگابایت از رم را به خود اختصاص دهند.

البته باید در نظر داشته باشید که به مقادیر ذکر شده در بالا، باید مقدار رم مورد استفاده توسط سیستم‌عامل را نیز اضافه کنید. بدین ترتیب می‌توانید بهتر درک کنید که چرا شرکت‌های سازنده، گوشی‌های مجهز به 6، 8 و یا 12 گیگابایت رم تولید می‌کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: مقدار رم موردنیاز شما در تبلت، لپ‌تاپ و رایانه‎‌های دسکتاپی چقدر است؟

چگونه مقدار رم مورد استفاده گوشی خود را تشخیص دهیم؟

رم مورد نیاز گوشی

اگر می‌خواهید بدانید که مقدار رم مورد نیاز گوشی شما چقدر است، آنگاه ابتدا باید بفهمید که گوشی شما در حال حاضر از چه مقدار رم استفاده می‌کند. جهت انجام این کار باید گام‌های زیر را طی کنید:

در گوشی‌های اندروید

  1. به “Settings” رفته و سپس بر روی “Device Care” و یا “Device Maintenance” (بسته به مدل گوشی خود)، ضربه بزنید.
  2. گزینه “Memory” را لمس کنید. در اینجا می‌توانید مقدار کلی رم گوشی خود را مشاهده کنید. علاوه بر این، مقدار رم استفاده شده توسط اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های در حال اجرا نیز در اینجا قابل مشاهده است.
  3. در برخی از گوشی‌ها، پیش از طی کردن دو گام قبلی، باید “Developer Options” را فعال کنید. جهت انجام این کار نیز باید به “Settings > About” بروید. به پایین رفته و سپس 7 بار گزینه “Build Number” را لمس کنید. در ادامه اگر از شما درخواست پسورد شد، آنگاه باید آن را نیز وارد کنید.

در گوشی‌های آیفون

  1. در صفحه اصلی آیفون خود باید به “Settings > General” بروید.
  2. در ادامه با لمس کردن “iPhone Storage” می‌توانید حافظه رم موجود و حافظه رم مورد استفاده را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید لیستی از اپلیکیشن‌هایی را که از رم گوشی شما استفاده می‌کنند، در اینجا ببینید.

آیا 8 گیگابایت رم برای یک گوشی هوشمند ضروری است؟

حدود یک دهه پیش، رم گوشی‌های هوشمند حتی به یک گیگابایت نیز نمی‌رسید. این در حالی است که امروزه گوشی‌های پرچمداری وجود دارند که علاوه بر سایر ویژگی‌های چشمگیر خود، از 16 گیگابایت رم نیز برخوردار هستند.

گوشی‌های هوشمند میان-رده معمولا از 8 گیگابایت رم برخوردار هستند. به هر حال شاید با خود بگویید که این مقدار رم آن‌طورها هم که فکر می‌کنید، برای یک گوشی هوشمند لازم نیست. در هر صورت مزیت داشتن رم بیشتر این است که گوشی شما می‌تواند اپلیکیشن‌های بیشتری را در آن‌واحد اجرا کند، آن هم بدون آنکه نگران کند شدن یکی از آن‌ها بوده و یا اینکه مجبور شوید یکی از آن‌ها را ببندید.

برخی از بازی‌‌های سنگین همانند PUBG و Black Desert Online نیز وجود دارند که جهت اجرای مناسب، نیازمند حداقل 8 گیگابایت رم هستند. به‌طور خلاصه، داشتن 8 گیگابایت رم خوب است، اما همیشه لازم نیست. اگر قصد اجرای بازی‌های سنگین و یا اجرای همزمان چندین اپلیکیشن را ندارید، آنگاه 4 گیگابایت رم (و یا شاید کمتر) برای شما کفایت خواهد کرد.

این مطلب را نیز بخوانید: کدام چیپست موبایل بهتر است؟ اگزینوس، اسنپدراگون، مدیاتک یا کایرین؟

آیا 2 گیگابایت رم برای یک گوشی هوشمند کافی است؟

اگر از یک آیفون قدیمی استفاده می‌کنید، آنگاه 2 گیگابایت رم جهت اجرای مناسب اپلیکیشن‌ها، چیزی فراتر از کافی بودن است. حتی سیستم‌عامل iOS 14 شرکت اپل نیز بر روی آیفون‌های قدیمی همانند آیفون 6S (که دارای 2 گیگابایت رم هستند) نیز اجرا می‌شود.

در رابطه با گوشی‌های اندروید نیز اگر بخواهید که چیزی فراتر از وب‌گردی و یا تماشای ویدیو را انجام دهید، آنگاه شاید مشکلاتی را تجربه کنید. حتی شاید گاهی اوقات در حین انجام دادن کارهای روزانه، کندی‌های مربوط به سیستم‌عامل را نیز تجربه کنید.

سال گذشته گوگل اعلام کرد که گوشی‌هایی که اندروید 10 و 11 را اجرا می‌کنند، باید حداقل 2 گیگابایت رم داشته باشند. اگر در حین کار با اپلیکیشن‌های عادی، کند شدن گوشی خود را احساس می‌کنید، آنگاه شاید بد نباشید که خرید یک گوشی با رم بیشتر را در میان گزینه‌های خود قرار دهید.

رم بیشتر به‌معنای عملکرد بهتر گوشی هوشمند شما است

پاسخ به پرسش مقدار رم مورد نیاز یک گوشی هوشمند، بسته به اشخاص مختلف، متفاوت خواهد بود. از آنجایی که کاربران از گوشی خود استفاده‌های مختلفی کرده و همچنین اولویت‌های متفاوتی را نیز در نظر دارند، آنگاه طبیعتا مقدار رم ضروری برای آن‌ها نیز می‌تواند از بین 2 الی 12 گیگابایت، متغیر باشد. در هر صورت بهتر است که رم گوشی شما همیشه کمی بیشتر از مقدار ضروری باشد. بدین ترتیب می‌توانید خود را در برابر آپدیت‌های آینده سیستم‌عامل و یا اپلیکیشن‌های جدیدتر، تاحدودی بیمه کنید.

77 در مورد “چه مقدار حافظه رم برای یک گوشی هوشمند کافی است؟”

  1. سلام وقت بخیر .رم ۶ برای تولید محتوا وکاربابرنامه هاوسایتهای هوش مصنوعی کافیه؟یاحتمابایدرم ۸ باشه.ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

    1. سعید صانعی

      سلام، با رم 6 هم کار شما راه میوفته ولی رم 8 خیلی بهتر هست و سرعت کار رو افزایش میده، ضمن این که تا دو سه سال دیگه قطعا برنامه‌ها سنگین‌تر میشه و اگر گوشی با رم 8 داشته باشید، یک قدم جلو هستید

  2. سلام وقت بخیر
    بنده میخوام با بودجه7تومن سامسونگ
    گلکسی a14بخرم
    نمی‌دونم نسخه 5gرم4حافظه64بخرم
    یا نسخه4gرم6حافظه128 بخرم
    بیشتر هم برای بازی های مثل کلش
    و براول استارز و کلش رویال و پابجی
    کالاف و اسنپ رانندگان میخوام استفاده
    کنم
    به نظر شما کدوم گزینه مناسب بنده هست؟
    گزینه بهتری برای خرید هست؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین
    🙏

    1. سعید صانعی

      سلام، این مطلب رو بخونید راهنماییتون میکنه
      ولی به طور کلی در این رده گلکسی a24 و ردمی نوت 12s کیفیت خوبی دارن، هر دو مناسب کاری که شما میخواید هستند

  3. سلام نوع رم lp DDR4x و LP DDR5 در گوشی های موبایل و اجرای برنامه های موبایل چه تفاوتی دارند؟آیا یک گوشی با ۶گیگ رم DDR5 بهتر از یک گوشی با ۸ گیک رم DDR4x است؟

    1. سعید صانعی

      سلام،DDR5 جدیدتر هست و از سرعت و پهنای باند بیشتری پشتیبانی میکنه
      در خصوص گوشی نمیشه گفت رم 8 DDR4 از رم 6 DDR5 بهتره ولی اگر میزان رم یکی باشه، یعنی هر دو گوشی رم 6 داشته باشند، اونی که رم DDR5 داره سرعت بیشتری داره

  4. والا من گوشیم Redmi note 9s گوشیم ۴ گیگ رم داره من بازی های سنگین مثل پابجی و کالاف و آسفالت و این چیزا رو بدون ذره‌ای هنگ یا لگ اجرا میکنم با اینکه انقدر بهش فشار آوردم و اپ و بازی سنگین روش.دارم تا حالا ازش هنگی ندیدم من که راضیم!

    1
    1
  5. سلام خسته نباشید من نوت ۱۲ پرو فورجی دارم و رام مجازی رو روی ۴ ۶ ۸ میتونم بزارم بنظر شما کدوم یکی بهتره؟ برام مهم نیست که حافظه داخلی اشغال میشه

    1. سعید صانعی

      سلام، سعی کنید کمتر از رم مجازی استفاده کنید، ممکنه در آینده به حافظه دستگاه آسیب بزنه

  6. سلام من گوشیم redmi 10c است، رم ۴ ولی با پردازنده snapdra gon 680 باری های سنگین رو راحت میاره، یا نه؟..بازی موبایل لجند و شادو فایت ۳ رو روی گرافیک high میاره؟

  7. ناتینگ فون رم ۸ حافظه ۱۲۸ اوکیه از لحاظ کارایی؟ مشکلی پیش نمیاد تو اجرای برنامه هاش یا رم ۱۲ توصیه میشه؟

    1. سعید صانعی

      سلام، رم 8 برای یک گوشی کاملا مناسبه و فرقی نداره ناتینگ با یک گوشی از برند سامسونگ و شیائومی، با رم 8 شما میتونید هر کاری انجام بدید

  8. سلام من گوشیم a12 هست و تازگیا از چند نفر پرسیدم که رم اگر بالا باشه بازی ها و ….. رو بدون لگ و راحت تر بالا میاره ،رم گوشیه من 2تا4هست و بالا تر نداره حافظه‌ی گوشیه هم 128هست از حافظه راضی هستم ولی از رم نه حالا میخام بدونم میشه رم گوشو بالا تر برد مثلا برم تامیرات مبایل یا همون خریدو فروش مبایل بگم میخام رم گوشیمو عوض کنم یا اضافه کنم تا 8بشه امکان همچین چیزی هست یا خیر؟منتظر جوابتون هستم?❤?

  9. سلام ببخشید گوشی نوت یازده اس دارم رم ۸ ولی داخل بازی کالاف تنظیمات گرافیکی از مدیم بالاتر نمیره(درحد رم ۳ و ۴)مشکل از کجاست لطفاً راهنمایی کنید

  10. من میخوام s23 اولترا بخرم رم ۸ خوبه یا رم ۱۲ ؟جالبه رم ۸ قیمتش حدودا کمی بالاتر از رم ۱۲ تو این گوشی دلیل خاصی داره با حافظه ۲۵۶ می‌خوام بخرم

  11. سلام وقتتون بخیر گوشیم A11 حافظه ۳۲ رم ۲
    قبلا کالای دیونی و پابجی و pes موبایل با هم بازی می‌کردم مشکلی هم نداشت ولی الان حافظه پر شده بود بازگشت به داده کارخونه زدم ولی رم خالی نشده از ۲ گیگ ۱.۵ پره رم پلاس هم زدم نوشته بود از حافظه داخلی کم رم و ۴ گیگ میکنه ولی نگاه کردم همون ۲ گیگ بود حالا چیکار کنم رم خالی بشه با ریست که نشد قبل ریست برخی برنامه ها رو داخل حافظه خارجی انتقال داده بودم نگاه کردم از ۸ گیگ ۴ گیگ فیلم و… ۲ گیگ دیگه نمیتونم پاک کنم لطفا راهنمایی کنید ببخشید طولانی شد

    1. مجتبی مسکینی

      سلام خیلی متوجه منظورتون نشدم!
      رم رو میخواین خالی کنین یا حافظه داخلی گوشی رو؟
      برای رم که با ریست فکتوری به بهترین حالت خودش میرسه خود گوشی معمولا بخشی برای اپتیمایز کردن داره یه سری نرم افزار هم هست برای این کار
      ولی در حالت کلی رم ۲ برای گوشی‌های امروزی خیلی پایینه و حداقل باید ۴ یا ۶ گیگ رم داشته باشید

        1. مجتبی مسکینی

          خود اندروید سنگینه و همچین حجمی پر بشه خیلی عجیب نیست
          میتونید کاستوم رام بریزید و مدیریت بهتری داشته باشید و رم بیشتری آزاد باشه

  12. سلام من redmi note 12 4g دارم و رم ۸ . ۱۲۸ و میخاستم ۳ گیگ افزایش رم بدم میخاستم ببنم ایرادی نداره و مشکلی ایجاد نمیکنه برای موبایل و یک حافظه جانبی ۱۲۸ دیگه روش بزارم و ترید و گیم های سنگین روش پلی بدم ؟

    1. سعید صانعی

      سلام، رم که نمیتونید افزایش بدید و حافظه رو با کارت حافظه میتونید افزایش بدید
      این گوشی برای کارهای سنگین تا حد زیادی مناسبه، سخت افزار خوبی داره

      0
      1
  13. سلام خسه نباشید ببخشید من با گوشی زیاد بازی میکنم مخصوصا گیم های سنگین چه مقدار رم رو پیشنهاد میدید

  14. سلام من میخوام ایفون 13 معمولی با حافظه 256 بخرم ایا برای پابجی ووب گردی … خوبه اخه رمش4 است

  15. سلام من میخوام یه گوشی پوکو m3 پرو ۶۴ گیگ با رام ۴ بخرم میخوام بازی کالاف دیوتی و کلاچ چند تا بازی های سبک بریزم با واتساپ روبیکا و چند تا پیامرسان ایا رام ۴ بگیرم کم نمیارم؟

    1. سعید صانعی

      در حال حاضر کم نمیاره ولی گوشی‌های رم 4 کلا برای بازی خوب نیستند، مخصوصا تا یکی دو سال دیگه، شاید کارایی لازم رو نداشته باشند، اگر تونستید رم 6 بگیرید

  16. من گوشیم سونی e4 هست سال 1394 (2015) گرفتم هنوز دارم باهاش کار میکنم. واتساپ و کار های عادی رو خوب انجام میده و یک بار هم باتری رو عوض کردم. تا زمانی که مشکل خاصی نداشته باشه گوشی جدید نخواهم گرفت. رم هم 1 گیگابایت هست.

  17. سلام من میخوام a32 بخرم با گوشی قبلی که رم ۲ داشت موقع ادیت ویدیو خیلی اذیت میشدم آیا کارم با رم ۴ راه میرفته یا رم ۶ لازمه؟

    1. سعید صانعی

      اگر منظورتون مقدار حافظه استفاده شده برای ذخیره‌سازی فایل‌های سیستمی هست، باید بگم تفاوت داره، معمولا حدود 10 تا 20 گیگبایت از حافظه در دسترس کاربر نیست

  18. سلام و عرض خسته نباشید ببخشید من گوشی Poco m3 دارم رم4 داره تو تنظیمات یه گزینه بود افزایش رم با استفاده از حافظه روشن کردم از حافظه گوشیم 2گیگ پر شد و نوشت 2 گیگ رم شما افزایش یافت واقعا به نظر شما افزایش یافت?

    1. اشکان ادیبی

      با سلام با روشن کردن این ویژگی، گوشی شما 2 گیگابایت از فضای داخلی گوشی رو برای کمک به رم در نظر می‌گیره، یعنی الان شما 4 گیگابایت رم به همراه 2 گیگابایت حافظه داخلی به عنوان رم دارید. سرعت حافظه داحلی با رم خیلی تفاوت داره و کمتره برای همین نمیشه به راحتی گفت که شما الان 6 گیگابایت رم دارید و همون قدر عملکرد گوشی بهتر میشه اما باز هم نسبت به 4 گیگابایت رم خالی عملکرد کمی بهتری خواهید داشت.

  19. میخام گوشی بگیرم بین رم ۴ و ۶ تقریبا ۳۰۰/۴۰۰
    اختلافه… برام زیاده اختلافش …انقد ارزش داره که بخاطرش قرض بگیرم ؟

  20. سلام من گوشی ردمی8 بارم4 دارم چند مدت باپاپجی داشتم بازی میکردم دیدم 4 گیگ حافظه گرفته تر سیدم حذفش کردم با برنامه ای که 4 گیگ حافظه بگیرد تأثیری دارد بر روی رم یانه آیا مئموری مانند رم عمل میکند یا نه

  21. چقدر نظرات بیهوده وجود داره.
    گوشی من شیائومی می 4 ـه. سال ساخت 2014. در سال 2022 هنوزم دارم مثل چی ازش کار میکشم. هرگز لگ نداشته. اگرچه تنها ضعفش نداشتن حافظه کافی و نداشتن حافظه جانبیه، اما مدارا رو برای همین موقع ها گذاشتن وقتی دستم خالیه.
    340 تومن خریدمش اندازه یه گوشی 6 میلیونی کار میکنه برام. قابلیت هایی داره که هنوزم برخی گوشی های جدید ندارن.
    بیشتر مردم متاثر از جو اطلاعاتی نادرست شرکت ها هستن.
    امسالم برای خانومم به شیائومی خریدم با رم 3. redmi9. اگرچه 3 و 800 پولشو دادم، اما برای خانومم تشخیص دادم که همین مقدار رم کفایت میکنه. خاصه اینکه بازی هم نمیکنه و صرفا به استفاده از اپ های پیامرسان و وبگردی ختم میشه.
    قدری بشناسید این بازار رو تا پول مفت از چنگتون نره. تازه صفحه شم 1080 هست و یقین دارم با پردازنده هلیو g80 لگ نخواهد داشت.
    خیلی هپل خرید میکنن مردم و اصلا نمیدونن چی میخرن.
    الکی میگن رم 6 داشته باشه خوبه، بعد حتی خبر از وجود کالاف هم ندارن فی المثل. خب پولتو از سر راه نیاوردی که.
    قدری تعقل و هوشمندی همیشه پیشت میندازه…
    یا علی

    4
    17
  22. سلام. مطلب خیلی مفیدی بود . مرسی
    یه سوال داشتم. من برای مادرم میخوام گوشی بخرم ، در حد وبگردی و شبکه اجتماعی . اما از اسکرین میرورینگ (Screen Miroring)، کست اسکرین (Cast Screen) هم میخواد استفاده کنه . رم 4 بگیرم یا رم 6 ؟

    1. مجتبی مسکینی

      جواب میده اما برای گوشی‌های امروزی حداقل ۶ گیگ رم پیشنهاد میشه
      کمتر از این ممکنه لگ داشته باشید

  23. از شما بعیده ! رم ک تو بازی تاثیر نداره مرد حسابی یعنی یک نفر نیست اینجا اینو بدونه ؟
    داداش گلم حافظه رم جدای گرافیک خودش عملیات ذخیره سازی موقت رو برای بازی انجام میده

    13
    7
    1. سلام من گوشیم سامسونگ a12 هست رم۴ حافظه ۶۴
      داخل بازی فری فایر و پاپجی لگ وهنگ داره
      الان کلن روش چند تا پیام رسان دارم و فری فایر ۲۹ گیگ
      از حافظش پره همیشه هم رمش نصبش پره همه برنامه ها هم متوقف کردم همه ویروس کش ها هم امتحان کردم
      چکار کنم راهنمایی کنین

      1. مجتبی مسکینی

        سلام لگ و هنگ میتونه به خاطر پردازنده هم باشه و این گوشی برای بازی مناسب نیست
        بگردین شاید کاستوم رام مناسب واسش پیدا بشه و وضعیت رو بهتر کنه

        1. سلام ببخشید خواستم بدون poco f4 با snap dragon 870 اگه رم ۶ باشه برای بازی اشکالی ایجاد میکنه ؟ مثلا من ممکنه روزی ۴ ساعت کالاف بازی کنم ممنون

  24. مطلب بسیار مفیدی بود. اما به قول بعضی دوستان، درست میگن که 4گیگ رم همم کفایت میکنه و اتفاقا گوشی های شیائومی از لحاظ گیمینگ بسیار مناسبتر و به صرفه هستن نسبت به گلکسی و البته گلکسی کیفیت تصویر و سرعت نوسازی بالابی داره. اما یه نکته بسیار مهم در کنار رم گوشی شما پردازنده یا اکثرا همون اسنپدراگون گوشی هم خیلی مهمه (پردازنده به اسم اگزینوس و مدلای دیگه هم داریم) و اسنپدراگونایی که در کنار عددشون حرف G نوشته شده یعنی برای بازی ها و کارهای سنگین طراحی شدن مثل گوشی گیمینگ اقتصادی شیائومی ردمی 8 که با رم 4 و 6 تقریبا همه بازی هارو ساپورت میکنه و الان گوشی هایی با رم 8 حداقل تا 2سال و نیم آینده براتون صددرصد کار میکنه و هر برنامه و بازی به راحتی براتون نصب و اجرا میشه، خیالتون راحت. (البته حداقلشو گفتما، احتمالا تا سقف 6 سال آینده هم براتون کار کنه، که بستگی به پردازندشم داره)

  25. رم گوشی من ۲ هست با اندروید ۱۰ رفتم دیدم زده ۲۵۰ مگابایت از رم رو ذخیره کرده منظورش چیه و اینکه رم گوشی تا ۱۷۵۰ میتونه باشه چرا

  26. بنظرم مقاله درست نبود من با گوشی j7 pro دارای اندروید 9 و 3 گیگ رم راحت پابجی و کال اف دیوتی و آسفالت 9 بازی می کنم بدون هنگ یا مشکل شاید چند سال دیگه بلاخره بازی های بهتر بیاد رم بیشتر بخواد و طبیعیه که هر چی رم بیشتر باشه بهتره اما اگه از نظر استفاده بگیم درحال حاضر 3 تا 4 گیگ رم حتی برای جمله گیمر ها هم کافیه

    2
    15
  27. ۴ گیگ دم کافیه
    واسه پابجی و هربازی دیگه ای
    البته اگه گوشی بی کیفیت شیائومی یا هواوی استفاده میکنید رم ۸ گیگ هم کمه

    54
    15
    1. یعنی میفرمایید 4 گیگ شیائومی و هواوی از 4 گیگ سامسونگ یا برندهای دیگه ضعیفتره؟؟؟
      از روی چه بررسی و منبعی اینو میگید؟؟؟

      6
      42
    2. گوشی بی کیفیت شیائومی یا هواوی؟؟!!!
      یه طوری حرف میزنی انگار خودت تولید کننده قوی ترین گوشی دنیا هستی
      بیشتر مردم گوشی شیائومی و هواوی دارند و بسیار راضی هستند

      7
      52
    3. سلام
      وقتی توانایی خرید مردم پایین بیاد، مردم هم مجبور میشن برن سراغ هواوی و شیائومی بی کیفیت. البته پایین رده های سامسونگ با همتای قیمتی خودشون توان رقالتی ندارن اما ماندگاری و کیفیت ساخت محصولات سامسونگ بسیار بالاتر از محصولات غیراستانداردی همچون شیائومی و هواوی و برندهای اینجوری دیگه است.

      21
      9
      1. یزدان خلیلی

        سلام خسته نباشید گوشیه من pocox3 pro هستش 8گیگ رم داره بعد من 3گیگ هم مجازی از حافظه بهش دادم الان 11گیگ تا چند سال می‌تونه ساپورت کنه بازیارو

        1. مجتبی مسکینی

          ۸ گیگ رم برای بازی تا چند سال آینده کافیه و مشکل خاصی ایجاد نمیکنه
          رم مجازی صرفا حافظه رو بیشتر میکنه اما سرعت رم و حافظه خیلی متفاوته و به هیچ وجه مجازی جای رم اصلی رو نمیگیره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH