واکسن اسپوتنیک وی

ایران واکسن کرونا اسپوتنیک وی را خریداری کرد؛ هر آن چیزی که باید در مورد این واکسن روسی بدانید

ایران واکسن روسی اسپوتنیک وی را خریداری کرد، در این مطلب تمام نکاتی که باید در مورد این واکسن بدانید را ذکر خواهیم کرد.

همانطور که می‌دانید، پس از سخنان رهبری مبنی بر عدم نیاز ایران به واکسن کرونا محصول انگلیس و آمریکا، ایران از خرید واکسن فایزر صرف نظر کرد. بر این اساس واکسن جدیدی که خریداری می‌شود باید تولید انگلیس و آمریکا نباشد، چین و روسیه از جمله کشورهای پیشگام در تولید واکسن کرونا هستند و روابط خوبی هم با ایران دارند، به همین دلیل همانطور که پیش‌بینی می‌شد ایران به دنبال خرید واکسن از این دو کشور است.

طبق خبری که در روز گذشته به صورت رسمی تائید شد، ایران واکسن اسپوتنیک وی (Sputnik V) محصول کشور روسیه را خریداری کرده است، این واکسن اولین واکسن کووید 19 در جهان است که چند ماه پیش خبر تولید آن منتشر شد. واکسن اسپوتنیک وی توسط مرکز ویروس شناسی گاملیا روسیه متعلق به وزارت بهداشت این کشور تولید شد، البته صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه نیز در ساخت این واکسن همکاری داشته است. در هیئت مشاورین بین‌الملل این واکسن دانشمندان برجسته ویروس شناسی، میکروبیولوژیک، ژنتیک و بیوتکنولوژی از 9 کشور مطرح جهان شامل آمریکا، آلمان، بریتانیا، سوئد، آرژانتین، هند، فرانسه، کرواسی و خود روسیه دیده می‌شوند.

تا کنون سه میلیون دوز از واکسن اسپوتنیک وی ساخته شده و قرار است با سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه، قرار است 50 میلیون دوز از این واکسن تا سه ماهه دوم سال 2021 برای 15 کشور عضو اتحادیه اروپا ساخته شود. از مشتریان این واکسن می‌توان به کشورهایی همچون امارات، برزیل، آرژانتین، مجارستان، صربستان، ترکمنستان، فلسطین، الجزایر، پاراگوئه، بولیوی و بلاروس اشاره کرد، حتی برخی از این کشورها مانند آرژانتین تزریق عمومی آن را آغاز کرده‌اند. برخی از مقامات سیاسی و چهره‌های ورزشی روسیه همچنین رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور آرژانتین نیز این واکسن را تزریق کرده‌اند. پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز بارها از تولید این واکسن حمایت کرده است.

با وجود تمامی موارد ذکر شده، این واکسن تائیدیه سازمان جهانی بهداشت و دارو را دریافت نکرده و این موضوع باعث شده تا خرید واکسن اسپوتنیک وی انتقادهای زیادی را در داخل ایران به همراه داشته باشد. دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید دارد که باید واکسنی را خریداری کنیم که مجوز سازمان جهانی بهداشت و دارو را دریافت کرده باشد، تاکنون واکسن‌های فایزر و مدرنا از آمریکا و واکسن اکسفورد آسترازنکا محصول انگلیس و سوئد این مجوز را دریافت کرده‌اند.

رئیس جمهور آرژانتین در حال تزریق واکسن اسپوتنیک وی

دکتر محرز در این زمینه اعلام کرد: انتخاب واکسن روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است، به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم، تاکنون اطلاعات کاملی از واکسن اسپوتنیک وی منتشر نشده و تائیدیه سازمان جهانی بهداشت یا سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپا را نیز دریافت نکرده است. هر کشوری باید واکسن کرونا تولید کند و این برای افزایش سطح ایمنی عمومی کارآمد است، اما برای خرید تائیدیه سازمان بهداشت روسیه کافی نیست، من به عنوان عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسن روسی را تزریق نمی‌کنم.

15 در مورد “ایران واکسن کرونا اسپوتنیک وی را خریداری کرد؛ هر آن چیزی که باید در مورد این واکسن روسی بدانید”

  1. هر کی دوست داره موش آزمایشگاهی روسا بشه بسم لله….
    آسپرین روسا رو وارد نمیکنیم تو این مملکت بعد واکسن روسا رو وارد میکنیم که هیچ تاییدی ، هیچ گزارشی ، حتی آزمایش بالینی انسانی رو هم نگذرونده….. خیلی هم عالی…
    به شکرانه این رژیم که مردمشو فدای حکومت روس میکنه دوستان کف بزنین.

    1
    4
  2. فایزر به صورت عادی مجوز سازمان غذا و دارو نگرفته، بلکه مجوز غذا و دارو را بصورت اضطراری دریافت کرده و روند عادی و مرسوم را طی نکرده و به نوعی میانبر رفته، حتی گفته میشه مسئولین سازمان غذا و داروی آمریکا تحت فشار دولت آمریکا مجبور به صدور مجوز اضطراری و فوری شدن. پس به نوعی نمیشه گفت فایزر یا سایر واکسن های آمریکایی و انگلیسی دارای مجوز معتبر هستن، مخصوصا اینکه این واکسنها از روشی جدید استفاده کردن که دقیقا مشخص نیست بعدها چه عوارضی داشته باشن. بعضا داروهایی که در پروسه ای زمانبر و طولانی تایید میشن هم ممکنه چند سال بعد بدلیل عوارض زیاد ممنوع اعلام بشن(قبلا سابقه داشته بعضی داروها و واکسن ها بعد از استفاده با اختلال در سیستم ایمنی باعث ایجاد سندروم تحلیل عضلات یا “GBS” شدن که میتونه مرگ و یا فلج شدن تا سالها را بدنبال داشته باشه، توی افرادی که واکسن فایزر تزریق کردن هم مواردی از فلج شدن بخشی از بدن دیده شده)، فایزر یکی از شرکتهایی هست که سابقه بالایی در ممنوعیت داروها بعد از گرفتن مجوز داره.
    اما همه اینها باعث نمیشه واکسن روسی هم مطمئن باشه، اگر قراره واکسن روسی مورد استفاده قرار بگیره باید کاملا از نظر کم خطر بودن مورد ارزیابی قرار بگیره.

    8
    12
  3. یه چیزی وارد بشه واکسیناسون هم شروع بشه
    شما بگو هرچی باشه حتی اب خالی
    مردیم از این قرنطینه

    41
    7

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH