آیا ترکیب کردن واکسن‌های ویروس کرونا می‌تواند پاسخ ایمنی را تقویت کند؟

محققان در انگلستان مطالعه‌ای را آغاز کرده‌اند که دو واکسن ویروس کرونا را با هم تطبیق می‌دهند تا نگرانی‌های افراد را کم کنند و در نتیجه پاسخ ایمنی را در این روند تقویت کنند.

بیشتر واکسن‌های ویروس کرونا در دو مرحله تزریق می‌شوند: دوز اولیه اصلی و پس از آن تقویت برای تحریک سلول‌های حافظه سیستم ایمنی بدن و تقویت پاسخ ایمنی. این کارآزمایی بالینی پاسخ‌های ایمنی شرکت‌کنندگان در دریافت یک بار واکسن ویروس کرونا را که توسط آکسفورد و شرکت دارویی آستارازنکا تولید شده است، از ویروس بی‌ضرری برای انتقال ژن اصلی ویروس کرونا در سلول‌ها استفاده می‌کند و یک بار واکسن تولید شده توسط شرکت دارویی فایزر را آزمایش می‌کند. این‌ها از دستورالعمل RNA برای ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می‌کنند.

تولیدکنندگان واکسن معمولاً دو واکسن را برای مقابله با یک عامل بیماری‌زا با یکدیگر ترکیب می‌کنند و محققان مشتاق استفاده از این استراتژی معروف به تقویت‌کننده ناهمگن علیه ویروس کرونا هستند. یک تنظیم ناهمگن تقویت اولیه سال گذشته توسط نهادهای نظارتی اروپایی برای محافظت در برابر ابولا تصویب شد و واکسن‌های آزمایشی اچ‌آی‌وی اغلب به این استراتژی متکی هستند. دن بروچ، مدیر مرکز ویروس‌شناسی و تحقیقات واکسن در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess در بوستون، ماساچوست می‌گوید که هنوز آزمایش واکسن‌هایی علیه COVID-19 که معمولاً به صورت تزریق مکرر همان واکسن انجام می‌شود، آزمایش نشده است.

به این مطلب نیز توجه کنید: ویروس کرونا چگونه قدرت واکسن‌های RNA را آشکار کرد؟

توانایی ترکیب و تطبیق واکسن‌ها می‌تواند برنامه‌های واکسیناسیون را انعطاف‌پذیرتر کند: این روند را تسریع می‌کند و تأثیر هرگونه اختلال در زنجیره تامین را کاهش می‌دهد. مری رامسی، رئیس ایمن‌سازی در بهداشت عمومی انگلیس، در جلسه مطبوعاتی در تاریخ 3 فوریه گفت:

ترکیب واکسن‌ها واقعاً اجرای آن را بسیار ساده‌تر می‌کند.

آکسفورد گفته است که همچنین ترکیبی از واکسن COVID-19 خود را با واکسن ویروس کرونای روسی، اسپونتیک وی آزمایش می‌کند که از ویروس‌های بی‌خطر برای انتقال اجزای ویروس کرونا به سلول‌ها استفاده می‌کند. اسپوتنیک وی نشان داده شده است بیش از 90 درصد اثربخشی در برابر COVID-19 داشته است؛ خود واکسن هترولوگ تقویت‌کننده اولیه است که از اجزای مختلف ویروسی در دوزهای اول و دوم تشکیل شده است.

تمرکز سلول‌های تی

در یک آزمایش، از دو نوع تزریق از واکسن‌های مختلف ویروس کرونا استفاده می‌شود.

برخی از محققان همچنین فکر می‌کنند که ترکیب دو واکسن می‌تواند با استفاده از بهترین ویژگی‌های هرکدام، پاسخ‌های ایمنی بدن را تقویت کند. این به خصوص اکنون باعث می‌شود که تولیدکنندگان واکسن با انواع ویروس کرونا مبارزه کنند که به نظر می‌رسد تا حدی در برابر برخی از واکنش‌های ایمنی مقاوم هستند. باروش می‌گوید:

ممکن است پاسخ‌ها از آنچه واکسن به خودی خود به دست می‌آورد بهتر باشد. اما این برای آزمایش COVID-19 باقی مانده است.

آزمایش آکسفورد با هدف ثبت‌نام 820 نفر انجام می‌شود و دو برنامه دوز را آزمایش می‌کند: اولی دو تزریق در چهار هفته، و بعدی نیز با 12 هفته فاصله انجام خواهد شد. این آزمایش مستقیماً به میزان محافظت این ترکیب در برابر COVID-19 توجه نخواهد کرد؛ انجام چنین مطالعه‌ای باید بسیار بزرگتر باشد و انجام آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد. در عوض، تیم نمونه‌های منظمی از خون را برای اندازه‌گیری سطح آنتی بادی‌ها و سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های تی تولید می‌کند که شرکت‌کنندگان علیه ویروس کرونا تولید می‌کنند. همچنین آن‌ها نیز از نظر ایمنی نظارت خواهد کرد.

سلول‌های تی می‌توانند کلیدی در تقویت پاسخ ایمنی بدن باشند. واکسن‌های RNA پاسخ‌های قدرتمند آنتی بادی به ویروس کرونا ویروس SARS-CoV-2 ایجاد کرده‌اند. ژو زینگ، ایمونولوژیست از دانشگاه مک مستر در همیلتون، کانادا گفته است که این مورد هنوز ثابت نشده است که آنها به خوبی واکسن آستارازنکا و آکسفورد در سلول‌های تی به نام سلول‌های T CD8 + باشند. این سلول‌ها می‌توانند با شناسایی و از بین بردن سلول‌های آلوده به ویروس، پاسخ ایمنی را تقویت کنند.

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که ممکن است پاسخ ایمنی تقویت شده وجود داشته باشد. محققان گزارش دادند که ترکیبی از واکسن RNA کرونا ویروس و واکسن آستارازنکا سلول‌های CD8 + T را در موش‌ها از بین می‌برد؛ آن بهتر از هر دو واکسن به تنهایی کار کرده است.

حاملان ویروسی

سایر ترکیبات نیز می‌توانند نتایج مشابهی داشته باشند. ایمونولوژیست جای هوان نام در دانشگاه کاتولیک کره در بوچون به ویژه مشتاق دیدن آزمایشات واکسن آستارازنکا همراه با واکسن مبتنی بر پروتئین است که توسط نواواکس در Gaithersburg، مریلند ساخته شده است. او گفته است که واکسن‌های پروتئینی پاسخ ایمنی را به روشی مشابه واکسن‌های RNA برمی‌انگیزند و ساخت و توزیع واکسن نواواکس ممکن است آسان‌تر از واکسن RNA باشد.

بر خلاف واکسن‌های RNA، اسپوتنیک وی با ترکیب دو واکسن کار می‌کند که هرکدام DNA رمزگذار پروتئین حیاتی ویروس کرونا به نام سنبله را به یک ویروس بی‌ضرر تبدیل می‌کند. ویروس وارد سلول‌های انسانی می‌شود، جایی که DNA بیان می‌شود. سپس سیستم ایمنی پاسخی به پروتئین سنبله می‌دهد.

اما اگر از همان ویروس در تزریق‌های بعدی استفاده شود، پاسخ ایمنی در برابر ویروس بی‌ضرر خود می‌تواند پاسخ به سنبله را کاهش دهد. اسپوتنیک وی با استفاده از دو ویروس مختلف این مشکل را برطرف می‌کند. واکسن آستارازنکا فقط از یک واکسن استفاده می‌کند، به همین دلیل مطالعات ناهمگن اولیه با واکسن فایزر و اسپونتیک وی جذابیت ویژه‌ای دارند. متیو اسنیپ، متخصص اطفال در دانشگاه آکسفورد و محقق ارشد دادگاه می‌گوید که اگر همه چیز خوب پیش برود، نتایج آزمایش چهار هفته‌ای باید در ماه ژوئن در دسترس باشد تا در جریان اقدامات واکسیناسیون در حال انجام انگلستان به کار بیاید.

اسنیپ می‌گوید این تیم امیدوار است با در دسترس بودن این نوع روش واکسن‌های بیشتری را به مطالعه خود اضافه کند. به گفته زینگ، مطالعات ترکیبی به لطف توسعه سریع گزینه‌های مختلف واکسن ویروس کرونا امکان‌پذیر است. او اینچنین اظهار کرده است:

اکنون ما در موقعیتی قدرتمند هستیم و باید بهترین راهکارهای ایمونولوژیک را در نظر بگیریم.

3 در مورد “آیا ترکیب کردن واکسن‌های ویروس کرونا می‌تواند پاسخ ایمنی را تقویت کند؟”

  1. چه کاریه خب دوباهر واسه تحقیقات هزینه کنن ؟؟؟ هزینه باید صرف همین واکسنایی که ساخته شده بشه و تولیدشونو زیاد کنن و همچنین صرف توزیع و واکسیناسیون عمومی

    1
    1
  2. این یه نظریه اس
    خود واکسن ها هم ممکنه عوارض داشته باشن
    چون همشون مرحله اخر تست رو نگذروندن
    دز واقع مرحله اخرو دارن روی کل مردم دنیا تست میکنن

    1
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH