ابررایانه

بهره‌برداری از ابررایانه سیمرغ با دو ماه تاخیر صورت می‌گیرد

با اعلام سید احمد معتمدی، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ابررایانه ایرانی سیمرغ در اردیبهشت سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد، به این ترتیب رونمایی از این ابررایانه با دوماه تاخیر همراه خواهد بود، پیش‌تر اعلام شده بود که این ابررایانه تا پایان سال 99 به بهره‌برداری خواهد رسید. معتمدی در همین راستا اعلام کرد: داشتن یک ابررایانه جزو شاخص‌های قدرت نرم در کشورها محسوب می‌شود، به همین دلیل ابررایانه ایرانی به نام سیمرغ مراحل پایانی ساخت خود را پشت سر می‌گذارد.

وی با اشاره به همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: دانشگاه امیرکبیر پیش از این در سال 89 نیز بزرگ‌ترین ابررایانه کشور را به سفارش معاونت علمی و فناوری رییس جمهوی تولید کرده بود که تا به امروز نیز در حال خدمت‌رسانی است، ابررایانه سیمرغ نیز با تلاش دانشمندان و دانشجویان نخبه ما مراحل ساخت را پشت سر می‌گذارد، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حامی مالی و ناظر این پروژه است.

رییس دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر کاربردهای فراوان ابررایانه سیمرغ گفت: این ابررایانه زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات در حوزه علوم، مهندسی فناوری و… را ممکن می‌‎سازد، همچنین در صنعت انیمیشن و ساخت بازی‌های رایانه‌ای نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با ساخت این ابررایانه زیرساخت لازم برای پردازش در حوزه هوش مصنوعی به وجود می‌آید، این پروژه در حوزه‌های اساسی مانند کلان‌داده‌ها یا اینترنت اشیاء کارکرد دارد.

سید احمد معتمدی در مورد ساخت این ابررایانه اعلام کرد: تجهیزات و قطعات ابررایانه سیمرغ از خارج تامین شده اما اتفاقی که ارزش واقعی این پروژه را معین می‌کند، طراحی سیستمی آن است که توسط محققان و پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر صورت گرفته، نزدیک به 20 نفر از دانش‌آموختگان، هیات علمی، متخصصان و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در پروژه ساخت ابررایانه امیرکبیر همکاری داشتند.

ابررایانه سیمرغ از نمونه‌های قبلی خود تا 100 برابر قدرتمندتر است و از آن برای توسعه کسب‌و‌کار‌ها و محاسبات پیشرفته مربوط به دینامیک سیالات، ارزیابی سازه‌های مکانیکی، پیش‌بینی وضع هوا، نمونه‌سازی مولکولی برای شبیه‌سازی ساختارهای دارویی و خصوصیات ترکیب‌های شیمیایی، شبیه‌سازی هواپیما در تونل باد و رمزگشایی استفاده خواهد شد.

4 در مورد “بهره‌برداری از ابررایانه سیمرغ با دو ماه تاخیر صورت می‌گیرد”

  1. قطعاتش که خارجیه اینجا اسمیبلش کردن اسم هم روش گذاشتن
    خسته نباشن واقعا دستشون درد نکنه

    1
    1
    1. کشورهایی که خودشون قطعات کلیدی و پیچیده ی ابررایانه ها یعنی پردازنده طراحی و تولید میکنند انگشت شمار هستند، توقعاتتون را یکم پایین بیارید! به همین سادگی نمیشه با کشورهایی که پنجاه سال سابقه طراحی و تولید پردازنده دارن رقابت کرد. اگر این حرکتها ادامه دار باشند میشه امید داشت یک روز به تولید قطعات هم برسیم.

      1
      1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH