آیا امواج بلوتوث برای بدن مضر هستند؟

احتمالا در هنگام خرید هدفون‌ بلوتوثی خود، کمی بعد با مقاله‌ای نیز مواجه شده باشید که ار خطرات امواج بلوتوث می‌گوید. در این مطلب قصد داریم که صحت‌و‌سقم این موضوع را بررسی کرده و ببنیم که آیا واقعا باید نگران این موضوع باشید یا خیر؟

در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که بلوتوث واقعا چیست. پس اگر در مورد ایمنی امواج این فناوری برایتان سؤالی پیش‌ آمده و یا اینکه فکر می‌کنید که امواج آن خطرناک هستند، آنگاه پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بلوتوث چیست؟

بلوتوث در سال 1989 معرفی شد و کم‌کم توانست که توسعه پیدا کند و جای کابل‌ها را در بسیاری از موارد، بگیرد. تا سال 1999، اولین هدست موبایلی بدون ‌سیم، اولین استفاده کننده از این فناوری بود. از آن زمان به بعد، بلوتوث در لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های همراه، هدفون‌ها، اسپیکرها، صفحه‌کلیدها، چاپگرها و …، دیده می‌شود. در واقع این فناوری توانسته که طیف گسترده‌ای از اتصالات کوتاه-برد را پوشش دهد.

بلوتوث از یک پروتکل بسته-محور استفاده می‌کند. این فناوری با استفاده از معماری ارباب/برده می‌تواند به‌صورت همزمان ، ارتباط 7 دستگاه بر بستر پایکونت (یک نوع شبکه) را برقرار سازد. از طریق یک سیستم ارتباطی رادیویی، این دستگاه‌ها می‌توانند به‌صورت بی‌سیم با یکدیگر تعامل داشته باشند.

بسته به کلاس بلوتوث مورد استفاده، این فناوری می‌تواند تا فاصله 300 فوتی نیز همچنان کار کند. البته این قضیه به شرایط موجود در بین دستگاه‌ها نیز بستگی دارد، مثلا دیوارها، سایر سیگنال‌ها و … بلوتوث از تشعشعات الکترومغناطیسی (EMR) استفاده می‌کند. شاید در اینجا از تشعشعات نام برده شده باشد، اما لازم نیست که نگران باشید. در زیر به شیوه کار EMR می‌پردازیم.

تشعشعات الکترومغناطیسی چگونه کار می‌کنند؟

EMR انرژی نامرئی ساطع شده توسط اشیاء در فرکانس‌های مختلف است. بر طبق گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در آمریکا، فرکانس‌های EMR بالاتر، سطوح انرژی بالاتری را نیز در خود جای می‌دهند.

خطرات امواج بلوتوث

دو نوع EMR وجود دارد: EMR یونیزه شده و غیر-یونیزه شده. هر دوی این EMR‌ها از منابع طبیعی و مصنوعی نشأت می‌گیرند. EMR یونیزه شده در دستگاه‌های اشعه ایکس و تابش مستقیم نور خورشید، یافت می‌شود. این نوع از EMR می‌تواند الکترون‌ها را از اتم‌ها جدا کنند که همین موضوع باعث می‌شود که خطرات بالقوه‌ای برای بدن انسان داشته باشد.

این در حالی است که EMR غیر-یونیزه از فرکانس‌های پایین‌تری استفاده کرده و در نتیجه انرژی کمتری را نیز تولید می‌کند. از جمله لوازم خانگی که این نوع از تشعشعات را ساطع می‌کنند، می‌توان به لامپ‌ها، گوشی‌های هوشمند، تلویزیون و البته دستگاه‌های بلوتوثی، اشاره کرد.

این مطلب را نیز بخوانید: چرا بهتر است برای پرتوگیری کمتر از امواج رادیویی به دکل‌های موبایل نزدیک‌تر باشیم؟!

آیا تشعشعات بلوتوث، خطرناک هستند؟

تمامی دستگاه‌های بلوتوثی، تشعشعات غیر-یونیزه الکترومغناطیسی سطح پایین را ساطع می‌کنند. شاید تحقیقات مرتبط با ایمنی EMR غیر-یونیزه، چندان با یکدیگر سازگار نباشند، اما در برخی از موارد نیز اجماع وجود دارد.

به گفته مؤسسه ملی سرطان در آمریکا، تنها تأثیر زیستی قابل تشخیص تشعشعات فرکانس‌های رادیویی در بدن انسان‌ها، گرما است. به دلیل سطوح پایین انرژی، EMR غیر-یونیزه نیز جهت شکستن رشته‌های شیمیایی و یا حذف الکترون‌ها، انرژی کافی را در اختیار ندارد. علاوه بر این، سازمان غذا و دارو (FDA) آمریکا نیز گفته است که EMR غیر-یونیزه در دوزهای کوچک می‌تواند تأثیر نامطلوب کوچکی (و یا حتی هیچ) بر بدن انسان‌ها بگذارد.

آیا باید نگران خطرات امواج بلوتوث باشیم؟

تا زمانی که فرکانس‌های ساطع شده، کمتر از محدودیت‌های تعیین شده توسط کمیته ارتباطات فدرال (FCC) باشند، آنگاه می‌توان گفت که دستگاه بلوتوثی شما در استفاده‌های روزانه، خطری نخواهد داشت. FCC یک نرخ جذب خاص (SAR) (یا چه مقدار انرژی فرکانس‌های رادیویی توسط بدن جذب می‌شود (بر حسب وات به ازای هر کیلوگرم و یا میلی وات به ازای هر سانتی‌متر مربع)) را منتشر می‌کند.

به‌عنوان مثال، در ایالات‌ متحده، این محدودیت، 1.6 وات به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است. این در حالی است که در اروپا، این مقدار برای دستگاه‌های موبایلی، 2.0 وات به ازای هر کیلوگرم است. مثلا مقدار SAR مربوط به اپل ایرپاد، 0.466 وات به ازای هر کیلوگرم است. با این اوصاف، برقراری تماس از طریق اپل ایرپاد، ایمن‌تر از خود گوشی است.

چگونه بفهمیم که امواج دستگاه ما، مضر نیستند؟

اگر می‌خواهید که مقدار ایمن بودن دستگاه بلوتوثی خود را بفهمید، آنگاه یکی از راه‌کارها این است که از اطلاعات SAR استفاده کنید. جهت بررسی کردن این مقدار نیز راه‌کارهای گوناگونی وجود دارند.

مراجعه به تنظیمات دستگاه

بسیاری از دستگاه‌ها در تنظیمات خود، مقدار SAR را نشان می‌دهند. در دستگاه‌هایی همانند آیفون و آیپد باید به “Settings > General > Legal > RF Exposure” بروید.

خطرات امواج بلوتوث

البته می‌توانید از کد USSD نیز جهت پیدا کردن SAR متعلق به دستگاه خود، استفاده کنید. در این رابطه باید “#07#*” را شماره‌گیری کنید.

به وب‌سایت تولید کننده دستگاه خود مراجعه کنید

اگر دستگاه شما توسط یک تولید کننده بزرگ تولید شده، آنگاه آسان‌ترین راه‌کار این است که “نام دستگاه خود + SAR value” را در اینترنت حست‌و‌جو کنید. اکثر تولید کنندگان نیز اطلاعات دستگاه‌های تولیدی خود را بر روی وب‌سایت خود، قرار می‌دهند.

خطرات امواج بلوتوث

به‌عنوان مثال، سامسونگ یک صفحه اختصاصی جهت پیدا کردن رتبه‌بندی دستگاه‌های تولیدی خود را ارائه کرده است.

پایگاه اطلاعاتی FCC

اگر نتوانستید که از طریق موتورهای جست‌و‌جو، مشخصات SAR دستگاه خود را پیدا کنید، آنگاه می‌توانید به وب‌سایت FCC سر زده و لیست دستگاه‌های تأیید شده را در آنجا، مشاهده کنید. جهت انجام این کار باید به پایگاه اطلاعاتی FCC مراجعه کرده و سپس FCC ID متعلق به دستگاه خود را وارد کنید.

در رابطه با گوشی‌های موبایل، می‌توانید FCC ID را بر روی کاور، پشت باتری و یا دفترچه راهنما، مشاهده کنید. با استفاده از بخش FCC Equipment Authorization موجود در وب‌سایت FCC می‌توانید بفهمید که آیا دستگاه شما، با استانداردهای SAR مطابقت دارد یا خیر.

این مطلب را نیز بخوانید: آیا امواج رادیویی موبایل روی پرندگان تاثیرگذار هستند؟

شیوه استفاده ایمن از دستگاه‌های بلوتوثی

در بالا به مبحث خطرات امواج بلوتوث پرداختیم. طبیعتا استفاده از دستگاه‌های بلوتوثی، می‌تواند مزیت‌های خاص خود را نیز داشته باشد. در زیر قصد داریم که چندین راه‌کار جهت استفاده ایمن از این دستگاه‌ها را برای شما بازگو کنیم.

در هنگام استفاده از گوشی خود، فاصله بیشتری با آن داشته باشید

در هنگام برقراری تماس با استفاده از گوشی خود، سعی کنید که گوشی از گوش شما، حداقل یک سانتی‌متر فاصله داشته باشد. در صورت امکان، سعی کنید که به‌جای اسپیکر داخلی دستگاه، از ایرفون‌های بلوتوثی که انرژی کمتری نیز مصرف می‌کنند، استفاده کنید.

کودکان را کمتر در معرض امواج بلوتوثی قرار دهید

هنگامی‌که بحث بر سر کودکان باشد، آنگاه باید در رابطه با استفاده از این دستگاه‌ها، بیشتر دقت کنید. کودکان همچنان در حال رشد بوده و به همین دلیل نسبت به بزرگسالان، بیشتر به تشعشعات حساس هستند.

دستگاه خود را با دقت انتخاب کنید

اگر امکانش را داشتید، آنگاه بهتر است که در هنگام خرید، همیشه دستگاه‌های دارای رتبه‌بندی SAR پایین‌تری را انتخاب کنید. همچنین سعی کنید که محصولات شرکت‌هایی را خریداری کنید که در طول زمان، تطابق و سازگاری بیشتری با استانداردهای FCC داشته‌اند. همیشه چنین شرکت‌هایی سعی دارند که محصولاتی را تولید کنند که بتوانند آزمون‌های سخت‌گیرانه را پشت سر بگذارند.

با احتیاط از دستگاه‌های بلوتوثی استفاده کنید

در بالا سعی کردیم که به موضوع خطرات امواج بلوتوث بپردازیم. طبیعتا همیشه این نگرانی وجود خواهد داشت. اگر در زمینه ایمنی تشعشعات بلوتوثی دستگاه خود مطمئن نیستید، آنگاه جهت شروع می‌توانید تأییدیه FCC دستگاه‌ خود را بررسی کنید. اکثر اوقات، دستگاه‌هایی که توانسته باشند استانداردها را رعایت کنند، برای مصرف کننده نیز خطری نخواهند داشت.

هنگامی‌که بحث بر سر ایمنی باشد، آنگاه بهتر است که همیشه جانب احتیاط را نگه دارید. البته وقتی که می‌گوییم در این زمینه باید احتیاط کنید، لزوما بدین معنا نیست که نباید از تجربه کار با دستگاه خود، لذت ببرید. در نهایت بهتر است که پیش از خرید گجت خود، چند دقیقه‌ای بیشتر وقت گذاشته و ببینید که آیا استانداردهای مربوطه را رعایت کرده یا خیر و همچنین بهتر است که ایمنی را در شیوه استفاده نیز رعایت کنید.

2 در مورد “آیا امواج بلوتوث برای بدن مضر هستند؟”

  1. بعدا معلوم میشه این همه بیماریای عجیب غریب و سرطان ها از همین اواج بلوتوث و وای فای و هزارجور کوفت و زهرمار تکنولوژی بوده
    اون موقع دیگه کاری از دست کسی برنمیاد

    2
    2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH