رویای کار در چهار شرکت بزرگ فناوری


کار کردن در گوگل، آی‌ بی ام، اپل و مایکروسافت چگونه است؟
شرکت‌ها همواره رؤیای کارکنان IT ایده‌آل خود را در سر دارند و معیارهای خاصی را برای انتخاب این افراد مد نظر قرار می‌دهند، اما خود کارکنان IT چطور؟ این افراد دوست دارند در چه شرکت‌هایی کار کنند؟
در این مقاله از 431 کارمند IT در مورد شرکت ایده‌آل‌شان سؤال شده که در نتیجه مشخص شد چهار شرکت اصلی بیش از همه مورد توجه این افراد قرار دارند. همچنین محیط کاری ایده‌آل این افراد را نیز جویا شدیم که در این مقاله از آی تی رسان، شما را با نتیجه این تحقیق آشنا خواهیم کرد.

گوگل
اجازه ندهید که لامپ‌های شیک، غذاهای عالی رایگان، صندلی‌های ماساژور و امکانات بی‌نظیر این کمپانی شما را تحت تأثیر قرار دهد. محیط کاری سریع و بی‌نظم گوگل تفاوتی با دیگر محیط‌ها ندارد. گوگل از کارمندان خود انتظار دارد که با انرژی و تعصب کار کنند و خلاقیت و علاقه را چاشنی کار خود نمایند.
مقامات این کمپانی بزرگ بر این باورند که کارکنان گوگل نیاز دارند که گاهی هم در محیط راحت سازمان استراحت کنند، به همین دلیل است که 20 درصد از زمان مهندسین IT گوگل را به خودشان اختصاص می‌دهند تا به کشف احساساتشان بپردازند. کارمندان گوگل در تیم‌های کوچک و متمرکزی کار می‌کنند.
جستجو یا همان Search تنها یکی از اموری است که گوگل انجام می‌دهد؛ این شرکت با افرادی باسابقه در حوزه‌هایی چون هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی، پردازش توزیع یافته، طراحی سیستم در مقیاس‌های وسیع، شبکه، امنیت، فشرده‌سازی دیتا (data compression) و طراحی رابط کاربری فعالیت دارد.
گوگل از مهندسین نرم‌افزار با استعداد استقبال می‌کند و آن‌ها را برای انجام کارهای تیمی مبتکرانه و متنوع در بخش‌هایی چون دیتاسنترها، مدیریت مهندسی، سخت‌افزار، سیستم‌های اینترانت، گردآوری مطالب فنی و سیستم‌های وب به خدمت می‌گیرد.


IBM
آی‌بی‌ام شرکت بسیار بزرگی بوده و سرمایه هنگفتی دارد که مقامات آن به هیچ وجه دوست ندارند این شرکت در بازارهای جهانی تصویری مبهم و بی‌هویت داشته باشد بلکه تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا حمایت از یکدیگر و همکاری را در میان کارکنان خود نهادینه کنند. آن‌گونه که مقامات این شرکت می‌گویند یک کارمند ایده‌آل علاوه بر اینکه توان حل مشکلات را دارد، یک تصمیم‌گیرنده، مبتکر، تحلیل‌گر، و در نهایت عاملی برای تغییر است و می‌تواند باعث موفقیت روز افزون شرکت شود. تلاش زیادی انجام شده تا سلسله مراتب میان کارکنان مختلف این شرکت از میان رود. برای مثال آی‌بی‌ام فرم‌های آنلاینی را راه‌اندازی کرده است تا تمامی کارکنان شرکت به بحث و بررسی مشکلات مختلف پرداخته و راهکارهای خود را ارائه دهند.
بر اساس گفته‌های یکی از اعضای جامعه آنلاین Glassdoor (که امکان دسترسی رایگان کاربران به مشاغل و شرکت‌ها را فراهم می‌کند)، آن دسته از افرادی که بخواهند در این شرکت استخدام شوند ملزم به پذیرفتن تشریفات و قوانین اداری معینی می‌باشند، هرچند افرادی که عضو این جامعه می‌شوند می‌توانند از مزایای مختلف این کمپانی همچون گزینه کار در منزل و برنامه‌های آموزشی (به طور متوسط 60 ساعت دوره آموزشی سالانه برای کارکنان) بهره‌مند شوند.
فرصت‌های شغلی شرکت فوق در سه واحد مشاوره، تحقیق و فناوری قرار دارد که تا سال 2015 میلادی بخش عمده‌ای از تمرکز آن روی قسمت‌های تحلیلی، پردازش ابری و بازارهای نو ظهور خواهد بود. طرح “سیاره هوشمندتر” هم در دستور کار آی‌بی‌ام قرار دارد که با هدف حل مسائل حاد اجتماعی همچون تولید انرژی، تغییرات آب و هوایی، ترافیک و خدمات درمانی طراحی شده است. همچنین از متقاضیان بخش فناوری انتظار می‌رود که دارای مهارت‌های کار تیمی، ارتباطات اجتماعی و تحلیلی نیز باشند.


مایکروسافت
باید قبول کنید که تنها برای استفاده از پردیس‌های مختلف مایکروسافت علاقمند به کار کردن در داخل آن هستید. فروشگاه‌ها، زمین‌های ورزشی، 11 رستوران، 33 کافه و 37 ایستگاه عرضه اسپرسو تنها بخشی از امکانات این مجموعه است. پوشش 100 درصدی هزینه‌های درمانی، عضویت در باشگاه و تخفیف‌های ویژه کارکنان مایکروسافت از دیگر مواردی است که اشتیاق علاقمندان به کار در داخل این مجموعه را بیشتر می‌کند.
اما به یاد داشته باشید که برای بهره‌مندی از تمامی این مزایا باید سخت کار کنید. از همان لحظه نخست که مصاحبه دشوار برای استخدام شدن در این شرکت را پشت سر می‌گذارید، متوجه می‌شوید که شرکت انتظارات بالایی از شما دارد. به محض شروع فعالیت خود در مایکروسافت با افرادی ملاقات خواهید کرد که همچون خود شما از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار هستند و بسیار هم بلند پروازند.
فرصت‌های شغلی در این شرکت بیش از اندازه گسترده بوده و صرفا به نرم‌افزار، بازی، گوشی، ابزارهای توسعه نرم‌افزار، سیستم‌های کاری، سرویس‌های آنلاین و سیستم ‌عامل‌ها خلاصه نمی‌شود.
اما موضوعی که در این سایت مطرح می‌شود آن است که کارها در این شرکت بسیار کندتر از حد انتظار کارکنان آن پیش می‌رود و مایکروسافت این قضیه را نفی کرده و اظهار می‌دارد که همچنان خلقیات فرد گرایانه خود را حفظ نموده است.
کارکنان مایکروسافت از نظر ساعات کاری و نوع لباس پوشیدن آزادی عمل بالایی دارند. همان‌گونه که در سایت این شرکت آمده است: هر کارمند، استایل و سبک خاص خود را دارد. این موضوع به نحوه فکر کردن شما هم بستگی دارد؛ از این رو بهتر است خود را حسابی برای جلسه مصاحبه آماده کنید تا اگر روزی از شما سؤال شد که چگونه می‌خواهید با مشکلات فنی و مسائلی از این قبیل کنار بیایید، بهترین پاسخ را ارائه دهید.


اپل
کمال‌گرا، معیارگرا، مبتکر: اگر شما چنین فردی هستید اپل می‌تواند کارفرمای رؤیایی شما باشد، اما به خاطر داشته باشید که برای دوام آوردن در این شرکت باید هر روز ایده‌ای جدید و ناب را ارائه دهید. همین فرهنگ کارکنان را تشویق می‌کند تا درباره هر چیزی سؤال کنند و مرتبا ایده‌هایی نو ارائه دهند.
در اکتبر سال 2011 کارکنان پردیس Cupertino در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت استیو جابز ترتیب داده شده بود حضور یافتند و از زبان مدیر عامل اپل یعنی Tim Cook با مزایای کار در این شرکت آشنا شدند. در این مراسم، کارکنان اپل هم از امکانات فوق‌العاده درمانی، ماهیت اجتماعی، تعاون محور محیط کار و انرژی زیادی که صرف ساخت محصولات جدید می‌شود قدردانی و تمجید کردند. یکی دیگر از مشخصه‌های اپل فرهنگ پنهان‌کاری آن است که یک نقطه ضعف مهم برای آن محسوب می‌شود.
اپل به دنبال افرادی است که علاوه بر روحیه تعاون و همکاری، توانایی حل مسائل را نیز داشته باشند، علاوه بر این در هنگام بروز مشکلاتی نظیر سفارشات آنلاین و ظرفیت شبکه جهانی مدیریت آن‌ها را نیز بر عهده بگیرند. از جمله بخش‌های کلیدی مورد نظر مقامات اپل می‌توان به توسعه نرم‌افزاری، معماری شبکه، امنیت اطلاعات و مهندسی سیستم‌ها اشاره نمود.
در مورد محصولات آن هم می‌توان گفت این شرکت به دنبال استخدام مهندسین سخت‌افزار مبتکر و خلاق و مهندسین نرم‌افزار باانگیزه، بلندپرواز و با روحیه انجام کارهای تیمی و در نهایت مدیران پروژه است.
افرادی که برای توسعه پروتکل‌ها، معماری سیستم‌های بی‌سیم، فناوری‌های مکان‌یاب، مهندسی نرم‌افزارهای تلفنی، اپلیکیشن‌های موبایل و سایر امور در این شرکت استخدام می‌شوند باید از تخصص کافی برخوردار باشند. اگر مهندس نرم‌افزار هستید باید خود را برای همکاری با افراد مختلفی چون موسیقی‌دان، فیلم‌ساز و هنرمندان دیجیتال آشنا کنید.

[box type=”info”][poll id=”10″][/box]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

3 در مورد “رویای کار در چهار شرکت بزرگ فناوری”

  1. ما توی اداره تو ۶ متر جا که قبلا انباری بوده خالی کردن وسایل انباری رو جمع کردن یه گوشه ۲ تا میزو صندلی گذاشتن درو دیوارو شیشه و پنجره رو که دیگه نگو ما هم یه همچین جایی کار می کنیم تازه ۱۰۰ تا چشم دنبالشه یه جورایی زیرابمونو بزنن بیان جامون بشینن ….. دلتون بسوزه

  2. انتظار محیط کاری راحت برای IBM نداشتم بیشتر احساس یک جایی با حال و هوای زمخت داشتم ولی مایکروسافت از پیش بینی من وحشتناک تر بود
    البته از تظر طراحی ساختمان ها گفتم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH