۵ دلیل برای آنکه بدانید دوج کوین هیچ‌گاه به جایگاه بیت کوین نخواهد رسید!

اگر از طرفداران و علاقه‌مندان به دنیای رمزارزها باشید، به‌طور حتم اسم دوج کوین را هم شنیده‌اید و شاید مقداری از آن را هم خریده باشید. این به اصطلاح ارز دیجیتالی، با حمایت‌هایی که توسط یکی از معروف‌ترین و پولدارترین افراد دنیا یعنی ایلان ماسک از آن شد، رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد، به‌طوری‌که در کم‌تر از ۶ ماه توانست با بیش از ۱۸ هزار درصد افزایش قیمت، بهای هر واحد از خودش را از دو و نیم پنی به ۵ سنت برساند. به عبارتی قیمتش از حدود ۵۰ تومان به بیش از ۱۲ هزار تومان رسید تا بازار با یک شوک عجیب روبه‌رو شوید.

دوج کوین در حال حاضر در جایگاه پنجمین رمزارز با ارزش دنیا قرار دارد که رتبه بسیار خوبی برایش محسوب می‌شود و پس از بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین و ریپل، با ارزش بازار ۶۵ میلیارد دلاری، چنین مقامی را کسب کرده است. ایلان ماسک که خودش را پدرخوانده دوج کوین می‌داند، تبلیغات بسیاری را هم برای آن انجام داده و اعتقاد دارد در آینده تبدیل به یک واحد پولی قدرتمند خواهد شد، اما آیا این پیش‌بینی صحیح است؟ آیا دوج کوین پتانسیل چنین رشدی را داراست؟ آیا ممکن است روزی فرا برسد که دوج کوین جایگاه بیت‌کوین که سال‌هاست با اقتدار در صدر باارزش‌ترین رمزارزها قرار گرفته، تهدید نماید؟

۱- فلسفه تولید دوج کوین یک شوخی بوده است!

در سال ۲۰۱۳ این کوین توسط دو نفر از مهندسان آی‌بی‌ام و ادوبی در یک پروژه که بیشتر به عنوان شوخی و سرگرمی طراحی شده بود، ایجاد گشت! در آن سال هم بازار کریپتو علی‌رغم تازه کار بودن، توانسته بود سر و صدای زیادی به پا کند و قیمت بیت کوین هم از حدود ۱۴ دلار به ۱۱۵۷ دلار رسید. در طی تمام این سال‌ها، رمزارزهای قدرتمند و با پشتوانه‌ای معرفی شدند اما دوج کوین در حد همان یک شوخی و با قیمتی نازل باقی ماند تا آنکه ایلان ماسک، دوج را از خاکستر به بیرون کشید. البته اگر با شخصیت ایلان ماسک آشنا باشید، بایستی بدانید وی بیش از اندازه شوخ طبع است و شاید تمام این بازی‌ها را هم با دید طنز و جهت تفریح شروع کرده باشد!

۲- تعداد کوین‌های در چرخه دوج کوین نامحدود است!

در حالی‌که تعداد بیت کوین ۲۱ میلیون عدد بوده و هیچ‌گاه هم بیشتر نخواهد شد، در هر دقیقه ۱۰هزار دوج کوین جدید وارد بازار می‌شود! در واقع دوج کوین به علت نامحدود بودن، مانند یک ارز فیات عمل کرده و هر روز بر تعدادش افزوده می‌شود. از آنجایی که یکی از پایه‌های ارزش‌گذاری برای هر چیزی، محدود بودنش است، پس دوج کوین فاقد این شاخصه خواهد بود و بالاخره روزی فرا می‌رسد که مارکت از تعداد دوج‌کوین‌ها سیراب شده و عرضه روزانه ۱۰ هزار عدد از آن و سالیانه بیش از ۵ میلیاردی‌اش، سبب دامپ و یا حداقل کم ارزش‌تر شدن متوالی‌اش خواهد شد.

۳- دوج کوین چندان هم غیرمتمرکز نیست!

یکی از مزایای اکثر رمزارزها، غیر متمرکز بودن‌شان است، به این معنا که توسط فرد، نهاد یا دولت خاصی کنترل نشده و این امر سبب می‌شود تا کنترل آن‌ها در دست کاربران باشد. اما نگاهی به دارایی‌های اصلی دوج کوین نشان می‌دهد که فقط یک فرد به تنهایی بیش از ۲۵ درصد از کل دوج کوین‌های دنیا را در اختیار دارد و در سوی دیگر، ۲۰ آدرس برتر نیز بیش از ۵۰ درصد دیگر را دارند، یعنی سه چهارم دوج کوین‌های دنیا در دست افراد محدودی بوده و همین امر سبب می‌شود تا خاصیت غیر متمرکز بودن آن تا حد زیادی به چالش کشیده شود. آمار فوق را مدیر عامل بایننس چندی پیش اعلام کرده بود.

۴- دوج کوین فناوری خاصی ندارد!

اکثر ارزهای دیجیتال امروزی به واسطه یک فناوری خاص که در زمان عرضه ارایه کردند، به محبوبیت رسیده و توانستند ارزش آفرینی کنند اما دوج کوین فاقد این خصیصه مهم است. جالب است بدانید توسعه‌دهندگان دوج کوین برای توسعه این شبکه از کدهای یک شبکه به‌نام لاکی‌ کوین بهره گرفتند و در واقع این ارز دیجیتال را می‌توان یک فورک از لاکی‌ کوین دانست. خود لاکی‌ کوین هم فورکی از لایت کوین است. لایت کوین هم فورکی از بیت کوین محسوب می‌شود. بنابراین شبکه‌های بیت کوین، لایت کوین و دوج کوین از نظر ساختاری شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند و دوج کوین هم در انتهای این زنجیره ایستاده است و از قدرت پردازش شبکه لایت کوین استفاده می‌کند. بنابراین اگر کسی بخواهد دوج استخراج کند، باید به‌سراغ استخراج لایت کوین برود؛ رمزارزی که جایگاه دهم در مارکت را داراست و ارزش بازار آن در حدود ۲۵ میلیارد دلار است، یعنی ۴۰ میلیارد دلار کم‌تر از دوج کوین!

۵- ظاهرا دوج کوین رها شده است!

از آنجایی که دوج کوین بیشتر به عنوان یک سرگرمی و پروژه‌ای شوخ طبعانه و سپس برای پرداخت‌های بشر دوستانه تولید شد، برای همین سازندگانش آن را رها کرده و انگار صاحب ندارد! جالب است بدانید جکسون پالمر به عنوان یکی از دو نفر بنیان گذار دوج کوین، در سال ۲۰۱۸ و زمانی که قیمت دوج با رشد نجومی در نزدیک اوج خود قرار داشت، در یک ویدیو گفت که افزایش شدید قیمت دوج حباب و طرح پامپی است! او اذعان داشت برای ارزی که سه سال بدون به‌روزرسانی بوده، چنین افزایش قیمتی منطقی نیست. در طرف مقابل همین امر هم سبب شده که ایلان ماسک بدون آنکه کوچک‌ترین نقشی در ساخت دوج داشته باشد، خودش را پدرخوانده آن بنامد، در واقع مانند یک فرزند سر راهی، این کوین را هر کسی می‌تواند صاحب شود، اگر دارای قدرت و ثروت باشد، درست مانند ایلان ماسک! قاعدتا اگر هم وی از این پدرخواندگی خود خوانده خسته شود، به همان راحتی دوج کوین دوباره یتیم شده و سر از بیایان درخواهد آورد!

چگونه دوج کوین بخریم؟

با این تفاسیر اگر باز هم به داشتن دوج کوین علاقه دارید و یا حداقل می‌خواهید از نوسانات آن در کوتاه مدت سود کسب کنید، می‌توانید از صرافی‌های ارزدیجیتال داخلی و یا نمونه‌های بزرگ خارجی مانند بایننس و کوینکس استفاده کنید اما در هر صورت مراقب دارایی خودتان باشید و بدانید دوج کوین ریسک بسیار زیادی برای نگهداری بلند مدت دارد.

3 در مورد “۵ دلیل برای آنکه بدانید دوج کوین هیچ‌گاه به جایگاه بیت کوین نخواهد رسید!”

  1. با یه حرف ایلان ماسک بالا پایین میشه این. خیلی مزخرف و خطرناکه
    این مردک میخواد پولارو بالا بکشه بره مریخ 🙂

    1
    7

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH