احتمال فروش کلان بیت‌کوین توسط شرکت تسلا موجب اعتراض فعالان بازار رمزارزها شد

بر اساس اعلام ایلان ماسک، شرکت تسلا طی دوره 3 ماهه جاری میزان سرمایه بیت‌کوین خود را کاهش خواهد داد. به‌نظر می‌رسد که مدیرعامل کمپانی تولیدکننده خودروهای برقی با این اقدام خود علیه فعالان حوزه ارز دیجیتالی در توئیتر اعلام جنگ کرده است.

ظاهرا اظهارات ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت تسلا مبنی بر اعلام تصمیم کمپانی برای حذف بیت‌کوین از ترازنامه مالی خود طی دوره 3 ماهه جاری بار دیگر در تسریع روند کاهش بیش از 10 درصدی ارزش بیت‌کوین در روزهای پایانی هفته تاثیرگذار بوده است.

ایلان ماسک در روز 16 مه (26 اردیبهشت ماه) به توئیتی پاسخ داد که ادعا می‌کرد شرکت تسلا به‌دنبال فروش دارایی‌های بیت‌کوین خود طی دوره 3 ماهه جاری است. آقای ماسک با تائید این خبر موجب ناراحتی جامعه سرمایه‌گذاران بیت‌کوین شد.

محبوبیت ایلان ماسک در میان فعالان بازار ارزهای دیجیتالی به تدریج روبه کاهش است. انتقادات وی از میزان بهره‌وری انرژی بیت‌کوین و تصمیم شرکت تسلا مبنی بر توقف فروش خودروهای خود با استفاده از این رمزارز موجب ریزش ارزش بیت‌کوین شده بود و اکنون اظهارنظر مختصر مدیرعامل تسلا با انتقاد شدید برخی چهره‌های برجسته بازار ارزهای دیجیتالی مواجه شده است.

پیتر مک کورماک؛ میزبان پادکست What Bitcoin Did (که اخیرا نام‌کاربری خود را به McObnoxious تغییر داده است) اعلام کرد که انتقاد اخیر ایلان ماسک از بیت‌کوین تا حد زیادی ناآگاهانه بوده و حمایت وی از دوج‌کوین او را به یک شخصیت اوباش واقعی در فضای مجازی تبدیل خواهد کرد.

“آقای ماسک عزیز! اوباش واقعی در فضای مجازی فردی است که مردم از اوباش‌گری وی اطلاع دقیقی ندارند. انتقاد ناآگاهانه اخیر شما از بیت‌کوین و حمایت از دوج‌کوین احتمالا مصداق نوعی اوباش‌گری تمام‌عیار به‌شمار خواهد رفت. البته شاید شما واقعا به این موضوع باور داشته باشید (که من امیدوارم این‌طور نباشد).” – Peter McObnoxious؛ 16 مه 2021

به‌نظر می‌رسد که اظهارات پیتر مک کورماک آقای ماسک را به واکنش وا داشته است. مدیرعامل تسلا در پاسخ اعلام کرد: “بحث‌های ناخوشایند این چنینی موجب می‌شود تا من تمام توجه خود را روی دوج‌کوین متمرکز کنم.”

banteg؛ یکی از توسعه‌دهندگان وبسایت Yearn Finance نیز خاطرنشان کرد که حمایت آشکار آقای ماسک از دوج‌کوین در برابر بیت‌کوین شامل یک طرح پیچیده پامپ و دامپ (Pump & Dump) است. به گفته وی ایلان ماسک برای خریداری 28.34 درصد از موجودی دوج‌کوین به تمامی خرده فروشی‌های فعال در جهان احتیاج خواهد داشت.

در زمان نگارش این خبر ارزش دوج‌کوین نسبت به حداکثر قیمت 0.73 دلاری آن در روز 8 مه (18 اردیبهشت ماه) 32 درصد کاهش یافته است. با حضور ایلان ماسک در برنامه Saturday Night Live طی همان روز نیز روند کاهش ارزش دوج‌کوین شتاب بیش‌تری گرفت.

همچنین ایلان ماسک ادعا کرد که به دلیل سمت‌های اجرایی قبلی خود در شرکت PayPal درک وی از پول در مقایسه با تحلیل‌گران ارزهای دیجیتالی به‌مراتب بهتر است. وی با انتشار توئیتی گفت: “کارشناسان ارزهای دیجیتالی! آیا نام PayPal تاکنون به گوش شما رسیده است؟ احتمالا همین‌طور است. اطلاعات من پیرامون نحوه کارکرد پول بیش‌تر از آن چیزی است که شما می‌دانید.”

مایکل سایلور؛ مدیرعامل موسسه Microstrategy و از طرفداران برجسته بیت‌کوین با اشاره به تفاوت‌های میان PayPal و بیت‌کوین اعلام کرد: “جهان به یک ذخیره مالی با ماهیت غیرمتمرکز، ارزش ایمن و مصون از تورم نظیر بیت‌کوین احتیاج دارد. نیاز جهان به این ارز دیجیتالی در مقایسه با پول متمرکزتر با ایمنی کمتر و متاثر از نرخ تورم بسیار بیش‌تر است.”

دنیل برین یکی از مهندسان ارشد PayPal نیز بر تفاوت‌ها و برتری‌های بیت‌کوین نسبت به PayPal صحه می‌گذارد. وی با انتشار توئیتی اعلام کرد: “حتی در PayPal نیز ما قادر به درک تفاوت‌های موجود میان لایه تسویه‌حساب و لایه معاملاتی هستیم!”

این کامنت‌ها نشان می‌دهند که روابط میان مایکل سایلور و ایلان ماسک احتمالا روبه سرد شدن است. در آگوست سال 2020 موسسه Microstrategy؛ یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تجارت هوشمند تحت سرپرستی مایکل سایلور به نخستین کمپانی بزرگ خریداری‌کننده 21 هزار بیت‌کوین با ارزش کلی 250 میلیون دلار تبدیل شد. در دسامبر سال 2020 اعلام شد که ایلان ماسک در خصوص سهولت خریداری بیت‌کوین با ارزش صدها میلیون دلار توسط یک شرکت بزرگ با آقای سایلور مشورت نموده است. در ماه بعد وی با خریداری بیت‌کوین توسط شرکت تسلا به توصیه دوستانه مایکل سایلور جامه عمل پوشاند. در ماه فوریه اخباری مبنی بر سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری شرکت تسلا در زمینه بیت‌کوین منتشر شد. این پدیده موجب شد تا قیمت بیت‌کوین با جهشی چشمگیر به بالاترین رکورد اخیر خود دست یافته و ارزش بیش از 43 هزار دلاری را تجربه نماید.

امروز ایلان ماسک در واکنش به دفاع مایکل سایلور از بیت‌کوین با انتشار توئیتی اعلام کرد: “وی باید لباس هالووین را بر تن کند؛ اما نام بیت‌کوین را در بالای پای خود خالکوبی نماید.”

طی 24 ساعت گذشته ارزش بیت‌کوین 10 درصد کاهش یافته و آخرین معاملات مربوط به آن با قیمت 43400 دلار انجام شده است.

5 در مورد “احتمال فروش کلان بیت‌کوین توسط شرکت تسلا موجب اعتراض فعالان بازار رمزارزها شد”

  1. بهترین، پرسودترین و کم ریسک ترین سرمایه گذاری در کشور ما که میشه گفت صددرصد بدون ریسکه، ملک هست، به ویژه زمین.

    1
    2
  2. عجب **** ایلان ماسک. لعنت بهت….
    هم از بورس ضربه خوردیم هم از بیتکوین
    خدیا بسه دیگه مارو بکش راحت شیم

    3
    9
  3. دمش گرم با این کارش به همه یه درس بزرگ داد. ارز دیجیتال چیزی نیست یه توهم و همه چیش فیکه
    پول بی پشتوانه معنا نداره

    13
    8
    1. خب پروفسور دلار هم الان تبدیل شده به پول بی پشتوانه 😐
      انقدر دلار رو بدون پشتوانه طلا چاپ کردند که باهاش کل اقتصاد دنیا رو نابود کردند

      4
      6

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH