به نظر شما مهم‌ترین دلیل افت قیمت بیت‌کوین و دیگر رمزارزها چیست؟

در این مطلب با بررسی دقیق دلایل کاهش قیمت بیت کوین، از شما پرسیده‌ایم که به نظرتان مهم‌ترین دلیل ریزش قیمت رمزارزها در بازار چیست؟

پس از آنکه در سه ماه اخیر ارزش ارزهای دیجیتال به مقداری قابل توجه افزایش پیدا کرد و بسیاری از کوین‌ها مانند بیت کوین، اتریوم، کاردانو، دوج کوین و… رکورده قیمتی جدیدی را ثبت کردند، بازار رمزارزها ریزش شدیدی را تجربه کرد  که موجب نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران و استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال شده است.

چندی پیش، بیت کوین پس از شکست مقاومت 62 هزار دلاری توانست رکورد جدیدی از خود ثبت کند و به بالاترین حد خود یعنی 64 هزار دلار برسد. اما دلایلی مختلف موجب شدند تا این روند صعودی از بین رفته و حالا طی دو هفته اخیر قیمت بیت کوین به 32 هزار دلار رسید. این درحالی بود که بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند با راه‌اندازی صرافی کوین بیس، بیت کوین رشد قدرتمندی خواهد داشت و ارزش آن باز هم افزایش می‌یابد.

اما این اتفاق رخ نداد و حالا بیت کوین طی هفته گذشته موفق به شکستن سطح مقاومت 40 هزار دلار نیز نشده و پس از رسیدن به ارزش 38 هزار مجددا با افت نسبی به 35 هزار دلار رسید.

دلایل کاهش قیمت بیت کوین

با توجه به ریزش ارزش بیت کوین، دیگر ارزهای دیجیتال نیز افت ارزش شدیدی داشتند و می‌توان گفت این روز‌ها بازار ارزهای دیجیتال در دوره کاهش قیمت‌ها گیر افتاده و بیت کوین توان شکستن مقاومت 40 هزار دلار را ندارد.

افت شدید قیمت ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم و ریپل، موجب شد تا نزدیک به 260 میلیارد دلار از ارزش کل بازار رمزارزها طی 24 ساعت از بین برود.

کارشناسان برای این اتفاق دلایل مختلفی را بیان می‌کنند، مواردی از جمله سخت شدن قوانین استخراج ارزهای دیجیتال در کشورهای مطرح دنیا تا توییت‌های ایلان ماسک و موج فروش ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین، پس از رشد چند درصدی در این بازار، از جمله مواردی است که به عنوان دلایل به وجود آمدن وضعیت کنونی بازار ارزهای دیجیتال مطرح شده است.

در ادامه نگاهی به مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال و پیش‌بینی‌هایی که در خصوص آینده این بازار می‌شوند، خواهیم داشت:

وقتی تحرک نهنگ‌ها زیاد می‌شود

یکی از مهم‌ترین دلایلی که برای کاهش قیمت بیت کوین و اتریوم و به دنبال آن دیگر ارزهای دیجیتال گفته می‌شود، هجوم نهنگ‌ها به بازار رمزارزهاست.

در بازار ارزهای دیجیتال، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران که بخش عمده‌ای از سرمایه یک یا چند ارز دیجیتال را در دست دارند، نهنگ نامیده می‌شوند. این افراد گاها با تحرکات و استراتژی‌های خاصی که دارند به سودآوری و افزایش سرمایه خود کمک می‌کنند.

حال گفته می‌شود نهنگ‌ها برای ایجاد ترس برای سرمایه‌داران خرد، وارد بازار شده‌اند. هدف این دسته افراد ناایمن‌کردن بازار برای سرمایه‌داران خرد است. با این کار عموم مردم سرمایه خود را از بازار رمزارزها خارج کرده و موجب ریزش قیمت‌ها می‌شوند. در همین حال، نهنگ‌ها سرمایه خود را با قیمت پایین وارد بازار می‌کنند و در آینده سود کلانی از این طریق به دست می‌آورند.

رشد بیش از ارزش واقعی

در همان روزهایی که بیت کوین هر روز رکورد شکنی می‌کرد و قیمتش افزایش می‌یافت، بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند که این افزایش قیمت هیجانی بوده و ارزش واقعی بیت کوین در حال حاضر بیش از 60 هزار دلار نیست، به همین دلیل باید منتظر یک ریزش سنگین بود.

دلایل کاهش قیمت بیت کوین

می‌توان روند قیمتی بیت کوین را در چهار مقطع مهم بررسی کرد، اواخر سال 2020 با ورود سرمایه‌گذاران به بازار ارز دیجیتال و افزایش بازار بیت کوین، نقطه آغاز رشد بازار بود، در فوریه 2021 افزایش قیمت بیت کوین آغاز شد و این رمزارز در مدت کوتاهی بیش از 100 درصد رشد پیدا کرد. در ادامه کارشناسان اعلام کردند که قیمت بیت کوین بالاتر از ارزش واقعی آن است و می‌توان انتظار یک سقوط سنگین را داشت.

در نقطه چهارم نیز سقوط پیش‌بینی شده رخ داد و هنوز هم ادامه دارد، قیمت بیت کوین نیز نزدیک به 50 درصد کاهش پیدا کرد. در این بین توییت ایلان ماسک نیز در ریزش بازار بی‌تاثیر نبود.

توییت بازی ماسک

ایلان ماسک پس از آن که با شرکت تسلا به طور گسترده وارد بازار ارزهای دیجیتال شد، کم و بیش به عنوان یکی از نهنگ‌های این بازار شناخته می‌شود که با حرکات خود، در نهایت به دنبال سودآوری بیشتر است.

سرمایه‌گذاری ایلان ماسک بر روی دوج کوین موجب رشد ارزش این رمزارز شد، همچنین توییت‌های او به مرور زمان تاثیرقابل توجهی بر روی بازار رمزارزها گذاشتند، به طوری که حالا نمی‌توان رفتار ایلان ماسک را در بازار ارزهای دیجیتال نادیده گرفت اما قطعا ماسک همه کاره نیست.

ایلان ماسک زمانی خرید و فروش خودروهای تسلا با بیت کوین را به حالت تعلیق درآورد که ریزش ارزش بیت کوین آغاز شده بود و سیگنال‌های افت شدید بازار احساس می‌شد.

در این حال توییت ایلان ماسک نیز به این افت قیمت کمک کرد، قطعا رفتار ایلان ماسک به عنوان یک سرمایه‌گذار بزرگ، تاثیرگذار است اما همانطور که گفته شد، نمی‌توان همه چیز را از چشم ایلان ماسک دید.

خبرهایی در آمریکا

بسیاری از سرمایه‌داران دنیا از جمله افراد قدرتمندی که در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در آمریکا به سر می‌برند. به این ترتیب زمانی که قوانین مالیاتی و سرمایه‌داری در این کشور تغییر می‌کند تاثیر آن را در بازارهای مختلف شاهد هستیم، از طرفی بازار ارزهای دیجیتال یک از پر نوسان‌ترین بازارهای مالی در دنیاست و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

جو بایدن در روز دوم اردیبهشت اعلام کرد که نرخ مالیاتی سرمایه‌داران در آمریکا به ویژه مالیات سود در سرمایه‌گذاری در بازار بورس آمریکا تغییر خواهد کرد، تغیراتی که به معنای افزایش این نرخ مالیاتی است و قطعا به ضرر سرمایه‌گذاران است. این اتفاق باعث شده این افراد سرمایه‌ خود را از بازار ارزهای دیجیتال خارج و در بازارهای مختلف جابه‌جا کنند، به این ترتیب، بازار ارزهای دیجیتال با افتی شدید همراه شده است. شاخص‌های سهام بازار آمریکا نیز افت کرده است.

دلایل کاهش قیمت بیت کوین

پولشویی با ارزهای دیجیتال

همانطور که گفته شد، ریزش سنگین ارزش بیتکوین و دیگر رمزارزها دلایل متعددی دارد، در ابتدای هفته گذشته شایعاتی مبنی بر اتهام پولشویی از طرف خزانه‌داری آمریکا به چند شرکت و موسسه مالی منتشر شد که تاثیر خود را بر روی بازار ارزهای دیجیتال گذاشت. خزانه‌داری آمریکا بررسی‌هایی را در خصوص احتمال وجود پولشویی توسط ارزهای دیجیتال از طرف چندین موسسه مالی بزرگ در آمریکا را بررسی می‌کند و این اتفاق هرچند به تنهایی موجب کاهش قیمت ارزهای دیجیتال نشده، اما قطعا به این ریزش قیمت کمک کرده است.

جایی برای استخراج کنندگان نیست

سخت شدن قوانین استخراج ارز دیجیتال در چند کشور بزرگ نیز یکی دیگر از دلایلی است که افت بازار ارزهای دیجیتال به آن نسبت داده می‌شود. دولت استرالیا برای جلوگیری از فرار مالیاتی استخراج کنندگان ارز دیجیتال، فعالیت ماینرها را در کشور خود دشوار کرده و با این اتفاق سرمایه‌گذاران پرتعداد استرالیایی به مشکل برخوردند.

همچنین در چین نیز واحد‌های استخراج رمزارز با محدودیت‌های جدیدی مواجه هستند، به همین دلیل استخراج‌کنندگان بزرگ چینی نیز در حال حاضر فعالیت خود را کاهش داده‌اند.

نظر شما چیست؟ به نظر شما دلایل کاهش قیمت بیت کوین و دیگر رمزارزها کدام است؟ آیا ریزش قیمت بیت کوین دلیل دیگری دارد؟ پیش‌بینی شما از آینده این بازار چیست؟

5 در مورد “به نظر شما مهم‌ترین دلیل افت قیمت بیت‌کوین و دیگر رمزارزها چیست؟”

  1. چی شد تا چند وقت پیش مقالات پشت مقالات می اومد بیت کوین تا صد هزار دلار میره الان یه چیز دیگه نوشتین
    یک بام و دو هوا ست
    بنظر بنده تجربه چندین و چند ساله من از سال ۱۳۸۴ تا الان میگه که بیت کوین بالا پایین میره تا چند مدت دیگه پایین میاد بعد دوباره بالا میره حتی مرز ۸۰ هزار دلار را رد می‌کند ولی نه یک شبه بلکه یک الی دوسال دیگر
    پیش بینی های دیگری هم کردم میسخرم کردند اما چه کنم آه دربساط ندارم

    3
    1
  2. امیدوارم ارزش ارزهای دیجیتال آنچنان سقوط کنه که دیگه هیچکسی پولش رو در این بازار کثیف که بهترین محل پولشویی قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر و اختلاس گرها و … هست، وارد نکنه و ارزش سرمایه های این لعنتی ها که جهان رو به لجن کشیدند، نابود بشه.
    مردم هم پولشون رو در یک کار مفید و عام المنفعه سرمایه گذاری کنند.

    2
    9
  3. مرتضی توکلی

    همش زیر سر ایلان ماسک ناجنسه
    الکی کشیدش بالا بعدش سرمایشو کشید بیون سقوط کرد
    وگرنه بیتکوین داشت روند صعود منظمشو میرفت جلو

    12
    5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH