قتل با تکنولوژی؛ قاتلینی که با کمک تلفن همراه قربانی خود را به کام مرگ کشاندند

در این مطلب نگاهی به پرونده‌های جنایی خواهیم داشت که در آن قاتل به کمک تلفن همراه قربانی خود را به قتل رسانده است.

دنیای فناوری با اسمارت‌فون‌ها و گجت‌های جدیدی که هر روز وارد بازار می‌شود زندگی انسان‌ها را به طور کلی تغییر داده است، کمتر پیش می‌آید برای انجام کاری یا رفع یک نیاز به فناوری نیازی نداشته باشیم. می‌توان گفت ابعاد مختلف زندگی ما با فناوری گره‌ خورده و وسایل هوشمند ما را احاطه کرده‌اند.

البته این اتفاق دلیلی مهم و قانع کننده دارد، تلفن‌های هوشمند و گجت‌های مختلف زندگی‌مان را آسان‌تر کرده‌اند و مزیت‌های فراوانی برای ما دارند، به همین دلیل یک زندگی جدا از فناوری بسیار دشوار بوده و دیگر نمی‌توان فرد جوانی را درون یک شهر بزرگ تصور کرد که تلفن هوشمند نداشته باشد یا آنکه شخصی در طول زندگی خود هرگز از یک گجت هوشمند استفاده نکرده باشد.

در کنار تمامی مزایای وسایل هوشمند باید اقرار کرد که این دستگاه‌ها می‌توانند به شدت مضر باشند، به طوری که حتی مقدمه مرگ ما را فراهم کنند!

ده‌ها و شاید صد‌ها پرونده قتل ثبت شده در سراسر جهان وجود دارد که در آن قاتل با استفاده از تلفن همراه، گجت‌های هوشمند، هک نرم افزاری یا مواردی از این دست توانسته فرد مورد نظر خود را به کام مرگ بکشاند.

متاسفانه این نوع جنایات با افزایش استفاده از تلفن‌های همراه و درهم‌تنیده شدن زندگی انسان با ابزارهای هوشمند یا شبکه‌های اجتماعی، شکل جدیدی به خود گرفته و تعداد آن‌ها در حال افزایش است.

دزدی، جنایت یا قتل با محوریت تکنولوژی می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد، گاهی خود ابزارهای فناوری موضوع دعوا هستند، نمونه واضح آن سرقت تلفن همراه یا لپ‌تاپ در مناطق مختلف شهری است. اتفاقی که با گران شدن تلفن همراه در ایران و دیگر کشورهای جهان در حال افزایش است. طی سال 2016 در انگلیس بیش از نیم میلیون تلفن همراه در خیابان‌ها دزدیده شد، بر اساس آمارهای رسمی این رقم هر ساله در حال افزایش است و افراد 14 تا 24 ساله مورد هدف این دزدی‌ها هستند.

قتل به دلیل استفاده بیش از حد از تلفن همراه

همچنین در موارد زیادی بر سر تلفن همراه قتل اتفاق می‌افتد مانند ماجرای دختر 13 ساله آمریکایی که در سال 2009 خانه خود به همراه تمامی اعضای خانواده را به آتش کشید، جریان از این قرار بود که در سال 2009 و در ایالت ویریجینیا، مادربزرگ یک دختر 13 ساله برای تنبیه او، تلفن همراهش را از او می‌گیرد، همین اتفاق ساده باعث شد تا دختر برای انتقام، در کل خانه بنزین بریزد و درحالی که اعضای خانواده او در خانه حضور دارند، خانه را به آتش بکشد.

همچنین در سال 2015 یک دختر 12 ساله به دلیل آنکه مادرش آیفون او را گرفته بود، قصد داشت با ماده‌ای سمی او را به کشتن دهد که البته مادر از این قضیه جان سالم به در برد.

قتل مادر ایرانی با کابل شارژر

اما متاسفانه تمام مادرها از دست دختران خود جان سالم به در نمی‌برند، در شهریور سال گذشته خبر قتل یک مادر توسط دختر 14 ساله‌اش در تهران منتشر شد. در این حادثه زمانی که پدر خانواده در منزل نبود، دختر و مادر بر سر استفاده مداوم دختر 14 ساله از تلفن همراه با هم مشاجره داشتند و دعوایشان شد.

قتل با تلفن همراه

سپس اختلاف میان مادر و دختر حل شد و با تاریک شدن هوا، هر دو به رخت‌خواب‌هایشان رفتند. اما در نیمه شب در حالی که دختر مجددا در حال استفاده از تلفن همراهش بود، مادر متوجه شده و از خواب بیدار می‌شود. پس از آنکه مادر می‌بیند دختر خود در نیمه شب هم در حال استفاده از تلفن همراه است، مشاجره میان مادر و دختر مجددا آغاز می‌شود، در ادامه کار به دعوای فیزیکی کشیده می‌شود و متاسفانه در این مشاجره دختر کنترل خود را از دست داده و با کابل شارژ موبایل، مادر را خفه می‌کند.

قتل با قابلیت خاص تلفن همراه

مورد دیگری در آمریکا به ثبت رسیده که یک دزد با پیدا کردن قربانی خود در یک فروشگاه، گوشی آیفون خود را به کمک آهن‌ربا به خودرو گران قیمت او متصل می‌کند تا محل زندگی وی را به کمک قابلیت Find My Phone پیدا کند. دزد موفق به انجام این کار شده و برای دزدی به منزل فرد قربانی می‌رود، در جریان این اتفاق دزد با صاحب‌خانه درگیر شده و قربانی بر اثر شلیک گلوله کشته می‌شود.

در سوی دیگر گاهی یک جنایت با کمک شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد و به همین دلیل کارشناسان حوزه سلامت روانی و رفتاری اعتقاد دارند باید در انتشار اطلاعات شخصی در شبکه‌های اجتماعی محدودیت‌هایی قائل شد. در یکی از حوادث که در سال 2018 رخ داده، مرد جوانی برای انتقام گرفتن از دوست دختر سابق خود، قصد داشت تا او را مورد آزار و اذیت قرار دهد.

قتل با تلفن همراه

مرد جوان از طریق اینستاگرام دختر متوجه می‌شود که او قصد سفر دارد و با تماس تلفنی تهدید آمیزی به او اعلام می‌کند که به شهر مقصد مسافرت دختر سفر کرده و هنگامی که دختر به آن شهر سفر کند، او را پیدا کرده و از وی انتقام می‌گیرد.

پسر جوان این داستان دروغین را به دختر می‌گوید تا او از مسافرت منصرف شود و بتواند به اهداف خود برسد، این اتفاق باعث شد دختر برنامه سفر خود را به تعویق بیندازد و پسر با اطلاع از این موضوع به خانه او رفته و دختر را مورد ضرب و شتم قرار دهد.

ردپای اینستاگرام در پرونده‌‌های قتل و اذیت و آزار دختران

موارد دیگری نیز وجود دارد که قاتل با استفاده از شبکه‌های اجتماعی موقعیت مقتول را پیدا کرده و او را به قتل می‌رساند.

البته ردپای اینستاگرام در پرونده‌های متعدد قتل مشاهده می‌شود، یک گروه خلافکاری آمریکایی با شناسایی مدل‌های جوان اینستاگرامی، به آنها نزدیک می‌شدند و در صورت تن ندادن دختران به خواسته‌های این گروه، آن‌ها را به قتل می‌رساندند. در این پرونده 14 فقره تیراندازی و 11 اقدام به قتل ثبت شده است.

در مورد دیگری که در خصوص شبکه اجتماعی تیک‌تاک در ایتالیا رخ داد، دادستان‌های ایتالیایی تحقیق در رابطه با مرگ تصادفی دختر 10 ساله‌ای را آغاز کرده‌اند، این دختر ظاهرا در چالش خاموشی به‌راه افتاده در شبکه اشتراک‌گذاری ویدیو با نام تیک‌تاک مشارکت کرده است.

این تحقیق در حالی انجام می‌شود که بر اساس اعلام دولت ایتالیا کاربرانی که سن آن‌ها به‌طور قطعی قابل احراز نباشد؛ موقتا دسترسی خود به سرویس تیک‌تاک را از دست خواهند داد. بر اساس قوانین و ضوابط تعریف شده توسط تیک‌تاک سن کاربران این سرویس بایستی حداقل برابر با 13 سال باشد.

پرونده‌های قتل حل شده با تلفن همراه

البته گجت‌های هوشمند همیشه به رسیدن قاتلان به اهداف خود کارایی ندارند و حتی می‌توانند نجات بخش باشند. بر اساس اطلاعات ثبت شده در سرویس کمک‌های فوریتی آمریکا، در چندین مورد متعدد پس از تصادف، راننده در خودرو واژگون شده خود گیر کرده بوده و امکان مرگ وی وجود داشته، اما با کمک دستیار صوتی سیری، توانسته با آیفون خود شماره کمک‌های فوریتی را گرفته و اعلام کند که تصادف کرده است.

همچنین تصاویر و اثر انگشت قاتلین برروی تلفن هوشمند نیز چندین بار موجب حل شدن پروند‌های قتل شده است. در یکی از این موارد، دو دختر 13 و 14 ساله پس از قتل زن میانسال همسایه به قصدی نامعلوم با خود و جسد زن میانسال سلفی گرفتند، طی تحقیقات پلیس این تصویر توانست هویت قاتلین را فاش سازد.

همچنین در سال 2016 طی یک حادثه قفل، جست‌و‌جوهای پلیس برای پیدا کردن قاتل به نتیجه‌ای نرسید، در این حادثه قربانی در آتش‌سوزی جان خود را از دست داده بود و اثر انگشت‌هایش از بین رفته بود، اما تلفن هوشمند سامسونگ او که در مکان دیگری قرار داشت سالم مانده بود و تنها توسط اثر انگشت قربانی باز می‌شد.

قتل با تلفن همراه

در این پرونده با حکم قاضی، انگشت مقتول با توجه به آثار به جا مانده بر روی خود گوشی بازسازی شد و به این ترتیب پلیس توانست قفل گوشی را باز کند. با همین اتفاق اطلاعات تازه‌ای از تماس و پیام‌های تهدید آمیز برای قربانی فاش شد و پلیس توانست قاتل را شناسایی و دستگیر کند.

موارد اینچنینی بسیار است، این پرونده‌ها نشان می‌دهد که غرق شدن بیش از حد در دنیای مجازی و تلفن‌های هوشمند، به مقداری که فکر‌ می‌کنیم خوب و سودمند نیست و می‌توانند حوادث ناگواری را برای‌مان رقم بزنند، تمام موارد گفته شده به علاوه صد‌ها مورد تصادف و اتفاق‌های ناگواری که به دلیل حواس‌پرتی هنگام کار با تلفن همراه رخ داده، به ما گوش‌زد می‌کنند که استفاده از تلفن همراه نیز حدی دارد که باید رعایت شود.

11 در مورد “قتل با تکنولوژی؛ قاتلینی که با کمک تلفن همراه قربانی خود را به کام مرگ کشاندند”

  1. سلام.این ساسان که فکر میکنه خیلی اطلاعاتش بالاست باید بگم میگویند(هرکس بگوید من از همه داناترم از همه نفهم تر است)مردم ما مسخره کردن گفتن چه کاریه صفر برداشتم خب چه بر دارن چه بر ندارن فرقی به حال مردم نمیکنه =_=حالا گیریم صفر برداشتن خوبه چرا برنداشتن ؟خواهشن فقط نیا بگو به حرف مردم گوش دادن که اصلا این جور ادما نیستن_حرف بعدیم در مورد اینه مثال زدن و مقایسه ایران با افغانستان و تحقیر این مردم کشور خودش یه بی فرهنگی_در مورد اینکه مردم باعث گرونی شدن این قضیه هم تا حدودی درسته نه در اون حدکه گفتی 99درصد حالا میگم چرا …اگر دولت انقدر بی ثبات نبود تو چند سال متوالی این قضیه پیش میامد؟خب معلومه نه همه اجناس همیشه چند برابرش دوباره چند برابر میشه مردم هم دیگه هعی میخرن میگن گرون تر میشه …و اما در خصوص این موضوع سایت یکم زیادی مثال زده از کشور های دیگه(انگار مثلا ما اوکه هستیم)حالا اونم چه مثال هایی یکی گوشی شو گرفتن خونه رو اتیش زده خب این اصن به گوشی ربطی نداره این بیمار روانی هست کسی که حتی فکر نکنه این خونه ارزش خانواده برای یه تنبیه چند ساعت که گوشی دستش نباشه اتیش بزنه فقط روانی هست و اون دختری که مادرشو کشته اینم همینطور روانی حالا موضوع پرونده رو میچسبونن به گوشی اون دیگه اون بنده خدا ها هم مجبورن به یه قضیه بچسبونن ولی بازم خدا خودش میدونه چی بوده ولی ولی اینم قبول دارم گوشی زیاده روی روانی میکنه … موضوع قتل های خیابانی و درگیر هم همه میدونیم گرونی ایران در مورد گوشی و… باعث شده در کل نظر خود من دوستان تو این دور زمونه که پول نیست ملت مسافرت کنن جاهای دیدنی برن بچرخن توی طبیعت و… همه به گوشی و کامپیوتر روی میارن حالا نمیشه جلوشو گرفت ولی یک کاری میشه کرد اگر کسی زیاد بازی دوست داره به بازی کامپیوتری علاقه مندش کنید چون لاقل اگه بازی هم میکنه تو خونه باشه خطرات بیرون رو نداره.

  2. یک موضوع اینجا عرض میکنم هر چند اصلا ربطی به این موضوع نداره
    یکی از دلایل ضعف مردم کشور ما بخاطر مطالعه کم و اطلاعات کمه
    مثلا توی کشور تصمیم گرفتن دولتی ها 4 صفر از پول ملی کم کنن و کلی ادم یا مسخره کردن یا تیکه انداختن یا گفتن این کار چیه مگه میشه و کلا موافق کم داشت حالا چرا میگم اطلاعات مردم کمه
    چون شخصی که قصد نمک ریختن و مسخره کردن بود یک مقدار اطلاعاتش بالا بود و حتی به خودش زحمت میداد یک سرچ توی گوگل بکنه
    میفهمید که همین المان که پولش یورو هست و کلی ادم توی ایران یورو رو قول میدونن توی 50 سال گذشته چندین بار صفر ازش کم شده و 19 کشور اروپایی توی 50 سال گذشته توی بازه هایی خاصت یک مقدار صفر از پولشون کم کردن
    حتی انگلیست که پوندش رو یک سری ها شاخ میکن یک بار چند صفر ازش کم کردن
    برزیل . آرژانتین و چند کشور دیگه همشون بارها از پولشون سفر کم کردن
    کاش قبل بجای اینکه سریع بیایم نظر بدیم و تیکه بندازیم یک مقدار قبلش به خودمون زحمت بدیم و در موردش اطلاعات بدست بیاریم اگه حق با ما بود اون موقع نظر بدیم
    بند همین جا به جرعت میگم 99 درصد گرونی جنس ها دلیلی نداره جز خودمون چون مردم باعث گرونی جنس ها میشن مثلا وقتی روغن جامد 5 کیلویی وقتی 20 هزار تومن بود یک ماه طول میکشید 5 تاشو بفروشی ولی تا اینکه 100 هزارتومن انگار قعطی اومده مردم سف میکشیدن با هزار خفت که فقط روغن بخرن !! حتی سف کشیدن مردم هم کار دولته
    طرف میومده مغازه روغن هارو میدید انگار میکردی حالت تهوش میگیره وقتی 130 هزارتومن شد اومده بود التماس میکرد که یکی بگیره !!! کاش آدمها بجای توقع اصلاح از دولت اول خودشونو اصلاح کنن

    2
    3
  3. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت ادمین محترم و گران قدر
    این ادمین محترم اومده کلا با بیان این موضوع به یک سری افراد که درک دارن بگه که درسته تلفن همراه مزایایی زیادی داره ولی زیاده روی در استفاده اون میتونه عواقب بدی داشته باشه و از جنبه مثبتش دور بشه و زیادی در هر کاری خوب نیست قصد ایشون این بوده و به قول معروف فضایی مجازی و تلفن همراه یک خصوصیت داره که افراد دور رو با چت کردن بهت نزدیک میکنه ولی افراد نزدیکتون مثل خانوادتو ازت دور میکنه چون همش سر گرم هستی و مطعنن این ادمین با مطلبش حتی روی یک نفر تاثیر بزاره رسالتشو به تحو احسنت انجام داده
    جالبی کار اینجاست که منظور ادمین با این مطلب اینه که گفتم بعد یک سری افراد که نمی دونم چی اسمشونو بزارم اومدن کسی موضوع بی ربط رو اینجا بیان کردن و عجیبتر اینه که یک عده منتظرن یک نفر یک مطلب بزاره که فورا بیان زیر اون مطلب در مورد عقده ایی خودشو بنویسن
    مثلا یکیشون : محمد رضا (ایا اون خفگی با کابل شارژ که انجام شد با چپیه امکانش نبود؟ ) شما ببنید درک بعضی افراد درچه حدی هست طرف کل مطلب که اموزنده هست ولکرده و کلید کرده روی کابل و نوشته با چپیه هم میشه خفه کرد !!! هازا مازا
    یا مثلا حامد طعنه زده به یک سری ها که همه چیزو منع میکنن برای مردم ولی خودشون از بهترینش استفاده میکنن !!! واقعا برادر حرفت درسته ولی میشه لطف کنی ربطشو به این مطلب بگی جای این مطلب تو زیر سایت اخباره نه اینجا !!
    کلا تحش مال سطان قلی هست که احساس میکنم یک لحظه جوگیر شده فکر کرده نستراداموسه !!! فقط میتونم بگم خدایی العف
    واقعا با کیا توی ایران زندگی میکنیم به شدت بهمون لطف کردن و پارتی بازی کردن گفتن جهان سوم هستیم جهان 10 مم نیستیم
    بهتره این افراد بجای عقده گشایی و نمک پروند حداقل برن توی فضای مجازی افغانستان و مطالعه کنن و یا از کلاس دبستان دوباره شروع کنن شاید واسه 50 سال دیگه هم سطح افغانستان بشیم
    تعداد این افراد به شدت زیاده که هر جایی میان بدون کوچکترین دانش نظر میدن توی بخش اخبار توی بخش علمی توی بخش بازیگری کلا هزار چهره هستن و هر جا میرن استادن توی اون حرفه

    2
    4
  4. واقعا پناه باید برد به خدا از دست ذهن مسموم این نویسنده..
    ایا اون خفگی با کابل شارژ که انجام شد با چپیه امکانش نبود؟ کاش اول فکر کنیم بعد بنویسیم..

    4
    1
  5. ماشالا همه قاتل‌ها دختر ۱۳/۱۴ ساله بودن، به نظرم بیشتر باید مواظب دخترای این سنی باشیم مارو نکشن واگرنه گوشی موبایل مارو نمیکشه

    3
    5
  6. بعد از صد سال هنوز تو مملکت ما در مورد تکنولوژی بلاد کفر!! و اثرات زیان بارش بحث میشه !!!
    اما اینها فقط برای عوام هست خودشون آیفون 12 پرو مکس دارن و به ملت پزشو میدن

    4
    12
  7. مرحله بعدی جمع کردن تمامی تلفن های همراهه بعدش هم صدا و سیما یه گزارش از این که زندگی مردم بدون گوشی چقدر شیرین تر شده و همه راضی هستن تهیه و پخش میکنه.

    4
    14
  8. یاد بگیرید دیگه به کسی نگید کمتر سرت توی گوشی باشه
    بجای نگرانی بابت سلامت چشم دیگران نگران زندگی خودتون باشید

    9
    6
  9. درسته که تلفن همراه و تکنولوژِی قتل انجام شده ولی مشخصا این افراد در شرایط دیگه هم قاتل میشدن.
    ولی سود و خاصیت تکنولوژی خیلی بیشتره

    3
    8

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH