نکاتی که برای خرید گوشی با بالاترین شارژدهی و عمر باتری باید بدانید

شارژ باتری برای تلفن همراه از نان شب برای انسان‌ها هم واجب‌تر است، حداقل انسان بدون یک شب شام زنده می‌ماند اما گران‌ترین تلفن هوشمند بازار بدون شارژ باتری تفاوتی با یک اسبا‌ب‌بازی ندارد، به همین دلیل همه خریداران به دنبال خرید یک گوشی با بهترین ظرفیت و شارژدهی باتری هستند.

بدترین لحظه استفاده از این وسایل، لحظه مواجه شدن با پیام اتمام شارژ باتری است. قطعا برای همه ما پیش آمده که هنگام استفاده از تلفن همراه، با این پیام مواجه شویم، آن‌هم درست در زمانی که نیاز فراوانی به گوشی دارید. در آن زمان آرزو می‌کردید که کاش هنگام خرید تلفن همراه خود، توجه بیشتری به ظرفیت باتری و تکنولوژی‌های ذخیره انرژی در آن داشتید و باتری گوشی‌تان حداقل هزارمیلی‌آمپر ظرفیت بیشتری داشت.

باتری گوشی‌های هوشمند جزو مهم‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌روند و همه افراد نیز در طول استفاده از تلفن همراه به مساله باتری توجه زیادی دارند. اما در هنگام خرید گوشی، این موضوع به مقداری که باید جدی گرفته نمی‌شود و تنها با نگاهی به ظرفیت میلی‌آمپرساعتی باتری، تصمیم می‌گیریم که باتری یک مدل خوب است یا بد!

اما واقعیت به این شکل نیست، عوامل فراوانی وجود دارد که بر روی عملکرد، شارژدهی و طول عمرباتری تاثیر می‌گذارند. حتی نحوه استفاده ما از گوشی نیز به طور جدی بر روی عملکرد باتری تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل است که گاهی با افرادی مواجه می‌شوید که ظرفیت باتری گوشی آن‌ها بسیار کمتر از ظرفیت باتری تلفن همراه شماست، اما شارژدهی باتری آن گوشی بهتر بوده و بیشتر شارژ نگه می‌دارد.

در این مطلب قصد داریم تا به طور تخصصی در مورد همین عوامل و موارد تاثیرگذار بر روی عملکرد، شارژدهی و طول عمرباتری صحبت کنیم، مواردی که به آن اشاره می‌کنیم، باید پیش از خرید به آن‌ها توجه شود، تا گوشی با قوی ترین باتری و شارژدهی را داشته باشد. البته مواردی هم وجود دارد که به نوع استفاده ما از تلفن هوشمند بستگی دارد و پس از خرید تلفن همراه نیز باید آن‌ها را رعایت کنیم.

بنابراین با ما و راهنمایی جامع خرید یک گوشی هوشمد با بالاترین شارژدهی و طول عمر باتری همراه باشید:

باتری‌ها چگونه کار می‌کنند؟

پیش از آنکه به تشریح موضوعاتی در خصوص خرید گوشی با باتری قوی یا بهترین باتری گوشی در بازار برویم، باید با نحوه کار باتری آشنا شویم، زیرا در ادامه متن بارها در مورد عملکرد باتری صحبت خواهیم کرد و باید بدانیم که یک باتری چگونه کار می‌کند.

قصد راه‌انداختن یک کلاس آموزشی را نداریم، بنابراین خیلی ساده و روان باید بگوییم که باتری از دو سمت مثبت و منفی تشکیل شده است، هنگام مصرف گوشی الکترون‌ها از قطب منفی وارد جریان الکتریکی مدار گوشی شده و انرژی لازم را به بخش‌های مختلف گوشی می‌رسانند و در نهایت به سمت قطب مثبت می‌روند.

هر چقدر قطب منفی از الکترون خالی و قطب مثبت پرتر شود، شارژ باتری شما کاهش پیدا می‌کند. در هنگام شارژ دقیقا برعکس همین اتفاق رخ می‌دهد، یعنی یون‌ها یا الکترون‌ها از قطب مثبت به سمت قطب منفی می‌روند و اینگونه ظرفیت باتری پر شده و مجددا قابل استفاده است. قطب منفی از آند و قطب مثبت از کاتد تشکیل شده است، این دو بخش نباید با یکدیگر برخورد داشته باشند زیرا موجب آتش‌سوزی و انفجار باتری می‌شود به همین دلیل یک لایه جدا کننده میان این دو بخش از باتری وجود دارد.

هرچقدر باتری بزرگ‌تر باشد، فضای بیشتری را اشغال می‌کند، همچنین لایه جدا کننده آند و کاتد در باتری‌های بزرگ، ضخیم‌تر است، حتی برخی از باتری‌ها از دو بخش کاملا مجزا برای قطب مثبت و منفی تشکیل شده‌اند. به همین دلیل باتری با ظرفیت بالا، در گوشی‌های بزرگ و سنگین دیده می‌شود.

در هنگام انتقال الکترون‌ها در بخش‌های مختلف باتری، مقداری از آن‌ها از بین می‌روند، از این رو عملکرد باتری پس از مدتی افت پیدا می‌کند و شما با وجود آنکه باتری گوشی را 100 درصد شارژ می‌کنید، اما متوجه خواهید شد که باتری گوشی سریع‌تر از گذشته به پایان می‌رسد. بنابراین هر چقدر هم که باتری با ظرفیت بالایی داشته باشید و از آن مراقبت کنید، در نهایت ظرفیت و کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند.

این تعریفی ساده از عملکرد باتری‌های گوشی‌های هوشمند است، حال زمانی که سیستم انتقال بار و ظرفیت آند و کاتد مناسب باشد، باتری به بهترین شکل عمل خواهد کرد. برای آنکه این عملکرد مداوم باشد، باتری، قابلیت‌های سخت افزاری، امکانات نرم افزاری و شارژر، به عنوان چهار عامل مهم برای کارکرد طول عمر باتری برشمرده می‌شود و عواملی هستند که باید پیش از خرید گوشی به آن‌ها توجه کنیم.

در ادامه به طور کامل در خصوص آن‌ها توضیح خواهیم داد.

بهترین باتری برای گوشی

در حال حاضر تقریما تمامی گوشی‌های بازار با باتری‌های لیتیوم‌یونی تولید می‌شوند، بنابراین از نظر فناوری ساخت و کیفیت باتری، شرایط برای تمامی مدل‌های بازار برابر است. البته تفاوت جزئی در نوع ساختار و مواد به کار رفته در باتری‌ها وجود دارد اما شما به اطلاعات ساخت باتری یک گوشی دسترسی ندارید و نمی‌توان فهمید که باتری یک مدل دقیقا به چه شکل و با چه موادی ساخته شده است.

در خصوص باتری، مهم‌ترین مساله، ظرفیت آن است، هرچند اعلام کردیم در خصوص خرید یک گوشی با بهترین باتری عوامل مختلفی دخیل هستند اما هنوز هم ظرفیت باتری مهم‌ترین عامل برای فهمیدن مقدار شارژدهی آن محسوب می‌شود.

ظرفیت باتری‌های تلفن همراه با شاخص میلی‌آمپرساعت شناخته می‌شود، میلی‌آمپر‌ساعت میزان جریان یافتن الکتریسیته در واحد زمان است اما در باتری‌های کوچک مانند باتری موبایل به نوعی برای نشان دادن ظرفیت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبیعتا هرچقدر ظرفیت یک باتری بیشتر باشد، مقدار شارژدهی آن نیز بالاتر است، در حال حاضر اکثر باتری‌ گوشی‌های تولید شده در بازار میان 4 تا 5 هزار میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارند. اما مدل‌هایی مانند سری Power شرکت موتورولا یا سری گلکسی M شرکت سامسونگ هستند که به داشتن باتری با ظرفیت بالا مشهور هستند و اکثر مدل‌های این دو سری، باتری‌هایی با ظرفیت بیش از 5 یا 6 هزار میلی‌آمپر ساعت دارند.

برای شناسایی ظرفیت باتری گوشی‌ها یک شاخص غیر رسمی هم وجود دارد که بر اساس تست‌های انجام شده توسط مراجع مختلف منتشر می‌شود، این شاخص Screen Time یا Video Playback نام دارد و به معنای پخش یک ویدیو در گوشی با مقدار صدای متوسط، نرخ تازه سازی نمایشگر 60 هرتز، بدون اتصال به انواع شبکه‌های بی‌سیم مانند وای‌فای یا بلوتوث است. در این حالت زمانی که طول می‌کشد تا در هنگام پخش ویدیو به صورت مداوم، گوشی از حالت باتری 100 درصد به صفر درصد رسیده و خاموش شود، به عنوان زمانی شاخص برای شناسایی شارژدهی باتری شناسایی می‌شود.

این رقم برای گوشی گلکسی M51 با باتری 7 هزارمیلی‌آمپری، 25 ساعت است، یعنی 25 ساعت طول می‌کشد تا باتری در حالت پخش ویدیو به صورت مداوم از 100 به صفر برسد و خاموش شود. گوشی‌ هایی با قوی ترین باتری، Screen Time بیش از 20 ساعت دارند.

این شاخص برای گوشی پوکو x3 حدود 14 ساعت و برای گلکسی S21 اولترا نیز حدود 17 ساعت است. این درحالی است که پوکو X3 و گلکسی S21 اولترا هر دو دارای باتری 5 هزار‌میلی‌آمپری هستند. بنابراین پیش از خرید آمار شاخص Screen Time یا Video Playback گوشی مد نظر خود را درآورده و با مدل‌های رقیب، مقایسه کنید.

قابلیت‌های سخت افزاری

هنگامی که دو مدل از دو باتری با ظرفیت برابر بهره می‌برند، قابلیت‌های سخت افزاری می‌توانند برای شارژدهی بیشتر یا کمتر یک گوشی، تعیین کننده باشند، یکی از قابلیت‌های مهم سخت افزاری، صفحه نمایش است.

نمایشگر دریچه ارتباط شما با تلفن همراه است، زمانی که با گوشی کار می‌کنید، نمایشگر همواره روشن و در حال انجام وظایف خود است و به این ترتیب هرچقدر نمایشگر مصرف پایین‌تری داشته باشد، باتری گوشی دیرتر تمام می‌شود. در این خصوص نمایشگر‌های اولد و امولد به طور کلی کم‌مصرف‌تر از صفحه نمایش‌های LCD هستند، نمایشگرهای اولد پیکسل‌های جداگانه دارند که برای نمایش یک رنگ روشن و هنگام نمایش رنگ مشکی خاموش می‌شوند، اما در LCD ها برای نمایش رنگ مشکی نیز کل نمایشگر روشن می‌شود و مصرف باتری به طبع بالاتر است.

به همین دلیل در حالت دارک مود در گوشی‌هایی با نمایشگر اولد یا امولد، مصرف باتری بسیار پایین است، زیرا بخش اعظمی از پیکسل‌های صفحه همواره خاموش هستند، برای دستیابی به بهترین عملکرد باتری برای گوشی ، مدل‌های دارای نمایشگر اولد یا امولد را خریداری کنید.

نمایشگرها قابلیت‌های متعددی دارند که بر روی مصرف باتری تاثیر گذار هستند، یک از این موارد نرخ تازه‌سازی یا رفرش‌ریت یک نمایشگر است، هر چه مقدار نرخ تازه‌سازی نمایشگر بالاتر باشد، مصرف باتری آن نیز بالا خواهد بود، به طور مثال هنگام کار با نمایشگر 120 هرتز، مصرف باتری تقریبا دو برابر استفاده از نمایشگر در حالت 60 هرتزی است.

همچنین قابلیت‌هایی مانند نرخ تازه‌سازی لمسی بالا که در گوشی‌های گیمینگ دیده می‌شود نیز به افزایش مصرف باتری کمک می‌کند.

امکانات سخت افزاری شگفت‌انگیز و جذاب از جمله مهم‌ترین قاتلین شارژدهی باتری در تلفن‌های هوشمند هستند، مواردی مانند اسپیکر استریو با صدای بلند، صفحه نمایش بزرگ با تراکم پیکسلی بالا، نمایشگر ثانویه، فن خنک کننده و… همگی مصرف باتری را به شدت افزایش می‌دهند و در هنگام خرید دقت داشته باشید، اگر واقعا به این قابلیت‌ها نیاز دارید، به سراغ خرید گوشی‌های قدرتمند و گیمینگ بروید.

امکانات نرم‌افزاری

اما از نظر نرم‌افزاری، قابلیت‌هایی به اندروید و iOS اضافه شده که به شارژدهی بالای گوشی کمک می‌کنند. یکی از این قابلیت‌ها بهینه‌ساز باتری یا Battery Optimiser است که با مدیریت باتری و برنامه‌های سیستم، به افزایش شارژدهی باتری کمک می‌کند. بهینه‌سازهای باتری با توجه به رابط کاربری که از آن استفاده می‌کنید، قابلیت‌های متفاوتی دارند، به همین دلیل اگر به دنبال بهترین عملکرد باتری برای گوشی هوشمند هستید، به رابط کاربری گوشی خود نیز توجه کنید.

به طور کلی بهینه‌ساز باتری در مدت زمانی معین، مثلا مواقعی که 15 دقیقه صفحه نمایش روشن نشده و در حالت قفل است، تمامی برنامه‌های اجرا شده در پس‌زمینه گوشی را می‌بندد، با این کار گوشی مطمئن می‌شود که شما فعلا با تلفن همراه کاری ندارید و می‌تواند برنامه‌های باز شما را ببندد.

بهینه ساز باتری در رابط کاربری شیائومی به شما توصیه می‌کند که همواره گوشی بر روی حالت دارک مود باشد، همچنین توصیه می‌کند که بر روی استفاده از برنامه‌هایی که مصرف باتری بالاتری دارند، مدیریت بیشتری داشته باشید. با فعال کردن بهینه‌ساز باتری در رابط کاربری شیائومی، حالت always on display و روشن شدن صفحه هنگام دریافت نوتیفیکیشن قطع می‌شود.

همچنین قابلیتی برای روشن و خاموش کردن گوشی وجود دارد که با آن می‌توانید هنگامی که مدت زمان طولانی با گوشی کار ندارید، تلفن همراه را به طور کامل خاموش کنید.

رابط کاربری وان‌پلاس و هوآوی (برای سری پرچمدار میت و P) نیز دارای بهینه‌ساز باتری است که تا حد زیادی به مصرف کم باتری کمک می‌کنند.

در سامسونگ نیز بهینه‌سازی باتری در بخش Device Care در دسترس است. در این بخش می‌توانید مانع اجرای برنامه‌هایی که از آن‌ها کمتر استفاده نمی‌کنید، در پس‌زمینه برنامه‌ها شوید. همچنین برنامه‌هایی که بسیار کم از آن‌ها استفاده می‌کنید را به طور کامل غیرفعال کرده تا هیچ مصرفی نداشته باشند. قابلیت دیگری نیز وجود دارد که مصرف باتری برنامه‌های پرمصرف را محدود می‌کند.

پیشنهاد می‌شود برای بهینه‌سازی نرم افزاری باتری، از اپلیکیشن‌های متفرقه استفاده نکنید و به سراغ قابلیت‌های رابط کاربری گوشی خود بروید.

شارژ سریع و شارژر

سرعت شارژر تلفن همراه، از دیگر مواردی است که بر روی عملکرد باتری تاثیرگذار بوده و پیش از خرید باید حتما مد نظر داشته باشید. شارژ سریع در نگاه اولیه مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، سریع شارژ شدن گوشی ایرادی ندارد و هرچه سرعت شارژ بالاتر باشد، بهتر است، اما تمام ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود.

شارژ سریع یک ایراد بزرگ و غیرقابل چشم پوشی دارد و آن ایجاد حرارت در باتری گوشی است، با شارژ سریع الکترون‌ها در مسیر برگشت به قطب منفی بسیار سریع‌تر حرکت می‌کنند و جنب‌و‌جوش آن‌ها بیشتر است، به این ترتیب حرارت بیشتری تولید شده که موجب از بین رفتن الکترون‌ها می‌شود. از این رو اکثر گوشی‌های پرچمدار برای رسیدن به بهترین عملکرد باتری در گوشی ، از شارژرهای سریع بیش از 15 وات پشتیبانی نمی‌کنند، زیرا این شارژرها طول عمر باتری را کاهش می‌دهد.

شارژ وایرلس نیز همین وضع را دارد، این نوع شارژ حرارت گوشی را افزایش داده و فشار بیش از حد به باتری وارد می‌کند، به همین دلیل بهتر است بیخیال شارژ وایرلس و حتی شارژ معکوس شوید.

به طور کلی حرارت به ضرر باتری است، حال فرقی ندارد این حرارت به دلیل استفاده از شارژ سریع، بازی مداوم یا هر دلیل دیگری ایجاد شده باشد، در هر صورت حرارت برای باتری مناسب نیست. به همین دلیل باید سعی کنید تا در هنگام بازی یا استفاده مدام از گوشی، حرارت باتری بیش از 30 درجه نشود، هرچند خود 30 درجه نیز رقم بالایی است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، اگر روزانه حرارت باتری چند ساعت بر روی 30 درجه باشد در طول یک سال، 20 درصد از ظرفیت آن را کاهش می‌دهد، اگر گوشی شما دفعات متعددی داغ شود و دمای آن به 40 درجه برسد، طی یک سال 40 درصد از ظرفیت آن کاسته خواهد شد.

از موارد متداولی که به افزایش حرارت گوشی منجر می‌شود، استفاده از گوشی هنگام شارژ شدن است، توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه هنگام شارژ شدن باتری از آن استفاده نکنید و بگذارید باتری به طور کامل شارژ شود.

از موارد دیگر قابل اشاره، ماندن باتری در شارژ پس از رسیده به ظرفیت 100 درصد است، هنگامی که باتری در حال شارژ شدن است، سرعت شارژ در ابتدا بسیار بالاست اما به مرور این سرعت پایین می‌آید، به طور عمومی زمانی که 50 تا 60 درصد ظرفیت باتری شارژ می‌شود، تراکم الکترون‌ها درون باتری موجب افزایش حرارت و کند شدن سرعت شارژ می‌شود.

به طور کلی شارژ باتری بهتر است میان 15 تا 85 درصد باشد، فول شارژ شدن و خالی بودن باتری به خصوص برای زمان طولانی به باتری آسیب می‌زند، یعنی اگر می‌دانید که مثلا به مدت یک روز از گوشی خود استفاده نخواهید کرد، شارژ آن را بر روی 50 تا 60 درصد بگذارید، شارژ 100 درصد در طولانی مدت به گوشی آسیب می‌زند.

به همین دلیل گوشی‌هایی که خریداری می‌کنید، معمولا حدود 50 درصد شارژ دارند، زیرا شرکت تولید کننده می‌داند که پخش کردن گوشی‌ها در سراسر جهان و فروش آن‌ها مدت زمانی را می‌طلبد که اگر گوشی بر روی 100 درصد شارژ باشد، به باتری آن آسیب وارد می‌شود.

همچنین باتری‌های تلفن همراه به طور معمول یک دوره مصرف دارند و با 500 بار شارژ کامل و خالی شدن کامل، دوره مصرف آن‌ها به اتمام می‌رسند، یعنی دیگر نمی‌توان انتظار داشت مانند سابق ظرفیت بالایی داشته باشند. دوره مصرف با شارژ کامل و خالی شدن کامل، بسته به مصرف شما، حدود یک سال و نیم تا 2 سال و نیم طول می‌کشد.

به این ترتیب اگر شما یک روز درمیان گوشی‌تان را شارژ کنید، عمر مفید باتری‌تان 2 سال و 7 ماه خواهد بود. پس برای رسیدن به بهترین عملکرد باتری در گوشی سعی کنید شارژ باتری آن را به یک یا دو روز درمیان کاهش دهید. بنابراین مصرف مداوم از گوشی منجر به داغ شدن و اتصال متعدد گوشی به شارژر می‌شود که در نهایت تاثیر بسیار منفی بر روی باتری خواهد گذاشت.

8 در مورد “نکاتی که برای خرید گوشی با بالاترین شارژدهی و عمر باتری باید بدانید”

  1. ممنون از مطلب خوب شما
    اجازه بدین با قسمت آخر مقاله شما موافق نباشم چون طبق اطلاعات علمی اگه شارژ گوشی رو بین 35 تا 75 نگه دارید عمر باتری گوشی از 500 بار شارژ به 2500 بار شارژ افزایش پیدا میکنه پس اگه هر روز گوشی تون رو شارژ کنید ولی توی همون بازه ی 35 تا 75 ، اونوقت عمر باتری گوشی شما بیشتر خواهد بود.

    1. سعید صانعی

      سلام، ممنون از توجه شما
      بله راه‌هایی برای افزایش مصرف هست که در متن هم توضیح دادیم ولی موردی که من در پایان مقاله گفتم یک راه حل عمومی برای همه هست. در متن گفتیم که میزان شارژ گوشی باید 15 تا 85 درصد باشد و نکته تعداد شارژ در ادامه اون نکته بود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH