با ویژگی‌های جدید موتور بازی‌سازی Unreal Engine 5 آشنا شوید

موتور بازی‌سازی Unreal Engine سال‌ها است که در صنعت بازی مورد استفاده قرار گرفته و بازی‌های معروفی همانند Borderlands 2 ،Mass Effect 2 ،Street Fighter V ،Bioshock و Fortnite با استفاده از آن ساخته شده‌اند. حال نسخه پنجم این موتور منتشر شده که دارای قابلیت‌های جذابی است. در ادامه به ویژگی های موتور بازی‌سازی Unreal Engine 5 می‌پردازیم.

Unreal Engine 5 چیست؟

Unreal Engine 5 جدیدترین نسخه موتور بازی‌سازی Unreal Engine بوده که توسط شرکت Epic Games توسعه داده شده و بیشتر از آن جهت ساخت بازی‌های سه بعدی استفاده می‌شود. این نرم‌افزار فعلا در فاز دسترسی زودهنگام یا همان Early Access قرار داشته و دموهای گوناگونی نیز از آن منتشر شده‌اند.

Epic Games امیدوار است که بتواند نسخه اصلی این موتور را در سال 2022 در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. اکنون با استفاده از نسخه Early Access، توسعه‌دهندگان می‌توانند با قابلیت‌های این موتور آشنا شوند. همچنین دموهای ارائه شده نیز متن-باز بوده و بنابراین امکان باز کردن و بازبینی آن‌ها در این موتور، وجود دارد.

نحوه کار Unreal Engine 5

در زیر به ویژگی‌های متحول‌کننده جدیدترین نسخه موتور بازی‌سازی شرکت Epic Games اشاره می‌کنیم.

1. Nanite

ویژگی های Unreal Engine 5

خود Epic Games این قابلیت را “سیستم هندسی چند ضلعی‌های کوچک شبیه‌سازی شده” می‌نامد. بدین ترتیب بازی‌سازان می‌توانند Assetهای (اشیای داخل بازی) بسیار پرجزئیاتی را استفاده کرده و در عین حال نیز نگران مشکلات مربوط به عملکرد بازی نباشند.

پیش‌تر در صورت استفاده از Assetهای پرجزئیات، توسعه‌دهندگان جهت جلوگیری از بروز مشکلات عملکردی می‌بایست مقیاس این Assetها را پایین می‌آوردند. فرایند Baking Meshes با حذف چند ضلعی‌های غیرضروری، این کار را انجام می‌داد. حال فناوری Nanite این کار را برای بازی‌سازان انجام داده و بدین ترتیب توسعه‌دهندگان می‌توانند Assetهای با کیفیت سینمایی را در داخل بازی خود قرار داده و نگران شیوه اجرای بازی نیز نباشند.

این مطلب را نیز بخوانید: رهگیری پرتو (Ray Tracing) چیست و چه تأثیری بر آینده بازی‌های ویدیویی دارد؟

2. Lumen

ویژگی های Unreal Engine 5

Lumen را می‌توان “سیستم نورپردازی کلی تماما پویا” عنوان کرد. این ویژگی باعث می‌شود تا به‌عنوان مثال با توجه به زاویه تابش نور خورشید، تمامی نورپردازی‌های داخل بازی تغییر کنند. اکنون کافی است که منبع نور را در صحنه قرار داده و مابقی کارها را به Lumen بسپارید. همچنین نورپردازی داخل ادیتور نیز شباهت بالایی به نورپردازی محصول نهایی خواهد داشت.

3. جهان‌-بازهاویژگی های Unreal Engine 5

یکی دیگر از ویژگی های Unreal Engine 5 بیشتر به بازی‌های جهان-باز مربوط می‌شود. سیستم جدید World Partition، جهان بازی را به بخش‌های گوناگونی تقسیم کرده و فقط اطلاعات موردنیاز در یک زمان و بخش مشخص را بارگذاری می‌کند. این سیستم همچنین از Data Layers نیز استفاده می‌کند. با استفاده از دومی می‌توانید از یک منطقه واحد، چند نسخه گوناگون بسازید؛ مثلا یک لایه روز و یک لایه شب که هر دو مربوط به یک مکان واحد هستند. در نهایت نیز سیستم One File per Actor به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که به‌صورت همزمان بر روی یک بخش یکسان از نقشه کار کرده، آن‌هم بدون آنکه مزاحم کار یکدیگر شوند.

4. انیمیشن‌ها

پیش‌تر انیماتورها باید انیمیشن‌ها را خارج از Unreal Engine ساخته و سپس آن‌ها را به این موتور بازی‌سازی وارد می‌کردند، اما اکنون خود Unreal Engine 5 توانایی ساخت انیمیشن را دارد. اکنون نه‌تنها می‌توانید در داخل خود موتور به ساخت ژست‌ها، لباس‌ها و تجهیزات بپردازید، بلکه با استفاده از IK Body Solver نیز می‌توانید حرکات طبیعی ایجاد کنید. با استفاده از Motion Warping می‌توانید از یک انیمیشن استفاده کرده و چندین حرکت شبیه‌ به هم ایجاد کنید؛ مثلا از یک انیمیشن پرش جهت پرش به ارتفاع‌های گوناگون، استفاده کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: راهنمای جامع تنظیمات گرافیکی بازی‌های ویدیویی در رایانه‌های شخصی

5. MetaSounds

این سیستم به طراحان صدا این امکان را می‌دهد که از طریق مؤلفه‌های گوناگون بازی، پخش صداها را کنترل کنند. این ویژگی در رابطه با رندر کردن صدا، کنترل کاملی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

شیوه دسترسی به Unreal Engine 5

در بالا به ویژگی های موتور بازی‌سازی Unreal Engine 5 پرداختیم. اگر قصد دسترسی به نسخه Early Access این نرم‌افزار را دارید، آنگاه می‌توانید آن را از طریق لانچر Epic Games دانلود کنید. همچنین اگر یک حساب GitHub متصل به یک حساب Epic Games داشته باشید، آنگاه با مراجعه به این آدرس نیز می‌توانید موتور Unreal Engine 5 را دانلود کنید.

دموی Valley of the Ancient از طریق لانچر Epic Games و در برگه Unreal Engine قابل دانلود است. اگر هم یک حساب GitHub متصل به Epic Games دارید، آنگاه می‌توانید در GitHub، کدهای منبع (سورس-کد) این دمو را نیز دانلود کنید.

12 در مورد “با ویژگی‌های جدید موتور بازی‌سازی Unreal Engine 5 آشنا شوید”

  1. سلام ممنون میشم راهنمایی کنید من خیلی سردرگم شدم عاشق بازی سازی هستم بخش گرافیک بازی و الان اموزش مقدماتی خیلی اولیه یونیتی انجام دادم و مقدماتی برنامه بلندر طراحی سه بعدی دارم میبینم نقشه راه و اموزش بخش گرافیک بازی ساخت مراحل چیه ایا با بلندر میشه رسید به این مهم و کم کم گنارش برنامه نویسی سی شارپ کامل گنم ک یا ایا بخش گرافیک بازی نیاز به کدنویسی داره؟mahmodcheghini5895@gmail.comایمیلم هست ممنون میشم اگه منبع اموزش یا راهنمایی دارید بهم همفکری بدید چون واقعا گیج شدم نقشه راهو و فقط یکم از این یاد بگیر یکم از اون شدم سنم هم بالاس اما از هفت سالگی گیم پلی میدم و تا حدودی کنجکاو ساخت بازی بودم الان۳۵سالمه مدتی هم نزدیک هفت هشت سالم به دلیل نواشتن کنسول و پی سی ضعیف نسل هفت و اخرای هشت از دست دادم تازه اخر نسل هشت و شروعدنسل نه سیستم جدید و کنسول گرفتم سیستم برای اموزش ram32 vga306012gig cpucori9 power 850green برای اموزش گرفتم ممنون واقعا اگهدراهنمایی کنید من عاشق بازی سازی یادگرفتن هستم کمک شما همفکری راهنمایی تون خیلی ارزشمند سپاسگزارم

  2. سلام و ارادت
    یه سوال در باره انریل انجین 5 داشتم:
    در صنعت انیمیشن از این برنامه استفاده میشه؟چه استفاده هایی داره؟(البته بجز رندرینگ)
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. اشکان ادیبی

      سلام دوست عزیز
      اگر به صورت کلی می‌پرسید، باید بگم که بله میشه یه انیمیشن رو (به جز مدلسازی) به صورت کامل توی انریل ساخت اما اگه دنبال این هستین که یه برنامه برای انیمیشن سازی انتخاب کنین، باید بگم گزینه های خیلی بهتر دیگه‌ای هستن که می‌تونین اونارو انتخاب کنین
      آنریل مخصوص بازیسازی هست. و هزاران کار و روش مختلف برای بهینه‌سازی انجام میده که عملا توی انیمیشن سازی به درد نمیخورن. یعنی نقات قوت زیادی که داره به درد انیمیشن نمیخوره و در مقایسه با برنامه های مخصوص انیمیشن نقاط قوت زیادی رو نداره

  3. سلام و ارادت
    یه سوال در باره انریل انجین 5 داشتم:
    در صنعت انیمیشن از این برنامه استفاده میشه؟چه استفاده هایی داره؟

    1. اشکان ادیبی

      سلام پیشبینی این کار که بازی‌های این موتور روی سیستم شما اجرا میشن یا نه، کار ساده‌ای نیست چون با استفاده از این موتور هرجور بازی، از سبک تا سنگین رو میشه ساخت. ولی اگر منظورتون اینه که بازی‌های بسیار سنگین این موتور رو با چه کیفیتی می‌تونین اجرا کنین، باید بگم که سیستم شما پایین‌رده محسوب میشه و از کنسول‌های نسل جدید ضعیف‌تر هست. معمولا بعد از چند سال کنسول‌ها به عنوان تنظمیات متوسط در نظر گرفته می‌شن. برای همین الان شاید بازی‌های نیمه‌سنگین این موتور رو بتونین رو کیفیت متوسط اجرا کنین اما بعد از یک یا دو سال که بازی‌ها تازه شروع به استفاده از تمام ویژگی‌های این موتور می‌کنن، شاید بتونین بعضی از بازی‌ها رو روی کیفیت بسیار پایین تجربه کنین.

  4. سلام من به تازگی سیستم خریدم میتونم بازی های که با این متور ساخته میشوند بازی کنم با کرافیک بالا و 1080
    RTX3060 OC 12 G
    I7 10700K
    32 رم

    1. اشکان ادیبی

      با سلام، بله این موتور کنسلول‌های نسل بعد را هدف خود قرار می‌دهد که سیستم شما با این کنسول‌ها هم‌تراز بوده و تا آخر این نسل از کنسول‌ها (5 سال یا بیشتر) مشکلی نخواهید داشت.

  5. قبلا بازیای جهان باز خیلی خوب بودن. الان دیگه یه جوری بزرگ شدن ادم حوصله اش سر میره تا برسه سر یه مرحله وماموریت

    1
    2
    1. مسلم رفیعی

      مال red dead 2 نیستن، مربوط به دموی خود آنریل انجین ۵ هستن. در ضمن راکستار از آنریل استفاده نمیکنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH