انواع سیستم عامل‌های موبایل، قیمت کدام گوشی با کدام سیستم عامل به صرفه تر است؟

نمی‌دانید سیستم عامل تلفن همراه چیست؟ شاید قصد دارید تا گوشی هوشمند جدیدی تهیه کنید یا شاید می‌خواهید مقایسه سیستم عامل‌های تلفن همراه را انجام دهید تا ببینید کدام یک برای شما مناسب تر است؟ این راهنما را مطالعه کنید تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

سیستم عامل تلفن همراه چیست؟

روزهایی که تلفن‌های همراه وسیله‌هایی ساده و فقط برای برقراری تماس تلفنی و ارسال پیامک‌های گاه به گاه بودند، گذشته است. تلفن‌های هوشمند مدرن به رایانه‌های دستی نزدیکتر هستند که به ما امکان می‌دهند ایمیل ارسال کنیم، بازی انجام دهیم، اخبار را مطالعه کرده و با عزیزان خود تماس ویدیویی برقرار کنیم یا حتی پرداخت قبوض، ارسال وجه و خرید و فروش انواع سهام، ارزهای دیجیتال، سفارش غذا، خودرو برای سرویس و… صدها کار دیگر را نیز با این دستگاه‌های به ظاهر کوچک می‌توان انجام داد که اگر این تلفن‌ها نبودند چه بسا باید وقت و زمان زیادی را برای انجام چنین کارهایی هزینه می‌کردیم.

سیستم عامل تلفن همراه (سیستم عامل) نرم افزاری است که به دستگاه های تلفن همراه مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه های هوشمند مانند فناوری پوشیدنی امکان اجرای برنامه‌ها و دستورات را می‌دهد. اکثر سیستم عامل‌های تلفن همراه فقط روی سخت افزار خاصی کار می کنند. به عنوان مثال، گوشی هوشمند آیفون فقط با سیستم عامل iOS و گوشی هوشمند گوگل پیکسل و گلکسی‌های سامسونگ با سیستم عامل اندروید می‌توانند سازگاری داشته باشند.

چند نوع سیستم عامل وجود دارد؟

تا حدود یک دهه قبل تعداد سیستم عامل‌های تلفن‌های هوشمند، تقریباً زیاد بودند اما به مرور زمان بسیاری از آن‌ها به دلیل عدم استقبال کاربران منسوخ و از رده خارج شدند. برخی از سیستم عامل‌هایی که زیاد جولان می‌دادند و قصد داشتند تا به عنوان یک سیستم عامل جهانی مطرح شده و تلفن‌های هوشمند را در قبضه‌ی خود در آورند عبارتند از:

اندروید (گوگل)، iOS (اپل)، بادا (سامسونگ)، بلک بری، ویندوز فون و ویندوز موبایل (مایکروسافت)، سیمبین (نوکیا) و تایزن (سامسونگ).

اکنون فقط دو سیستم عامل مهم اندروید و iOS در صحنه‌ی رقابت باقی مانده‌اند. این دو سیستم عامل بزرگ تلفن همراه در مجموع 98.7 درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارند. اندروید دارای یک پایگاه کاربری بزرگتر ی است که دلیل اصلی آن دسترسی به آن در دستگاه های تولیدکنندگان مختلف از جمله HTC ، ال‌جی، موتورولا، سامسونگ، هواوی، شیائومی و غیره است. از طرف دیگر ، iOS فقط روی محصولات اپل اجرا می شود اما کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد؟

iOS در برابر اندروید

گوگل همزمان با اپل شروع به کار کرد و اندروید برای اولین بار در سال 2008 منتشر شد. این شرکت بزرگ به توسعه دهندگان اجازه داد تا در بهبود این سیستم عامل شریک شوند و آن را توسعه دهند.

شرکت اپل نیز سیستم عامل تلفن‌های همراه خود را پا به پای اندروید توسعه داد به طوری که امروزه از اعتبار بسیار زیادی در سطح دنیا برخوردار است.

بهترین سیستم عامل برای موبایل کدام است؟

هر دو سیستم عامل تلفن همراه از نقاط ضعف و قوت مختلفی برخوردار هستند، بنابراین شما باید تصمیم بگیرید که کدام یک از این دو سیستم عامل برای شما بیشتر مناسب است. لیست قیمت تمامی گوشی ها می تواند به شما در انتخاب نوع سیستم عامل نیز کمک کند.

مزایا و معایب اندروزد و iOS

سیستم عامل iOS در انحصار شرکت اپل قرار دارد و این شرکت به هیچ شرکت تولید کننده‌ی دیگر گوشی هوشمند اجازه نمی‌دهد تا از این سیستم عامل روی دستگاه های تولیدی خود استفاده کند. گوشی‌های تولیدی اپل نیز هرچند که از کیفیت و استحکام و عملکرد بسیار خوبی برخوردار هستند اما بسیار گران‌قیمت هستند و همه مردم قادر به خرید آن‌ها نیستند.

سیستم عامل اندروید روی طیف بسیار وسیعی از گوشی‌ها که ممکن است بسیار ارزان قیمت باشند یا پرچمدارانی که گاه از نظر قیمت شانه به شانه پرچمداران اپل می‌زنند، وجود دارد. انواع پیام رسان‌ها و برنامه‌های مایکروسافت و سایرین روی گوشی‌های اندروید قابل نصب است در حالی که سیستم عامل اپل در این زمینه بسیار بسته عمل می‌کند و بسیاری از این برنامه‌ها روی این گوشی‌ها قابل نصب نیست.

گوشی‌های اندرویدی اکثراً در داخل کشور نمایندگی خدمات پس از فروش دارند و درصورتی که گوشی شما تحت ضمانت باشد و برای آن مشکلی پیش آید می‌توانید از خدمات شرکت‌ها و نمایندگی خدمات پس از فروش برند گوشی هوشمند خود استفاده کنید اما اپل کلاً ایران را تحریم کرده و قادر به استفاده از چنین مزایایی نیستید. بسیاری از برنامه‌ها همچون تاکسی‌های اینترنتی روی سیستم عامل iOS قابل نصب و استفاده نیست ضمن این که قطعات تعمیری گوشی‌های اپل در ایران با قیمت‌های بسیار بالاتر نسبت به اندروید عرضه می‌شوند و دستمزد تعمیر کردن‌ آن‌ها نیز بسیاز زیادتر است. بسیاری از برنامه‌های اپل نیز پولی بوده و رایگان نیست و بسیاری از خدمات و سرویس‌های آن نیز  در ایران قابل استفاده نیست در حالی که در مورد سیستم عامل اندروید چنین نیست. بسیاری از برنامه‌های اندرویدی که برای بسیاری ضروری است در سیستم عامل ios وجود ندارد. در عوض سیستم عامل iOS نسبت به اندروید بسیار سبکتر بوده و برنامه‌ها بسیار روان‌تر و سریع‌تر اجرا می‌شوند و مصرف انرژی کمتری مصرف می‌کند که از نظر طول عمر باتری عالی است.

برنامه‌های اندروید قابل شخصی سازی است و می‌توانید به سلیقه‌ی خود تغییرات زیادی اعمال کنید اما برنامه‌های آیفون  فقط به صورت همان پیش‌فرض قابل استفاده است و شما قادر به هیچگونه شخصی سازی نیستید. به عنوان یک کاربر، اگر به دنبال گزینه‌های شخصی سازی سفارشی سازی هستید، اندروید ممکن است بیشتر مناسب شما باشد اما اگر اگر شما دارای Mac ، iPad یا Apple Watch هستید، یا هر سه دستگاه را دارید، iOS برای سازگاری بین دستگاه‌ها عالی است.

از نظر ایمنی گوشی‌های اپل دارای امنیت بالاتری هستند اما اندروید هرچند که سعی کرده تا از این نظر از اپل عقب نماید اما در این زمینه به اندازه‌ی اپل موفق نبوده است. برنامه‌های اندروید به دلیل استفاده از ساختار متن باز و عدم کنترل کافی تولید کنندگان، با خطرات زیادی روبرو هستند درحالی که برنامه‌های اپل با چنین خطراتی، تقریباً روبرو نیست.

برخی از برنامه‌های آیفون ازقبیل iTunes و تعدادی برنامه‌های کاربردی دیگر اپل  از برنامه‌های مشابه اندروید بسیار  باکیفیت تر هستند یا مشابه آن‌ها در اندرود وجود ندارد. دوربین گوشی‌های اپل نیز به دلیل نرم‌افزار مناسبی که دارند معمولا عکس‌های با کیفیت‌تری نسبت به گوشی‌های اندرویدی ثبت می‌کنند.

اکنون این به شما بستگی دارد که از دو سیستم عامل متفاوت کدام را انتخاب کنید.

گوشی‌های دارای سیستم عامل iOS همه تولید شرکت اپل هستند و می‌توانید با توجه به بودجه و توان خود یکی را خریداری کنید. بهترین گوشی‌های اندرویدی را نیز شرکت‌های سامسونگ، گوگل، هواوی، شیائومی، نوکیا، ال‌جی، آنر، سونی، اچ‌تی‌سی، لنوو و… تولید و عرضه می‌کنند که برای انتخاب یک گوشی اندرویدی خوب صدها مدل و نسخه در بازار موجود است که می‌توانید با اندکی تحقیق گوشی هوشمند مناسب خود را پیدا کنید.

گوشی موبایل کالایی 100% وارداتی محسوب می‌شود، اگرچه اخیرا گوشی‌های ایرانی هم وارد بازار شده و مورد استقبال قرار گرفته‌اند (مثلا گوشی جی پلاس) اما در سایر برندها قیمت موبایل به صورت دلاری تعیین می‌شود. به همین دلیل نوسانات ارز به شدت و مستقیما روی قیمت گوشی تاثیر می‌گذارد. بنابراین برای اطلاع از قیمت گوشی به نرخ روز همواره باید سایت‌های معتبر در این زمینه را چک کنید تا قیمت دقیق گوشی را به دست بیاورید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

3 در مورد “انواع سیستم عامل‌های موبایل، قیمت کدام گوشی با کدام سیستم عامل به صرفه تر است؟”

  1. سیستم عامل گوگل فیوشا به زودی میاد

    اندروید به زودی کنار گذاشته میشه اما برنامه هایش در سیستم عامل جدید گوگل فیوشا قابل اجرا خواهد بود .

    خبرهاشو بخونید سیستم عاملی که از لجاظ بصری شبی هios هست و هسته لینوکس داره و از اندروید سریع تره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH