Spatial Audio شرکت اپل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

صدای سه بعدی یکی از ویژگی‌های دستگاه‌های جدید به حساب آمده و البته شرکت‌های مختلف تحت برندهای گوناگونی، آن را عرضه می‌کنند. از این برندها می‌توان به Dolby Atmos ،Sony 360 Reality Audio و البته Spatial Audio شرکت اپل اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم که به‌صورت مفصل در مورد گزینه آخر، توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

صدای سه بعدی موضعی چیست؟

قابلیت صدای سه بعدی باعث می‌شود که کاربر به‌گونه‌ای احساس کند که انگار صدا از بالا، چپ، راست، جلو و پشت سر وی پخش می‌شود. این ویژگی در هدفون‌ها و همچنین اسپیکرها، قابل پیاده‌سازی است. رایج‌ترین نوع فناوری صدای سه بعدی، Dolby Atmos است که در واقع جدیدترین نسخه فرمت صوتی Dolby به شمار می‌رود. این فناوری از اسپیکرهای گوناگونی که در جهت‌های مختلف قرار گرفته‌اند، استفاده کرده و بنابراین برخلاف فناوری‌های شبیه‌ساز همانند Spatial Audio و یا صدای سه بعدی کنسول‌ پلی‌استیشن 5، این کار را به‌صورت فیزیکی (و نه شبیه‌سازی شده) انجام می‌دهد.

فناوری Spatial Audio در ایرپاد پرو و ایرپاد مکس به کار رفته و در واقع پخش صدا را به‌گونه‌ای شبیه‌سازی می‌کند که انگار از اسپیکر استفاده می‌کنید و در واقع صدا از جهت‌های گوناگون پخش می‌شود. جهت نیل به چنین هدفی، مثلا شرکت سونی از یک فناوری شیء-محور جهت سازماندهی صداها در کنسول نسل نهمی خود استفاده می‌کند. در عین حال فناوری صدای Sonic ویندوز، متکی بر موقعیت‌یابی داده‌های صدا است.

این مطلب را نیز بخوانید: هر آنچه که بایستی در رابطه با دستگاه‌های AirTag (ایرتگ) اپل بدانید

نحوه کار Spatial Audio شرکت اپل

Spatial Audio

Spatial Audio، صدای فراگیر 5.1 و 7.1 و همچنین سیگنال‌های Dolby Atmos را با یکدیگر ترکیب کرده و بر اساس داده‌های موقعیت‌یابی، فیلترهایی را بر روی صدا اعمال می‌کند. بدین ترتیب می‌توانید پخش صدا از جهت‌های گوناگون یک فضای سه بعدی را احساس کنید.

Spatial Audio جهت حصول نتیجه بهتر، حرکات دستگاه و سر کاربر را ردیابی می‌کند. به‌عنوان مثال، حسگرهای ژیروسکوپ و شتاب‌سنج موجود در داخل ایرپاد پرو و ایرپاد مکس، وظیفه ردیابی حرکات سر را برعهده می‌گیرند.

اطلاعات ردیابی با اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی دستگاه شما (که از طریق همان حسگرها به دست آمده است) ترکیب شده و بدین ترتیب صدای تولیدی می‌تواند بسته به موقعیت دستگاه شما، در یک فضای سه بعدی جای بگیرد. حال اگر سر خود را تکان داده و یا اینکه محل قرارگیری دستگاه را تغییر دهید، آنگاه صدا نیز خود را با این تغییرات وفق داده و جهت انعکاس آن نیز تغییر می‌کند.

شیوه استفاده از فناوری‌های صدای سه بعدی

اگر دستگاه شما و همچنین صدای پخش شده از این ویژگی پشتیبانی کنند، آنگاه همه‌چیز به‌صورت خودکار انجام خواهد شد.

  • منظور از صدای سازگار، هر نوع صدایی است که از Dolby Atmos و یا صدای فراگیر 5.1 و یا 7.1، پشتیبانی کند.
  • منظور از دستگاه سازگار نیز آیپدهای پس از 2014 و آیفون‌های پس از 2016 (Spatial Audio اپل)، کنسول پلی‌استیشن 5 (برای 3D Audio) و ویندوز 10، 11 و هر تلویزیون و یا دستگاهی است که از خروجی Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند.

در رابطه با تکنولوژی Dolby Atmos باید بگوییم که هر دستگاهی که برچسب این فناوری را داشته باشد، آنگاه می‌تواند خروجی Dolby Atmos را به کاربر تحویل دهد. شاید یک اسپیکر واحد بتواند صدا را از جهت‌های گوناگون پخش کند، اما در هر صورت کیفیت قرار دادن چندین بلندگو در مکان‌های مختلف را ندارد.

2 در مورد “Spatial Audio شرکت اپل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟”

  1. باند ماشینم همین قابلیت رو داره تا قبل از اینکه استاده کنم متوجه تفاوتش نبودم.
    این تکنولوژی حس کنسرت رو بهتون میده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH