همه‌چیز در رابطه با Steam Deck؛ یک کامپیوتر جیبی!

Steam Deck را به‌صورت ساده می‌توان یک کامپیوتر دستی ساخته شده توسط شرکت ولو (Valve) دانست. می‌توانید کنسول جدید شرکت ولو را یک نینتندو سویچ تصویر کنید که دارای سخت‌افزارهای استاندارد کامپیوتری بوده , بازی‌های استاندارد کامپیوتر را اجرا می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم که اطلاعات بیشتری را از این کنسول در اختیار شما قرار دهیم.

Steam Deck یک نوع کامپیوتر است

Steam Deck در حالت پایه، یک رایانه به حساب می‌آید. این دستگاه از سخت‌افزارهای استاندارد رایانه استفاده کرده و همچنین می‌توانید سیستم‌عامل‌های کامپیوتری همانند لینوکس و ویندوز را نیز بر روی آن نصب کنید.  پیر لوپ گریفایز (Pierre-Loup Griffais) از ولو، مشخصات این دستگاه را در اختیار وب‌سایت IGN قرار داده است. این دستگاه از معماری پردازنده مرکزی AMD Zen 2 و همچنین معماری RDNA 2 برای پردازنده گرافیکی خود، استفاده خواهد کرد. 16 گیگابایت رم LPDDR5 بر روی Steam Deck نصب بوده و از بلوتوث و وای‌فای نیز برخوردار است.

این دستگاه کاملا قابل حمل بوده و به‌صورت داخلی از تاچ‌پد و کنترل‌های اهرمی نیز برخوردار است. نمایشگر این دستگاه، 7 اینچی بوده و دارای وضوح 1280 در 800 و نسبت تصویر 16:10 است. این نمایشگر همچنین به حسگرهای نور محیطی نیز مجهز است و بنابراین همانند گوشی‌های هوشمند امروزی می‌تواند روشنایی خود را به‌صورت خودکار تنظیم کند.

ولو می‌گوید که بسته به کاری که با این دستگاه انجام می‌دهید، باتری آن می‌تواند بین 2 الی 8 ساعت دوام داشته باشد. همچنین یک کیس حمل نیز به همراه Steam Deck عرضه می‌شود. یک ایستگاه داک نیز برای این دستگاه عرضه خواهد شد. بدین ترتیب کاربران می‌توانند بازی‌های خود را بر روی تلویزیون و یا مانیتور نیز پخش کنند. البته سایر داک‌های USB-C نیز با این دستگاه سازگار خواهند بود، به هر حال Steam Deck یک کامپیوتر است.

سیستم‌عامل‌های قابل نصب بر روی Steam Deck

Steam Deck به همراه یک نسخه جدید از SteamOS عرضه می‌شود. SteamOS سیستم‌عامل مخصوص بازی شرکت ولو بوده که بر اساس لینوکس توسعه یافته است. ولو نام سیستم‌عامل جدید خود را SteamOS 3 نامیده است. نسخه‌های قدیمی‌تر SteamOS بر روی Steam Machineها اجرا می‌شوند. این سیستم‌عامل دارای رابطی کاربری شبیه به حالت Big Picture استیم است.

البته بازهم می‌گوییم که این یک کامپیوتر بوده و می‌توانید سایر سیستم‌عامل‌ها همانند ویندوز 10 و یا 11 را بر روی آن نصب کنید. همچنین این دستگاه فقط به اجرای بازی‌ها محدود نشده است، بلکه با نصب سیستم‌عامل‌های لینوکس و یا ویندوز می‌توانید اپلیکیشن‌های آن‌ها را نیز اجرا کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: حالت Big Picture استیم چیست و چگونه می‌توانیم آن را فعال کنیم؟

کدام بازی‌ها توسط این دستگاه قابل اجرا هستند؟

Steam Deck

به‌صورت پیش‌فرض بر روی Steam Deck، سیستم‌عامل SteamOS نصب شده است. بنابراین در ابتدا این دستگاه می‌تواند بازی‌های استیمی را که بر روی لینوکس قابل نصب هستند، اجرا کند. ولو همچنین مشغول کار بر روی قابلیت Steam Play بوده تا از این طریق بتوانید بازی‌های ویندوز را بر روی لینوکس اجرا کنید. این ویژگی از یک نسخه تعدیل شده نرم‌افزار متن-باز Wine به نام Proton استفاده می‌کند. بدین ترتیب می‌توان مستقیما بر روی لینوکس، بازی‌های ویندوز را شبیه‌سازی کرد.

برخلاف پیکربندی معمولی Wine که دردسرهای گوناگون و همچنین باگ‌های تصادفی دارد، Steam Play طراحی شده تا بدون مشکل با Proton کار کند. بدین ترتیب با تنها چند کلیک می‌توانید به‌سادگی بازی‌های ویندوز را بر روی آن نصب کنید. ظاهرا شرکت ولو نسبت به سازگاری SteamOS با بازی‌های ویندوزی، بسیار مطمئن است. چنین قضیه‌ای نوید این را می‌دهد که در هنگام وارد شدن به Steam Deck با استفاده از حساب استیم خود، تمام کتابخانه استیم شما در Steam Deck به نمایش درخواهد آمد؛ درست همانند یک کامپیوتر.

البته به هر حال می‌توانید سیستم‌عامل ویندوز را نیز بر روی این دستگاه نصب کرده و به کتابخانه کامل بازی‌های استیم در ویندوز، دسترسی پیدا کنید. Steam Deck می‌تواند سایر اپلیکیشن‌های دیگر همانند مرورگر وب، سرور رسانه، فروشگاه‌های رقیب همانند Epic Games Store و یا Blizzard Battle.net را نیز اجرا کند. البته شاید برخی از این اپلیکیشن‌ها بر روی لینوکس کار نکرده و بنابراین شما را مجبور به نصب ویندوز کنند.

قیمت Steam Deck

Steam Deck بر اساس ظرفیت حافظه، در سه مدل 64، 256 و 512 گیگابایتی موجود خواهد بود. قیمت این سه مدل نیز به ترتیب 399، 529 و 649 دلار است. مدل 64 گیگابایتی از حافظه ذخیره‌سازی کندتر eMMC استفاده می‌کند، در حالی که سایر مدل‌ها از حافظه‌های NVMe برخوردار هستند. مدل 512 گیگابایتی این دستگاه دارای سریع‌ترین حافظه بوده و همچنین به یک نمایشگر مات نیز مجهز است.

به غیر از حافظه و نمایشگر، همه مدل‌ها دارای سخت‌افزاری یکسان هستند. ولو می‌گوید که با استفاده از کارت حافظه می‌توانید حافظه ذخیره‌سازی این دستگاه را افزایش دهید. البته این موضوع در رابطه با سایر سخت‌افزارها، امکان‌پذیر نیست.

این مطلب را نیز بخوانید: آموزش استریم بازی‌های کامپیوتری استیم در اندروید با Steam Link

تاریخ عرضه

Steam Deck در آذر/دی 1400 (دسامبر 2021) روانه بازارها خواهد شد. سیستم فروش این دستگاه میتنی بر صف بوده و رزرو خرید آن نیز از جمعه مورخه 25 تیز 1400 (16 جولای 2021)، آغاز شده است. در این رابطه می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

2 در مورد “همه‌چیز در رابطه با Steam Deck؛ یک کامپیوتر جیبی!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH