آینده ایران با اجرای طرح صیانت از فضای مجازی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در خانه دولت تصویب کردند که طرح پر حاشیه صیانت از کاربران در فضای مجازی به یک کمیسیون فرهنگی بر اساس اصل 85 برود، به این ترتیب به جای نمایندگان، این اعضای کمیسیون خواهند بود که تصمیم نهایی را می‌گیرند.

نمایندگان مجلس بنا بر دلایلی تصمیم گرفتند این قانون بسیار مهم و حیاتی که بر روی زندگی و کسب و کار میلیون‌ها نفر در ایران تاثیر می‌گذارد را در صحن علنی تصویب نکنند و مسئولیت آن را به یک کمیسیون با تعداد اندکی اعضا بدهند.

قانون صیانت از فضای مجازی چه می‌گوید؟ این قانون بندهای مخرب فراوانی دارد اما تنها یک بند آن برای ویرانی هزاران کسب و کار بزرگ و کوچک در کشور کافی‌ست. بر اساس یکی از بندهای این قانون، تمامی پلتفرم‌های خارجی باید وارد ایران شوند و به صورت رسمی تحت قوانین جمهوری اسلامی فعالیت کنند. پلتفرم‌های خارجی 4 ماه فرصت دارند تا وارد کشور شوند، اگر در این مدت شرکت‌هایی مانند گوگل، اینستاگرام، توییتر، تلگرام و غیره فعالیت رسمی خود را در ایران آغاز نکنند، دولت فرصت دارد تا طی یک سال، جایگزین بومی آن‌ها را تولید کند و پس از آن تمامی پلتفرم‌های غیرمجاز بسته خواهند شد.

بر اساس این قانون تمامی پلتفرم‌های خارجی در کشور مسدود خواهند شد، نمایندگان موافق این طرح مدام ادعا دارند که این طرح به معنای فیلترینگ سرویس‌های خارجی نخواهد بود، اما در اصل شرطی بزرگ برای ادامه فعالیت این برنامه‌ها وجود دارد که هرگز عملی نخواهد شد.

همه می‌دانند؛ هیچ شرکتی به ایران نمی‌آید

به طور طبیعی هیچکدام از سرویس‌های خارجی به کشور ما وارد نخواهند شد. در حال حاضر ایران توسط بسیاری از سرویس‌ها تحریم شده، همچنین آمریکا کشور ما را در سخت‌ترین تحریم‌ها قرار داده و بالطبع هیچ کدام از این شرکت‌ها از نظر حقوقی اجازه همکاری رسمی با ایران را ندارند.

در ضمن اگر هم این شرکت‌ها بخواهند وارد ایران شوند، قطعا با محدودیت‌های فراوان و قوانین سخت و عجیب ایران نخواهند ساخت و از همان راهی که آمده‌اند، برمی‌گردند، اتفاقی که برای تلگرام هم افتاد.

در این خصوص فقط کافیست به گذشته برگردیم و دلایل عدم حضور وی‌چت و یاندکس در کشورمان را مرور کنیم.

در صورت اجرای طرح صیانت کاربران فضای مجازی، نهایتا پس از یک سال و نیم شاهد بسته شدن تمامی پلتفرم‌های خارجی در کشور خواهیم بود، همچنین آنطور که به نظر می‌رسد مجددا قرار است بودجه‌های فراوانی خرج تولید و حمایت از سرویس‌های جایگزین داخلی شود.

همانند چین یا کره شمالی؛ الگوی بهتر نبود؟؟

نمی‌دانم نمایندگان ما چین را الگو قرار داده‌ند یا کره شمالی، هر دو این کشورها شرق آسیایی سرویس‌های خارجی را مسدود کرده‌اند و از نمونه‌های بومی‌شان استفاده می‌کنند.

تاثیرات مثبت شبکه های اجتماعی

کره شمالی که وضعش مشخص است، اما چین جایگزین‌های بسیار خوبی برای گوگل، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و یا یوتیوب دارد. چین به نوعی از نظر شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و سرویس‌های مبتنی بر اینترنت اشباع شده و مردم این کشور با رضایت از سرویس‌های داخلی استفاده می‌کنند.

اما در ایران هرگز هیچ سرویس داخلی نتوانسته با مشابه‌های خارجی خود رقابت کند، حتی با وجود مسدود سازی وایبر و تلگرام نیز چنین اتفاقی نیفتاد، در این شرایط نمی‌توان به یک باره تمامی سرویس‌های خارجی را بست و همه کاربران را به سرویس‌های بدون تجربه و ناقص ایرانی هدایت کرد.

اصرار بر تکرار اشتباه

ما پیش‌تر در یک مقاله جامع به عدم حمایت دولت از پیام‌رسان‌های داخلی و نتیجه ناخوشایند این پلتفرم‌ها اشاره کرده بودیم، در واقع مسئولین تاکنون در حمایت از سرویس‌‌های بومی نیز موفق نبودند و به گواهی مدیران پیام‌رسان‌های بومی، پس از آن که اصطلاحا خر از پل گذشت، همه مسئولان یادشان رفت که باید از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت می‌شد.

عدم کیفیت سیرویس‌های داخلی، قطعی، کندی و باگ‌های فراوان، نتیجه فیلترینگ تلگرام و عدم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بود، چند سال پیش نسخه کوچک طرح صیانت در کشور اجرا شد اما هیچکدام از سرویس‌های ایرانی به هدف نهایی پیش‌بینی شده نرسیدند و تعدادی از آن‌ها مانند بیسفون به طور کامل بسته شده و تعدادی مانند سروش، فروخته شدند. در عین حال تلگرام هنوز هم بیشتر از تمامی پیام‌رسان‌های بومی، کاربر ایرانی دارد.

سرنوشت پیام رسان های ایرانی

حال ما با این تجربه تلخ می‌خواهیم مجددا سرویس‌های خارجی را بسته و از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های داخلی حمایت کنیم. اما اینبار قضیه فرق دارد، زیرا قرار نیست تنها یک پیام‌رسان مانند تلگرام بسته شود، بلکه اکثر سرویس‌هایی که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم، بسته می‌شوند.

همه با هم از بین می‌روند

سالهاست که بیزینس‌های بزرگ و کوچک ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند و حتی از این فضا به درآمدزایی رسیده‌اند، با بسته شدن اینستاگرام به راحتی تمامی این کسب و کارها نابود می‌شود، بسیاری از مردم و کاربران در خانه یک پیج خصوصی دارند و اینفلوئنسر هستند، این افراد زمان و انرژی خود را برای رشد در اینستاگرام و یادگیری الگوریتم‌های آن صرف کرده‌اند و با بستن صفحات این افراد، نه تنها ارزش و محتوای تولید شده آن‌ها به راحتی از بین می‌رود بلکه آینده شغلی آن‌ها نیز به طور کامل تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بسیاری از افراد در ایران مدیر پیج‌های اینستاگرام هستند یا تخصصشان رشد و توسعه یک صفحه در اینستاگرام است، درواقع آن‌ها کسب و کارشان به طور کامل بر اساس دانش اینستاگرام شکل گرفته و در صورت بسته شدن این پلتفرم، تمامی این مشاغل نابود و شاهد بی‌کار شدن تعداد زیاد از متخصصان این حوزه خواهیم بود.

این موضوع در خصوص گوگل نیز صدق می‌کند. همانطور که می‌دانید سال‌هاست فعالیت تمامی سایت‌های اینترنتی بر اساس الگوریتم‌های گوگل تنظیم شده، در واقع هزاران سایت اینترنتی که در کشور وجود دارد که بر اساس الگوریتم گوگل خود را بهینه کرده‌اند و در صورت بسته شدن این موتور جستجو، تمامی این سایت‌ها و زحمت و هزینه‌های چندین ساله ‌آنها از بین خواهد رفت.

در صورت بسته شدن گوگل، تمامی متخصصین یا شرکت‌های فعال در حوزه سئو یا بهینه‌سازی سایت بر اساس جستجوی گوگل نابود می‌شوند. با نبود گوگل دیگر دانش متخصصان بهینه‌سازی سایت بر اساس گوگل کاملا بلااستفاده خواهد بود.

همچنین تمام سایت‌های اینترنتی با کاهش بازدید کننده و درآمد شدید مواجه خواهند شد، زیرا اساس تمامی آن‌ها بر اساس الگوریتم گوگل بوده و نمی‌توان به راحتی پایه و اساس یک سایت با 10 سال فعالیت طبق الگوریتم‌های گوگل را به الگوریتم یک موتور جستجوگر ایرانی تغییر داد.

در عین حال بسیاری از اپلیکیشن‌ها به سرویس گوگل متصل هستند یا مانند تپسی از نقشه گوگل استفاده می‌کنند، با فیلتر شدن گوگل این سرویس‌ها نیز دچار مشکل خواهند شد.

پایمال شدن آرزوهای یک نسل

به این ترتیب باید فاتحه سایت‌ها، پلتفرم‌ها و حتی استارتاپ‌های ایرانی را خواند، زیرا تمام دانش و روش‌های مورد استفاده این سرویس‌ها از بین خواهد رفت و شهری ویران از سایت‌ها و سرویس‌های ایرانی باقی خواهد ماند، شهر ویرانی که بر اساس پلتفرم‌های ناقص داخلی و آزمون و خطای آنها باید مجددا از نو ساخته شود.

در کنار تمامی این موارد، این علم و تخصص جوانان ایرانی است که از بین خواهد رفت. علمی که برای به دست آوردن آن بسیار زمان و هزینه صرف شده به راحتی از بین خواهد رفت. فیلترینگ سرویس‌‌های خارجی انبوهی از جوانان ناامید و بی‌کار را بر گردن دولت خواهد انداخت، جوانانی که به جز مهاجرت و فرار راهی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند.

جالب است بدانید در همین چند روزی که حواشی طرح صیانت داغ شده، جستجوی کلمه مهاجرت در میان کاربران ایرانی در گوگل افزایش پیدا کرده است. فکر می‌کنم دیگر حرفی باقی نمی‌ماند، فکر می‌کنم ایران با داشتن ارزش پایین پول، تورم شدید، از بین رفتن منابع طبیعی، نبود امکانات اولیه برای بخشی از مردم و بسیاری از حقوق ابتدایی زندگی به اندازه کافی دچار مشکلات باشد، دیگر لازم نیست زندگی سخت‌تر شود…

افزایش میزان جستجو کلمه مهاجرت طی روزهای اخیر

 

59 در مورد “آینده ایران با اجرای طرح صیانت از فضای مجازی”

  1. آخه با کدوم دانش میخواییم بومی سازی بکنیم یه *** دانش برنامه نویسی داریم اون از برکت وجود دانشمندان امریکایی ببینم کدوم ایرانی میتونه سیستمی مثل وردپرس بسازه عمرااا

    1
    10
  2. همه این ها یه بازی ساده پروپاگانداست. الان که داره دوباره ****** میشه، میخان حواس مردم رو به سمت چیزه دیگه ای ببرن. این کارشون هم موفق بوده. چین به اون بزرگی و پیشرفت نتونست کامل این کار رو بکنه. کشور کرده ایران که عمرا بتونه. بجا این حواس پرتی ها برین به بقیه تو بیرون کمک کنین.

    1
    18
    1. کاپیتان زبل

      پروپاگاندا همون پروپکانی میشه؟ اون تحصیل کرده اسکاتلند و انگلیسشون که مدرکش قلابی بود آنگوزمان شدیم از سواد ایناها :))

      2
      6
  3. قشنگ مشخصه سایبری های مشخصی با نام های تابلویی که دارن ،اینجا و زیر همه ی مطالب مربوط سایت های خبری دارن خودزنی میکنن.. خب نا مسلمونا ریشه ی خودتون انشالا کنده میشه با این طرح ! ملت رو چی فرض کردین؟

    2
    11
  4. این طرح باید برای عده‌ای یا بهتره بگیم دستهای پشت پرده بسیار سودآور باشد، چون اینستاگرام و واتساپ که به راحتی اطلاعات در اختیار حکومت قرار میدهند، اونهایی هم که همکاری نکردند مثل توییتر و تلگرام سالهاست فیلتر هستند، پس مشکل امنیتی نیست، این طرح مربوط به جیب عده‌ای انگشت شمار میشود که برای گشاد شدن تقلا میکند!

    2
    5
  5. محمد امیدوار

    نویسنده محترم مقاله، به جای اینکه بذر نا امیدی رو در دل ما جونا بکاری بهتر بود میگفتی ما هم مثل روسیه و چین باید اینترنت ملی داشته باشیم و با اتکا به جوانان خودمون و استعدادهاشون بهترین پیامرسان ها رو تولید میکنیم و روی پای خودمون میایستیم
    متاسفانه شما و خیلی از افراد جامعه دارید به نظم نوین جهانی میپیوندید اما غافل از اینکه….

    68
    4
    1. سایبری عزیز، چرا خودتون رو با کشورهای کمونیست مقایسه میکنید؟ چرا نباید با کشورهای آزاد دنیا مقایسه کرد؟
      با اتکا به جوانان و دانشمندان خودتون؟ منظورتون کپی برابر اصل تلگرام پلاس و تلگرام طلایی یا اینستا پلاسه؟ شایدم منظورت شادِ که از سورس تلگرام کپی شده؟
      ما تو ایران چیزی به اسم بومی نداریم، همون نرم افزار خارجی رو میارن یه تغییر اسم میدن، با بودجه چند میلیاردی، آخرشم شکست میخورن، مثه موتور جستجوگر یوز!!!
      با اجرای این طرح، طبق قانون نقض کلمه آزادی در “استقلال آزادی جمهوری اسلامی” است.

      3
      19
      1. اینایی که شما گفتین فرزاد جان
        این برادراااان که اصلا نمیفهمند ! زیردیپلم صحبت کن باهاشون!

    2. من یه قولی به شما میدم

      اگر این طرح مزخرف که توسط یه مشت نفهم خشک مغز بوجود اومده ، اجرایی و عملی شد ، من اسمم و عوض میکنم و میگذارم صغری بگوم .

      2
      7
  6. ان شا الله این طرح انقلابی تصویب شده و اجرا شود
    اینستاگرام و واتساپ امریکایی صهیونیستی که باعث مشکلات جامعه ما شده ریشه کن شود
    بحمدالله پس از آن مشکلات اقتصادی و کرونا و واکسن و رانت و فساد نیز ریشه کن خواهد شد

    67
    5
    1. کسی به زور بهت گفته بیا از اینا استفاده کن؟!! چرا نمیری تو روبیکا و بیسفون؟! بخدا اونام راضی نیستن تو یکی از نرم افزاراشون استفاده کنی 😀
      آره خب مشکلات جامعه ما همش از این نرم افزاراست، اگه مسدود شن دیگه کسی اختلاس نمیکنه! فقر ریشه کن میشه! تورم 500درصدی به زیر 1 درصد میاد! مشکل برق و آب از بین میره، تحریما برداشته میشه. مملکت مثه مغز تو میشه گل و بلبل

      2
      13
  7. چقدر آدم باید پست و حقیر و غرب زده باشه که از همون اول بگه هیچ شرکتی نمیان ایران:|
    همون یه جمله رو دیدم تیتر فهمیدم مقاله ی بی ارزشی هست و بو میده
    اگه اومدن ایران خجالت نمیکشی بعدش؟یا ماست مالیش میکنی!
    همچین تفکرات ذلیلانه ای هست تو ممکلت که باعث عقب افتادگی ایران شده

    59
    3
    1. سعید صانعی

      دوست عزیز ما داریم به واقعیت‌ها نگاه می‌کنیم، شما اگر در خصوص نحوه همکاری شرکت‌هایی مانند توییتر، فیسبوک و اینستاگرام با کشورهای دنیا مانند روسیه و ترکیه مطالعه کنید متوجه میشید که این شرکت‌ها حاضر نیستند با همه شرایط یک کشور کنار بیان، به خصوص در مورد آزادی بیان به شدت حساس هستند و قطعا قوانین محدود کشور ما رو نمی‌پذیرند، درست مثل اتفاقی که برای تلگرام افتاد.
      ضمن اینکه ما تحریم هستیم و همکاری این شرکت‌ها با ایران باعث میشه اون‌ها هم از طرف مراجع بین المللی و کشورهای قدرتمند مانند آمریکا تحریم بشوند و شرکای خودشون رو از دست بدن، مانند همون اتفاقی که برای وی‌چت و یاندکس افتاد، وقتی ما قبلا تجربه ناموفق این سیاست‌هارو داشتیم چرا باید فکر کنیم که الان شرایط تغییر کرده و همه شرکت‌ها میان با ما همکاری میکنن؟؟
      به شما پیشنهاد می‌کنم خبر زیر رو دقیق بخونید تا متوجه بشید که ما قبلا هم قصد همکاری با شرکت‌های فناوری خارجی رو داشتیم اما اون‌ها حاضر به همکاری با ما نشدند
      روایت آذری جهرمی از عدم تمایل وی‌چت و یاندکس به حضور در ایران

      1
      31
    2. بله بله درست میفرمائید
      مانند دیگر کمپانی های غربی از بوئینگ و مرسدس بنز گرفته تا مکدونالد و پپسی و کنتاکی همه هستند
      تلگرام و واتساپ و اینستاگرام چرا نباشد ؟

      4
      9
    3. مظمعن باش هیچ شر کتی نمیاد ایران ! مگه مغز خر خوردن بیان تو کشوری با این همه مح دودیت بعدشم امریکا با تحریم هاش عملن اجازشو نمیده چه بخوان و بخوایم چه نخوان و نخوایم

      2
      15
  8. چیزی که مشخصه اینه که با بسته شدن این سرویس ها، هیچ وقت مردم از سرویس های داخلی استفاده نخواهند نمود.

    1
    31
  9. مخالفین ، موافقین زیاد بحث نکنید طرح صیانت بیشتر بخاطر اینترنت ماهواره ای هستش که کاسبیه خیلی ها کساد میشه بزودی میاد…

    1
    18
  10. همین مسئولینی که امروز بهانه قطع اینترنت را در سر دارند، زمانی بخاطر یک عدد نوار کاست خام داخل داشبورد خودرو مردم را دادگاهی میکردند، الان همونا روی موبایل فیلم تماشا میکنند! نسل سوخته که میگن ما هستیم…

    1
    26
  11. یک روز برجام رو نخونده ازش حمایت می کنند و براش یقه پاره می کنند و می زنند و می رقصند و یک روز هم طرح صیانت رو نخونده نقد می کنند . بعضی اینطوری هستند راحت تحت تأثیر فضاسازی رسانه های خاصی قرار می گیرند .
    نه اینکه می خوام بگم هیچ اشکالی به این طرح نیست بلکه می گم جوگیر نشیم .
    اون چیزی که روشنه اینه که فضای مجازی نیاز به چهارچوب و حساب و کتاب داره .

    25
    2
    1. تا زمانی که امثال شما به چارچوب میگن، چهارچوب! وضعیت همینه که همینه !
      دره یا پنجره که میگی چهارچوب؟
      لطفا سواد بین المللی رو کمی افزایش دهیم!

    2. اره دیگه چهارچوبش اینه که قطعش کنن هیبشکی ازش استفاده نکنه ممنون که هم دنیامون بهشت کردید هم اخرتمون رو

  12. سلام.
    من موافقم که این طرح (یعنی اگه قرار باشه اینترنت بین الملل مسدود بشه)، اجرایی نیست.
    اینطوری باشه که گوشیهای هوشمند هم همشون برنامه های خارجی دارند و سیستم عاملشون هم یا مال گوگله یا مال اپل که دوتاشون هم آمریکایی هستند.
    اینطوری باید کلا گوشیهای هوشمند همه برندها و همه مدلها رو وارداتش رو متوقف کنن! مگه میشه؟ من اصلا فکر نمیکنم شدنی باشه.
    مگه میشه همه گوشیهای هوشمند رو جلوی وارداتش رو گرفت و کاربران اندروید و ios برن گوشی غیر هوشمند قدیمی بدون مموری و رم و پردازنده استفاده کنن
    که حتی مرتب مجبور باشند پیاماشون رو پاک کنن که حافظه محدود چند مگابایتی گوشیشون پر نشه؟! و جا باشه برای اینکه بتونن پیامک جدید دریافت کنن؟
    خب وقتی همه پلت فرمهای خارجی فیلتر بشن
    و گوشیسازان هم که عاشق مردم نیستن
    و تحریمهای ضد ایرانی رو هم آمریکا کنار نذاشته که شرکتها بتونن برنامه های مناسب کاربران ایرانی نصب کنن رو گوشیهاشون
    عملا گوشی اندروید و اپل چه کاربردی داره برای مردم ایران و قراره کلا با گوشیهای هوشمند و کامپیوتر و لپتاپ خداحافظی کنیم؟!
    و برگردیم به سال نمیدونم هفتاد بود چند بود که تازه برای اولین بار موبایل ساده (فقط برای تماس و پیامک) وارد ایران میشد؟!

    5
    5
  13. یاران چه غریبانه رفتند ازین خانه
    هم سوخته شمع ما هم سوخته پروانه
    یاران چه غریبانه پول نفت ما خوردند
    بنزین و صدی چندش سهمیه و یارانه
    در صیانت از حق مردمی که خاشاکند
    فیلتر شده اینترنت هم ملعبه رایانه
    رانت از در و دیوار کشوری همی ریزد
    کاو رانت خوران دارند زندگی شاهانه
    میسوزد و میبازد این ملت بی کشور
    پنجاه تومان دشتش یارانه ی ماهانه
    کوریم و نمیبینیم این عذاب نازل را
    لا یغیّر الله و وضعیت کاشانه
    خواهی چو کنی رشدی در پیش بسی مانع
    یک لقمه حرام اما آسان و بلا مانع
    زاهد برو کاری کن نان از کف خود می خور
    تا کی ز کف مردم تا کی بزنی چانه
    از برای خیرات و از برای وام و ربا
    از برای همسرها داریم سه سامانه
    شاعر ز سرت سیری یا گرسنه درگیری
    ورنه همه راضی و هستیم بسی قانع

    1
    17
  14. تنها دلخوشی بسیاری از جوانان همین اینترنت و اینستاگرام و… هست که متاسفانه همین را هم میخوان از ما بگیرن نمیدونم واقعا ما چه گناهی مرتکب شدیم که تو ایران بدنیا اومدیم از سمت خارج تحریم هستیم در داخل هم گرفتار هزار جور محدودیت و فیلترینگ و… هستیم کاش لااقل توان مالی مهاجرت را داشتیم و برای همیشه از این خراب شده میرفتیم

    1
    23
  15. من موندم موافقین این طرح از چی طرح خوششون اومده . یا شناختی به اینترنت ندارن یا حقوق بگیر ثابت هستن که براشون اینترنت مهم نیست من خودم به شخصه از این راه درآمد دارم و با این طرح کزایی راه من بسته می شود کدوم اپلیکیشن خاصی داریم که بتونه جواب نیاز های ما رو بده همین برنامه داخلی بیشتر سورس کد هاش از سایت خارجی می گیرن همین برنامه نویس هامون برای تقویت زبان برنامه نویسشون از سایت بین الممللی کمک می گیرن کجا این طرح خوبه یکی بگه

    4
    25
  16. سلام آقای صانعی بخش آخر مقاله شما که عکسی از افزایش میزان جستجوی مهاجرت هست به طور کامل تکذیب شده و این کلمه حتی تا رتبه ۲۵ گوگل هم نیست لطفا در قرار دادن مقاله ها دقت بیشتری کنید
    باتشکر

    62
    5
    1. سعید صانعی

      دوست عزیز این تصویر رو خودم تهیه کردم، شما همین الان میتونید در گوگل ترند کلمه مهاجرت رو برای منطقه ایران طی 7 روز اخر جستجو کنید تا ببنید میزان سرچش چقدر رشد داشته، ضمنا ما نگفتیم که این کلمه به رتبه زیر 25 جستجو گوگل رسیده، گفتیم میزانش سرچش رشد چشمگیر داشته، همین

      3
      62
      1. ما که چند نفریم داریم میریم
        دیگه قید این آب و خاک رو زدیم
        پدرمون رو در آوردن
        24 سال درس خوندیم که به این مملکت خدمت کنیم نمیذارن که
        میریم جای دیگه … حتی پیغمبر اسلام هم گفتن که نمیتونی بمونی، مهاجرت کن. هجرت کرد خودش. ما هم میکنیم.
        ما یه تیم 7 نفره دکتری هستیم که بدلیل فساد سیستماتیک کشوری، نتونستیم استخدام بشیم و خودمون کارآفرینی کردیم و مشغول به کار بودیم و کارفرماهای ما اسپانیا، پرتقال و آلمان هست.
        اونایی که برنامه نویس هستن میدونن من چی میگم. اخه این برادرای داخلی که پیام های ژاژگویی میذارن که متوجه نمیشن
        شماها در دهکده جهانی را برای ما می بندید؟ ما مهاجرت میکنیم. یروزی این منابع کشور تموم میشه و دیگه چیزی ازش باقی نمیمونه
        وطن دیگه برای ما مرده…

        5
        52
    2. همیشه باید یکی باشه که ماله بکشه. حالا خوبه نمیگن کلا این طرح تکذیب شده و دشمنان اونو ساختن!
      هرچند دشمنان مردم ایران این طرحو تصویب کردن 🙂

      1
      20
  17. بالاخره یه فکری به حال این افتضاحی که فضای مجازی به بار آورده باید کرد، از یه جایی باید اصلاحش کرد.
    ننگ بر اون کسانی که به بهانه آزادی از همون اول این شبکه های مجازی فاسدو فیلتر نکردند. الان اون افراد باید بیاند و جواب بدند.
    چنان مردم درگیر این فضا شدند که هر کس بخواد اصلاحش کنه باید با جونش خداحافظی کنه، چون موجی از اعتراضات نابودش خواهد کرد

    88
    7
    1. کاملا واضحه که اعضای خونه شما رو فاسد کرده تو خونه ما استفاده میکنیم و کسی فاسد نشده بهتره بجای مجرم شناختن چاقو و جمع آوری چاقو , کسی که از چاقو استفاده میکنه رو تربیت کنید. بهتره به اعضای خانواده و خودت که فاسد شدی تربیت صحیح تری میدادن تا اینقدر خراب نشی. ضمنا امثال تو صاحبخونه بقیه نیستین تصمیم میگیرین .

      1
      22
    2. سلام و درود
      دوست عزیز چاقو در آشپزخانه بسیار مفید است ولی میشه با همین چاقو قتل انجام داد یا میشه با اسلحه از کشور محافظت کرد با همین اسلحه میشه ترور و قتل انجام داد آیا بر پایه این نظریه میشه کلا چاقو و اسلحه رو کنار گذاشت! همه چیز در دنیا نسبیت داره همچنان که انسان هم متشکل از رفتارهای خوب و بد هست پس این دیدگاه شما بسیار پیش پا افتاده و منسوخ شده است ما باید برای شبکه های مجازی فرهنگ سازی کنیم از طریق آموزش و تربیت نه اینکه بیایم کلا حذفش کنیم اتفاقا حذف اون دلیل ناتوانی حکومت در فرهنگ سازی و یا پیشروی طبق ایدئولوژی سیاسی هست و هدف دلسوزی نیست.
      در ضمن کسایی که برای مردم نسخه می پیچند آیا اول از همه خودشون صلاحیت چنین کاری دارند مثل حضرت مسیح که وقتی دید زنی را سنگسار میکنند گفت اشکال نداره سنگسار کنید ولی اولین سنگ را کسی پرتاب کند که هیچ گناهی مرتکب نشده باشد که کسی سنگ پرتاب نکرد مثلا همین آقای خاوری مدیر سابق بانک ملی از 10 سالگی نماز شبش ترک نشد و نصف سال رو روزه دار بود و روی در اتاقش نوشته بود ورود بدون وضو ممنوع ولی سه هزار میلیارد پول مردم رو بداشت برد کانادا … خلاصه این یه نمونه از مسئولان تصمیم گیر ما هستند لطفا کمی تفکر بفرمایید برادر

      1
      22
  18. سلام مرسی از مقاله.تموم ناتمام ها رو مقاله گفت..من ضمن اینکه با داشتن اخبار موثق وداشتن چندی از اعضای خانواده در بدنه این دولت ،مطمن شدم که این خیال واهی بیش نیست و جنگ ودعوا باهم هیچ توفیقی نداره چون دوستمونم گفتن ما بی عرضه ترینیم ک اگر ۱درصد ای کارابلهانه اتفاق میافتاد بازهم ازین مردم،یخ زده نوایی ضعیف بلند نمیشد.برای روی کارامدن رییس جمهوری این حاشیه رقم میخورد ک ایشان در راس امور بعنوان ضرب شصتی عظیم وجلوه گرا،نشان دهند که دنیا دست کیه وایشان بودند ک صیانت را در حذف این مهم انجام دادند.کشور غیورمون فعلا ایقدها مشکل وهرج ومرج داره که به این نامهم نمیرسه .دوستانی ک نماینده تحویل جامعه دادند مطمنند ایشان منتخب بودند.
    دوراز مخیله است.مرسی از ای تی وادمین ومقاله .شب نوش‌…

    4
    11
  19. محمد عرفان پارسائیان

    سلام
    چرا الکی چرت و پرت می نویسید
    این رو کسانی تصویب کردند که منتخب رای مردم هستند
    حتماً به نفع و سود جمهوری اسلامی بوده
    من از شما انتظار نداشتم این ها رو تحویل مردم بدید
    به جای اینکه به ایران کمک کنید دارید بد ایران رو میگید

    خاک بر سرتون

    95
    9
    1. سعید صانعی

      دیدگاه شما واقعا جالب بود، دوست عزیز، همه رئیس جمهور‌ها و نمایندگان مجلس در تاریخ کشور، منتخب مردم بودند و هستند، اگر قرار بود عملکرد این دوستان به نفع جمهوری اسلامی باشد، کشور ما این وضعیت رو نداشت. اگر طرح را بخوانید متوجه می‌شوید که مخالفین این طرح هدفشون کمک به ایران هست، نه موافقین آن

      6
      66
    2. دقیقا همینه! منتخب مردم که با هزارفیلتر انتخاب شدن! و قطعا به نفع جمهوری اسلامی و نظام حاکم قوانین تصویب میشه، نه به نفع مردم بدبخت ایران! واسه گذاشتن این کامنتا چقدر میگیری؟

      19
    1. تصمیمات مهم ؟ ??? دهنشون سرویس با تصمیمات مهمشون??? ! میدونی چند هزار نفر بی کار میشن؟؟؟ چقدر برنامه نویس چقدر متخصص سعو چقدر از افرادی که در امدشون از پیج یا سایتشون هست بی کار میشن ؟ چقدر متخصص از کشور فرار میکنن ؟ اعتراضات و اشوب هایی مثل سال 88 یا گرونی بنزین اتفاق میفته! حتی بد تر چون این مردم دیگه جونشون به لب رسیده با این وضع بیکاری فساد تورم و….. حتی موافقای نظام و اصولگرایان هم باید برای جلوگیری از وقوع اشوب با این طرح مخالفت کنن!! دلار شد سی تومن این مردم دم نزدن تورم نجومی اومد چیزی نگفتیم هزار تا تحریم و فیلتر و … ریخت سرمون چیزی گفتیم وضعیت سرعت نت و پینگمونم اینه که میبینی بابا تحمل تا چقدر تحقیر شدن تا چه حد؟؟؟؟؟؟ به خدا به پیر به پیغمبر خسته شدیم دیگه????

      14
      1. اگه جونت رو عمرت رو دوست داری
        با روزنه ای که در امارات برای برنامه نویس ها باز شده…
        بردار و برو… برو و پشت سرت رو نگاه نکن
        ماهم داریم میریم
        این وطن دیگه برای ما مرده… 🙁

    1. نه آقا سامان صحبتتون رو قبول ندارم، ما نمیتونیم با دست خالی جلوی اسلحه و پول و قدرتی که دارن شاخ و شونه بکشیم. اونها با راحت ترین بهانه ها، با سوء استفاده از ****، هر بلایی سرت میارن و بعد هم فتنه گر به حساب میای.ما منطقی هستیم، مجبوریم تحمل کنیم مثل زمانیکه گروگان هستی، قهرمان بازی در نمیاری. سعی میکنی بسوزی و بسازی شاید اتفاق مثبتی بیوفته. که نمیوفته. بنابراین میگذرونیم. همینجوری.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH