نحوه افزایش کیفیت تصویر تلویزیون با کالیبره کردن

کالیبره کردن به معنای تنظیم رنگ تصاویر خروجی برای پخش کننده‌های ویدیویی مانند مانیتور و تلویزیون است. این کار را می‌توان به صورت دستی یا اتوماتیک انجام داد.

هدف از کالیبره کردن، آن است که به طبیعی‌ترین و بهترین کیفیت و رنگ‌بندی برای تصاویر خروجی مانیتور، تلویزیون یا هر دستگاه دیگر پخش کننده ویدیویی برسیم. از آنجایی که همه ما حداقل با یک دستگاه تلویزیون سر و کار داریم، کالیبره کردن تلویزیون از جمله مواردی است که قشر بسیار زیادی به دنبال انجام صحیح آن هستند.

کالیبره کردن در واقع دشواری خاصی ندارد، با کمی اطلاعات در خصوص رنگ‌بندی تصویر، نور، کنتراست، رنگ‌های گرم و سرد و مواردی از این دست، می‌توان تلویزیون رو به بهترین شکل کالیبره کرد.

اما اگر در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید، نمی‌توانید به شکل خوبی تصویر تلویزیون را کالیبره کنید و شاید حتی اگر برای این کار اقدام کنید، در نهایت رنگ ‌تصویر، بی‌کیفیت‌تر از حالت پیشفرض تلویزیون بشود.

از طرفی کالیبره کردن رنگ تصویر تلویزیون برندهای مختلف و میان تلویزیون‌های هوشمند و معمولی متفاوت است. البته کلیت کار کالیبره کردن در همه تلویزیون‌ها مشابه است اما روش رسیدن به تنظیمات در تلویزیون‌های مختلف بر اساس رابط کاربری درنظر گرفته شده برای آن تلویزیون، ممکن است با یک مدل دیگر متفاوت باشد.

در بخش تنظیمات تصویر مواردی برای کالیبره کردن تلویزیون هستند که در ادامه نحوه صحیح تنظیم آن‌ها را بیان خواهیم کرد، اما باید بدانید که، تلویزیون‌های جدید و هوشمند به طور اتوماتیک تصاویر را کالیبره می‌کنند، به این ترتیب اگر تلویزیون شما از قابلیت کالیبره خودکار بهره می‌برد می‌توانید به صورت اتوماتیک اینکار را انجام دهید، اما اگر می‌خواهید به صورت دستی تصویر تلویزیون را کالیبره کنید، با ادامه این مطلب همراه آی‌تی‌رسان باشید:

چند تصویر مناسب انتخاب کنید

اولین قدم برای کالیبره کردن رنگ تلویزیون آن است که چند تصویر خوب و مناسب برای انجام تنظیمات رنگ بر روی آن‌ها تهیه کنید. تصاویر باید با رزولوشن بالا، ترجیحا 4K باشند و از نظر رنگ، تنوع خوبی داشته باشند، به طور مثال یک تصویر روشن، یک تصویر تاریک، یک تصویر دارای رنگ‌های گرم و یک تصویر دارای رنگ‌های سرد باشد.

به این شکل شما می‌توانید تنظیمات اعمال شده را بر روی همه تصاویر مشاهده کنید تا در نهایت بتوانید به بهترین شکل تنظیمات رنگ تصویر را انجام دهید.

بنابراین ابتدا تصاویر را از اینترنت یا هر فضای دیگر پیدا کنید، بر روی یک فلش بریزید و آن را در تلویزیون به نمایش در بیاورید. حال زمان آن است که به بخش تنظیمات برویم و گزینه تنظیمات تصویر را پیدا کنیم.

حالت تصویر را بر روی “سینما” بگذارید

قدم بعدی آن است که حالت پیشفرض تصویر را تغییر دهید، در تلویزیو‌های مختلف حالت‌های تصویر متفاوت مانند حالت بازی، ورزش، سینما، پیش‌فرض، رنگ‌های غنی و مواردی از این دست قرار دارد، برای کالیبره کردن رنگ تلویزیون حالت تصویر را بر روی حالت سینما بگذارید، بر روی این حالت به بهترین شکل می‌توان رنگ‌های تصویر را به شکل واقعی آن‌ها نزدیک کرد.

شاخصه‌ها را تنظیم کنید

میزان روشنایی یا Brightness: میزان روشنایی تصویر عموما سلیقه‌ای بوده و به علاقه خودتان نسبت به میزان روشنایی تصویر بستگی دارد، هر چه میزان روشنایی تصویر کمتر باشد، نور پس زمینه تصویر کاهش پیدا می‌کند اما در صورت افزایش بیش از حد روشنایی، تمام رنگ‌های تصویر تحت تاثیر نور بیش از حد تصویر قرار می‌گیرند.

بنابراین در انتخاب میران روشنایی باید دقت کنید، بهترین حالت روشنایی کمی بیشتر از حالت پیش‌فرض است، زیرا باعث می‌شود بدون تغییر ترکیب رنگ‌های صفحه، تصویر نور بیشتری داشته باشد.

کنتراست یا Contrast: کنتراست به معنای تعادل نقطه تاریک و روشن تصویر است. تنظیم کنتراست یکی از حساس‌ترین بخش‌های کالیبره کردن است، با انتخاب یک کنتراست بد برای تصویر تلویزیون، تمامی بخش‌های کالیبره شدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

کنتراست تصویر باید به گونه‌ای باشد که نه روشن‌ترین قسمت تصویر بیش از حد روشن و نه تاریک‌ترین قسمت آن بیش از حد تیره باشد. برای تنظیم دقیق کنتراست، باید تصاویر مختلفی را که در ابتدا صحبت کرده بودیم، در تلویزیون بررسی کنید.

کالیبره تلویزیون

کنتراست باید به گونه‌ای باشد که تمام اجزای تصویر تاریکی که برای کالیبره کردن انتخاب کرده‌اید، مشخص باشد، زیرا اگر کنتراست بیش از حد بالا باشد، نقاط تیره کاملا مشکی رنگ می‌شود و شما هیچ جزئیاتی از نقاط تاریک تصویر نخواهید داشت. کنتراست بالا همچنین باعث می‌شود رنگ‌ها اغراق شده به نظر برسند، بنابراین تلاش کنید میزان کنتراست کمی کمتر از میزان پیش‌فرض آن باشد.

تیزی تصویر یا Sharpness: تنظیمات شارپنس باعث می‌شود تصویر از حالت تار و کدر به رنگ براق و واضح برسد، البته شارپنس بیش از حد هم باعث بیش از حد براق شدن تصاویر و غیرواقعی‌ شدن آنها می‌شود. به همین دلیل باید شارپنس را بر روی حد وسط یا نهایت مقداری بالاتر از حد وسط نگه‌دارید. شارپنس از جمله مواردی است که باید بر اساس سلیقه خودتان آن را تنظیم کنید، اما بهترین حالت برای شارپنس، مقداری بالاتر از حد وسط یا پیشفرض تصویر است.

رنگ یا Color: اما مهم‌ترین قابلیت برای کالیبره کردن تلویزیون، رنگ تصویر است. رنگ تصویر از رنگ‌های سرد (آبی) تا رنگ‌ها گرم (زرد) قابل تغییر است و شما باید سعی کنید رنگ‌ها را با توجه به سلیقه خود تنظیم کنید، معمولا پیشنهاد می‌شود رنگ متعادل برای صفحه تلویزیون انتخاب شود، اما برخی از افراد به رنگ‌های مایل به گرم و مایل به سرد علاقه دارند، بنابراین تعادل رنگی را کمی به گرمی یا سردی متمایل می‌کنند.

کالیبره تلویزیون

اصلی‌ترین شاخصه کالیبره کردن تصویر تلویزیون، سلیقه شماست. در واقع کالیبره کردن باعث می‌شود تصویر تلویزیون بر اساس سلیقه شما به بهترین نحو تنظیم شود، بنابراین برای تنظیم تمامی شاخصه‌های گفته شده ابتدا رضایت خود را در نظر بگیرید، اگر فکر می‌کنید تصاویر باید گرم باشند یا زمانی که شارپنس در حالت حداکثر است، تصاویر کیفیت بهتری دارند، این تنظیمات را به دلخواه خود انجام دهید.

اما اگر فکر می‌کنید تصویر تلویزیون آنطور که باید کیفیت ندارد و تنظیمات آن به هم ریخته، بهترین روش کالیبره کردن تلویزیون، همان مواردی است که در بالا گفته شده، امیدواریم با انجام این تنظیمات، به بهترین کیفیت تصویر در تلویزیون خود برسید.

5 در مورد “نحوه افزایش کیفیت تصویر تلویزیون با کالیبره کردن”

  1. تلویزیون ما سامسونگ هست
    کیفیت تصویرش بد نیست اما وقتی فوتبال میخوام تماشا کنم کیفیت تصویرش تو ذوق میزنه
    دلیلش چیه؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. یه نفرررررره

      تلویزیون های سامسونگ به معنای واقعی آشغالن
      یکی از اقوام نزدیک ما داره به 2 سال نکشید بک لایت سوزوند الانم کیفیتش مثل روز اوله یعنی افتضاح…

      تلویزیون سونی و بعدش الجی
      داخلی ها هم ایکس ویژن و TCL عالی هستن ولی شرط پنل IPS هستش که بهترین پنل دنیاست چه برای موبایل چه تلویزیون/

      17
      6
      1. تازه وارد دنیای تلویزیون شدی؟ چیزایی که گفتی به بچه 2 ساله بگی میگه چرا ندونسته حرف میزنی یذره تحقیق کن بعد بقیه رو نصیحت کن چی خوبه چی بده

        7
        2
      2. وقتی میگی بهترین IPS بهترین پنل دنیاست معلومه از تلویزیون چیزی نمیدونی. کافیست یکبار توی شب چراغ رو خاموش کنی و اونوقت ببینی که رنگ مشکی چطوری خودشو نشون میده.

        3
        2
    2. سعید صانعی

      سلام، در تنظیمات حالت‌های مختلف تصویر را امتحان کنید، بهترین حالت تصویر برای دیدن مسابقات ورزشی حالت “ورزشی” یا “بازی” هست

      3
      4

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH