میزان مصرف اینترنت اینستاگرام، یوتیوب و دیگر اپلیکیشن‌های محبوب چقدر است؟

در این مطلب با میزان مصرف اینترنت اپلیکیشن‌های محبوب موبایلی مانند اینستاگرام ، یوتیوب ، فیلیمو ، واتساپ ، تیک تاک و تلگرام آشنا شوید.

دریافت پیامک پایان حجم اینترنت دیتا گوشی یا اتمام ترافیک حجم اینترنت خانگی از جمله تلخ‌ترین پیام‌هایی است بسیاری از مردم هر چند وقت یک بار آن را تجربه می‌کنند.

اکثر اپلیکیشن‌های امروزی با اینترنت کار می‌کنند و حجم بسیار زیادی از ترافیک بسته اینترنت‌مان را نابود می‌سازند. اپلیکیشن‌ها ویدیویی مانند یوتیوب ، اینستاگرام ، فیلیمو ، نماوا ، تیک‌تاک و لایکی، مصرف اینترنت بسیار بالایی دارند و در یک چشم به هم زدن ترافیک اینترنت را می‌بلعند.

اپلیکیشن‌های آنلاین همچون اینستاگرام و یوتیوب بخش عمده‌ای از زمان فراغت روزانه یا حتی کاری ما را به خودشان اختصاص داده‌اند، انگار نمی‌توان به سراغ گوشی رفت و اینترنت را روشن نکرد زیرا همه برنامه‌های مورد استفاده از واتساپ تا تلگرام و توییتر همگی با اینترنت کار می‌کنند و مصرف اینترنت نسبتا بالایی هم دارند.

با اطلاع دقیق از میزان مصرف اینترنت اپلیکیشن‌های محبوب می‌توان به شکل بهتری میزان مصرف حجم اینترنت را مدیریت کرد، هر چند استفاده هر شخص از اینستاگرام یا یوتیوب و حتی فیلیمو و نماوا کاملا متفاوت است، اما بر اساس برخی از شاخصه‌ها میتوان میزان مصرف حدودی این برنامه‌ها را محاسبه کرد.

در کنار اپلیکیشن‌ها حتی برای بازی کرد نیز به اینترنت نیاز دارید، البته ما پیش‌تر در مطلبی جامع میزان حدودی مصرف مشهورترین بازی‌های آنلاین را اعلام کردیم، حالا می‌خواهیم میزان مصرف حدودی محبوبترین اپلیکیشن‌های موبایل را بررسی نماییم، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

میزان مصرف یوتیوب و فیلیمو

میزان مصرف سایت‌هایی که در آن ویدیو مشاهده می‌کنیم بر اساس کیفیت ویدیو و زمان مشاهده ویدیو به دست می‌آید. تفاوتی ندارد که شما یک کلیپ کوتاه در یوتیوب مشاهده می‌کنید یا یک فیلم بلند در فیلیمو و نماوا ، به هر شکل بر اساس میزان اینترنت برای کیفیت‌های مختلف ویدیو، می‌توان به طور حدودی میزان مصرف حجم این سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها را محاسبه کرد.

به طور کلی و حدودی، میزان مصرف اینترنت مشاهده ویدیو با کیفیت‌های مختلف در بازه‌های زمانی یک ساعت به شکل زیر است:

کیفیت ویدیو
میزان مصرف اینترنت در یک ساعت
240p 225 مگابایت
360p 315 مگابایت
480p 500 مگابایت
720p 1.2 گیگابایت
1080p 2 گیگابایت
4K 8 گیگابایت

باید مجددا اشاره کنیم که این اعداد حدودی هستند و می‌توان یک ویدیو با کیفیت 720 را طی یک ساعت با حجم کمتری نیز مشاهده کرد. همچنین در ایران میزان مصرف اینترنت سایت‌ها و اپلیکیشن‌های منتخب همچون فیلیمو و نماوا به صورت نیم‌بهاء محاسبه می‌شود، به این ترتیب به ازای مصرف یک گیگابایت اینترنت در اپلیکیشنی مانند فیلیمو ، 500 مگابایت از حجم اینترنت شما کاسته می‌شود.

مصرف اینترنت اینستاگرام

میزان مصرف اینترنت اینستاگرام

در اینستاگرام اوضاع کمی متفاوت است، در اینستاگرام محتوا ترکیبی از تصویر و ویدیو است، طبیعتا تصویر حجم کمتری مصرف می‌کند و به همین دلیل حجم مصرفی اینستاگرام کمتر است، همچنین خود اپلیکیشن اینستاگرام، حجم ویدیوهای آپلود شده را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، استوری‌های اینستاگرام هم حجم بالایی ندارند.

اگر به طور میانگین در اینستاگرام تعدادی تصویر و ویدیو با حجم‌های مختلف وجود داشته باشد، میانگین استفاده از این اپلیکیشن برابر با جدول زیر خواهد بود:

بازه زمانی 
میزان مصرف اینترنت
30 دقیقه 200 مگابایت
60 دقیقه  400 مگابایت
90 دقیقه 600 مگابایت

میزان مصرف اینترنت تیک تاک و لایکی

دو اپلیکیشن تیک تاک و لایکی در ایران بسیار محبوب هستند و به دلیل آنکه محتوای این دو اپلیکیشن تماما از ویدیو تشکیل شده، میزان مصرف اینترنت آن‌ها از اینستاگرام بیشتر است. همچنین در تیک تاک و لایکی حجم ویدیوها پس از آپلود کمتر کاهش پیدا می‌کند، بنابراین میزان مصرف تیک تاک و لایکی به طور میانگین برابر با جدول زیر خواهد بود:

تیک تاک
لایکی
میزان مصرف در 30 دقیقه
400 مگابایت 350 مگابایت
میزان مصرف در 60 دقیقه
800 مگابایت 700 مگابایت

مصرف اینترنت اینستاگرام

میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای

میزان مصرف اینترنت محتوای صوتی با محتوای ویدیویی همچون شبکه اجتماعی اینستاگرام تفاوت دارد. البته در اسپاتیفای و اپلیکیشن‌های مشابه نیز کیفیت صوت اهمیت دارد اما به طور عمومی میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای بر اساس جدول زیر محاسبه می‌شود:

تنظیمات کیفیت
بیت ریت 
میزان مصرف در یک ساعت
Low 24 کیلوبیت 10 مگابایت
Medium 96 کیلوبیت 43 مگابایت
High 160 کیلوبیت 72 مگابایت
Very High 360 کیلوبیت 110 مگابایت

میزان مصرف اینترنت توییتر و فیسبوک

اکثر پست‌های توییتر و فیسبوک از متن و تصویر تشکیل شده است، در توییتر و فیسبوک کمتر با محتوای ویدیویی مواجه می‌شویم، محتوای متنی هم دیتای بسیار کمی را مصرف می‌کند؛ به این ترتیب مصرف اینترنت توییتر و فیسبوک بسیار کم است. میزان مصرف توییتر و فیسبوک در بازه یک ساعت با در نظر گرفتن دو نوع محتوای اکثرا متنی یا اکثرا ویدیویی یا تصویری به شکل زیر است:

میزان مصرف با محتوای اکثرا متنی در ساعت میزان مصرف با محتوای اکثرا تصویری و ویدیویی در ساعت
توییتر
60 مگابایت 300 مگابایت
فیسبوک
30 مگابایت 150 مگابایت

مصرف اینترنت اینستاگرام

میزان مصرف اینترنت واتساپ و تلگرام

در اینستاگرام محتوا از ویدیو و تصویر کوتاه تشکیل شده است اما در مورد واتساپ و تلگرام واقعا به طور دقیق نمی‌توان میزان مصرف اینترنت را محاسبه کرد. به ویژه در تلگرام که محتوای مشاهده شده می‌تواند متن، گیف، فایل، تصویر و ویدیو باشد. تلگرام هیچ محدودیتی ندارد و شما می‌توانید تصاویر با کیفیت یا بی‌کیفیت و یا ویدیوهای طولانی و کوتاه را در آن ارسال کنید. البته تلگرام مقداری حجم تصاویر و ویدیوها را کم می‌کند اما اگر محتوایی به صورت فایل فرستاده شود، از حجم آن کاسته نخواهد شد.

از طرفی در واتساپ به دلیل عدم امکان ایجاد کانال، حجم مصرفی مانند تلگرام فراوان نیست، مگر آن که در گروهی عضو باشید یا دوستان‌تان برای شما ویدیو و تصویر ارسال کنند. به طور کلی مصرف واتساپ کمتر است، اما در واتساپ قابلیت تماس ویدیویی طرفداران بسیاری دارد، با در نظر گرفتن تمامی این موارد میزان مصرف این دو پیام‌رسان برابر با جدول زیر است:

میزان مصرف با در نظر گرفتن دانلود انواع محتوا در یک ساعت
واتساپ
50 مگابایت
تلگرام
400 مگابایت

 

6 در مورد “میزان مصرف اینترنت اینستاگرام، یوتیوب و دیگر اپلیکیشن‌های محبوب چقدر است؟”

  1. این اعداد و مقایسه‌ها بخصوص در مورد واتساپ و تلگرام اصلا درست نیستند. مصرف تلگرام بسیار کمتر از واتساپ است. در واتساپ برای ارسال یک فایل چند مگابایتی، به خاطر چندین بار تلاش ناموفق برای ارسال، مصرف اینترنت چند برابر حجم فایل می شود. این مطلب در خصوص دانلود فایل هم صادق است. اگر تلگرام فیلتر نبود، هیچکس از واتساپ مزخرف استفاده نمی کرد.

    3
    10
    1. سعید صانعی

      بله واتساپ مشکل قطع و وصل شدن داره ولی همیشگی نیست، این اعداد بر اساس استفاده عادی و در حالت نرمال نوشته شده، نمیشه قطع و وصل رو در اون درنظر گرفت، ضمن اینکه معمولا کاربران تلگرام در چندین کانال این پیام‌رسان عضو هستند و با هر بار سرزدن به تلگرام تصاویر و ویدیو‌های متعددی رو دانلود می‌کنند، به همین دلیل مصرف تلگرام بیشتر از واتساپ در نظر گرفته میشه

      2
      6
  2. سیستم مدیریت تلگرام خیلی خوبه مصرفش هم زیاد نیست البته باید تنظیماتش رو دستی تغییر بدین
    اما اینستاگرام حجم زیادی رو میگیره ازتون.

    13

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH