فناوری تشخیص چهره چگونه کار می‌کند؟

مردمان امروزی در موارد گوناگونی از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کنند و این قضیه را به‌عنوان موردی عادی پذیرفته‌اند. یکی از موارد کاربرد ملموس این قابلیت، مربوط به بازگشایی قفل گوشی‌های هوشمند است. در ادامه قصد داریم که در رابطه با نحوه کار سیستم تشخیص چهره بیشتر صجبت کنیم.

قابلیت Face ID از چه فناوری‌هایی استفاده می‌کند؟

در سطوح پایه‌ای، این فناوری با شناسایی چهره کاربر آغاز می‌شود. البته باید بگوییم که این فرایند این‌گونه نیست که تصویری از چهره شما گرفته شده و هر بار که به حسگر تشخیص چهره نگاه کنید، آنگاه از آن تصویر استفاده شود.

تکنولوژی تشخیص چهره جهت جمع‌آوری اطلاعات چهره شما، از فناوری‌ها و ابزارهای گوناگونی استفاده می‌کند که به‌عنوان مثال می‌توان به نور مادون قرمز اشاره کرد. در واقع با استفاده از نور مادون قرمز، یک تصویر مادون قرمز از چهره شما ایجاد می‌شود. در ادامه سایر عوامل نیز وارد عمل می‌شوند. از سایر فاکتورهای دیگر می‌توان به فاصله از دوربین و همچنین فاصله‌ اجزای مختلف چهره شما از یکدیگر اشاره کرد؛ مثلا فاصله دو گوش شما از یکدیگر. اگر هم از خود می‌پرسید که چگونه است که با بالا رفتن سن، همچنان هوش مصنوعی می‎‌تواند چهره من را تشخیص دهد؟ آنگاه باید به شما بگوییم که این مهم به لطف یادگیری ماشینی امکان‌پذیر است.

3 نمونه از کاربردهای فناوری تشخیص چهره در عمل

بحث در رابطه با نحوه کار سیستم تشخیص چهره را با موارد کاربرد این تکنولوژی ادامه می‌دهیم. با توجه به اینکه این فناوری در حال حاضر بسیاری پیشرفت کرده است، پس به احتمال زیاد شما نیز در جایی از آن استفاده کرده‌اید. در زیر به 3 مورد از کاربردهای فناوری تشخیص چهره در عمل می‌پردازیم.

نحوه کار سیستم تشخیص چهره

1. گوشی‌های هوشمند

از دیدگاه مصرف‌کنندگان، مشهورترین مورد کاربرد فناوری تشخیص چهره، در گوشی‌های هوشمند است. در این رابطه شرکتی همانند اپل، توجه خاصی را به این موضوع نشان داده است و تمامی دستگاه‌های این غول کامپیوتری از آیفون ایکس به بالا، به کاربران خود اجازه می‌دهند که قفل را به‌ وسیله فناوری تشخیص چهره باز کنند. البته همان‌طور که می‌دانید، اپل تنها فعال حاضر در این زمینه نیست و برخی از گوشی‌های شرکت‌هایی همانند سامسونگ و هواوی و … نیز از این فناوری پشتیبانی می‌کنند.

2. کنترل پاسپورت

اگر با هواپیما سفر کرده باشید، می‌دانید که فرودگاه‌ها دارای تمهیدات امنیتی بالایی هستند. طبیعتا می‌دانید که ایستادن در صف گذرنامه نیز می‌تواند چقدر حوصله‌ سربر باشد. یکی از راه‌کارهای سرعت دادن به کارها در فرودگاه‌ها، استفاده از فناوری تشخیص چهره در در گیت‌ها است. در چنین مواردی می‌توانید صفحه پروفایل گذرنامه خود را بر روی یک اسکنر قرار داده و خودتان نیز همزمان به دوربین تشخیص چهره نگاه کنید. در چنین سناریوهایی در اکثر اوقات می‌توانید رد شوید، گاهی وقت‌ها نیز باید چند بار این کار را امتحان کنید و یا اینکه به یک مسئول مراجعه کنید.

سرویس‌های پرداخت

فناوری‌های پرداخت همیشه در حال تکامل بوده و اکنون دشوار است که باور کنیم که زمانی تنها راه مبادله ارزش، پول نقد بوده است. حال فناوری تشخیص چهره توانسته است که خود را وارد پرداخت‌های آفلاین و آنلاین کند. بله درست است، می‌توانید در آیفون خود با استفاده از فناوری تشخیص چهره، آیتم‌هایی را از طریق Apple Pay خریداری کنید. البته در برخی از موارد جهت انجام چنین کاری، حتی به یک گوشی هوشمند نیز نیاز ندارید.

در چین کاربران می‌توانند با نگاه کردن به یک نمایشگر، آیتم‌های مختلفی را خریداری کنند. برخی این‌گونه ادعا می‌کنند که چنین مواردی می‌توانند نشانه‌های یک حکومت اقتدارگرا باشند، این در حالی است که کشورهای دیگری نیز وجود دارند که رویه‌ای مشابه را در پیش گرفته‌‌اند.

این مطلب را نیز بخوانید: کمیسیون اروپا مانع از به‌کارگیری آزادانه فناوری تشخیص چهره توسط کمپانی‌ها خواهد شد

در لس‌آنجلس ایالات متحده، رستورانی از تشخیص چهره جهت پرداخت صورتحساب‌ها استفاده کرده است. در عین حال در دانمارک نیز مؤسسه Nets برنامه‌ای آزمایشی را پیاده کرده که از طریق آن 1000 نفر در کپنهاگن می‌توانند در غذاخوری کارفرمای خود، غذا خریداری کنند.

چرا عملکرد برخی از فناوری‌های تشخیص چهره، بهتر از سایرین است؟

درست است که این فناوری روزبه‌روز در حال عادی‌تر شدن است، اما به هر حال نتوانسته که خود را از انتقادها به دور نگه دارد. یکی از بحث‌های رایج در این زمینه این است که چنین فناوری‌هایی نمی‌توانند افراد رنگین پوست را به‌خوبی سایرین تشخیص دهند.

نحوه کار سیستم تشخیص چهره

به هر حال این تنها مشکل تکنولوژی تشخیص چهره نیست. به‌عنوان مثال، کاربران از سرعت این فناوری در گوشی‌های هوشمند شکایت دارند. همچنین این تکنولوژی در زمینه تمیز دادن دو قلوها نیز به مشکل برمی‌خورد. خب چرا عملکرد برخی از فناوری‌های تشخیص صورت، بهتر از مابقی است؟

1. توانایی فعالیت در شرایط غیرعادی

در هنگام استفاده‌های روزمره، همیشه شرایطی همانند وضعیت آب‌و‌هوا، مساعد نیست. حال جدا از وضعیت‌های نامساعد آب‌و‌هوایی، کاربران در محیط‌های تاریک نیز نیاز دارند که از این فناوری استفاده کنند. یکی از دلایل واضح یکسان نبودن عملکرد فناوری‌های تشخیص چهره این است که همه این تکنولوژی‌ها نمی‌توانند که در شرایط گوناگون، عملکردی قابل قبول را از خود به جای بگذارند. حال این مورد کلی را می‌توان به چندین مورد کوچک‌تر تقسیم کرد که یکی از آن‌ها، فناوری‌های مورد استفاده جهت تشخیص صورت است.

2. استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

یکی دیگر از دلایل تفاوت عملکرد فناوری‌های مختلف تشخیص چهره، به استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مربوط می‌شود. هوش مصنوعی باید بتواند که با هر بار دریافت ورودی، توانایی‌های خود را بهبود بخشد.

به هر حال خود تکنولوژی تشخیص چهره به تنهایی دقت چندانی نخواهد داشت. یکی دیگر از دلایل اهمیت یادگیری ماشینی در این زمینه، این است که یک سیستم نرم‌افزاری واحد در رابطه با فناوری تشخیص صورت وجود ندارد. بدین ترتیب برخی از شرکت‌ها به واسطه استفاده از تکنولوژی‌های سطح بالاتر، نتایج بهتری را رقم می‌زنند.

سخن پایانی

در بالا به نحوه کار سیستم تشخیص صورت پرداختیم. سال‌ها است که از این فناوری جهت تشخیص مردم در مکان‌های شلوغ، ردیابی حیونات و … استفاده می‌شود. حال کاربران عادی نیز می‌توانند از طریق این فناوری، گوشی‌های خود را باز کرده، از گیت‌های کنترل عبور کرده، آیتم‌های گوناگونی را خریداری کنند و …

فارغ از پیشرفت‌های تکنولوژی تشخیص چهره، این فناوری هنوز هم نمی‌تواند که عملکردی کاملا دقیق داشته باشد. بنابراین شرکت‌هایی که این فناوری‌ها را ارائه می‌دهند، باید پیش از عرضه آن‌ها به کاربران، ابتدا آن‌ها را تست کرده و در عین حال نیز به دنبال بهترین راه‌حل ممکن بگردند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH