نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ 3: شاهزاده دلربا

گلکسی زد فلیپ 3 هرچند عدد 3 را در نام خود یدک می‌‍کشد اما در واقع دومین مدل از سری زد فلیپ است و سامسونگ برای هم نام شدن این مدل با زد فولد 3 عدد سه را به اسم زد فلیپ اضافه کرد، اما تا زمانی که پای کیفیت در میان است، نام چه اهمیتی دارد؟

سری گلکسی زد فلیپ با اینکه پس از زد فولد و حتی موتورولا ریزر عرضه شد اما بیش از آن‌ها در قلب طرفداران دنیای فناوری جا باز کرد؛ تا حالا به نوعی محبوب‌ترین سری تاشو در جهان باشد. البته به طور کلی گوشی‌های تاشو مانند زد فولد و زد فلیپ هنوز آنقدر پر فروش نشده‌اند که بتوانیم آمار درستی از محبوبیت آن‌ها اعلام کنیم اما طی دو سال اخیر نقد و بررسی‌ها و نظرات مثبت در خصوص گلکسی زد فلیپ بیش از گلکسی زد فولد و موتورولا ریزر بوده و به نظر می‌رسد گوشی‌های سبک گلکسی زد فلیپ، شانس بیشتری برای تبدیل شدن به طرح آینده گوشی‌های موبایل داشته باشند.

البته زد فلیپ ‌هم خیلی بی‌نقص نیست؛ این مدل با تمام جذابیت‌هایی که دارد ایراداتی جدی به آن وارد است که باعث می‌شود ما در زد فلیپ 3 همچون زد فولد 3 شاهد یک گوشی تاشو کامل نباشیم ولی در عین حال زد فلیپ 3 آنقدر خوش دست و زیبا طراحی شده که حسابی در دل شما جا باز می‌کند؛ آنقدر که اگر یک روز قصد داشتید یک گوشی با نمایشگر تاشو بخرید، به سراغ گلکسی زد فلیپ 3 بروید.

گلکسی زد فلیپ 3 با تمام جذابیت‌ها و نواقصی که دارد ما را یاد کاراکتر شاهزاده دلربا یا پرنس چارمینگ می‌اندازد، فکر می‌کنم همه ما در کودکی حداقل یک بار انیمیشن‌ها یا داستان‌های پریان مانند سیندرلا یا زیبای خفته را دیده باشیم.

وجه مشترک این انیمیشن‌ها یک پرنس خوش قیافه، خوش‌اندام و البته با اصل و نسب بود که کاراکتر اصلی داستان را شیفته خود می‌سازد. این کاراکتر که در اکثر داستان‌ها با نام پرنس چارمینگ یا شاهزاده دلربا از او یاد می‌شود که به نوعی همان شاهزاده سوار بر اسب سفید در ادبیات خودمان است.

گلکسی زد فلیپ شباهت زیادی به پرنس چارمینگ دارد. او در یک نگاه شما را شیفته خود می‌سازد و حسابی دلبری می‌کند اما کامل نیست و غفلت‌هایی در او وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌‍‌پردازیم.

به این ترتیب اگر از طرفداران محصولات سامسونگ یا گوشی‌های تاشو هستید و می‌خواهید به طور کامل با جدیدترین گوشی تاشو جهان یعنی گلکسی زد فلیپ 3 آشنا شوید، با نقد و بررسی این محصول همراه آی‌تی‌رسان باشید:

مشخصات گلکسی زد فلیپ 3

ابعاد
72.2 در 86.4 در 17.1-15.9 میلی‌متر در حالت بسته
72.2 در 166 در 6.9 میلی‌متر در حالت باز
وزن
183 گرم
نمایشگر
نمایشگر اصلی: 6.7 اینچ Foldable Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن 1080 در 2640
نمایشگر دوم : 1.9 اینچ سوپر امولد با رزولوشن 260 در 512
پردازنده
Snapdragon™ 888 5G
پردازنده گرافیکی
Adreno 660
رم
 8 گیگابایت
حافظه داخلی
 128 گیگابایت
سیستم عامل
اندروید 11 با رابط کاربری One UI 3.1.1
دوربین اصلی
دوگانه: 12 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل التراواید
دوربین سلفی
  10 مگاپیکسل
باتری
3300 میلی‌آمپرساعت با شارژ سریع 15 واتی

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی زد فلیپ 3

باید قبول کنیم که گوشی‌های تاشو یکی از خاص‌ترین پیشرفت‌های فناوری در دنیای امروز هستند و مردمانی که نزدیک به 10 سال با گوشی‌های ساده و لمسی مستطیلی شکل کار کرده‌اند، به همین راحتی با یک گوشی تاشو کنار نمی‌آیند. این نکته بزرگ‌ترین مانع پیش روی سامسونگ، موتورولا، شیائومی، هواوی و دیگر شرکت‌هایی است که برای ساخت گوشی‌های تاشو پا پیش گذاشته‌اند و می‌خواهند در این بازار سهم خود را به دست بیاورند.

گلکسی زد فولد 3 در مقابل زد فلیپ 3

گلکسی زد فلیپ 3 به شکلی طراحی شده که شباهت بسیاری به گوشی‌های لمسی امروزی دارد. این مدل از یک نمایشگر اصلی، دو دوربین اصلی و یک دوربین سلفی، ابعاد متعادل‌تر و نسبت صفحه نمایش نزدیک‌تر به گوشی‌های امروزی بهره می‌برد اما مدلی مانند زد فولد 3 دو نمایشگر با نسبت‌های عجیب دارد، در آن از 5 دوربین استفاده شده، سنگین و ضخیم است و به طور کلی نمی‌توان از آن به عنوان یک جایگزین برای گوشی موبایل روزمره یاد کرد. زد فولد 3 هم یک گوشی موبایل است و هم یک تبلت و به همان دلیل که تبلت جای موبایل را پر نمی‌کند، زد فولد 3 هم نمی‌تواند جای موبایل شما را بگیرد.

از طرفی زد فلیپ 3 تنها یک گوشی موبایل است. این مدل دقیقا برای کارکردن در طول روز و در محیط‌های مختلف طراحی شده و همه جا می‌توان آن را در دست گرفت و از آن استفاده کرد. گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 هر دو تلاش می‌کنند یک تلفن همراه برای استفاده روزمره باشند اما زد فلیپ 3 با اندازه کوچک‌تر، وزن سبک‌تر، طراحی ساده‌تر، نمایشگر، دوربین و پیچیدگی کمتر، کارایی بیشتری دارد؛ بنابراین کار با این مدل راحت‌تر از زد فولد 3 بوده و محبوبیت آن هم بیشتر است.

گلکسی زد فلیپ 3

به این ترتیب اگر یک گوشی موبایل برای کارهای روزمره می‌خواهید، زد فلیپ 3 طراحی بسیار بهتری دارد اما اگر یک تلفن همراه و یک تبلت به صورت همزمان می‌خواهید و نمایشگر بزرگ برای‌تان اهمیت دارد، قطعا سری گلکسی زد فولد می‌تواند شما را به خواسته‌هایتان برساند. در بخش طراحی بازگو کردن این مقدمه لازم بود، زیرا در ابتدا باید بدانیم که دو مدل گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 به چه جهت ساخته شده‌اند و دلایل برتری گلکسی زد فلیپ 3 به عنوان یک گوشی موبایل روزمره نسبت به زد فولد 3 در چیست.

اما به سراغ خود گلکسی زد فلیپ برویم، همانطور که گفتیم، گلکسی زد فلیپ 3 یک گوشی موبایل برای استفاده روزمره است، یعنی به طوری ساخته شده که در خانه، محل کار، مهمانی، خیابان، جاده، سوار بر خودرو، اتوبوس، مترو و هر جای دیگر بتوان به راحتی از آن استفاده کرد.

ابعاد

این مدل در حال فولد 86.4 میلی‌متر طول و 72.2 میلی‌متر عرض دارد، همین گوشی در حالت باز 166 میلی‌متر طول و 72.2 میلی‌متر عرض دارد. ضخامت گلکسی زد فلیپ 3 در حالت باز 6.9 میلی‌متر است اما در حالت بسته ضخامت در سمت لولا بیشتر می‌شود به طوری که ضخامت گوشی در این حالت از 17.1 میلی‌متر از قسمت لولا به 15.9 میلی‌متر در لبه‌های گوشی می‌رسد.

با توجه به این مشخصات، گلکسی زد فلیپ 3 از تمامی جهات نسبت به گلکسی زد فلیپ قبلی کوچک‌تر شده اما وزن این مدل همان 183 گرم باقی مانده که برای یک گوشی پرچمدار، سبک است.

گلکسی زد فلیپ 3

گلکسی زد فلیپ 3 از نظر ابعاد در حالت باز تفاوت فراوانی نسبت به گوشی‌های فعلی بازار ندارد، البته قطعا این مدل گوشی بزرگی محسوب می‌شود اما مثلا در مقایسه با پوکو X3 یا گلکسی S21 اولترا تنها یک میلی‌متر بلندتر است و البته عرض کمتری هم دارد. به طور کلی زد فلیپ 3 گوشی کشیده‌تر و لاغرتری نسبت به گوشی‌های معمولی بازار است اما نه در حدی که نتوان با گوشی کار کرد، جهت مقایسه باید گفت که اکثر گوشی‌های بازار دارای نمایشگری با نسبت 20:9 هستند اما نسبت صفحه نمایش زد فلیپ 22:9 است و نسبت نمایشگر کاور اسکرین زد فولد 3 که به ابعاد آن اعتراض داشتیم، 24.5:9 است، بنابراین از نظر ابعاد با یک گوشی سبک اما کشیده‌تر و باریک‌تر از دیگر مدل‌های بازار طرف هستیم، می‌توان گفت طراحی این مدل در حالت باز به گوشی‌های سونی شباهت دارد.

طراحی

وقتی گوشی باز است در جلو تنها صفحه نمایش و حاشیه پلاستیکی نسبتا ضخیم دور آن نمایان می‌شود، حاشیه نمایشگر کمی برجسته‌تر از سطح صفحه نمایش بوده تا در هنگام بسته شدن گوشی، از برخورد دو سمت نمایشگر با یکدیگر جلوگیری کند.

یک گوشی تاشو و سبک با ابعاد مشابه با گوشی‌های امروزی به خودی خود جذاب است اما طراحی پشت گوشی جایی است که لقب پرنس چارمینگ را برازنده گلکسی زد فلیپ 3 می‌کند. از قدیم گفته‌اند که زیبایی در عین سادگیست، این جمله در خصوص گلکسی زد فلیپ 3 صادق است. در پشت زد فلیپ فریم آلومینیومی، بدنه شیشه‌ای و نمایشگر کاور اسکرین به همراه دوربین در سه بخش جداگانه دیده می‌شوند.

دور تا دور گوشی فریم آلومینیومی مات با رنگ متفاوت از بدنه مشخص است، دو نیمه بالا و پایین پشت گوشی به طور کامل شیشه‌ای بوده که اگر گوشی را با رنگ روشن سفارش دهید، لک انگشت بر روی بدنه شیشه‌ای آن مشخص نخواهد بود. در نیمه بالایی گوشی حدود 2/5 از بدنه مشکی رنگ است که در آن قسمت، نمایشگر کاور اسکرین و دوربین اصلی قرار دارند، در زیر آن نیز فلاش LED دیده می‌شود.

قسمت مشکی رنگ مانند دیگر بخش‌های شیشه‌ای بدنه مستعد جذب اثر انگشت است اما به دلیل پس‌زمینه تیره آن، اثر انگشت در این بخش بیشتر دیده می‌شود. در این بخش یک نمایشگر 1.9 اینچی و دو لنز دوربین وجود دارد، یکی از نکات بسیار جذاب در مورد گلکسی زد فلیپ 3 آن است که دوربین آن تقریبا هیچ برآمدگی ندارد، لنز‌های دوربین در حد چند صدم میلی‌متر از بدنه بیرون زده‌اند اما این برآمدگی نه در هنگام کار کردن با گوشی و نه در هنگام گذاشتن گوشی بر روی سطح صاف احساس نمی‌شود.

لولا

زمانی که گوشی را تا می‌کنید، لولای آن با نام هک شده سامسونگ از میان دو قسمت بالایی و پایینی بدنه نمایان می‌شود که همرنگ فریم است. در دو سمت چپ و راست لولا یک بخش پلاستیکی وجود دارد که در راستای قاب دور نمایشگر داخلی و در محل اتصال لولا به نمایشگر است اما به سختی دیده می‌شود و اختلالی هم هنگام استفاده از گوشی به وجود نمی‌آورد.

لولای گلکسی زد فلیپ 3 مانند گلکسی فولد 3 سفت نیست و البته همانند لولای گلکسی زد فولد 3 در هر زاویه‌ای هم نمی‌ایستد، لولای زد فلیپ از زاویه حدود 60 درجه تا 150 درجه می‌ایستد و اگر زاویه لولا بیشتر یا کمتر شود، لولا به طور کامل باز یا بسته می‌شود. همچنین اگر یک نیمه بدنه گلکسی زد فلیپ 3 را بگیرید و گوشی را تکان دهید، نیمه دیگر بدنه تکان خواهد خورد؛ اتفاقی که در زد فولد 3 شاهدش نبودیم. لولای زد فولد 3 بسیار سخت بود و نمی‌شد به آسانی آن را باز یا بسته کرد اما لولای گلکسی زد فلیپ 3 نرم‌تر است و بسیار راحت‌تر باز و بسته می‌شود.

دکمه و درگاه‌ها

در فریم سمت راست گوشی قسمت بالا دکمه پاور و حسگر اثر انگشت ادغام شده به علاوه دکمه ولوم دیده می‌شوند. در فریم سمت چپ قسمت بالا تنها خشاب سیمکارت وجود دارد. در فریم پایین گوشی، اسپیکر، درگاه USB-C و میکروفون قرار داده شده و در فریم بالایی نیز تنها یک میکروفون دیده می‌شود، به این ترتیب اسپیکر دوم گوشی همان اسپیکر مکالمه است که در قسمت بالای قاب پلاستیکی دور نمایشگر قرار دارد.

در این بخش تنها یک نکته در خصوص محل قرارگیری دکمه پاور و حسگر اثر انگشت وجود دارد، به دلیل آن که در حالت بسته نمی‌توان از حسگر اثر انگشت استفاده کرد، باید حتما گوشی را باز کرده و انگشت خود را به حسگر برسانید، در این حالت چون در میانه گوشی لولا قرار دارد، حسگر اثر انگشت به بالای لولا رفته و اصطلاحا خیلی دم دست نیست، به همین جهت برای استفاده از حسگر باید دست خود را به سمت بالا بکشید و این در استفاده روزانه کمی اذیت کننده است.

رنگ‌ها

سامسونگ گلکسی زد فلیپ 3 را در چهار رنگ اصلی فانتوم بلک، سبز، کرم و لاوندر تولید کرده است؛ ما رنگ لاوندر را که می‌توان گفت همان رنگ یاسی است، در اختیار داشتیم که رنگ بسیار جذاب یا به قول خودمان دلربایی است. سامسونگ در محصولات جدید خودش از رنگ‌های متنوع و زیبایی استفاده کرده که می‌توان نمونه‌های آن را در سری پرچمدار گلکسی S21 و در خانواده A32 ،A52 و A72 نیز مشاهده کرد. در خصوص این مدل نیز نسخه‌های خاص زد فلیپ 3 را از خود وبسایت سامسونگ با رنگ‌های طوسی، سفید و صورتی (گلبهی) می‌توان خریداری کرد.

کیفیت ساخت و مقاومت

در نقد و بررسی گلکسی زد فولد 3 اعلام کردیم که این گوشی اولین مدل تاشو ضد آب در تاریخ است، حالا می‌توانیم بگوییم گلکسی زد فلیپ 3 نیز دومین مدل تا شو ضد آب در تاریخ است. این مدل گواهی IPX8 را دریافت کرده که یعنی با آن می‌توانید تا عمق یک و نیم متری آب به مدت 30 دقیقه شنا کنید. البته این مدل در برابر گرد و غبار مقاوم نیست و امیدواریم این گواهی نیز در آینده به مدل‌های زد فلیپ اضافه شود. بنابراین باید مراقب ورود گرد و غبار به گوشی باشید!

فریم آلومینیومی این مدل خود گویای قدرت و استحکام بدنه خواهد بود، اما سامسونگ برای قسمت شیشه‌ای بدنه از روکش گوریلا گلس ویکتوس استفاده کرده که جدیدترین روکش محافظ گوریلاست و در برابر خط و خش و افتادن از ارتفاع دو متر کاملا مقاوم است.

نظر پایانی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که گلکسی زد فلیپ 3 جذاب است و ما هم به آن لقب پرنس چارمینگ را دادیم، طراحی ساده و کاملا مناسب این گوشی برای استفاده روزمره است. زد فلیپ 3 هیچ عنصر اضافه‌ای ندارد، همه جرئیات در بدنه و ظاهر این گوشی به درستی طراحی شده‌اند و هیچ ایرادی نمی‌توان به طراحی این مدل گرفت.

این مدل در حالت تا شده بسیار کوچک است و به راحتی در جیب قرار می‌گیرد، همچنین نمایشگر دوم دسترسی سریعی برای مشاهده ساعت، نوتیفیکیشن‌ها، موسیقی، آلارم و چند مورد دیگر دارد که کار شما با گوشی را سرعت می‌بخشد. در حالت باز نیز ابعادی تقریبا برابر با گوشی‌های بزرگ بازار دارد، البته شاید نسبت 22:9 صفحه یا کشیدگی آن برای افرادی که به استفاده از کوشی‌های کامپکت عادت دارند، دشوار باشد ولی کسانی که از گوشی‌های بزرگ استفاده می‌کنند، می‌توانند بدون مشکل از این گوشی استفاده کنند.

در طراحی گلکسی زد فلیپ 3 جزئیات مهمی مانند وزن، لولا با سفتی مناسب، عدم برجستگی ماژول دوربین، رنگ‌بندی و طراحی ساده و زیبا و نمایشگر کاور اسکرین به خوبی رعایت شده و به جز در دسترس نبودن حسگر اثر انگشت، هیچ نکته منفی خاصی در خصوص طراحی گلکسی زد فلیپ 3 وجود ندارد. البته کمی هم باید مراقب ورود گرد و غبار به گوشی باشید!

صفحه نمایش گلکسی زد فلیپ 3

نمایشگر گوشی‌های سامسونگ همواره یکی از نقاط قوت آن‌هاست، به ویژه پرچمدارانی مثل گلکسی زد فلیپ 3 که از بهترین نمایشگرهای سامسونگ بهره می‌برند. سامسونگ در این مدل از یک نمایشگر تاشو 6.7 اینچی داینامیک امولد 2X و یک نمایشگر کاور اسکرین 1.9 اینچی سوپرامولد استفاده کرده است.

صفحه نمایش اصلی گلکسی زد فلیپ 3 از +HDR10 پشتیبانی می‌کند و رفرش‌ریت 120 هرتزی دارد، این نمایشگر همچون مدل گلکسی زد فلیپ، دارای رزولوشن 1080 در 2640 بوده و در هر اینچ آن 425 پیکسل وجود دارد.

کیفیت نمایشگر

صفحه نمایش‌های امولد سامسونگ نیازی به تعریف ندارند، در گلکسی زد فلیپ 3 همانند دیگر مدل‌های سامسونگ، نمایشگر یکی از نقطه قوت‌های اصلی به شمار می‌رود. هر چند پنل نمایشگرهای سامسونگ در مدل‌های تاشو تغییر کرده و این شرکت از فناوری جدیدی برای صفحه نمایش‌های مدل‌های تاشو خود استفاده می‌کند اما از همان روزهای نخست نیز نقص خاصی در کیفیت مدل‌های زد فولد و زد فلیپ نبود و نمایشگر تاشو هر دو مدل کیفیت فوق‌العاده بالایی داشتند. البته مقاومت این نمایشگرها موجب نگرانی خریداران است زیرا هنوز هیچ لایه محافظی برای صفحه نمایش‌های تاشو ساخته نشده و این نمایشگرها آسیب پذیری بیشتری نسبت به صفحه نمایش‌های عادی دارند.

رنگ‌ها

در گلکسی زد فلیپ 3 نیز نمایشگر اصلی در نمایش رنگ‌ها، جزئیات، نقاط روشن و تیره، عمق تصویر مشکی و شفاف بودن تصاویر و ویدیو‌ها عملکرد درخشانی دارد و کار کردن با نمایشگر این مدل بسیار لذت بخش است. پشتیبانی از +HDR10 کمک کرده تا رنگ‌ها طراوت بهتری پیدا کنند و تصاویر و ویدیوها با تصحیح رنگ طبیعی‌تری به نمایش در بیایند.

رفرش‌ریت

با وجود رفرش‌ریت 120 هرتز، گشت‌و‌گذار در رابط کاربری یک پله نسبت به رفرش‌ریت معمولی 60 هرتز بهبود پیدا می‌کند و افکت‌ها نرم و روان‌تر اجرا می‌شوند. این قابلیت به ویژه در بازی‌ها تاثیر چشمگیری ایجاد می‌کند، افرادی که تجربه انجام بازی‌هایی مانند کالاف دیوتی با نرخ تازه‌ سازی 120 هرتز را دارند می‌دانند که با وجود این قابلیت، تمامی حرکات و اتفاقات مختلف بازی به صورت سیال‌تری اجرا می‌شود.

خط تا در میانه صفحه

نکته مهم در مورد نمایشگر گلکسی زد فلیپ 3 آن است که همچون دیگر مدل‌های تاشو سامسونگ، در خط تا یک موج فرورفتگی به صورت خطی وجود دارد که تا حدودی بر روی کار شما با تلفن همراه تاثیر می‌گذارد. در خصوص زد فلیپ 3 این خط در میانه صفحه به صورت افقی است، یعنی درست در خط تا گوشی، این موج هنگامی که در حال وبگردی یا خواندن متن هستید بر روی نوشته‌ها تاثیر می‌گذارد، به طور مثال زمانی که در حال خواندن یک متن هستید و صفحه را اسکرول می‌کنید، به طور واضح موج میان صفحه بر روی نوشته‌‌ها مشخص خواهد بود، همچنین در هنگام دیدن عکس و ویدیو نیز این موج مشخص است.

البته حساسیت شما به این خط ممکن است به نوع شخصیت شما بستگی داشته باشد، اگر خیلی به جزئیات صفحه اهمیت نمی‌دهید، این خط نیز نباید شما را اذیت کند اما اگر آدم وسواسی هستید و به طور مثال اگر یک گوشه از گلس گوشی خط داشته باشد سریعا آن را عوض می‌کنید، احتمالا این خط نیز اعصاب‌تان را خرد خواهد کرد.

روکش براق

نکته دیگر آن است که همچون دیگر گوشی‌های تاشو سامسونگ، نمایشگر اصلی روکشی براق دارد که نور محیط را در نمایشگر بازتاب می‌دهد. برای کاهش این بازتاب می‌توان از پس زمینه روشن استفاده کرد اما اگر تم تاریک را فعال کنید یا پس زمینه گوشی تاریک باشد، نور محیط در نمایشگر مشخص است. این حالت در روز و تابش مستقیم آفتاب هم اذیت‌کننده است زیرا در گلکسی زد فلیپ 3 رفلکس نور آفتاب بر روی گوشی و نمایان شدن تمامی لک‌های روی صفحه از دیگر گوشی‌های معمولی بازار بیشتر است.

گلکسی زد فلیپ 3

حال صحبت از تابش آفتاب شد باید بگوییم که تغییرات خودکار نور صفحه در نور زیاد و کم بسیار خوب است، نور صفحه تا 1200 نیت روشن می‌شود که در این حالت اگر روکش براق صفحه اذیت نکند، به راحتی می‌توانید تمامی اجزای روی نمایشگر را بخوانید، همچنین در تاریکی نیز نور صفحه به مقدار مناسب کم می‌شود تا چشمان‌تان هنگام کار با گوشی آسیب نبیند.

نمایشگر کاور اسکرین

همانطور که گفتیم، گلکسی زد فلیپ 3 دو نمایشگر دارد که البته نمایشگر دوم وضعیت و موقعیتش نسبت به نمایشگر اول بسیار متفاوت است. نمایشگر دوم گلکسی زد فلیپ 3 که کاور اسکرین نام دارد، تنها برای انجام برخی کارها ساخته شده و مانند گلکسی زد فولد 3 با نمایشگر کاور اسکرین نمی‌توان به تمامی بخش‌های گوشی دسترسی داشت.

در نمایشگر کاور اسکرین مانند یک ساعت هوشمند، می‌توانید زمان و تاریخ را مشاهده کنید، نوتیفیکیشن‌های خود را ببینید، موسیقی را کنترل کنید، آلارم و برنامه‌های روزانه خود را چک کنید، به سامسونگ Health متصل شوید، آب و هوا را بررسی کنید و در نهایت برای عکس یا فیلم گرفتن از آن استفاده کنید.

این موارد تمامی دسترسی‌های شما در صفحه کاور اسکرین است که البته کاربردهایش نسبت به صفحه 1.1 اینچی گلکسی زد فلیپ بسیار افزایش پیدا کرده و تعداد زیادی از کارهای روزمره خود را می‌توانید با همین نمایشگر انجام دهید.

سامسونگ برای کاور اسکرین از یک نمایشگر 1.9 اینچی سوپرامولد با رزولوشن 260 در 512 و تراکم 302ppi استفاده کرده است. سامسونگ به این نمایشگر با وجود آنکه کوچک است و کاربردهای محدودی دارد، اهمیت داده و از پنل سوپرامولد در آن استفاده کرده تا هم در مصرف باتری و هم در کیفیت نمایش تصویر موثر باشد.

کارکردهای کاور اسکرین

مهم‌ترین وظیفه این نمایشگر نشان دادن ساعت و زمان، مشاهده نوتیفیکیشن‌ها و کنترل موسیقی است. برای بخش ساعت شما می‌توانید از چندین تم موجود در خود رابط کاربری استفاده کنید که همگی جذاب هستند و ظاهر یا رنگ‌ آن‌ها با هر بار مشاهده ساعت تغییر می‌کند. در برخی از تم‌های ساعت می‌توان یک تصویر دلخواه را برای بک‌گراند استفاده کرد و شما می‌توانید هر تصویری که خواستید را از گالری خود انتخاب و بر روی تم ساعت صفحه کاور اسکرین بیندازید.

با دوبار تب بر روی کاور اسکرین یا فشردن دکمه پاور، این صفحه فعال می‌شود و می‌توان در بخش‌های مختلف آن جابه‌جا شد، به طور مثال زمانی که صفحه را به سمت راست بکشید، وارد بخش نوتیفیکیشن‌ها می‌شوید و می‌توانید آخرین نوتیفیکیشن‌های خود را مشاهده و با لمس هر کدام، متن نوتیفیکیشن را بخوانید، به این ترتیب برای خواندن پیام‌های خود نیازی به باز کردن گوشی نیست، در این صفحه امکان پاسخ دادن به پیام یا مشاهده تصویر و گوش دادن به ویس وجود ندارد.

همچنین با کشیدن انگشت به سمت چپ بخش‌های دیگر مانند موسیقی، آب‌و‌هوا و غیره قابل مشاهده هستند که می‌توانید برخی از آن‌ها را غیرفعال کنید و حتی ترتیب نمایش این بخش‌ها نیز قابل تغییر است.

استفاده از دوربین با کاور اسکرین

کاربرد دیگر کاور اسکرین آن است که با دوبار فشردن دکمه پاور می‌توانید وارد دوربین شده و با دوربین اصلی از خود عکس و فیلم سلفی بگیرید. برای گرفتن سلفی اندازه کوچک گوشی در حالت تا شده می‌تواند اعتماد به نفس بیشتری به شما بدهد و گوشی مستحکم‌تر در دست جای می‌گیرد. با رفتن به سمت چپ و راست بین حالت‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری جابه‌جا می‌شوید، همچنین با بالا و پایین کشیدن صفحه میان دوربین‌های واید و اولتراواید جابه‌جا خواهید شد. برای عکس یا فیلم‌گرفتن نیز می‌توانید دکمه ولوم را بفشارید، با لمس صفحه نیز پس از سه ثانیه دوربین عکس می‌گیرد و یا فیلم‌برداری را آغاز می‌کند.

ایراد امنیتی کاور اسکرین

بزرگ‌ترین ایراد صفحه کاوراسکرین آن است که بدون نیاز به استفاده از حسگر اثر انگشت یا قفل تشخیص چهره می‌توان به قسمت‌های مختلف این صفحه دسترسی داشت. یعنی هر فردی می‌تواند با دو بار تب کردن بر روی صفحه کاور اسکرین یا فشردن دکمه پاور به بخش‌های گفته شده مانند ساعت، آلارم، موسیقی و از همه مهم‌‍‌تر نوتیفیکیشن‌ها دسترس داشته باشد. یعنی عملا هر فردی می‌تواند بدون ورود به گوشی شما، نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌های ارسال شده برای‌ شما را بخواند، ما در منوی تنظیمات موردی را برای غیرفعال کردن این حالت پیدا نکردیم و به نظر می‌رسد گلکسی زد فلیپ 3 با این باگ امنیتی بزرگ عرضه خواهد شد.

حسگر اثر انگشت و قفل تشخیص چهره

حسگر اثر انگشت گلکسی زد فلیپ 3 در قسمت سمت راست فریم قرار دارد و همانطور که در بخش طراحی گفتیم، این حسگر در نیمه بالایی گوشی بوده و دسترسی به آن کمی دشوار است. فاصله حسگر از فریم پایینی گوشی، بیش از مدل‌های معمولی بازار بوده و به همین دلیل باید انگشت شصت خود را کمی بکشید تا به حسگر برسید.

گرچه شاید با مشکلات امنیتی مثل باز شدن قفل گوشی هنگام جابه‌جایی مواجه می‌شدیم اما بهتر بود که بتوان در حالت بسته گوشی نیز از حسگر آن استفاده کرد؛ یعنی ابتدا در حالت بسته از حسگر استفاده می‌کردیم تا قفل گوشی باز شود و سپس با باز کردن گوشی دیگر با صفحه لاک اسکرین مواجه نمی‌شدیم. اما طراحی گلکسی زد فلیپ 3 به این شکل نیست و باید حتما در حالت باز بودن گوشی از حسگر یا قفل چهره آن استفاده کرد.

عملکرد حسگر انگشت به جز مورد گفته شده، ایراد دیگری هم دارد، هنگامی که گوشی را باز می‌کنید با یک بار تاچ حسگر، قفل گوشی به سرعت و با دقت بالا باز می‌شود اما هنگامی که گوشی باز است و صفحه قفل می‌شود یا خودتان در حالت باز، گوشی را قفل می‌کنید، برای باز کردن قفل، لمس اول حسگر اثر ندارد و باید دوبار حسگر را لمس کنید تا گوشی باز شود.

گلکسی زد فلیپ 3

دلیل این اتفاق مشخص نیست اما هنگامی که گوشی در حالت باز قفل می‌شود برای باز کردن آن باید دو بار انگشت خود را به حسگر اثر انگشت بزنید و این یک حرکت اضافی است. اگر دو مورد گفته شده حل شود عملکرد حسگر انگشت بی‌نقص خواهد بود زیرا این حسگر هم سرعت و هم دقت بالایی دارد و هنگام استفاده از این حسگر، خیلی کم پیش می‌آید که با پیام خطا مواجه شوید.

قفل تشخیص چهره

قفل چهره گلکسی زد فلیپ 3 نیز مشکلات مخصوص به خود را دارد، این قفل در اکثر موارد هنگام مشاهده چهره به سرعت باز می‌شود و دقت بسیار بالایی هم دارد، اما گاهی هم باز نمی‌شود. تقریبا به ازای هر 4 یا 5 بار استفاده از قفل چهره با یک پیام خطا مواجه می‌شوید که کمی غیر متتظره است اما در مجموع عملکرد قفل و راحتی استفاده از قفل چهره بهتر از قفل اثر انگشت است و پیشنهاد می‌کنم اگر گوشی گلکسی زد فلیپ 3 را خریدید از قفل تشخیص چهره آن استفاده کنید.

قفل چهره هنگام باز بودن چشم‌ها باز نمی‌شود اما اگر یک چشم شما باز باشد قفل هم باز خواهد شد، همچنین قفل با تصویر شما باز نخواهد شد و هنگام داشتن ماسک بر روی صورت نیز عمل نخواهد کرد، به این ترتیب اگر ماسک بر روی صورت دارید، باید آن را به مقداری پایین بکشید که دهان‌تان در دوربین مشخص باشد، در این حالت قفل باز می‌شود.

به طور کلی بخش امنیت گلکسی زد فلیپ 3 با وجود ایرادات حسگر اثر انگشت و خطا‌های گهگاهی قفل چهره و یا باگ بزرگ خواندن نوتیفیکیشن در کاور اسکرین، مانند دیگر بخش‌های گوشی دلبرا و چارمینگ نیست، به ویژه آنکه برای هر بار استفاده باید از حسگر اثرانگشت یا قفل چهره استفاده کنید و هرچند که این دو قفل عملکرد بدی ندارند اما قطعا عملکرد آنها در حد یک پرچمدار با قیمت حدود هزار دلار نیست.

رابط کاربری One UI

سامسونگ همچون دیگر محصولات جدید خود در گلکسی زد فلیپ 3 نیز از رابط کاربری One UI3.1.1 بر پایه اندروید 11 استفاده کرده است. رابط کاربری در سری زد فلیپ مانند سری زد فولد خیلی چالش برانگیز نیست، در سری فولد به دلیل استفاده از دو نمایشگر اصلی، محیط رابط کاربری تغییرات زیادی می‌کند، همچنین استفاده مالتی‌تسکینگ با نمایشگر بزرگ این مدل نیز اهمیت ویژه‌ای برای کاربران دارد.

اما گلکسی زد فلیپ 3 اساسا یک گوشی با نمایشگر عادی است و انتظارات از این مدل همانند سری فولد بالا نیست، زیرا نمایشگر 6.7 اینچی سری فلیپ همچون سری فولد ظرفیت مالتی‌تسکینگ ندارد. همچنین نمایشگر دوم گوشی نیز کارکردهای محدودی دارد که در خصوص آن صحبت کردیم.

گلکسی زد فلیپ 3

به این ترتیب رابط کاربری گلکسی زد فلیپ 3 با دیگر مدل‌های پرچمدار و میان‌ده سامسونگ تفاوت چشمگیری ندارد. تمام تنظیمات مربوط به شخصی‌سازی رابط کاربری، نمایشگر، پنل اج، باتری، برنامه‌ها، بخش امنیت و امکانات جانبی مانند بیکسبی و دیگر موارد همانند دیگر گوشی‌های سامسونگ است.

در صفحه خانه رابط کاربری سامسونگ زمانی که به سمت چپ می‌روید با صفحه Google Discover مواجه خواهید شد، البته می‌توان این صفحه را با Samsung Free نیز تغییر داد و از سرویس اخبار مخصوص سامسونگ استفاده کرد.

پنل اج

با فعال کردن اج پنل در تنظیمات، این پنل در سمت راست نمایشگر مشخص خواهد بود؛ به وسیله آن می‌توانید چند پنجره را در صفحه گوشی باز کنید. برای اینکار کافیست آیکون برنامه مورد نظر خود را در پنل اج لمس و به صفحه اصلی درگ کنید، در این زمان می‌توانید این برنامه را در نیمه بالایی صفحه، نیمه پایینی صفحه یا به صورت یک پنجره پاپ‌آپ در میان صفحه باز کنید.

تنظیمات نمایشگر

در بخش تنظیمات تمامی بخش‌های مربوط به نمایشگر مانند سردی و گرمی رنگ صفحه نمایش، دارک مود، فونت و بزرگی واژه‌ها، پیمایش صفحه با نوار ناوبری و ژست‌های حرکتی، نرخ‌تازه‌‍‌سازی صفحه و دیگر موارد را می‌توانید طبق علاقه خود شخصی‌سازی کنید. سامسونگ برای ظاهر رابط کاربری اهمیت ویژه‌ای قائل شده و در بخش والپیپر تعداد زیادی تصویر برای پس زمینه و تعدادی ویدیو برای صفحه لاک اسکرین قرار داده که می‌توانید از بین آن‌ها تصویر یا ویدیو مورد نظر را انتخاب کنید. در عین حال در بخش Themes تعداد بسیار زیادی از تم‌ها، آیکون‌ها، والپیپرها و تصاویر Always on display وجود دارد که می‌توانید به رایگان آن‌ها را دانلود کرده و استفاده کنید.

کاور اسکرین

در منوی تنظیمات یک گزینه به نام کاور اسکرین وجود دارد که در آن می‌توانید استایل ساعت این صفحه را تغییر دهید و حتی برخی از آن‌ها را شخصی‌سازی کنید، همچنین ترتیب نمایش ویجت‌های کاور اسکرین نیز در همین منو قابل تنظیم هستند، گزینه‌ای دیگر در این بخش وجود دارد که با فعال گردن آن هنگام دریافت نوتیفیکیشن، صفحه کاور اسکرین روشن می‌شود.

فلکس مود

این گوشی همچون زد فولد 3 دارای حالت فلکس مود است، یعنی زمانی که نمایشگر گوشی تا می‌شود، برنامه در حال اجرا به دو بخش تبدیل می‌شود و بخش اصلی برنامه به نیمه بالایی صفحه و پنل و منوی برنامه به نیمه پایینی صفحه منتقل می‌شوند.

حالت فلکس مود در برنامه دوربین، گالری و یوتیوب به خوبی کار می‌کند، البته ما تمامی برنامه‌ها را تست نکردیم اما تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های نصب شده مانند برنامه‌های گوگل در این حالت بدون تغییر باقی می‌مانند. فلکس مود تقریبا چیزی شبیه به برقراری تماس تصویری است که صفحه به دو قسمت تقسیم شده و هر سمت تصویر یکی از طرفین را می‌بینید. ناگفته نماند که به خاطر طراحی جالب زد فلیپ، این مدل یکی از بهترین گوشی‌های بازار برای برقراری تماس تصویری هم هست.

گلکسی زد فلیپ 3

آزمایشگاه

حال که صحبت فلکس مود شد باید گفت، یکی از قابلیت‌های رابط کاربری سامسونگ آن است که در قسمت Labs شما را در بهبود نرم‌افزاری گلکسی زد فلیپ دخیل می‌کند. در این بخش تمرکز بر روی فلکس مود بوده و از شما پرسیده می‌شود که حالت فلکس مود بر روی کدام نرم‌افزارها کار می‌کند و کدام اپلیکیشن‌ها در حالت فلکس مود بدون تغییر باقی می‌مانند. شما با تعیین اپلیکیشن‌هایی که در فلکس مود خوب کار نمی‌کنند به سامسونگ کمک می‌کنید تا در آپدیت‌های خود این اپلیکیشن‌ها را نیز به حالت فلکس مود اضافه کند.

سخت افزار قدرتمند

یک گوشی تاشو گران قیمت مانند گلکسی زد فلیپ 3 باید حرف اصلی خود را در بخش سخت افزار بزند و البته اینگونه هم هست. سامسونگ برای شاهزاده دلربای خود به سراغ قدرتمندترین تراشه بازار یعنی اسنپدراگون 888 5G رفته که عملکرد فوق‌العاده آن اثبات شده است. این تراشه 64 بیتی 5 نانومتری، 8 هسته پردازشی (یک هسته 2.84 گیگاهرتزی، سه هسته 2.42 گیگاهرتزی و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی) دارد.

این تراشه از ششمین نسل موتور هوش مصنوعی اسنپدراگون بهره می‌برد، همچنین مودم داخلی 5G و پشتیبانی از وای‌‌فای 6 از دیگر مشخصات این تراشه هستند. بهبودهای قابل توجه برای عکس و فیلم‌برداری و استفاده از تراشه Adreno 660 برای افزایش پردازش گرافیکی و رندرگیری از دیگر ویژگی‌های جدید تراشه اسنپدراگون 888 5G است.

رم و حافظه

در بخش رم و حافظه تنها دو نسخه از گلکسی زد فلیپ 3 تولید شده که هر دو نسخه دارای رم 8 گیگابایت از نوع چهار کاناله LPDDR4X و LPDDR5 هستند. بنابراین این گوشی همچون گلکسی زد فلیپ رم 12 گیگابایت ندارد. همچنین دو نسخه حافظه 128 گیگابایت و 256 گیگابایت برای این مدل در نظر گرفته شده که هر دو نسخه با حافظه از نوع پرسرعت UFS 3.1 تولید شده‌اند. ما نسخه 128 گیگابایت گلکسی زد فلیپ 3 را در اختیار داشتیم که از این مقدار نزدیک به 90 گیگابایت در اختیار ما قرار داشت.

ارتباطات

گلکسی زد فلیپ 3 همچون مدل قبلی از یک سیمکارت پشتیبانی می‌کند. در این مدل می‌توان از یک نانوسیم‌کارت یا یک eSIM استفاده کرد، همچنین جای دیگری برای استفاده از کارت حافظه وجود ندارد. در این مدل سنسورهای شتاب سنج، فشارسنج، ژیروسکوپ، ژئومغناطیسی، سنسور مجاورت و میزان نور وجود دارد که برای کارهای مختلف و در اپلیکیشن‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مدل از نسل پنجم ارتباطات یعنی 5G پشتیبانی می‌کند، به بلوتوث 5 و NFC نیز مجهز شده که برای رد و بدل کردن داده قطعا کارا خواهد بود. نبود Dex در این مدل از اتفاقات عجیب است که از نقاط منفی آن محسوب می‌شود.

قدرت پردازشی و گیمینگ

اما در بخش گیمینگ و اجرای اپلیکیشن‌ها هیچ نقصی در گلکسی زد فلیپ 3 دیده نمی‌شود. پردازنده اصلی و تراشه گرافیکی به خوبی از پس تمام چالش‌ها بر می‌آیند و در رابط کاربری در هنگام مالتی تسکینگ هم هیچ لگ یا کندی دیده نمی‌شود. همچنین برای گیم می‌توانید بازی‌های به روز مانند آسفالت و کالاف دیوتی را با حداکثر گرافیک و رفرش‌ریت اجرا کنید.

گلکسی زد فلیپ 3

بنچمارک

این مدل بر اساس بنچمارک‌ها در رتبه ‌پایین‌تری نسبت به تعدادی از پرچمداران بازار قرار می‌گیرد و این درحالی است که تقریبا همه پرچمداران از مشخصات سخت‌افزاری مشابه با زد فلیپ 3 بهره می‌برند اما امتیازات بالاتری را در بنچمارک‌ها دریافت کرده‌‎اند. این موضوع بر روی کاغذ کمی ناامید کننده است و نشان می‌دهد که پایداری کمتری نسبت به نمونه‌های مشابه دارد اما در واقع زد فلیپ 3 در هیچ بخش کار با گوشی کم نمی‌آورد و در عمل ضعفی در بخش سخت افزاری دیده نمی‌شود.

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

امتیاز GFXBench

امتیاز 8 Antutu

امتیاز 9 Antutu

نام مدل

3486/1128
59fps 
708156 
823354 
ZTE nubia Red Magic 6R
3636/1126
45fps
691055
796823
OnePlus 9 Pro
3191/1085
33fps
668720
794019
Xiaomi Mi 11 Ultra
3518/1107
33fps
657150
755469
 Galaxy S21 Ultra
3476/1091
54fps
622276
714130
+Galaxy S21
3239/1095
38fps
635918
704519
Galaxy Z Fold3 5G
3441/979
40fps 
596866 
703242
Galaxy Z Flip3 5G
3266/926
50fps
631850
684112
POCO F3
3238/1032
60fps
584055
664198
Galaxy S21
3296/906
45fps
543986
645900
Galaxy S20 FE

 

داغ شدن

در هنگام اجرای بازی سنگین حتی پس از یک ساعت گوشی داغ نمی‌شود، البته فضای دور دوربین کمی گرم خواهد شد اما به مقداری نیست که به آن داغ شدن بگوییم. همچنین در حالتی که از گوشی در زمان طولانی استفاده می‌کنید یا آن را به شارژ زده‌اید، کمی گرما احساس می‌شود که خیلی آزاردهنده نیست.

این مدل دقیقا همچون گلکسی زد فولد 3 در هنگام استفاده از دوربین محیط دور ماژول آن به سرعت و به شدت داغ می‌شود که تجربه خوشایندی نیست. میزان داغ شدن فضای دور دوربین واقعا زیاد است و احتمال اینکه در طولانی مدت، دوربین بر اثر حرارت بیش از حد آسیب ببینند، وجود دارد، به این ترتیب تنها زمانی که می‌توانیم از داغ شدن بیش از حد گوشی شکایت کنیم، زمان استفاده از دوربین است.

دوربین اصلی و سلفی

نمی‌دانم اسمش را کم کاری بگذارم یا صرفه‌جویی در قیمت، اما به هر شکل گلکسی زد فلیپ 3 تنها دو دوربین اصلی دارد، البته دو دوربین این مدل از سنسورهای 12 مگاپیکسلی معروف سامسونگ بهره می‌برند که در پرچمداران این شرکت استفاده می‌شوند. این سنسورها در کنار تراشه گرافیکی قدرتمند زد فلیپ 3 تصاویر بسیار عالی را ثبت می‌کنند اما قطعا این مدل بهترین پرچمدار برای عکاسی و فیلم‌برداری نیست.

سامسونگ در این مدل از یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی واید با دیافراگم F1.8، اندازه پیکسل 1.4μm، فوکوس خودکار دوگانه و لرزش‌گیر اپتیکال استفاده کرده است. در کنار این دوربین یک سنسور 12 مگاپیکسلی اولتراواید با دیافراگم F2.2 و زاویه دید 123 درجه‌ای هم وجود دارد.

دوربین اصلی

دوربین اصلی تصاویرش همچون خود گوشی دلرباست. کیفیت تصاویر، شفافیت، رنگ‌ها، کنتراست و تعادل رنگ سفید بسیار بالاست و جزئیات تصویر نیز به خوبی مشخص هستند. از طرفی نویز در تصاویر گلکسی زد فلیپ 3 در زمانی که نور محیط کافی باشد دیده نمی‌شود و کیفیت تصاویر می‌توانند شما را راضی کنند.

نکته مهم در مورد این گوشی آن است که با وجود نمایشگر دوم می‌توانید با دوربین اصلی از خود سلفی بگیرید یا در هنگام عکس گرفتن به دیگران نشان دهید که زاویه دوربین چه قابی را ثبت می‌کند.

اما با این وجود در همین رده قیمت گوشی‌هایی وجود دارند که از دوربین با رزولوشن بسیار بالاتر، فوکوس لیزری، فیلم‌برداری 8K و زوم هیبریدی چند برابری بهره می‌برند اما هیچکدام از این قابلیت‌ها در گلکسی زد فلیپ 3 دیده نمی‌شود.

زوم

با این مدل می‌توان تا 10 برابر زوم کرد که کیفیت زوم‌ در مقایسه با دیگر پرچمداران بازار خوب نیست، همچنین در تاریکی نویزهای زیادی به تصویر اضافه می‌شوند که با وجود کیفیت کلی تصاویر، نکته‌ای منفی در خصوص عملکرد دوربین گلکسی زد فلیپ 3 در شب محسوب می‌شوند.

پرتره

دوربین اصلی در گرفتن تصاویر پرتره نیز توانایی بسیاری دارد. هرچند این گوشی دوربین تشخیص عمق ندارد اما در تصاویر پرتره سوژه اصلی از پس زمینه به خوبی جدا می‌شوند، اما همانطور که پیش‌تر گفتیم، کیفیت تصاویر در حد گوشی‌های پرچمدار دیگر مانند گلکسی S21 اولترا نیست.

اولتراواید

دوربین اولتراواید سامسونگ همواره با دوربین اوتراواید دیگر گوشی‌های بازار متفاوت است. در گوشی‌های سامسونگ دوربین‌های اولتراواید واقعا تصاویر بسیار عریضی می‌گیرند که می‌توان با آن‌ها عکس‌های خلاقانه‌ای گرفت. البته عریض بودن بیش از حد لنز باعث می‌شود تا کمی اعوجاج در برخی زاویه‌های تصاویر اولتراواید دیده شود.

سلفی

بر روی نمایشگر اصلی یک دوربین 10 مگاپیکسلی با دیافراگم F2.4 قرار دارد که تصاویر خوبی می‌گیرد، عکس‌ها و فیلم‌های سلفی در این مدل بسیار با کیفیت، شفاف، با نویز پایین و رنگ‌های طبیعی گرفته می‌شوند. جزئیات صورت در تصاویر دوربین سلفی این مدل بسیار بالاست، همچنین نور و وایت بالانس به خوبی تنظیم می‌شود.

برای تصاویر سلفی نیز می‌توانید از حالت نایت مود استفاده کنید که به افزایش نور محیط و کاهش نویزها کمک می‌کند. همچنین تصاویر سلفی پرتره نیز کیفیت خوبی دارند، خطای خاصی در مرز میان سوژه اصلی و پس زمینه دیده نمی‌شود و کیفیت تصاویر نیز بسیار بالاست.

فیلم‌برداری

گلکسی زد فلیپ 3 می‌تواند 60 فریم در ثانیه با رزولوش 4K و 1080 فیلم‌برداری کند. دوربین اصلی به لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار مجهز شده‌‌، به این ترتیب حتی هنگام راه رفتن و دویدن هم لرزش ویدیو بسیار کم و جزئی خواهد بود. عملکرد لرزش‌گیر اپتیکال دوربین اصلی این مدل بسیار مناسب است و بدون افت کیفیت یا بلار شدن فیلم، لرزش هنگام راه رفتن را خنثی می‌کند. با وجود فوکوس خودکار نیز تشخیص سوژه افزایش چشمگیری پیدا کرده و سریعا با تغییر زاویه دوربین، سوژه اصلی تشخیص داده می‌شود.

کیفیت فیلم‌برداری با این گوشی فوق‌العاده است. ویدیوها بدون هیچ مشکلی با رنگ‌های واقعی، عمق بالا در سایه و نور، وضوح بالا و کاملا شفاف هستند. شما با دوربین زد فلیپ 3 می‌توانید به صورت اسلوموشن 240 فریم Full HD و 960 فریم HD فیلم‌برداری کنید. قابلیت فیلم‌برداری Pro از قابلیت‌هایی است که تنها در پرچمداران قدر بازار مانند زد فولد 3 پیدا می‌شود. در این حالت همانند حالت عکاسی حرفه‌ای، می‌توانید میزان نور، رنگ، زوم، فوکوس، ISO، ورودی صدا و بسیاری از تنظیمات دیگر را شخصی سازی کنید و مانند یک دوربین فیلم‌برداری حرفه‌ای با زد فلیپ 3 فیلم بگیرید.

نمایش تصویر دوربین هنگام عکاسی در نمایشگر دوم

 

همچنین حالت دایرکتور ویوو نیز وجود دارد که با آن می‌‌توان تمامی دوربین‌های گوشی را فعال کرده و به صورت همزمان فیلم گرفت. همچنین می‌توان در منوی دوربین حالت پرتره ویدیو را نیز فعال کرد که در آن پشت شما در ویدیو بلار می‌شود. این افکت جذابیت بالایی دارد اما گاهی هنگام حرکت خطاهایی در مرز میان سوژه اصلی و بک‌گراند دیده می‌شود، همچنین در حین فیلم‌برداری می‌توانید پس‌زمینه را بلار، بوکه، سیاه‌ و سفید و رنگی کنید. فریم‌ریت حالت ویدیو پرتره بالا نیست و بهتر است هنگام راه رفتن یا داشتن حرکت از این قابلیت استفاده نشود.

اسپیکر‌های استریو

اسپیکرهای استریو گلکسی زد فلیپ 3 همانند دیگر پرچمداران و همچنین برخی میان‌رده‌های سامسونگ توسط AKG ساخته شده‌اند. در این مدل یک اسپیکر در فریم پایینی قرار دارد و اسپیکر دوم همان اسپیکر مکالمه است. به این ترتیب کیفیت صدای موسیقی در گلکسی زد فلیپ 3 به اندازه زد فولد 3 یا گلکسی S21 اولترا نمی‌رسد اما همچنان عالی است. صدای اسپیکرهای استریو این گوشی بلند و شفاف هستند و تقکیک صدای بسیار خوبی دارند، البته در بخش تنظیمات می‌توانید گزینه Dolby Atmos را نیز فعال کنید تا صدای دالبی و سه‌بعدی از گوشی پخش شود.

در خصوص بازی به علت باریک بودن گوشی، فریم پایینی عرض زیادی ندارد و به همین دلیل ممکن است در هنگام بازی دست‌تان جلوی اسپیکر فریم پایینی را بپوشاند، در این حالت صدا کمی کاهش پیدا می‌کند و باید حواستان باشد که دست‌تان جلو اسپیکر را نپوشاند.

نکته دیگر در مورد اسپیکر مکالمه آن است که در حالت بسته گوشی نیز می‌توانید با آن صحبت کنید، در حالت بسته صدا از بدنه گوشی خارج می‌شود که این موضوع منجر به نشر صدا نخواهد شد و به شکل غفلگیر کننده‌ای کیفیت صدای خوبی در این حالت دریافت خواهید کرد.

باتری‌ با ظرفیت کم

نقطه ضعف اصلی گلکسی زد فلیپ 3 باتری آن است. به هر حال پرنس چارمینگ هم هر چقدر دلربا باشد اما ایراداتی دارد. سامسونگ به دلیل نبود فضای کافی در این مدل از یک باتری 3300 میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده که در بهترین حالت یک روز دوام می‌آورد. این باتری ظرفیت بسیار کمتری نسبت به باتری‌های 4 و 5 هزار‌میلی‌آمپرساعتی دارد و گاهی اوقات حتی متوجه نمی‌شوید چگونه حجم باتری این قدر زود کم شده است.

گلکسی زد فلیپ 3

به طور عادی اگر کمی وبگردی کنید، مطالب شبکه‌های اجتماعی را چک کنید و دقایقی هم به بازی بگذرانید؛ شارژ گلکسی زد فلیپ 3 کمتر از یک روز به پایان می‌رسد اما اگر نرخ‌تازه‌سازی صفحه را بر روی 60 هرتز بگذارید و در مصرف‌تان نیز صرفه‌جویی کنید شاید یک روز و نیم هم بتوان با این گوشی کار کرد. هنگام بازی کردن نیز تقریبا هر نیم ساعت حدود 15 درصد حجم باتری کاهش پیدا می‌کند.

متاسفانه در بخش شارژ هم آمار قابل توجهی وجود ندارد. با توجه به پشتیبانی از فست شارژ 15 واتی، شارژ کامل گوشی بیش از یک ساعت و نیم به طول می‌انجامد. باتری این گوشی در نیم ساعت ابتدایی شارژ تا 34 درصد پر می‌شود اما روند شارژ کمی آرام می‌شود و به طور دقیق 105 دقیقه زمان برای شارژ کامل این گوشی زمان لازم است. قابل ذکر است که گلکسی زد فلیپ 3  از شارژ وایرلس 10 وات و ریورس شارژ 4.5 وات نیز پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی گلکسی زد فلیپ 3

دلیل آن که به گلکسی زد فلیپ 3 لقب شاهزاده دلربا یا پرنس چارمینگ را دادیم؛ آن است که این مدل طراحی جذاب و ظاهری زیبا دارد و در اکثر فاکتورها قدرتمند عمل می‌کند ولی در عین حال همچون پرنس‌های داستان‌ها پریان، ضعف‌هایی هم دارد و غفلت‌هایی در او دیده می‌شود. همانطور که در ابتدای متن توضیح دادیم اگر قصد خرید یک تبلت را ندارید و صرفا به دنبال یک تلفن همراه تاشو می‌گردید، گلکسی زد فلیپ 3 بهترین طراحی را دارد و می‌توان به راحتی در طول روز از آن استفاده کرد.

گلکسی زد فلیپ 3

طراحی گلکسی زد فلیپ در کنار سخت افزار و رابط کاربری سامسونگ جزو سه نقطه قوت اصلی و برتر این مدل محسوب می‌شوند که پکیجی از تمامی امکانات فوق‌العاده را بدون هیچ نقصی در کنار هم پدید آورده‌اند. اما باتری با حجم کم و سرعت شارژ پایین نیز از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند تا همچنان منتظر یک گوشی تاشو بی‌نقص باقی بمانیم. همچنین دسترسی به نوتیفیکیشن‌ها از طریق کاور اسکرین بدون نیاز به باز کردن قفل گوشی یکی از ایراداتی است که راه حلی برای آن نیافتیم و بهتر است سامسونگ فکری به حال این مشکل امنیتی بکند.

پیشرفت بزرگ در زمینه طراحی و استحکام گلکسی زد فلیپ 3 آن است که این مدل در برابر آب مقاومت دارد و می‌توانید زیر آب نیز از آن استفاده کنید، البته همچنان مقاومت گوشی در برابر گرد و غبار تایید نشده و به هر شکل اگر قصد خرید یک گوشی تاشو را دارید باید بدانید که این سبک‌ گوشی‌ها به مراقبت بیشتری نسبت به گوشی‌های عادی نیاز دارند.

گلکسی زد فلیپ 3

در بخش دوربین هرچند تعداد دوربین‌ها و کیفیت آن‌ها به پای دیگر پرچمداران بازار نمی‌رسد، اما کیفیت تصاویر و ویدئوها قابل قبول هستند و می‌توان بر روی دوربین این مدل به ویژه استفاده از دوربین اصلی برای گرفتن عکس و فیلم‌های سلفی حساب باز کرد، اما اگر دوربین و عکاسی برایتان اهمیت ویژه‌ای دارد شاید بهتر باشد به سراغ گوشی گلکسی S21 اولترا بروید.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
خیر
طرفداران عکاسی
بله
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
خیر
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
خیر
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
خیر
دانش‌آموزان
خیر
دانشجویان
خیر
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
خیر

به طور کلی گلکسی زد فلیپ 3 زیبا و جذاب است، تمام کارهای شما را انجام می‌دهد، نه سنگین است و نه بیش از حد بزرگ، قدرت بالا و رابط کاربری بی نقصی دارد، نمایشگرهایش فوق‌العاده‌اند و اگر این موارد برای شما در اولویت هستند، پس می‌توانید چشم خود را بر نقاط ضعف این گوشی ببندید، زیرا این مدل بی‌نقص نیست و حتی می‌توان گفت ایرادات جدی به آن وارد است.

نقاط قوت

طراحی فوق‌العاده با رنگ‌بندی جذاب

ضد آب

نمایشگرهای با کیفیت

نمایشگر کاور اسکرین با کارکردهای مناسب

رابط کاربری بهینه شده

قدرت سخت افزاری بالا و اجرای روان مالتی تسکینگ

اسپیکرهای با کیفیت

 

نقاط ضعف

عملکرد حسگر اثر انگشت و قفل چهره پایین‌تر از حد انتظار

داغ شدن هنگام کار با دوربین

عدم پشتیبانی از Dex

شارژدهی ضعیف باتری و سرعت شارژ پایین!

 

4 در مورد “نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ 3: شاهزاده دلربا”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH