فناوری جدید نمایشگر احتمالا به رشد 2 برابری شارژدهی باتری در اسمارت‌فون‌ها کمک می‌کند

در حال حاضر میزان مصرف انرژی توسط نمایشگر مهم‌ترین عامل برای تعیین مدت شارژدهی باتری گوشی یا سایر دستگاه‌های مجهز به نمایشگر اولد است. با توجه به کاهش مقیاس فرآیند تولید تراشه‌های موبایلی و استفاده از معماری 5 نانومتری در مقطع کنونی، استفاده از متوسط توان تراشه‌ها تاثیر چندانی بر شارژدهی باتری نخواهد داشت؛ مگر آنکه کاربران به انجام بازی‌های 3 بعدی سنگین برای مدت زمانی طولانی بپردازند.

در کاربری معمول روزمره، شارژدهی باتری هندست شما عمدتا به یک مشخصه یعنی نمایشگر و فناوری مورد استفاده جهت تولید آن بستگی دارد. نمایشگرهای پیشرفته LTPO OLED ساخت شرکت سامسونگ اکنون در سری آی‌فون 13 پرو و خانواده گلکسی S21 مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این پنل‌ها با استفاده از جدیدترین و ششمین نسل از فرآیند ساخت نمایشگر تولید شده و میزان مصرف انرژی توسط آن‌ها در مقایسه با پنل LTPS موجود در آی‌فون 13 به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر است. این در حالیست که پنل‌های LTPO از نرخ نوسازی بالا نیز پشتیبانی می‌کنند.

با این‌حال اکنون سامسونگ روی توسعه روش تولید نمایشگرهای اولد نسل 8.5 کار می‌کند. یک محقق کره‌ای طی مصاحبه‌ای به فرآیند تولید نمایشگر جدید اشاره نموده و ادعا کرده که این ایده احتمالا تحولی انقلابی را در دستگاه‌های موبایلی ایجاد خواهد کرد. پروفسور چانگ هون هوانگ از دانشگاه دانکوک ضمن مصاحبه با وبسایت The Elec به دلایل طرح چنین ادعایی اشاره کرد:

“با توجه به پدیده سایه، منطقه فعال در چگالی 600 پیکسل بر اینچ تعریف می‌شود. همچنین برای افزایش ناحیه تابش نور نیز محدودیت وجود دارد. در صورت اجرای تکنیک تبخیر عمودی، وسعت ناحیه فعال 2 برابر می‌شود. به باور من این موضوع موجب کاهش 2 برابری میزان مصرف انرژی و افزایش 2 برابری طول عمر پنل خواهد شد.

  • آیا منظور شما افزایش 2 برابری بهره‌وری توان است؟

بله.

  • بنابراین چنان‌چه گجت‌هایی نظیر یک دستگاه گلکسی را مورد بررسی قرار دهیم؛ در این‌صورت آیا مدت شارژدهی باتری از مثلا 10 ساعت به 20 ساعت افزایش خواهد یافت؟

بله. من این‌طور تصور می‌کنم.”

در این میان به جزئیات فنی پیچیده پژوهش اشاره نشده است؛ اما به طور خلاصه فناوری جدید استفاده از مواد اولیه ارگانیک برای نمایشگر اولد مانع از بین رفتن جریان مازاد خواهد شد. با محدود شدن پدیده اجتناب‌ناپذیر تبخیر افقی، پدیده به اصطلاح سایه که مانع از به‌کارگیری چگالی پیکسلی بیش از 550ppi در طیف عمده‌ای از نمایشگرهای اولد می‌شود نیز محدود خواهد شد.

این موضوع احتمالا مسیر تولید پنل‌های اولد با چگالی پیکسلی 10 هزار پیکسل بر اینچ را هموار خواهد کرد. 2 برابر شدن گستره ناحیه فعال نه‌تنها موجب افزایش طول عمر مواد اولیه تشکیل‌دهنده پیکسل‌ها می‌شود؛ بلکه موضوع مهم‌تر اینکه میزان مصرف کلی انرژی در نمایشگرهای تولید شده با این فناوری را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

به همین دلیل پروفسور هوانگ از 2 برابر شدن مدت شارژدهی باتری در گوشی‌های گلکسی سامسونگ صحبت کرده است. در حال حاضر فناوری جدید موسوم به “نگهداری منبع نودل” در مراحل پیشرفته توسعه نمونه اولیه قرار دارد. تیم استارتاپی پروفسور هوانگ منابع مالی لازم برای مرحله جدید سرمایه‌گذاری را تامین می‌کند. این سرمایه‌گذاری در راستای تولید انبوه پنل‌هایی با فناوری جدید و عملیاتی نمودن طرح مفومی مورد اشاره انجام می‌شود.

1 در مورد “فناوری جدید نمایشگر احتمالا به رشد 2 برابری شارژدهی باتری در اسمارت‌فون‌ها کمک می‌کند”

  1. اگه این مطلب درست باشه عملا با شارژ سریع و باتری حجیم هیچکس تو اینده مشکل باتری نخواهد داشت! نون خیلی از برندا اجر میشه فک کنم /:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH