درخواست کمک فیلیمو و نماوا از رئیس جمهور!

چند سالی‌ است که شبکه‌های نمایش خانگی، بین یکی از زیرمجموعه‌های سازمان صداوسیما به نام ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پاس‌کاری می‌شوند و بین این دو نهاد برای این‌که کدام یک نظارت بر VODها را برعهده داشته باشند، اختلاف نظر وجود دارد.

در حال حاضر نظارت بر VOD‌ها را ساترا برعهده دارد؛ اما به تازگی، کمیسیون فرهنگی مجلس و برخی دیگر از نمایندگان، گفته‌اند که قصد دارند مسئولیت نظارت بر شبکه‌ نمایش خانگی را مجددا به وزارت ارشاد بسپارند.

زمانی‌که مجوز پخش محتوای شبکه نمایش خانگی را وزارت ارشاد صادر می‌کرد، سریال‌های نمایش خانگی، می‌توانستند به دور از ممیزی‌های خاص صداوسیما، مجوز پخش بگیرند و محدودیت کمتری داشتند؛ اما از وقتی که مجوز پخش محتوای تولید شده توسط VOD‌ها را ساترا که زیرمجموعه سازمان صداوسیما است، صادر می‌کند؛ سختگیری‌های ساترا باعث شده است که پخش برخی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی متوقف شود.

اکنون هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ویدیویی آنلاین، خطاب به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی فضای مجازی، نامه‌ای نوشته و خواستار بررسی این اختلاف‌ها شده است.

در متن این نامه آمده است: “با شروع این صنعت در ایران، میزان قابل توجهی از سهم ترافیک اینترنت کشور، به محتوای داخلی اختصاص پیدا کرده است. امروز فعالان این صنعت که همگی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند توانسته‌اند با توسعه پلتفرم‌های خود و سرمایه‌گذاری جدی در تولید محتوا و نیروی انسانی جوان، متخصص و متعهد در عرصه تولید نرم‌افزار و همچنین تولید محتوا، مانع خروج نیروهای متخصص از کشور از یک‌ طرف و از طرفی، افزایش تولید آثار نمایش خانگی در همه ژانرها و برای همه سلایق شوند”.

در ادامه این نامه، هیئت مدیره انجمن مذکور، به اختلاف قدیمی بین وزارت ارشاد و ساترا اشاره کرده‌ و گفته‌اند: “طی چند سال اخیر و متاسفانه برمبنای درک ناصحیح از اداره این پدیده نوظهور که به سرعت در مسیر رشد قرار گرفته است؛ یک دعوای بیشتر سیاسی و کمی هم فرهنگی، بر سر تصاحب صدور مجوز فعالیت پلتفرم‌های نمایش خانگی و محصولات آنها شکل گرفته است. پلتفرم‌ها نیز سردرگم بین اظهارنظرهای عجیب نهادهای دولتی و حاکمیتی، روزهای بسیار سختی را می‌گذرانند”.

هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های VOD، در بخشی از نامه خود از عملکرد وزارت ارشاد نیز انتقاد کرده و افزوده‌اند: “این وزارت‌‌خانه، نه در هیبت متولّی ظاهر شدند و نه آن را کاملاً رها کردند و روز‌به‌روز از وظیفه ذاتی خود فاصله گرفتند و اساساً متوجه دوره جدیدی که عرصه صوت و تصویر در جهان، وارد آن شده است؛ نشدند و در قالب قدیمی خود مانده‌اند”.

هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ویدیویی آنلاین، پس از شرح مشکلات و گلایه‌های خود در این نامه، در نهایت از رئیس جمهور خواستند که شخصاً به مسئله ورود کند و به‌طور جدی و فوری، به بررسی این مشکل بپردازد.

3 در مورد “درخواست کمک فیلیمو و نماوا از رئیس جمهور!”

  1. ظلم از این واضح تر که هر کسی میاد یه اعمال نظری تو سریالای نمایش خانگی میکنه
    به همه چی کار دارن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH