نقد و بررسی گوشی اقتصادی نوکیا G10؛ هدیه‌ای از اسکاندیناوی!

گوشی ارزان قیمت نوکیا G10 مدتی است که به بازار آمده و با مشخصات خوبی که دارد رقابت در میان گوشی‌های پایین‌رده را جذاب‌تر کرده است.

می‌گویند اصالت خریدنی نیست، نمی‌دانم چقدر این جمله صحیح و یا در دنیای بیزینس تاثیر گذار است، اما به خوبی می‌دانم که برندهایی مانند ال‌جی و اچ‌تی‌سی و حتی هواوی در مواجهه با چالش‌های سخت به راحتی بازار جهانی خود را از دست دادند اما نوکیای فنلاندی و با اصالت با توجه به آنکه افت چشمگیر و غیرقابل جبرانی را در فروش تلفن همراه تجربه کرد، همچنان سرپا ایستاده و تلاش می‌کند تا جایگاه گذشته خود را بازگرداند.

نوکیا سال‌هاست که سهم کمی از تلفن‌های همراه به فروش رفته در بازار دارد و دیگر مانند 15 سال پیش، پر فروش‌ترین گوشی‌های دنیا را تولید نمی‌کند اما این برند هنوز برای بسیاری از مردم دارای اعتبار است و حتی کمی قدیمی‌ترها گوشی موبایل را فقط با نام نوکیا می‌شناسند و به نظر آن‌ها موبایلی که نوکیا نباشد اصلا موبایل نیست!

به نظر می‌رسد سرسختی مردم فنلاند و اسکاندیناوی بر روی برندهای این منطقه نیز تاثیر گذاشته و نوکیا نیز مانند وایکینگ‌های جنگجو، قصد عقب نشینی ندارد. با وجود آنکه سهم بازار نوکیا طی 10 سال اخیر به شدت افت کرده اما این برند در تلاش است تا دوباره به قله بازار تلفن همراه برسد و فاتح این صنعت باشد. البته نوکیا می‌داند که رسیدن به این هدف بسیار دشوار‌ است.

نوکیا در رده‌های مختلف گوشی‌های بسیار خوبی را روانه بازار کرده که توان رقابت با محصولات سامسونگ و شیائومی را دارند، اما آنقدر نام سامسونگ و شیائومی پرآوازه شده که اصلا صدای محصولات نوکیا به خریداران نمی‌رسد. اما واقعیت آن است که گوشی‌های نوکیا به ویژه مدل‌های پایین‌رده اگر کیفیت بهتری نسبت به مدل‌های سامسونگ و شیائومی نداشته باشند، بدتر هم نیستند و حتما پیشنهاد می‌شود برای خرید یک مدل پایین‌رده نگاهی به مشخصات گوشی‌های نوکیا نیز بیندازید.

امروز می‌خواهیم در خصوص یکی از همین مدل‌های پایین‌رده نوکیا صحبت کنیم، مدل نوکیا G10 که برادر بزرگ‌تری به نام G20 هم دارد و در کنار دو مدل C10 و C20 به عنوان اصلی‌ترین پایین‌رده‌های نوکیا در سال 2021 به شمار می‌آیند.

نوکیا G10 چند روزی در دفتر آی‌تی‌رسان در اختیار ما قرار داشت و توانستیم به خوبی عملکردش را بر اساس قیمت، مشخصات و رقبایش، مورد نقد و بررسی قرار دهیم. به این ترتیب اگر به دنبال خرید یک گوشی ارزان‌ قیمت یا پایین‌رده هستید، با نقد و بررسی نوکیا G10 همراه ما باشید:

مشخصات نوکیا G10

ابعاد
 164 در 76 در 9.2 میلی‌متر
وزن
 194 گرم
نمایشگر
 6.5 اینچ PLS LCD با رزولوشن 720 در 1600
پردازنده 
 MediaTek MT6765 Helio G25 
پردازنده گرافیکی
 PowerVR GE8320  
رم
 4 گیگابایت
حافظه داخلی
 64 گیگابایت
سیستم عامل
 اندروید 11
دوربین اصلی
سه‌گانه: 13 واید + 2 ماکرو + 2 تشخیص عمق
دوربین سلفی
8 مگاپیکسل واید
باتری
5050 میلی‌آمپرساعت با شارژ سریع 10 واتی

اقلام درون جعبه G10

نوکیا برخلاف مدل‌های سامسونگ و اپل به دنبال کوچک‌تر کردن جعبه گوشی‌های خود نیست، مدل G10 این برند جعبه بزرگی دارد و از نظر اقلام داخل جعبه نیز کم و کسری دیده نمی‌شود. درون جعبه این مدل علاوه بر کارت گارانتی، برگه راهنمای فارسی هم وجود دارد که باعث تفاوت برند نوکیا با دیگر برندهای بازار می‌شود.

درون جعبه پس از گوشی، یک جعبه دیگر دیده می‌شود که قاب ژله‌ای درون آن قرار دارد. پس از آن در انتهای جعبه سه باکس کوچک دیده می‌شود که درون یکی از آن‌ها کابل شارژ USB-C و هندزفری و درون یکی دیگر آداپتور شارژ دیده می‌شود، یکی از این باکس‌ها نیز خالی است.

کیفیت قاب متوسط است و مانند دیگر قاب‌هایی که در جعبه گوشی قرار دارد، می‌تواند از آسیب رسیدن به گوشی در ضربه‌های معمولی و نه خیلی سنگین، جلوگیری کند، در مورد کیفیت هندزفری نیز در بخش صدا صحبت خواهیم کرد.

طراحی و کیفیت ساخت نوکیا G10

نوکیا برای طراحی مدل G10 از کلمه Nordic استفاده کرده، نوردیک به مردم منطقه‌‎ای گسترده‌تر از شبهه جزیره اسکاندیناوی شامل دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ، ایسلند، گرینلند و چندین جزیره کوچک دیگر گفته می‌شود. مردم منطقه نوردیک از بسیاری جهات، شباهت بسیاری به مردم منطقه اسکاندیناوی دارند و خیلی از مواقع در یک دسته قرار می‌گیرند. فنلاند از کشورهای منطقه نوردیک و شبهه جزیره اسکاندیناوی است و نوکیا را نیز باید برندی از مردم نوردیک در اسکاندیناوی بدانیم.

نوکیا در معرفی این محصول توضیح داده که طراحی نوردیک به سبک مینیمال و زیبایی شناسی خود معروف است، در طراحی نوکیا G10 از همین سبک طراحی الهام گرفته شده و در آن از دو رنگ الهام بخش نوردیک یعنی نایت و داسک (هنگام غروب و گرگ‌و‌میش) استفاده شده است.

رنگ‌ها

این تعریف خاص و منحصر به فرد باعث می‌شود نگاهی متفاوت به این مدل پایین‌رده بیندازیم، مدلی که ما در اختیار داشتیم بدنه‌ای سرمه‌ای تیره داشت، یعنی همان رنگ نایت یا آسمان شب اما این گوشی با رنگ بنفش نیز عرضه شده، البته رنگ بنفش، گرادیانتی از رنگ سرمه‌ای دارد که همان حالت گرگ و میش را تداعی خواهد کرد.

طراحی

بر روی بدنه پلاستیکی نوکیا G10 رده‌های بسیار ریزی قرار دارد که باعث می‌شود رنگ بدنه در برخورد با نور کمی تغییر کند، البته این تغییر مانند گوشی‌هایی که طرح گرادیانت دارند نیست اما باعث می‌شود بدنه گوشی از حالت صرفا سرمه‌ای، خارج شود. بر روی بدنه پشتی ماژول دایره‌ای نسبتا کوچکی قرار دارد که کمی نسبت به بدنه برجسته‌ است اما باعث لق خوردن گوشی بر روی سطح صاف نمی‌شود، این ماژول با یک حالت خمیده از بدنه جدا شده و گرد و غبار، خیلی در کنار برجستگی آن جمع نمی‌شود.

اما در طراحی جلوی گوشی با یک بدنه ساده، همراه با گوشه‌های گرد و حاشیه نسبتا زیاد دور نمایشگر مواجه هستیم. حاشیه دور نمایشگر در قسمت پایین صفحه نمایش بیشتر است و نام نوکیا در این حاشیه دیده می‌شود.

درگاه‌ها

فریم از پلاستیک ساخته شده و رنگش با بدنه گوشی متفاوت است، رنگ فریم را می‌توان ترکیبی از سرمه‌ای، آبی و بنفش نامید. در قسمت راست فریم، دکمه پاور که با حسگر اثر انگشت ادغام شده در کنار دکمه ولوم دیده می‌شود. در فریم بالایی جک هدفون و یک میکروفن و در فریم پایینی درگاه شارژ، اسپیکر و یک میکروفن دیگر قرار دارد. اما در فریم چپ در کنار خشاب سیمکارت، یک دکمه دیگر قرار دارد که با فشردن آن دستیار صوتی گوگل فعال خواهد شد.

ابعاد

نوکیا G10 ابعاد بزرگی دارد اما وزن آن نسبتا متعادل است، این مدل 164.9 میلی‌متر طول، 76 میلی‌متر عرض و 9.2 میلی‌متر ضخامت دارد و جزو گوشی‌های ضخیم بازار است. همچنین وزن گوشی 194 گرم است اما به دلیل ابعاد این مدل، وزن آن کمتر از 194 به نظر می‌رسد. بسیاری از گوشی‌های بازار حدود 194 گرم هستند و ما از آن‌ها به عنوان یک گوشی سنگین یاد می‌کنیم اما وزن نوکیا G10 خیلی احساس نمی‌شود و کار کردن با آن راحت‌تر از دیگر گوشی‌های 194 گرمی بازار است.

مقاومت و استحکام

نوکیا G10 از بدنه و فریم پلاستیکی ساخته شده و در حد دیگر گوشی‌های پلاستیکی مقاومت دارد، این مدل در برابر پاشش آب مقاوم است اما هیچ گواهی دیگری مربوط به مقاومت در برابر ضربه یا گرد و غبار ندارد. همچنین بر روی نمایشگر آن نیز از روکش محافظ گوریلا گلس استفاده نشده و به همین دلیل بهتر است هنگام کار با گوشی کمی بیشتر حواستان به آن باشد.

نوکیا g10

البته این موارد به معنای آن نیست که نوکیا G10 بدنه مستحکمی ندارد یا گوشی بی کیفیتی است. طبیعتا گوشی‌های ارزان‌قیمت و پایین‌رده استانداردها و گواهی‌های مقاومت کمتری دریافت می‌کنند و این مدل نیز به همین شکل است. اما خود گوشی کیفیت بسیار خوبی دارد و هنگامی آن را در دست می‌گیرید فریم و بدنه حس خوبی به شما می‌دهد. نوکیا G10 یک مدل پایین‌رده است و بر اساس استانداردهای یک گوشی پایین‌رده کیفیت قابل قبولی دارد.

صفحه نمایش نوکیا G10

نوکیا در مدل پایین‌رده خودش از یک نمایشگر 6.52 اینچی IPS LCD استفاده کرده که تقریبا در اکثر مدل‌های پایین‌رده مشترک است. نمایشگر نوکیا از رزولوشن 720 در 1600 بهره می‌برد و نسبت آن 20:9 است. به این ترتیب در هر اینچ این صفحه نمایش 269 پیکسل وجود دارد که برای یک مدل پایین‌رده تراکم پیکسلی متعادلی محسوب می‌شود.

نوکیا g10

همانطور که در بخش طراحی گفتیم، دور نمایشگر حاشیه نسبتا ضخیمی وجود دارد، همچنین در بالای آن ناچ V شکل دیده می‌شود که در مجموع باعث شده تا تنها 81 درصد پنل جلویی به صفحه نمایش اختصاص پیدا کند.

رنگ‌ها

نمایشگر نوکیا G10 آپشن خاصی ندارد زیرا خبری از +HDR10 یا رفرش‌ریت بالا نیست. گوشی‌های این رده همگی از نمایشگر معمولی بهره می‌برند که برای انجام کارهای روزمره کافی است. نمایشگر نوکیا G10 نیز همین وضعیت را دارد، نمایشگر این مدل رنگ‌ها را با کیفیت قابل قبولی به نمایش می‌گذارد و کنتراست مناسبی دارد. رنگ‌ها در این صفحه نمایش به سمت گرمی مایل هستند اما کاربران می‌توانند این موارد را شخصی‌سازی کرده و بالانس رنگ سفید را در آن تغییر دهند.

همچنین قابلیتی به نام نایت لایت نیز وجود دارد که برای استفاده از گوشی در تاریکی و شب ایجاد شده، در این حالت نور صفحه کمی زرد می‌شود تا خواندن نوشته در شب آسان‌تر باشد.

میزان روشنایی

تنها ویژگی این صفحه نمایش قابلیت Brightness boost است که با وجود آن، صفحه نمایش در هنگام تابش نور مستقیم خورشید و شرایطی که خواندن صفحه دشوار است، نور پس‌زمینه را به شکل قابل توجهی افزایش داده و از این نظر می‌توان گفت می‌توانید بدون مشکل با نوکیا G10 در زیر نور آفتاب کار کنید.

دارک مود

از قابلیت دارک مود مدل پایین‌رده نوکیا نیز نباید غافل شد، این حالت باعث می‌شود پس‌زمینه تمام منو‌های اصلی و داخلی و دیگر بخش‌های گوشی به رنگ مشکی در بیاید و استفاده از تلفن همراه در شب آسان‌تر باشد. صفحه IPS نوکیا G10 به خوبی رنگ مشکی را نشان می‌دهد عمق رنگ مشکی با توجه به قیمت این مدل قابل قبول است، همچنین در حالت دارک مود هم روشنایی صفحه به مقداری است که بتوان زیر تابش مستقیم خورشید با آن کار کرد.

در G10 می‌توانید هم از طریق پنل نوتیفیکیشن و هم از طریق منو تنظیمات، دارک مود را فعال کنید، البته قابلیت زمان‌بندی دارک مود در منو تنظیمات نیز وجود دارد.

قفل بیومتریک

همانطور که گفته شد، در فریم سمت راست نوکیا G10 دکمه پاور با حسگر اثرانگشت ادغام شده است، این مدل همچنین از قفل تشخیص چهره نیز پشتیبانی می‌کند و برای باز کردن قفل گوشی می‌توانید از هر دو روش بیومتریک استفاده کنید.

حسگر اثر انگشت

در ابتدا باید بگویم محل قرار گرفتن حسگر اثر انگشت نوکیا G10 مناسب است و برای استفاده از آن مشکلی نخواهید داشت. خود حسگر برای باز کردن قفل مکثی یک ثانیه‌ای دارد اما می‌توان گفت که دقت و سرعت آن رضایت بخش است و از این حسگر می‌توان به عنوان یک راه ایمن برای باز کردن قفل استفاده کرد.

برای استفاده از این حسگر اثر انگشت باید انگشت خود را به درستی بر روی حسگر قرار دهید، این حسگر تنها با یک تاچ سریع نمی‌تواند اثر انگشت شما را تشخیص دهد، بعد از گذاشتن انگشت بر روی حسگر نیز حدود یک ثانیه طول می‌کشد تا قفل باز شود. این شرایط کمی کار را کند می‌کند اما استفاده از حسگر G10 همچنان نسبت به وارد کردن پین و پسورد راحت‌تر است.

نوکیا g10

از لحاظ دقت شاید هر 10 بار که از حسگر استفاده می‌کنید، 2 بار با پیام خطا مواجه شوید اما به طور کلی اگر قلق کار با این حسگر دست‌تان بیاید کار کردن با آن راحت است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم سرعت و دقت این حسگر نسبت به دو مدل پایین‌رده که اخیرا آن‌ها را نقد و بررسی کردیم یعنی گلکسی A03s و جی‌پلاس P10 در رتبه‌ پایین‌تری قرار می‌گیرد.

قفل تشخیص چهره

پیشنهاد می‌کنم به استفاده از حسگر اثر انگشت نوکیا G10 بسنده کنید و به سراغ قفل تشخیص چهره نروید. قفل تشخیص چهره این مدل بسیار کند است و استفاده از آن آسان نیست. در بهترین حالت حدود یک ثانیه طول می‌کشد تا قفل چهره شما را تشخیص دهد، این مورد برای یک گوشی پایین‌رده ایراد بزرگی محسوب نمی‌شود، اما آنجایی کار به مشکل بر می‌خورد که دوربین تشخیص چهره، شما را نمی‌شناسد و قفل را باز نمی‌کند. طی مدت استفاده از نوکیا G10 دفعات متعددی با این مشکل مواجه شدم که دوربین چهره من را تشخیص نداده و پس از چندین ثانیه، گزینه وارد کردن پسورد را پیشنهاد داد.

متاسفانه این مشکل باعث می‌شود استفاده از قفل تشخیص چهره در طولانی مدت آسان نباشد، زیرا مواقعی که نور کمی در محیط وجود دارد، گوشی با کمی زاویه در مقابل صورت قرار گرفته و یا ماسک بر چهره دارید نیز قفل باز نمی‌شود. به طور کلی کار کردن با این ویژگی اصلا راحت نیست.

اندروید 11

نوکیا G10 با اندروید 11 اورجینال یا خام عرضه شده و رابط کاربری خاصی بر روی این محصول وجود ندارد. این نکته می‌تواند هم مثبت باشد و هم منفی! طبیعتا بسیاری از کاربران که پیش‌تر گوشی سامسونگ، شیائومی و یا هواوی داشتند، به رابط کاربری این مدل‌ها عادت کرده و علاقه دارند در گوشی جدید خود نیز، قابلیت‌ها و ویژگی‌های نسخه‌های جدید این رابط کاربری‌ها را نیز امتحان کنند.

نوکیا g10

از طرفی تعداد زیادی از کاربران به کار کردن با اندروید خام و اورجینال علاقه دارند و طرفدار ویژگی‌هایی که شرکت‌های تولید کننده به رابط کاربری اختصاصی خود اضافه می‌کنند، نیستند. البته حتی در گوشی‌هایی که اندروید خام دارند نیز می‌توان لانچر نصب کرد و ظاهر گوشی را به طور کامل تغییر داد اما استفاده از رابط کاربری شرکت‌های مختلف، لطف دیگری دارد. به هر شکل خریداران نوکیا G10 باید در این گوشی با اندروید 11 اصلی سر و کله بزنند و از امکانات این سیستم عامل بهره‌مند شوند.

آپدیت و امنیت

قبل از هر چیزی باید اشاره کنیم که نوکیا اعلام کرده که مدل پایین‌رده G10 تا دو سال آپدیت نرم افزاری اندروید را دریافت خواهد کرد، یعنی اندروید 12 و 13 برای این مدل عرضه می‌شوند. این مدل تا 3 سال آپدیت‌های امنیتی نوکیا را نیز دریافت می‌کند و از این نظر همواره به روز خواهد بود.

رابط کاربری

افرادی که با اندروید خام کار کرده‌اند می‌دانند که اندروید ظاهر خیلی زیبایی ندارد و در آن افکت‌ها و جلوه‌های خاص و شگفت‌آوری دیده نمی‌شود. به همین دلیل محیط کاربری بسیار ساده و بی‌آلایش است.

در صفحه اصلی تعدادی از برنامه‌های پیش‌فرض گوشی و برنامه‌های گوگل دیده می‌شود. در پایین صفحه یک نوار جستجو قرار دارد که با آن می‌توانید به صورت صوتی، تصویری یا نوشتاری در گوگل جستجو کنید. گوشی در حالت پیش‌فرض یک صفحه خانه و یک منو دارد که با کشیدن انگشت از پایین به بالا منو باز می‌شود. در بخش منو هیچ چیزی را نمی‌توانید تغییر دهید و تنظیماتی در این بخش وجود ندارد. در بالای بخش منو برنامه‌هایی که اخیرا استفاده شده دیده می‌شود و در ادامه دیگر برنامه‌ها به ترتیب حروف الفبا قرار دارند.

نوکیا g10

تمامی منو‌های داخلی، نوار نوتیفیکیشن، اعلان‌ها و تنظیمات گوشی، ظاهر ساده‌ای دارند و حتی برای انتقال بین صفحات اصلی گوشی امکان انتخاب یک افکت ممکن نیست. تمامی برنامه‌های گوگل مانند گوگل پلی‌‌، گوگل فوتوز، گوگل فایلز، گوگل کلندر و گوگل وان بر روی گوشی نصب هستند اما برای پخش موسیقی بهتر است گوگل پلی موزیک یا یک اپ موسیقی دیگر را نصب کنید زیرا برنامه پیشفرض حرفه‌ای برای پخش موسیقی وجود ندارد.

نوار اعلان

نوار نوتیفیکیشن گوشی نیز ظاهری ساده دارد و تعدادی از قابلیت‌های مورد نیاز مانند اتصال وای‌فای، بلوتوث، اینترنت دیتا، دارک مود و دیگر موارد در آن در دسترس قرار داده شده، البته شما می‌توانید تعداد و ترتیب گزینه‌های پنل نوتیفیکیشن را تغییر داده و شخصی‌سازی کنید.

اجرای روان

همانطور که گفتیم در اندروید 11 خام خبری از امکانات ویژه مانند گیم‌لانچر، برنامه ضبط ویدیو از صفحه و پنل اج نیست، به همین دلیل محیط اندروید سبک‌تر بوده و با سرعت بالا و بدون لگ اجرا می‌شود. به همین دلیل استفاده از اندروید 11 برای گوشی‌های پایین‌رده مانند نوکیا G10 انتخاب بدی نیست زیرا گوشی بدون لگ و کاملا روان اجرا می‌شود در حالی که در مدلی مانند گلکسی A03s مقداری لگ در رابط کاربری احساس می‌شد.

به همین دلیل به طور کلی رضایت کافی از نوکیا G10 و اندروید 11 آن وجود دارد، در مدل‌هایی با این vده قیمتی و قدرت سخت افزاری نباید انتظار داشته باشیم که گوشی از پس اجرای رابط کاربری سنگین بر بیاید به همین دلیل هرچند امکانات جذاب رابط کاربری‌های سامسونگ و شیائومی در این مدل دیده نمی‌شود اما در عوض استفاده از گوشی راحت است.

سخت افزار

هر چند نوکیا G10 محصول نوادگان وایکینگ‌ها در منطقه اسکاندیناوی است اما این مدل قیمت ارزانی دارد و در میان مدل‌های پایین‌رده قرار می‌گیرد، به همین دلیل نباید انتظار زیادی از آن داشت.

نوکیا در مدل G10 از هسته‌های پردازشی معروف Cortex-A53 استفاده کرده که تقریبا در تمامی مدل‌های پایین‌رده استفاده شده است. در این مدل 8 هسته پردازشی Cortex-A53 وجود دارد که 4 هسته 1.2 گیگاهرتزی و 4 هسته 2.0 گیگاهرتزی هستند. این هسته‌های پردازشی در تراشه مدیاتک 12 نانومتری Helio G25 قرار گرفته‌اند که یک تراشه پایین‌رده برای گوشی‌های پایین‌رده است.

حافظه و رم

نوکیا G10 در سه نسخه ساخته شده که بهترین نسخه آن با رم 4 گیگابایت و حافظه 64 گیگابایت توسط ما مورد نقد و بررسی قرار گرفت اما این گوشی در دو نسخه دیگر با رم 3 و حافظه 32 گیگابایت و رم 4 و حافظه 32 گیگابایت نیز عرضه می‌شود.

نوکیا در این مدل از رم معمولی LPDDR3/4X استفاده کرده که از فرکانس 933 مگاهرتز تا 1600 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند، همچنین از 64 گیگابایت حافظه این مدل حدود 48 گیگابایت آن در دسترس خواهد بود.

بازدهی

بازدهی و عملکرد سخت افزاری نوکیا G10 با توجه به پردازنده مدیاتک هلیو G25 و رم 4 گیگابایت آن کاملا مناسب است. در هنگام استفاده از این مدل با هیچگونه لگ یا کندی مواجه نمی‌شوید و سخت افزار همواره قدرت انجام کارهای معمولی روزانه را دارد. حتی با نصب اپلیکیشن‌های نیمه سنگین نیز مشکلی بابت اجرای برنامه‌ها به وجود نمی‌آید تنها هنگامی که تعداد برنامه‌های زیادی در پس زمینه در حال اجرا باشند، ممکن است با کمی لگ مواجه شوید که با بستن آن برنامه‌ها مشکل حل می‌شود.

نوکیا g10

گیمینگ

درون پردازنده مدیاتک هلیو G25 یک تراشه گرافیکی PowerVR GE8320 قرار دارد که با آن می‌توانید بازی‌های متوسط و نیمه سنگین را اجرا کنید. ما با این مدل بازی کالاف دیوتی موبایل را در حالت Low اجرا کردیم. اجرای این بازی کمی با لگ همراه بود ولی می‌شد به خوبی بازی را اجرا کرد و از آن لذت برد. قطعا بازی‌های سبک‌تر مانند پابجی و فری‌فایر با کیفیت و فریم‌ریت بهتری اجرا خواهند شد ولی حتی اگر طرفدار کالاف هم باشید، می‌توانید این بازی را با کمی لگ اجرا کنید.

گرما و خنک‌کنندگی

از طرفی این مدل حتی هنگام اجرای بازی خیلی داغ نمی‌کند و تنها قسمت دوربین آن کمی گرم می‌شود. کلا خیلی باید تلاش کنید تا نوکیا G10 به مرز داغ شدن برسد، زیرا نه در هنگام شارژ و نه در هنگام بازی این اتفاق رخ نمی‌دهد، البته گوشی گرم می‌شود ولی داغ نه!

ارتباطات و اتصالات

نوکیا G10 از دو سیم‌کارت و یک کارت حافظه میکرو‌اس‌دی برای افزایش حافظه پشتیبانی می‌کند. در این مدل از درگاه USB Type-C (2.0) با قابلیت پشتیبانی از OTG استفاده شده و جک هدفون هم یکی دیگر از درگاه‌های این مدل است. بلوتوث 5، وای‌فای 802.11 b/g/n و اتصال به رادیو FM توسط هندزفری، از دیگر امکانات این مدل هستند.

دوربین

ماژول دوربین دایره‌ای شکل نوکیا G10 میزبان سه دوربین اصلی، تشخیص عمق و ماکرو است. به این ترتیب در این مدل از دوربین اولتراواید استفاده نشده و اگر به گرفتن تصاویر التراواید علاقه دارید، شاید بهتر باشد به سراغ یک مدل دیگر بروید.

مشخصات دوربین‌های نوکیا G10 به این ترتیب است:

دوربین اصلی: 13 مگاپیکسل با لنز واید و فوکوس خودکار

دوربین دوم: 2 مگاپیکسل با لنز ماکرو

دوربین سوم: 2 مگاپیکسل تشخیص عمق

در روز

بزرگ‌ترین مشکل دوربین نوکیا G10 سنسور 13 مگاپیکسلی آن است. دوربین 13 مگاپیکسلی برای یک تلفن همراه در سال 2021 کافی نیست. در تمامی تصاویری که با این مدل گرفته می‌شود پایین بودن رزولوشن تصویر به چشم می‌آید و البته کار خاصی نمی‌توان در این مورد کرد، اکثر گوشی‌های این رده دوربین 13 مگاپیکسلی دارند.

تصاویر دوربین نوکیا G10 در روز قابل قبول است، رزولوشن پایین باعث می‌شود نتوانید خیلی روی تصاویر زوم کنید و برخی جزئیات در تصویر ثبت نشوند، اما اگر شرایط نوری خوب باشد می‌توانید تصاویری با وضوح مناسب بگیرید. مورد دیگر آن است که در تصاویر، رنگ‌ها اغلب کنتراست بالایی دارند و خیلی مواقع وایت بالانس به هم می‌ریزد و تصاویر به سمت گرمی متمایل می‌شوند. در ادامه می‌توانید تفاوت کیفیت تصویر و رنگ‌‌های دو گوشی نوکیا G10 و سامسونگ گلکسی A03s را مقایسه کنید، همانطور که در تصاویر مشخص است نور و رنگ تصاویری که با دوربین نوکیا G10 گرفته شده شفاف‌تر و جذاب‌تر هستند اما می‌توان گفت دوربین گلکسی A03s تصویر طبیعی‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت را ثبت کرده است.

در شب

در شب هم کیفیت تصاویر قابل قبول هستد، البته اگر کمی در تصاویر شب زوم کنید، نویزها دیده می‌شوند و کیفیت تصویر پایین می‌آید اما بدون زوم کردن، کیفیت کلی تصاویر مناسب هستند و می‌توان حتی عکس‌های خلاقانه‌ای گرفت.

در شب می‌توان از حالت نایت مود نیز استفاده کرد که به مقدار کاملا مناسبی، نور تصویر را تقسیم و افزایش می‌دهد. با استفاده از حالت نایت مود، نور پر قدرت در یک نقطه و تاریکی در یک نقطه دیگر به یک حد برابر روشن خواهند شد و به این ترتیب یک تعادل قابل قبول از نور در سوژه و تصویر به وجود می‌آید که کیفیت تصویر را افزایش می‌دهد.

زوم

با این مدل می‌توانید تا 4 برابر زوم کنید. نحوه زوم کردن در رابط کاربری دوربین نوکیا G10 کمی دشوار است زیرا برای هر بار زوم باید دو انگشت خود را بر روی صفحه باز کنید اما نوار زوم به زودی محو می‌شود و برای یک مقدار زوم بیشتر باید مجدد دو انگشت خود را بر روی صفحه باز کنید. به هر شکل کیفیت زوم تا 2 برابر قابل قبول است و بیش از آن تصویر پر از نویز خواهد شد و رنگ‌ها از حالت واقعی خود خارج می‌شوند.

ماکرو

دوربین ماکرو نوکیا G10 عملکرد خوبی دارد، شما با فاصله 4 سانتی‌متری از سوژه می‌توانید تصاویر ماکرو بگیرید که در این تصاویر هم وضوح تصویر و هم رنگ‌ها کیفیت بالایی دارند.

پرتره

کیفیت تصاویر پرتره هم در بهترین حالت مناسب هستند، ما به تازگی گلکسی A03s سامسونگ را در همین رده بررسی کردیم و کیفیت پرتره دوربین آن مدل باعث می‌شود تا کیفیت تصاویر نوکیا G10 خیلی به چشم‌مان نیاید. تصاویر پرتره نوکیا بد نیستند اما وایت بالانس خوبی ندارند و در مرز جدا کردن سوژه و پس‌زمینه کمی ایراد دیده می‌شود اما به طور کلی همانطور که گفتیم تصاویر پرتره آن به پای کیفیت دوربین گلکسی A03s نمی‌رسد.

 

سلفی

نوکیا برای این مدل خود یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی در نظر گرفته که کیفیت خوبی دارد. دوربین سلفی این مدل تصاویر بسیار روشن و واضحی می‌گیرد و جزئیات به خوبی در تصاویر مشخص هستند. همچنین رنگ‌ها و وایت بالانس دوربین سلفی هم قابل قبول است و می‌توان گفت که در مجموع رضایت از کیفیت تصاویر سلفی بیش از تصاویر دوربین اصلی است.

دوربین سلفی قابلیت ثبت تصاویر پرتره هم دارد که کیفیت تصاویر سلفی پرتره آن هم بسیار مناسب و قابل قبول است. با این دوربین تصاویر سلفی پرتره به خوبی بلار می‌شوند ولی در مرز میان سوژه اصلی و پس‌زمینه خطا‌هایی وجود دارد که گاها باعث خراب شدن تصویر پرتره می‌شود.

فیلم‌برداری

با نوکیا G10 می‌توانید با کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید، این کیفیت فیلم‌برداری برای یک گوشی میان‌رده کاملا عادی است و رقبای G10 نیز توانایی ضبط ویدیو 4K را ندارند. ویدیوهای نوکیا G10 در حد خودش قابل قبول است، در تصاویر رنگ‌ها کمی تیره و کنتراست تصاویر بالا به نظر می‌رسد ولی در صورتی که دست‌تان هنگام فیلم‌برداری نلرزد و نور خوبی هم در محیط وجود داشته باشد، می‌توانید فیلم‌های 1080p با وضوح بالا و کیفیت مناسب ضبط کنید.

نوکیا g10

با دوربین سلفی هم می‌توانید به صورت 1080p فیلم‌برداری کنید که کیفیت آن در نور روز هم قابل قبول است اما فیلم‌ گرفتن در شب با دوربین اصلی و سلفی به معنای وجود نویز زیاد در ویدیو خواهد بود.

صدا و اسپیکر

نوکیا G10 تنها یک اسپیکر دارد که در فریم پایینی گوشی قرار گرفته و کیفیت آن مناسب است. صدای موسیقی در این اسپیکر بلندی مناسبی دارد اما وضوح و شفافیت آن به مقداری نیست که بتوانید همیشه برای گوش دادن بر روی آن حساب باز کنید. بلندی صدای اسپیکر مدل پایین‌رده نوکیا برای گوش دادن به موسیقی در یک اتاق 60 تا 70 متری مناسب است البته توجه داشته باشید، زمانی که صدا به اوج می‌رسد از کیفیت آن کاسته می‌شود. همچنین صدا در اسپیکر این گوشی کمی بم است و گاهی اجزای مختلف ادوات موسیقی در یک آهنگ به خوبی شنیده نمی‌شود.

نوکیا g10

برای گوش دادن به موسیقی با نوکیا G10 می‌توانید به سراغ هندزفری آن نیز بروید که البته برای یک استفاده موقت مناسب است. متاسفانه هندزفری کیفیت جالبی ندارد و صدا در آن به شدت بم و بدون شفافیت لازم به گوش می‌رسد. این هندزفری برای برقراری تماس تلفنی، ارتباط آنلاین یا گوش دادن به رادیو مناسب است اما برای گوش دادن به موسیقی بهتر است یک هندزفری با کیفیت‌تر تهیه کنید.

باتری نوکیا G10

نوکیا G10 حرف‌های زیادی در بخش باتری دارد، البته اکثر مدل‌های پایین‌رده در بخش باتری عملکردشان مثبت است و به اصطلاح هر چه نداشته باشند، باتری خوبی دارند. نوکیا یک باتری 5050 میلی‌آمپرساعتی برای این مدل در نظر گرفته که در یک استفاده معمولی به راحتی تا دو روز شارژ نگه می‌دارد. معمولا خیلی کم پیش می‌آید که با باتری این مدل پایین‌رده به مشکل بخورید زیرا باتری هم ظرفیت مناسبی دارد و هم مصرف بهینه آن موجب شده تا مدت طولانی بدون نیاز به شارژر بتوان از گوشی استفاده کرد.

نام مدل

ظرفیت باتری

سرعت شارژ

زمان شارژ

گلکسی A02s
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
96 دقیقه
جی‌پلاس P10
3500 میلی‌آمپرساعت
7.5 وات
110 دقیقه
ردمی 8
4000 میلی‌آمپرساعت
18 وات
135 دقیقه
پوکو M3
6000 میلی‌آمپرساعت
22.5 وات
175 دقیقه
ردمی 9
 5020 میلی‌آمپرساعت
18 وات
180 دقیقه
ردمی 8A
5000 میلی‌آمپرساعت
18 وات
180 دقیقه
گلکسی A11
4000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
180 دقیقه
نوکیا G10
5050 میلی‌آمپرساعت
10 وات
182 دقیقه
ردمی 9C
5000 میلی‌آمپرساعت
10 وات
185 دقیقه
گلکسی A03s
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
195 دقیقه

 

زمانی که با نوکیا G10 بازی سنگین انجام می‌دهید پس از 20 دقیقه تنها 4 درصد و پس از 40 دقیقه، حدود 10 درصد از شارژ گوشی تمام می‌شود، البته هنگام وبگردی و گوش دادن به موسیقی با هندزفری این مقدار مصرف شارژ کمتر خواهد بود، در 20 دقیقه وبگردی حدود 3 درصد از شارژ کم شد و موقع گوش دادن به موسیقی با هندزفری به مدت 30 دقیقه، تنها 2 درصد شارژ مصرف شد. به این ترتیب می‌توانید بدون دغدغه شارژ گوشی از آن استفاده کرده و حتی اگر مصرفتان کمتر هم باشد تا بیش از 2 روز بدون نیاز به شارژر با این گوشی سر کنید.

در نقطه مقابل مدت زمان شارژ شدن باتری این گوشی مانند دیگر مدل‌های پایین‌رده بسیار بالاست، در این مدل بعد از یک ساعت شارژ تنها 37 درصد ظرفیت باتری پر می‌شود، به همین ترتیب پس از یک ساعت و نیم حدود 50 درصد باتری پر می‌شود و برای شارژ کامل گوشی حدود 3 ساعت باید صبر کنید. البته همانطور که گفتیم این مشکل در اکثر گوشی‌های پایین‌رده وجود دارد اما نمی‌توان آن را جزو نقاط ضعف این گوشی‌ها بیان نکرد.

جمع‌بندی نوکیا G10

نوکیا G10 محصولی از مردمان منطقه اسکاندیناوی است و مانند پیشینیان این منطقه به خوبی می‌داند که در شرایط سخت چگونه دوام بیاورد. این مدل طراحی جذابی دارد و کیفیت نمایشگر آن قابل قبول است. از نظر پردازشی آنچه در توان دارد را ارائه می‌دهد و حتی می‌توانید با آن کالاف دیوتی موبایل را نیز اجرا کنید. نوکیا G10 اصلا داغ نمی‌شود، حتی هنگام بازی یا شارژ کردن گوشی، گرمای اطراف دوربین به مقداری نمی‌رسد که به آن “داغ کردن” بگوییم.

این مدل نوکیا کمی بزرگ و شاید سنگین باشد اما برای استفاده شما را اذیت نمی‌کند، کیفیت دوربین و اسپیکرهای آن همانند نمایشگر قابل قبول هستند اما به طور کلی برای خرید یک گوشی در این رده بهتر است مدل سامسونگ گلکسی A03s را نیز مد نظر داشته باشد.

نوکیا G10 برای چه افرادی مناسب است؟

این گوشی در وهله اول برای افرادی که به صفحه نمایش بزرگ، پردازش مناسب و باتری با شارژدهی طولانی نیاز دارند پیشنهاد می‌شود، افرادی مانند رانندگان تاکسی اینترنتی مخاطبین خوبی برای این گوشی هستند زیرا با هزینه کم تمام مواردی که نیاز دارند را به دست می‌آورند. در عین حال این گوشی برای نوجوانانی که می‌‌خواهند برای کلاس آنلاین و رسیدگی به تکالیف یک گوشی با پردازش خوب و قیمت متعادل داشته باشند نیز مناسب است.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
 تا حدودی – بیشتر پدرها
پسر‌ها
 بله
دختر‌ها
خیر
طرفداران گیم
خیر
طرفداران عکاسی
خیر
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
تا حدودی – گوشی با نمایشگر بهتر برای این افراد بهتر است
طرفداران موسیقی
خیر
طرفداران سفر و گردش
خیر
کارمندان
بله
مدیران
خیر
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
بله
کارگران
تا حدودی – گوشی مقاوم‌تر برای این افراد بهتر است
معلمین
بله
دانش‌آموزان
تا حدودی – اگر اهل گیم نیستند
دانشجویان
خیر
اینفلوئنسرها
خیر
فریلنسرها
خیر

پدرها و کلا مردهایی که به دنبال یک گوشی با قیمت مناسب و کارایی قابل قبول هستند نیز می‌توانند از این مدل استفاده کنند ولی اندازه و وزن این مدل شاید برای خانم‌ها خیلی مناسب نباشد. اگر دوربین و کیفیت آن برای شما اهمیت دارد، می‌توانید به سراغ گلکسی A03s بروید، این مدل سامسونگ از نظر نمایشگر نیز نسبت به نوکیا G10 برتری دارد اما طول عمر و عملکرد رابط کاربری سبک اندروید 11 در نوکیا G10 بهتر است. به این ترتیب افرادی که به دنبال استفاده از یک اندروید اورجینال هستند نیز می‌توانند از این مدل استفاده کنند.

نقاط قوت

طراحی مناسب

کیفیت نمایشگر قابل قبول

عملکرد روان اندروید 11 + دریافت 2 آپدیت نرم‌افزاری

قدرت سخت افزاری مناسب

شارژدهی عالی باتری

 

نقاط ضعف

کیفیت دوربین می‌توانست بهتر باشد

عملکرد ضعیف قفل تشخیص چهره 

زمان شارژ طولانی

 

 

5 در مورد “نقد و بررسی گوشی اقتصادی نوکیا G10؛ هدیه‌ای از اسکاندیناوی!”

  1. نادرشاه افشار

    شیایومی هم دیرشارژ میشه,,,نوکیا طلاست من ۲۴متاتریدر فارکس نت روشن هست سه روز بعد شارژ تمام میکنه,فقط نوکیا جی ۱۰رم ۴حافظه ۶۴ بیست کارت حافظه جانبی هم داره

    2
    4
  2. اولا، اول گوشی رو بخرید، استفاده کنید بعد نظر بدین.
    من یک ماهه همین گوشی رو خریدم. نقاط قوت باتریش واقعا قویه. اینترنت 4g گوشی همیشه روشنه و نکته مهمش اینه که وقتی 4g روشنه گوشی داغ نمیکنه. پلاستیک پشت گوشی یه مدلیه که اثر انگشت آدم پشت گوشی جا نمیندازه. خوش دسته و صفحه بزرگی داره. کیفیت دوربین های پشت و جلو خوبه. صدای اسپیکر خوبی داره به نسبت گوشی های سامسونگ. شارژر تایپ سی جای هندزفری. حافظه داخلی 32 گیگ تا 128 گیگ رم رو هم ساپورت میکنه. اندروید 11 قابل ارتقا به 12. همه حسگرها به علاوه حسگر اثر انگشت بغل گوشیه و نه پشت گوشیه که به نظر من خیلی کاربردی تره. حسگر اثر انگشت خودش دکمه پاور هم هست.
    مشکلات: (البته با این قیمت نمیشه بگی مشکل): سخت افزار نسبتا قوی. البته من باهاش بازی هم میکنم ولی گوشی داغ نمیشه. فقط موقع شارژ داغ میکنه. اما بعضی اوقات هنگ میزنه که میگن واسه اندروید 11 هست ولی مطمعن نیستم. اینو واسه این میگم چون گوشی قبلیم سامسونگ بود و هیچوقت هنگ نکرد! کیفیت تصویرش به سامسونگ نمیرسه به هیچ عنوان. البته ضایع نیست فقط در حد سامسونگ نیست. ولی من باهاش راحتم. دیگه چیز دیگه ای به ذهنم نمیرسه! ولی در کل سخت افزارش معمولیه و اگه بخواین یه گوشی عین همین ولی سامسونگ یا شیائومی بخرین باید بیشتر پول بدین. حدودا باید 700 تومن بیشتر بدین یه سامسونگ عین همین بخرین. ولی این گوشی کلا خوبه ولی تاپ نیست و برای استفاده معمولی روزمره عالیه. ولی اگه بخواین مدام بازی کنین بهتره همون سامسونگ یا هواوی بخرین. البته این گوشی باتری قوی تری نسبت به سامسونگ داره چون گوشی سامسونگ قبلی من باتریش با این یکی بود ولی زودتر شارژ خالی میکرد و موقع کار کردن، شارژ کردن، بازی کردن، 4g داغ میکرد ولی این گوشی داغ نمیکنه!!! زمان بیشتری هم شارژ نگه میداره. متاسفانه براش قاب محافظ نیست فقط گلس داره. من واسه قاب خیلی گشتم ولی نبود! فقط یه قاب ژله ای توی جعبش هست و بس! که اونم باید حتما روش باشه چون گوشی راحت از دست آدم لیز میخوره. رنگش خیلی خوشگله تا دستتون نگیرید نمیفهمید ! لب کلام اینکه تا 3ونیم هزینه بخواین بکنین عالیه در غیر این صورت اگه یکم بیشتر بزارین سامسونگ از این بهتره.

  3. موبایل خوبی به نظر میرسه اما من تجربه بسیار بدی از خریدن گوشی نوکیا دارم به هیچ وجه سمت این اسم نمیرم.

    4
    3
  4. در حد خودش خوبه و باید با هم رده‌اش مقایسه بشه. به نظرم شرکت‌هایی مثل نوکیا که سهم کمی در بازار دارن بهتره فقط گوشی بالارده و با کیفیت اون هم سالی یک مدل تولید کنن و از به روزترین و جدیدترین تکنولوژی‌ها هم در گوشی‌هاشون استفاده کنن تا یه کم جون بگیرن. نه اینکه کاملا کنار بکشن. یکی از نقطه ضعف‌هلی ال‌جی هم اتفاقا همین بحث دیر شارژر شدن بود.

    3
    5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH