نقد و بررسی هواوی نوا 8: عشق در نگاه اول!

گوشی نوا 8 مدل بالارده جدید هواوی است که ما به طور تخصصی آن را بررسی کردیم و در این مطلب نکات مثبت و منفی Nova 8 را بازگو خواهیم کرد.

به عشق در نگاه اول اعتقاد دارید؟ البته ابتدا باید به چیزی که نگاه می‌کنید علاقه داشته باشید تا در یک نگاه عاشقش شوید. شخصا هرگز ساعت‌های مچی برایم جذاب نبودند، به همین دلیل هیچ وقت در یک نگاه عاشق جذاب‌ترین و خفن‌ترین ساعت مچی دنیا نخواهم شد. اما طرفداران دنیای فناوری، به ویژه تلفن‌های هوشمند حتما تاکنون با دیدن تصویر یا خبر معرفی یا حتی در دست گرفتن یک گوشی، عاشق آن شده‌اند.

نوا 8 بالارده جدید هواوی از آن دست مدل‌هایی است که شاید افراد زیادی در یک نگاه عاشقش شوند. این مدل طراحی جذاب و زیبایی دارد و مشخصات آن بر روی کاغذ قابل تحسین است، اما باید بیشتر آن را شناخت، چون عشق در نگاه اول همانطور که از نامش پیداست تنها مربوط به نگاه اول است، شاید با شناخت بیشتر معشوق خود نکات منفی را در آن بیابید که رشته عشق‌تان را پاره کند.

حدود یک سال پیش وان‌پلاس نورد به دفتر آی‌تی‌رسان آمد و ما را در یک نگاه عاشق خود کرد، طی چند روزی که نورد در دفتر آی‌تی‌رسان بود ما به شکل‌های مختلف آن را بررسی کردیم و در نهایت هم علاقه ما به این مدل حتی افزایش پیدا کرد. حال نوا 8 در مقابل من قرار دارد، در نگاه اول عاشقش شدم ولی آیا این علاقه تا انتها ادامه خواهد داشت؟

نوا 8 یک مدل بالارده از برند هواوی است که در آگوست سال میلادی جاری معرفی شد و به تازگی وارد بازار ایران شده است. نوا 8 ضعف‌ها و برتری‌هایی نسبت به مدل‌های همرده خود دارد که قصد داریم در این نقد و بررسی به طور کامل به آن‌ها بپردازیم و تمامی ابعاد این گوشی را مورد تست‌ها و آزمایش‌های مختلف قرار دهیم، بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی بالارده را دارید، با نقد و بررسی هواوی Nova 8 همراه آی‌تی‌رسان باشید:

 بررسی هواوی نوا 8

پیش از آغاز این نقد و بررسی، پیشنهاد می‌کنم ابتدا ویدیو بررسی خودمانی و اختصاصی ما از هواوی نوا 8 را مشاهده کنید:

مشخصات هواوی نوا 8

ابعاد
 160.1 در 74.1 در 7.6 میلی‌متر
وزن
 169 گرم
نمایشگر
 6.5 اینچ اولد با رزولوشن 1080 در 2340 و نرخ‌تازه‌سازی 90 هرتز
پردازنده 
 Kirin 820E  
پردازنده گرافیکی
 Mali-G57   
رم
 8 گیگابایت
حافظه داخلی
 128 گیگابایت
سیستم عامل
 رابط کاربری EMUI 12.0 بر پایه اندروید 10
دوربین اصلی
 چهار‌گانه: 64 واید + 8 التراواید + 2 ماکرو + 2 تشخیص عمق
دوربین سلفی
 32 مگاپیکسل واید
باتری
 3800 میلی‌آمپرساعت با شارژ سریع 66 واتی

اقلام درون جعبه نوا 8

هواوی ما را با جعبه Nova 8 شگفت زده نمی‌کند. نوا 8 جعبه معمولی دارد که در آن به جز خود گوشی، یک شارژر، کابل شارژ و قاب ژله‌ای قرار دارد که از آن می‌توان برای محافظت از این مدل استفاده کرد. البته با توجه به تجربه ما و نکاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم، به نظر می‌رسد قاب ژله‌ای نوا 8 بیش از دیگر گوشی‌های بازار به کار بیاید.

هواوی نوا 8

مهم‌ترین قطعه در جعبه به جز خود گوشی، آداپتور بزرگ و 66 واتی شارژ آن است که خیلی با آن کار داریم، آداپتورهای شارژ گوشی‌های هواوی یکی از مواردی هستند که باعث می‌شود ارزش خرید این مدل‌ها افزایش پیدا کند. شما این آداپتور شارژ را در کنار آداپتورهای 15 واتی سامسونگ قرار دهید، قضیه مانند فیل و فنجان است! همچنین آنقدر سریع و خشن گوشی را شارژ می‌کند که شاید اصلا متوجه نشوید کی گوشی‌تان شارژ شده است.

طراحی و کیفیت ساخت هواوی Nova 8

طراحی جذاب از همان ابتدا یکی از نقاط قوت گوشی‌های هواوی بود، کاملا مشخص است که هواوی در بخش طراحی نیروهای کار درستی را استخدام کرده و همیشه در این بخش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. طراحی نوا 8 هواوی نیز مانند دیگر گوشی‌های این برند درخشان است. نوا 8 از آن مدل‌هایی است که بعد از درآوردن از جعبه، باید یک نگاهی به قد و بالایش بیندازید و بعد بگویید Wow!

طراحی

نوا 8 یک گوشی زیبا، جذاب، سبک، خوش دست و متفاوت است. طراحی این محصول در حد یک پرچمدار است و حتی متریال به کار رفته در آن کاملا شما را به خود جذب می‌کند. اگر از آن دست افرادی هستید که طراحی شیائومی می 11 لایت یا گلکسی A52 جذب‌تان کرده، با دیدن نوا 8 مانند پاییز 1400، برگ‌هایتان خواهد ریخت.

لاکچری کلمه‌ای مناسب برای توصیف تمامیت ارضی هواوی Nova 8 است. نمایشگر این مدل گوشه‌ها‌یی خمیده‌ دارد که ما را به یاد پرچمداران سری نوت سامسونگ در بازار می‌اندازد. البته خمیدگی دو سمت نمایشگر نوا 8 نسبتا زیاد است و ظاهری خاص به این مدل داده، این خمیدگی در بدنه شیشه‌ای پشت گوشی نیز تکرار شده و قاب پشتی نیز در دو سمت به صورت خمیده به فریم متصل می‌شود. در پشت گوشی فریم دوربین برجستگی نسبتا قابل توجهی نسبت به بدنه دارد و به صورت یک بیضی در بالا سمت چپ قاب جا خوش کرده است. لوگو نوا و نام هواوی بر روی بدنه شیشه‌ای اما در عین حال مات و با رنگ‌های درهم آمیخته شده با یکدیگر می‌درخشد. بدنه شیشه‌ای در گوشه‌ها نواری به شکل آینه‌ای دارد و به فریم متصل می‌شود.

درگاه‌ها

فریم آلومینیومی نوا 8 در سمت چپ و راست گوشی بسیار باریک است و در قسمت بالا و پایین گوشی ضخامت آن افزایش پیدا می‌کند. در فریم پایینی درگاه شارژ، اسپیکر و میکروفون دیده می‌شود، در قسمت بالای فریم نیز اسپیکر مکالمه، یک میکروفون دیگر و خشاب سیمکارت قرار دارد. در سمت راست فریم دکمه پاور و ولوم صدا قرار داده شده و در سمت چپ هم هیچ خبری نیست.

رنگ‌ها

هواوی مدل Nova 8 را تنها و تنها در یک رنگ و آن هم یک رنگ خاص و متفاوت تولید کرده است. هواوی این رنگ را بلاش گلد نامیده که معنی آن چیزی در مایه‌های طلایی سرخ شده است، فرض کنید یک گوشی با رنگ طلایی خجالت بکشد و گونه‌هایش سرخ شود، رنگ هواوی نوا 8 تقریبا اینگونه است. پشت گوشی طرح گرادیانت ندارد اما در زاویه‌های مختلف رنگ‌های مختلفی در محدوده سفید، طلایی، صورتی و سرخ خواهید دید که به شدت باعث جذابیت گوشی می‌شوند. بدنه شیشه‌ای پشت مات است و به همین دلیل اثر انگشت زیادی جذب نمی‌کند، البته پشت گوشی رد لک می‌ماند اما نه آنقدری که اذیت کننده باشد.

ابعاد

نوا 8 آنقدر نازک و خوش دست است که می‌توان آن را تا حدی ناز و گوگولی دانست. حاشیه‌ها و ضخامت این گوشی واقعا کم است و به همین دلیل گوشی هیچ بخش اضافه‌ای ندارد که ابعاد آن را افزایش دهد. این مدل 160 میلی‌متر طول، 74 میلی‌متر عرض، 7.6 میلیمتر ضخامت و 169 گرم وزن دارد. قطعا Nova 8 جزو باریک‌ترین و سبک‌ترین مدل‌های بازار است اما گوشی‌های باریک‌تر و سبک‌تر از آن هم در بازار هستند.

هواوی نوا 8

نکته خاص در مورد نوا 8 آن است که خمیدگی نمایشگر و پشت گوشی در قسمت لبه‌‌ها، باعث شده تا گوشی هنگامی که در دست قرار می‌گیرد کمی باریک‌تر از مقدار واقعی آن احساس شود. نکته بسیار مهم دیگر آن است که به دلیل خمیدگی دو سمت گوشی، همچنین بدنه شیشه‌ای و وزن سبک نوا 8 این مدل به حد بالایی از لغزندگی رسیده که اگر حواستان نباشد از دست‌تان سر می‌خورد و به دلیل آن که هواوی در بخش استحکام استانداردهای خاصی برای Nova 8 در نظر نگرفته ممکن است به سرعت آسیب ببیند.

استحکام و مقاومت

متاسفانه این مدل هواوی هم بدون لایه محافظ گوریلاگلس یا استاندادرهای ضد آب یا حتی گرد و غبار عرضه شده، این یعنی باید شش دانگ حواستان به این مدل باشد تا از دستتان نیفتد، در پاراگراف بالا توضیح دادیم که چرا این مدل به شدت لیز و لغزنده است و اگر حواس‌تان نباشد، قطعا آسیب خواهد دید. نبود استانداردهای محافظتی و روکش گوریلا گلس یک نکته منفی بسیار برجسته برای Nova 8 خواهد بود، زیرا مدل‌های این رده با روکش محافظ گوریلا گلس 5 و تعداد بسیاری با قابلیت ضد آب عرضه شده‌اند. همچنین به همین دلیل بود که گفتیم قاب ژله‌ای این مدل بیشتر به کار می‌آید، اگر احساس می‌کنید گوشی از دست‌تان سر می‌خورد، می‌توانید از قاب ژله‌ای آن استفاده کنید.

هواوی در بخش طراحی نوا 8 تا حدودی مانند تفکر قدیمی ایرانی‌ها در مورد محصولات چینی عمل کرده، محصولاتی که زیبایی زیادی دارند اما باید مواظب آن‌ها باشید تا خراب نشوند. نوا 8 البته بدنه‌ای مقاوم و طراحی فوق‌العاده چشم‌نوازی دارد اما به شدت امکان سر خوردن آن از دستان شما وجود دارد و نبود استانداردهای محافظتی نیز باعث شده تا حتی گاهی اوقات با استرس این‌که “نکند گوشی از دست سر بخورد” با این مدل کار کنید.

نمایشگر نوا 8

بعد از آن که محو زیبایی نوا 8 شدید باید گوشی را روشن کنید تا از مرحله محو زیبایی به مرحله فرو رفتن در کف کیفیت نمایشگر بروید. نمایشگر نوا 8 دومین نقطه قوت آن است. هواوی در این مدل از یک نمایشگر 6.5 اینچی بسیار با کیفیت اولد استفاده کرده است. این نمایشگر بیش از یک میلیارد رنگ تولید کرده و از HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند.

رنگ‌ها

به این ترتیب رنگ‌ها در نمایشگر 10 بیتی اولد Nova 8 جذاب و درخشان هستند، پشتیبانی از HDR10 و تولید یک میلیارد رنگ باعث شده تا دیدن فیلم و عکس به لذتی دوچندان در نوا 8 تبدیل شود. رنگ‌ها در نمایشگر این مدل کاملا طبیعی و شفاف به نمایش در می‌آیند.

رفرش‌ریت

با وجود تمام این قابلیت‌ها نرخ‌تازه‌سازی یا رفرش‌ریت 90 هرتزی نمایشگر نیز کمک بسیاری کرده تا تجربه شما از کار کردن با نمایشگر گوشی بسی دلنشین و خوشا‌یند باشد. نمایشگر با این کیفیت و رفرش‌‌ریت 90 هرتز یعنی گشت و گذار در تمامی بخش‌ها و منو‌های گوشی و استفاده از اپلیکیشن‌ها و وبگردی کاملا نرم و روان و سیال است، تجربه کار با نمایشگر نوا 8 مانند استفاده از یک سرسره آبی است، شما می‌توانید وارد این دنیا شوید و در بخش‌های مختلف سر بخورید و از نمایشگر سیال و روان آن لذت ببرید.

هواوی نوا 8

رزولوشن و تراکم پیکسلی

حاشیه باریک دور نمایشگر باعث شده تا صفحه نمایش حدود 90 درصد از پنل جلویی را بپوشاند، البته این در حالی است که خود صفحه رزولوشن فول‌اچ‌دی‌پلاس 1080 در 2340 دارد و در هر اینچ آن 392 پیکسل قرار گرفته، این مشخصات یعنی با یک نمایشگر باکیفیت طرف هستیم که هم تکنولوژی ساخت فوق‌العاده‌ای دارد، هم تعداد رنگ‌های تولیدی آن بالاست، هم از فناوری‌های نمایشگر مناسبی پشتیبانی می‌کند، هم رزولوشن و تراکم پیکسلی بسیار بالایی دارد و هم رفرش‌ریت آن بی‌نظیر است. به این ترتیب واقعا نمایشگر Nova 8 در میان گوشی‌های بالارده به یک مدل قابل رقابت با نمایشگرهای سامسونگ تبدیل شده و شاید حتی کیفیت بهتری نسبت به نمایشگرهای نماینده‌های سامسونگ مانند گلکسی A52s ارائه دهد.

میزان روشنایی صفحه

نمایشگر هواوی نوا 8 روشنایی خیلی خوبی دارد، در روز و شب می‌توان با این گوشی به راحتی کار کرد، حتی در بیرون خانه و در معرض تابش مستقیم آفتاب هم می‌توان به خوبی با گوشی کار کرد و روشنایی صفحه به مقداری می‌رسد که زیر نور مستقیم خورشید هم مشکل چندانی برای کار کردن با این مدل نداشته باشید.

دارک مود

کار کردن در حالت دارک مورد در گوشی‌های اولد لذت خاص و متفاوت دارد، در این پنل‌ها زمانی که نور صفحه مشکی باشد، پیکسل‌های آن بخش خاموش می‌شوند و به همین علت عمق تصویر مشکی چه در حالت دارک مود و چه در هنگام تماشای فیلم بسیار بالاست. همچنین در مدل‌های اولد و امولد استفاده از دارک مود باعث کاهش مصرف باتری می‌شود و با رفتن بر روی حالت دارک مود، می‌توانید به کاهش مصرف باتری نیز کمک کنید.

Always On Display

صفحه اولد یعنی قابلیت Always On Display و قابلیت Always On Display یعنی دسترسی به آپشن‌های جذاب این بخش! گوشی‌های چینی مانند هواوی و شیائومی تلاش زیادی برای جذاب کردن بخش Always On Display داشتند در حالی که آپشن‌های این بخش در گوشی‌های سامسونگ آنقدر متنوع نیست. در بخش Always On Display می‌توانید تصاویر و متون مختلف شخصی‌سازی شده را برای نمایش تاریخ و ساعت در صفحه قفل داشته باشید، در این بخش متن‌ها و رنگ‌ها را می‌توانید تغییر دهید و نمایه‌های گرافیکی ساعت و موارد دیگر نیز قابل تغییر هستند.

اسمارت رزولوشن

در تنظیمات صفحه نمایشگر می‌توانید اندازه رزولوشن صفحه و فریم‌ریت را تغییر دهید، این امکان جالبی است که هواوی در اختیار کاربران قرار داده و می‌توانند در نوا 8 رزولوشن را در دو حالت low با اندازه 1560 در 720 یا High با رزولوشن 2340 در 1080 تنظیم کنند. البته گزینه سومی نیز با نام اسمارت رزولوشن وجود دارد که با انتخاب آن در زمانی که به ذخیره انرژی باتری نیاز دارید، رزولوشن به طور اتوماتیک کم می‌شود.

هواوی نوا 8

نرخ‌تازه‌سازی داینامیک

در بخش Screen Refresh rate نیز به جز دو گزینه 60 و 90 هرتز، انتخاب سومی به نام داینامیک رفرش‌ریت وجود دارد که نرخ تازه‌سازی صفحه را بر اساس مقدار انرژی باتری و شارژدهی آن تنظیم می‌کند، این دو گزینه برای ذخیره انرژی باتری بسیار کارآمد هستند.

قفل‌های بیومتریک

حال که روی دور هستیم و مدام نقاط قوت هواوی نوا 8 را بیان می‌کنیم، بگذارید به سومین نقطه قوت این تلفن هوشمند اشاره کنیم. استفاده از قفل‌های بیومتریک نوا 8 همچون بخش طراحی و نمایشگر، دلنشین و جذاب است.

حسگر اثر انگشت

هواوی در این مدل از یک حسگر اپتیکال زیر نمایشگر استفاده کرده که سرعت و دقت آن بسیار بالاست. معمولا حسگرهای زیر نمایشگر مکثی یک ثانیه‌ای برای باز کردن قفل دارند اما این مکث در Nova 8 اتفاق نمی‌افتد. زمانی که شما انگشت خود را بر روی حسگر بگذارید با سرعت بالایی قفل باز شده و گوشی آماده استفاده است. محل حسگر بر روی گوشی با یک نمایه گرافیکی مشخص شده برای همین امکان ندارد که در پیدا کردن جای حسگر با مشکل مواجه شوید، ضمن اینکه جای حسگر بسیار خوب است و حتی زمانی که یک دستی با گوشی کار می‌کنید، به راحتی می‌توانید حسگر را باز کنید.

هواوی نوا 8

قفل تشخیص چهره

عملکرد مناسب حسگر اثر انگشت در قفل تشخیص چهره نیز دیده می‌شود. قفل تشحیص چهره با سرعت بسیار بالا و دقت عالی گوشی را باز می‌کند، تنها کافیست گوشی در مقابل صورت‌تان باشد و بعد دکمه پاور را بزنید، قفل به سرعت باز شده و می‌توانید از گوشی استفاده کنید. البته این قفل زمانی که گوشی دقیقا مقابل صورت نیست یا نور محیط کم است نیز به خوبی کار می‌کند. اما به دلیل آن که هنوز ویروس منحوس کووید 19 در دنیا وجود دارد باید بگویم که هنگام پوشیدن ماسک، قفل چهره باز نمی‌شود، اگر ماسک را تا روی لب پایین بکشید، حسگر باز می‌شود اما هنگامی که ماسک بر روی صورت دارید، قفل باز نخواهد شد. همچنین قفل با چشم بسته و با تصویر فرد مالک گوشی نیز باز نمی‌شود.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد می‌پردازیم. این موارد مشمول بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی نوا 8 می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیلی کم

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

کمی لق می‌زند

کار کردن با یک دست آسان است؟

تقریبا بله

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

خیر

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

رضایت بخش نیست

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

بسیار کم

رابط کاربری نوا 8

تا حالا هر چه در مورد نوا 8 گفتیم، تعریف بوده و تمجید، اما در بخش رابط کاربری کار کمی گره می‌خورد. در واقع کار هواوی در بخش رابط کاربری، حدود 2 سال است که به گره افتاده و حل نشده است. هواوی از جمله شرکت‌هایی است که مانند ایران سوزش تحریم‌های آمریکا را چشیده و کار و کاسبی‌اش کساد شده، پس از تصویب تحریم‌های آمریکا علیه هواوی و ورود این شرکت به لیست سیاه تجاری آمریکا، دیگر بوی گوگل در گوشی‌های هواوی به مشام نمی‌رسد.

نبود برنامه‌های گوگل

سیستم عامل هواوی همچنان بر پایه اندروید است و محیط EMUI 12 تغییر خاصی نسبت به گذشته نکرده اما نبود سرویس‌های گوگل آزاردهنده است و به نوعی همه چیز را خراب می‌کند. البته در خصوص نبود سرویس‌های گوگل، نوع استفاده کاربران نیز اهمیت دارد، اگر شما از افرادی هستید که مدام از سرویس‌های گوگل مانند گوگل پلی سرویس، گوگل پلی گیمز، جی‌میل، یوتیوب و گوگل مپ استفاده می‌کنید و حساب‌هایتان با یکدیگر سینک هستند، گوشی‌های بدون گوگل هواوی به درد شما نمی‌خورند، اما اگر خیلی با برنامه‌های گوگل کار ندارید و صرفا از اینستاگرام، تلگرام یا برنامه‌هایی به این شکل استفاده می‌کنید، با دانستن برخی موارد می‌توانید بدون دغدغه از خریداران گوشی‌های هواوی باشید.

هواوی نوا 8

اجرای برنامه‌های گوگل بر روی گوشی هواوی

البته برای رفع مشکل گوگل می‌توانید از برنامه‌هایی استفاده کنید که بیلد نامبر گوشی را تغییر داده و یک محیط شبیه‌سازی شده برای شما ایجاد می‌کنند تا بتوانید برنامه‌های گوگل را در آن محیط اجرا کنید، یکی از این برنامه‌ها Gspace نام داد، با نصب برنامه Gspace می‌توانید بیلد نامبر گوشی به یک مدل قدیمی‌تر هواوی که مجوز استفاده از برنامه‌های گوگل را دارد، تغییر دهید. با این روش می‌توانید از طریق خود برنامه Gspace به برنامه‌های گوگل دسترسی داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.

هنگام ورود به این برنامه برخی برنامه‌های گوگل به شما پیشنهاد شد‌ه‌اند که می‌توانید با انتخاب آن‌ها وارد گوگل پلی شوید و با اتصال به اکانت خود، برنامه‌های مورد نظر را دانلود کرده و از آن‌ها استفاده کنید. تنها نکته استفاده از این اپلیکیشن آن است که برنامه‌های گوگل مانند گوگل مپ، گوگل پلی گیمز و یوتیوب، تنها در خود برنامه Gspace قابل اجرا هستند؛ نه در محیط رابط کاربری گوشی! البته ما نمی‌توانیم استفاده از برنامه Gspace یا برنامه‌های مشابه را به عنوان یک راه حل عملی جامع برای رفع مشکل برنامه‌های گوگل در EMUI پیشنهاد کنیم، اما در حال حاضر می‌توان از این برنامه در گوشی‌های هواوی استفاده کرد.

EMUI 12

اما جدا از بحث گوگل، رابط کاربری EMUI 12 بر روی این گوشی قابل استفاده است، این رابط کاربری نسبت به EMUI 11 پیشرفت‌های چشمگیری داشته و طعم استفاده از آن شیرین‌تر از گذشته شده است. رابط کاربری هواوی ساده، جذاب و مفید است، المان‌های گرافیکی و افکت‌های خاصی در این رابط کاربری دیده می‌شود که باعث سنگین شدن محیط کاربری نشده و بدون لگ و کندی اجرا می‌شوند، استفاده از این رابط کاربری جذاب همراه با نمایشگر 90 هرتزی اولد نوا 8 یعنی نورعلی‌نور!

رابط کاربری نوا 8 واقعا جذاب است، قصد اغراق نداریم، پک آیکن‌ها، منو‌ها، نوار اعلان و بخش‌های مختلف EMUI 12 نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده و استفاده از آن‌ها حس بهتری می‌دهد، البته باید اشاره کنیم که طراحان هواوی برای ایجاد سبک جدید رابط کاربری گوشی‌های این شرکت از برخی ایده‌های iOS وام گرفته‌اند و این جزئیات به راحتی از چشمان ما مخفی نمی‌ماند.

زمانی که نوا 8 را راه‌اندازی می‌کنید، خبری از فولدرهای خالی برنامه App Advisor نیست و شما از همان ابتدا یک محیط کاربری ساده و مفید را در اختیار دارید. یک کادر سرچ برای استفاده از موتور جستجوی Peta که همان جایگزین گوگل در هواوی است به صفحه اصلی اضافه شده که عرض کمی دارد و در آن می‌توانید امکان سرچ با هواوی AII لنز، جستجوی صوتی و متنی را انتخاب کنید. هواوی AII لنز بدون نیاز به تغییر IP کار می‌کند اما نتیجه جستجوهای آن معمولا به درد کاربران ایرانی نمی‌خورد.

از دیگر قابلیت‌های جذاب رابط کاربری هواوی، پنل کناری آن هست که با کشیدن انگشت از لبه راست یا چپ به سمت وسط صفحه و نگه‌داشتن انگشت باز می‌شود، این پنل به پنل اج سامسونگ شباهت دارد و برنامه‌های مختلفی را می‌توانید در آن قرار دهید تا به صورت سریع به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

اپ‌گالری

اپ‌گالری سرویس جایگزین گوگل پلی سرویس است که در آن اپلیکیشن‌های مختلف قابل دانلود بر روی گوشی‌های هواوی قرار دارد. در اپ‌گالری برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های متفاوتی برای دانلود قرار داده شده که نسبت به نسخه‌های قبلی اپ‌گالری توسعه پیدا کرده اما همچنان نمی‌توان همه برنامه‌ها را از این مارکت دانلود کرد.

به طور مثال برای دانلود اینستاگرام به سایت Apkpure هدایت می‌شوید تا نسخه نصبی این برنامه را از این سایت دانلود و نصب کنید، البته این سایت در ایران مسدود است و شما برای دانلود اینستاگرام باید ابتدا IP خودتان را تغییر دهید. برای دانلود برنامه‌های دیگر مانند واتساپ به سایت خود واتساپ و برای دانلود برخی برنامه‌ها مانند بازی کالاف دیوتی به سایت Apkab منتقل خواهید شد. اما اکثر برنامه‌های چینی مانند تیک‌تاک در داخل خود اپ‌گالری قابل دانلود هستند.

هواوی نوا 8

به طور کلی برای نصب برنامه بهتر است از مارکت‌های ایرانی استفاده بکنید زیرا یکپارچگی و انسجام بهتری دارند و برای آپدیت کردن برنامه‌ها نیز شما را اذیت نمی‌کنند. اما اگر به طور کلی قصد دارید برنامه‌های اندروید را بر روی هواوی Nova 8 یا دیگر گوشی‌های جدید این شرکت نصب کنید، راهکاری وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

تم

در صفحه اصلی گزینه Theme را می‌بینید که در آن می‌توانید تم‌های مختلف در نظر گرفته شده برای نوا 8 را مشاهده کنید. البته برای شخصی‌سازی محیط کاربری بهتر است به تنظیمات و منوی Home Screen & Wallpaper بروید، در این بخش می‌توانید تمامی اجزا مانند پک آیکن، والپیپر، تم، بخش Always on Display و صفحه Magazine lock را تنظیم کنید.

مگزین لاک

صفحه Magazine lock همان لاک‌اسکرین شماست که با رفتن به چپ و راست می‌توانید مجموعه‌ای از تصاویر به انتخاب خودتان را مانند یک آلبوم تصویر در آن ببینید. البته در توضیح برنامه نوشته که با هر بار روشن کردن صفحه، تصویر لاک اسکرین تغییر می‌کند اما چنین اتفاقی برای گوشی نوا 8 که ما در اختیار داشتیم رخ نداد.

اپ دراور

می‌توانید رابط کاربری را در دو حالت دارای منو App Drawer یا بدون این منو تنظیم کنید، همچنین تمامی تنظیمات مربوط به اندازه فونت، نوع فونت و اندازه اجزا بر روی صفحه قابل تنظیم هستند.

کنترل پنل

نوار نوتیفیکیشن در رابط کاربری هواوی همچون شیائومی از حالت کلاسیک اندروید خارج شده و بیشتر به محیطی مانند کنترل سنتر iOS شباهت پیدا کرده است. این بخش در رابط کاربری هواوی، کنترل پنل نام دارد، جایی که شما به تمامی گزینه‌های نوار اعلان دسترسی دارید اما نوع طراحی محیط آن کمی نسبت به گذشته تغییر کرده و جذاب‌تر شده است.

کنترل پنل هواوی با نوار اعلان تفاوت دارد، با کشیدن انگشت از نیمه سمت راست بالای نمایشگر به پایین کنترل پنل و با کشیدن انگشت از نیمه سمت چپ بالای نمایشگر به پایین کنترل، نوار اعلان باز می‌شود. کنترل پنل جایی برای مدیریت گوشی فعال و غیر فعال کردن اتصالات و مدیریت موسیقی است، اما در نوار اعلان تنها اعلان‌های دریافت شده به نمایش در می‌آید و به جز نوتیفیکیشن‌ها عنصر دیگری در این صفحه دیده نمی‌شود.

هواوی نوا 8

به طور کلی رابط کاربری EMUI 12 جذابیت و تنوع بالایی دارد و از کار کردن با آن خسته نخواهید شد، اما باید بدانید برنامه‌های گوگل در این رابط کاربری جایی ندارند و به جای آن‌ها باید از برنامه‌های پیشفرض گوگل مانند اپ‌گالری به جای گوگل پلی، یا پتا مپس به جای گوگل مپس استفاده کنید، البته برنامه‌های کاربردی دیگر نیز قابل دانلود هستند مثلا بازار و مایکت در این رابط کاربری اجرا می‌شوند و می‌توانند جایگزینی برای گوگل پلی یا اپ‌گالری باشند. اما به هر شکل پیش‌تر هم گفتیم که اگر به استفاده از برنامه‌های گوگل عادت دارید، بهتر است قید خرید Nova 8 جذاب را بزنید.

سخت افزار Nova 8

با رسیدن به بخش سخت افزار باید برگردیم به قطار تمجید از نوا 8 هواوی! سخت افزار را می‌توان یکی دیگر از نقاط قوت نوا 8 نامید، البته پردازنده و به طور کلی سخت افزار نوا 8 مانند دیگر رقبایش قوی نیست اما ما موقع استفاده از این گوشی با هیچ مشکل سخت افزاری مواجه نشدیم، بنابراین می‌توانیم بگوییم که سخت افزار نوا 8 برای یک گوشی در این رده مناسب است.

پردازنده

هواوی برای این گوشی از تراشه 7 نانومتری کایرین 820E استفاده کرده، اما این پردازنده برخلاف 99 درصد مدل‌هایی که در بازار عرضه شده‌، 6 هسته پردازشی دارد، به همین دلیل شاید احساس کنید که نوا 8 در شرایط سخت شانه خالی کرده و کم می‌آورد اما حداقل ما چنین چیزی را از Nova 8 ندیدیم. در پردازنده این مدل سه هسته پردازشی 2.22 گیگاهرتزی کورتکس A76 و سه هسته پردازشی 1.84 گیگاهرتزی کورتکس A55 قرار دارد.

رم و حافظه

مدلی که ما در اختیار داشتیم به 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه اصلی مجهز شده بود، البته همین مدل نوا 8 با حافظه 256 نیز در بازار پیدا می‌شود و اگر نیاز به حافظه بیشتر داشتید می‌توانید آن نسخه را خریداری کنید. از 128 گیگابایت حافظه تقریبا 115 گیگابایت آن در اختیار شما قرار دارد و می‌توانید نرم‌افزارها و داده‌های خود را بر روی آن ذخیره و نصب کنید.

تراشه گرافیکی

پردازنده نوا 8 از تراشه گرافیکی Mali-G57 بهره می‌برد که عملکردش برای اجرای بازی و مدیریت بخش گرافیکی گوشی کاملا مناسب است. با نوا 8 برای اجرای بازی به مشکل خاصی بر نمی‌خورید، تمام بازی‌های نیمه سنگین و سنگین در این مدل با گرافیک قابل قبول اجرا می‌شوند و لگ و کندی هم در بازی‌ها به وجود نمی‌آید.

گیمینگ و بازدهی

ما بازی کالاف دیوتی موبایل را بر روی این مدل تست کردیم که در بخش تنظیمات گرافیکی آن تنها حالت Low و Medium برای انتخاب وجود داشتند، به هر شکل بازی کالاف دیوتی با گرافیک متوسط و رفرش‌ریت بالا بدون هیچ مشکلی بر روی نوا 8 اجرا شد و هیچ مشکلی از این بابت وجود نداشت، بقیه برنامه‌ها و بازی‌ها هم به خوبی بر روی نوا 8 اجرا می‌شوند و اگر اهل گیم هستید، می‌توانید از این مدل هواوی لذت کافی را ببرید.

البته در این رده قیمتی گوشی‌هایی با قدرت سخت افزاری و گرافیکی بیشتر نیز وجود دارد اما Nova 8 از پس تمامی کارها بر می‌آید، رابط کاربری، صفحه نمایش 90 هرتزی، بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها بدون مشکل در این گوشی اجرا می‌شوند و حال شاید نتوانید بازی‌ها را بر روی بالاترین کیفیت گرافیکی اجرا کنید اما کیفیت اجرای بازی در این مدل قابل قبول است.

 

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

امتیاز GFXBench

امتیاز 8 Antutu

امتیاز 9 Antutu

نام مدل

3518/1107

33fps

657150

754572

 Galaxy S21 Ultra

3489/1085

33fps

668722

742950

MI 11

3238/1032

60fps

584055

695373

Galaxy S21

3266/926

50fps

631850

681052

POCO F3

3296/906

45fps

543986

582320

Galaxy S20 FE

2574/735

38fps

453223

561303

Poco X3 Pro

2603/880

42fps

508760

560815

Galaxy Note 20 Ultra

2909/803

35fps

465534 

534003

Mi 11 Lite 5G

2801/771

28fps

429675 

508844

Galaxy A52s 5G

2164/687

29fps

395503

479015

Nova 5T

2697/488

18fps

*****

397528

Nova 9

1820/636

16fps

334981

395853

Galaxy A52 5G

1577/525

15fps 

261282 

346979

Galaxy A52

1763/580

16fps

283750

349090

Poco X3 NFC

1785/570

15fps

279625

338587

Redmi Note 9 Pro

1603/492

14fps

279355

334231

Redmi Note 8 Pro

 

همچنین گوشی نه در هنگام بازی، نه در هنگام کار با دوربین و نه در هنگام شارژ داغ نمی‌شود، نوا 8 همواره دمای پایینی دارد و تنها مواقعی که خیلی به گوشی فشار بیاورید ممکن است این فشار با مقداری گرمای پشت گوشی احساس شود. البته کنترل گرمای گوشی مانند کنترل گرمای کره زمین دشوار نیست، هواوی یک گرافن سه‌بعدی بر روی تراشه‌های خود گذاشته که حرارت را از پردازنده و تراشه گرافیکی گرفته و به دیگر بخش‌ها منتقل می‌کند، به این ترتیب گرما محو شده و به صورت متمرکز باعث داغ شدن یک بخش گوشی نمی‌شود.

ارتباطات و اتصالات

نوا 8 یک گوشی دو سیمکارته است که از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند. این مدل از بلوتوث نسخه 5 استفاده می‌کند و یک درگاه USB-C نسخه دو برای شارژ دارد، البته به دلیل نبود جک هدفون، درگاه شارژ برای استفاده از هندزفری نیز استفاده می‌شود، منتهی اگر هندزفری با جک 3.5 میلی‌متری دارید باید برای استفاده از آن یک تبدیل USB-C به جک 3.5 تهیه کنید. این مدل از ارتباط بی‌سیم NFC پشتیبانی می‌کند و به دلیل پشتیبانی از Huawei Share اگر گوشی یا لپ‌تاپ هواوی داشته باشید می‌توانید به صورت بی‌سیم و با سرعت بالا، این دستگا‌ها را با یکدیگر متصل کرده و دیتاهای مورد نظر خود را انتقال دهید.

دوربین

بخش دوربین دومین قسمتی است که کلاه ما و نوا 8 در هم می‌رود. بگذارید از همین ابتدا رک بگوییم، عملکرد دوربین نوا 8 بد نیست اما در حد یک گوشی بالارده هم نیست، یعنی گوشی‌هایی با قیمت 2 تا 3 میلیون تومان ارزان‌تر نیز کیفیت دوربین مشابه و حتی بهتر از نوا 8 دارند اما خب می‌توان کمی این موضوع را درک کرد، هواوی در بخش طراحی سنگ تمام گذاشته طبیعتا باید برای پایین نگه‌داشتن قیمت گوشی یک بخش دیگر را قربانی کند و آن می‌تواند دوربین باشد.

هواوی نوا 8

دوربین چهارگانه نوا 8 ستاپ زیر را دارد:

  • دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی، لنز واید 26 میلی‌متری، دیافراگم f/1.9، فوکوس خودکار با تشخیص فاز
  • دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز اولتراواید 17 میلی‌متر، دیافراگم f/2.4، زاویه تصویر 120 درجه
  • دوربین تشخیص عمق 2 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4

در روز

تصاویر دوربین 64 مگاپیکسلی نوا 8 در روز نمی‌تواند من را راضی کند، هر چقدر هم که با خود کلنجار می‌روم باید انتظار بیشتری از یک دوربین 64 مگاپیکسل در یک گوشی بالارده داشته باشم و کیفیت تصاویر دوربین 64 نوا 8 آنقدری که باید خوب نیستند. البته این خبری شوکه کننده است، زیرا گوشی‌های هواوی در هر بخش مورد داشته باشند، در قسمت دوربین همواره امتیاز عالی می‌گیرند اما هواوی Nova 8 اینگونه نیست.

تصاویر گوشی نوا 8 در روز شفافیت لازم را ندارند، عکس‌ها وایت بالانس مناسبی هم ندارند و رنگ تصاویر به سمت آبی متمایل است. جزئیات به شکلی که باید در تصاویر دوربین 64 هواوی دیده نمی‌شوند. کیفیت کلی تصاویر روز خوب است اما کنتراست بالای تصاویر و دیگر موارد اشاره شده باعث می‌شود دوربین این مدل در حد رقبایش نباشد. شما در ادامه می‌توانید تصاویر روز نوا 8 را با گلکسی A52s مقایسه کنید.

در شب

اگر بخواهم یک امتیاز کلی بدهم، عملکرد دوربین نوا 8 در شب برایم جذاب‌تر و بهتر از عکس‌هایی است که این دوربین در طول روز می‌گیرد. در طول شب نویز زیادی در تصویر دیده نمی‌شود، اگر مقدار نور در شب مناسب باشد که کیفیت تصاویر کاملا قابل قبول و مناسب خواهد بود، ولی اگر نور هم مناسب نباشد به جز شفافیت تصویر که کمی کاهش پیدا می‌کند، ایراد بزرگ دیگری به عکس‌های شب Nova 8 نمی‌توان گرفت.

برای عکس‌گرفتن در شب می‌توانید از حالت نایت مود نیز استفاده کنید، حالت نایت مود در هنگام زوم نیز قابل استفاده است ولی دوربین اولتراواید قابلیت نایت مود ندارد. عملکرد نایت مود هواوی نوا 8 اصلا خوب نیست، اگر در محیط رشته‌ای چراغ وجود داشته باشد، انعکاس نور آن‌ها در تصویر می‌افتد و در واقع عکس نایت مود خراب می‌شود اما اگر منبع نور در تصویر نباشد، نور در محیط کم‌رنگ می‌شود و دیگر جلوه خود را ندارد. همچنین در حالت عادی رنگ‌ها برجسته‌تر از حالت نایت مود هستند!

زوم

دوربین نوا 8 به درد زوم نمی‌خورد اما به هر حال می‌توانید تا میزان 10 برابر با آن زوم کنید. طبیعتا زوم باعث کاهش رزولوشن، پیکسل‌ها و در نتیجه از بین رفتن شفافیت عکس‌ها می‌شود. اما به طور کلی تا زوم دو برابر این دوربین قابل قبول بوده و می‌توان از آن استفاده کرد اما زوم بیش از دو برابری به تدریج باعث کاهش کیفیت عکس می‌شود و بهتر است خیلی از آن استفاده نکنید.

ماکرو

هرچند دوربین ماکرو خیلی کاربردی نیست اما به هر حال در اکثر مدل‌ها هست و باید با آن کنار بیاییم. دوربین ماکرو نوا 8 کیفیت متوسطی دارد، اگر دوربین در فاصله 3 تا 4 سانتی‌متری سوژه باشد می‌تواند عکس ماکرو بگیرد اما حتی با رعایت فاصله عکس‌های ماکرو به آن مقداری که باید شفاف نیستند.

پرتره

در رابط کاربری دوربین‌های هواوی یک بخش با نام پرتره و یک بخش با نام Aperture وجود دارد، بخش پرتره برای گرفتن تصاویر ایستاده و از صورت افراد خوب است، البته در این بخش با وجود افکت‌های مختلف می‌توان پس‌زمینه تصویر را بلار کرد. حالت Aperture به طور کلی برای گرفتن تصاویر با پس‌زمینه بلار است. قابلیت Aperture تنها برای دوربین اصلی است و بر روی دوربین سلفی نمی‌توان این حالت را انتخاب کرد، بنابراین برای گرفتن پرتره در حالت سلفی باید از حالت پرتره و افکت‌های آن استفاده کنید.

کیفیت تصاویر پرتره نوا 8 با قابلیت Aperture خوب است، گاهی احساس می‌شود که پس زمینه تصویر به طور برابر و یکسان بلار نشده است اما به طور کلی عکس‌هایی که با حالت Aperture گرفته می‌شوند کیفیت بالایی دارند و مرز میان سوژه و پس‌زمینه به خوبی جدا شده است. نکته جالب در خصوص دوربین هواوی Nova 8 آن است که در حالت Aperture می‌توانید تا 3 برابر بر روی سوژه خود زوم کنید و باز هم تصویر پرتره بگیرید، اما زمانی که بر روی سوژه زوم می‌کنید پشت او بلار نمی‌شود و عملا این حالت کار نمی‌کند!!

اما در حالت پرتره هم می‌توانید عکس با پس‌زمینه بلار شده بگیرید، کیفیت و شفافیت تصویر در این حالت ماننده حالت Aperture نیست ولی اگر در پس‌زمینه منبع نور وجود دارد، در حالت پرتره می‌توانید منبع نور با حالت دایره‌ای، کشیده، قلبی و غیره بلار کنید. برای عکس گرفتن در حالت سلفی نیز باید از حالت پرتره استفاده کنید که در این حالت‌هم پس‌زمینه به خوبی از سوژه جدا می‌شود و ایراد خاصی نمی‌توان به آن گرفت.

سلفی

حفره بزرگی که در بالای نمایشگر دیده می‌شود محل قرار گرفتن دوربین 32 مگاپیکسلی سلفی با دیافراگم f/2.0 است. این دوربین همچون دوربین 64 مگاپیکسلی تصاویری با کیفیت مناسب می‌گیرد و کیفیتش قابل قبول است. شفافیت و وضوح تصاویر دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی مناسب هستند، هواوی ادعا کرده که در این مدل از موتور پردازش تصویر Kirin ISP 5.0 استفاده کرده که باید تاثیر خوبی در کیفیت تصاویر بگذارد، به جز تصاویر دوربین اصلی در روز، تصاویر دیگر دوربین نوا 8 مناسب هستند هر چند از این نظر گوشی‌های رقیب این مدل عملکرد بهتری دارند.

فیلم‌برداری

با Nova 8 می‌توانید با کیفیت 4K و 1080p فیلم‌برداری کنید اما در هر دو کیفیت فریم‌ریت از 30 بالاتر نمی‌آید و در واقع حتی با رزولوشن 1080p هم نمی‌توانید با 60 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید. این قابلیت در مدل‌های رقیب نوا 8 دیده می‌شود اما نوا 8 از آن بهره نمی‌برد. به هر ترتیب باید گفت کیفیت فیلم‌برداری قابل قبول است، در فیلم‌ها لرزش کمی دیده می‌شود و رنگ‌ها و شفافیت ویدیو بسیار خوب است.

شما می‌توانید به صورت پرو نیز فیلم‌برداری کنید و تمامی جزئیات مربوط به تصویر را به سبک خودتان تغییر بدهید، امکان فیلم‌برداری به‌صورت سوپر اسلوموشن نیز وجود دارد.

صدا و اسپیکر Nova 8

در قسمت صدا چیز زیادی برای تعریف وجود ندارد. هواوی در نوا 8 از یک اسپیکر استفاده کرده و به همین دلیل خبری از صدای استریو نیست. عدم استفاده از دو اسپیکر می‌تواند دو دلیل داشته باشد، یا هواوی برای باریک کردن بدنه و طراحی ظریف Nova 8 مجبور به حذف اسپیکر دوم شده یا این که کلا قصد داشته برای آزردن روح خریداران این مدل، اسپیکر دوم را حذف کند!

به هر دلیل برای گوش دادن به موسیقی با صدای بلند تنها می‌توانید از یک اسپیکر گوشی که در فریم پایینی آن قرار دارد استفاده کنید. این اسپیکر کیفیت قابل قبولی دارد، شفافیت و وضوح صدا در آن مناسب است اما از نظر بلندی صدا به پای رقبایش نمی‌رسد. همچنین صدای استریو گوشی که از دو سمت به صورت مساوی پخش می‌شود، حس بسیار بهتری نسبت به صدای یک اسپیکر تک دارد و شما این حس را در نوا 8 تجربه نخواهید کرد.

به دلیل آنکه بدنه کمی کوچک است و گوشی به طول کامل در دست قرار می‌گیرد، ممکن است هنگام بازی دست‌تان جلو اسپیکر را بگیرد و صدا به خوبی پخش نشود به همین دلیل خرید یک ایرباد بلوتوثی خوب، احتمالا از خود برند هواوی، می‌تواند کمک زیادی به تجربه صوتی و شنیداری شما بکند.

در مورد اسپیکر مکالمه هم باید بگوییم که همه چیز در این قسمت خوب است، هنگامی که نوا 8 را بر روی گوش خود قرار می‌دهید، صدا با بلندی بالا و وضوح خوبی به گوشی می‌رسد و نشر صدا نیز خیلی کم است، شاید اگر در یک اتاق کاملا ساکت حضور داشته باشد، بلندی صدای اسپیکر مکالمه در حداکثر باشد و کسی هم در فاصله یک متری شما باشد، صدای فرد پشت خط به او برسد و اگر نه صدای مکالمه شما را کسی نخواهد شنید.

باتری و شارژدهی

باتری یکی از بخش‌هایی است که فکر می‌کنیم قربانی طراحی شده، هواوی در این مدل از یک باتری با ظرفیت 3800 میلی‌آمپرساعت استفاده کرده که برای یک مدل بالارده در سال 2021 بسیار کم است اما عملکرد آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد، بنابراین خبری از قربانی کردن باتری نیست. از قدیم گفتند فلفل نبین چه ریزه! باتری نوا 8 تقریبا وضعیتی به این شکل دارد، ظرفیت آن کم است اما کارهای بزرگی انجام می‌دهد.

هواوی در رابط کاربری خود بخش‌های متنوعی برای کنترل و بهبود مصرف انرژی دستگاه و برنامه‌ها اضافه کرده، اضافه شدن این قابلیت‌ها تاثیر بسیار خوبی در باتری گذاشته و شارژدهی آن را به شکل قابل توجهی افزایش داده است. باتری با ظرفیت 3800 میلی‌آمپرساعت شاید بر روی کاغذ بسیار کم باشد اما عملکرد این باتری شبیه به باتری 4300 یا 4500 میلی‌آمپری گوشی‌های سامسونگ و شیائومی است.

هواوی نوا 8

با یک استفاده معمولی از Nova 8 می‌توانید یک روز بدون دردسر از گوشی استفاده کنید. اگر استفاده شما کنترل شده باشد، حتی ممکن است بیش از یک روز با یک‌بار شارژ بتوانید با گوشی کار کنید. اگر بخواهیم کمی بر اساس آمار صحبت کنیم باید بگویم که 10 دقیقه فیلم‌برداری 4K با اتصال به وای‌فای حدود 5 درصد از شارژ باتری را کاهش می‌دهد، همچنین 30 دقیقه گوش دادن به موسیقی با ایرباد با اتصال به وای‌فای باعث می‌شود دو درصد شارژ کم شود، نیم ساعت کالاف دیوتی بازی کردن نیز 9 درصد شارژ را کم می‌کند و البته تمامی این موارد با وجود نمایشگر 90 هرتزی است.

از طرفی سرعت شارژ نوا 8 فوق‌العاده است، این گوشی تنها ظرف 35 دقیقه شارژ می‌شود که زمانی کم‌نظیر است. Nova 8 تنها در 15 دقیقه بیش از 60 درصد شارژ می‌شود، این یعنی حتی اگر زمان بیرون رفتن از خانه متوجه شوید که گوشی‌تان شارژ ندارد، تا یک آبی به سر و صورت خود بزنید و لباس‌هایتان را بپوشید، گوشی نزدیک به 60 تا 70 درصد شارژ خواهد شد و این کارهای شما را بسیار آسان‌تر می‌کند. باور کنید، تا یک گوشی با این سرعت شارژ نداشته باشید، متوجه نمی‌شوید که من چه می‌گویم، این زمان شارژ پایین، زندگی شما را تغییر می‌دهد. همچنین مطمئن باشید در خانه یا محل کار برای قرض کردن آداپتور شارژ 66 واتی گوشی شما، دعوا راه می‌افتد، هر کس یک بار با این آداپتور گوشی خود را شارژ کند، شارژر خودش از چشمش خواهد افتاد.

با تمامی این تفاسیر می‌توانیم امتیاز مثبتی به باتری Nova 8 بدهیم. این باتری جدا از ظرفیتی که دارد، یا یک استفاده نرمال یک روز شارژ نگه می‌دارد، سرعت شارژ آن نیز فوق‌العاده است و در این رده هیچ گوشی با سرعت شارژ بیشتر از نوا 8 پیدا نخواهید کرد. بنابراین باتری این مدل شما را لنگ نمی‌گذارد و موقع استفاده از آن ضعفی نخواهید دید. اما شخصا اگر بخواهم این گوشی را خریداری کنم، نگران خواهم بود که عملکرد باتری نوا 8 بعد از یک سال مانند روز اول نباشد و افت چشمگیری پیدا کند و مجددا شخصا فکر می‌کنم این نگرانی بی‌دلیل نیست و ممکن است به واقعیت تبدیل شود.

نام مدل

ظرفیت باتری

سرعت شارژ

زمان شارژ

هواوی نوا 8
3800 میلی‌آمپرساعت
66 وات
37 دقیقه
هواوی نوا 8i
 4300 میلی‌آمپرساعت
66 وات
45 دقیقه
پوکو F3
 4520 میلی‌آمپرساعت
33 وات
55 دقیقه
هواوی نوا 7i
 4200 میلی‌آمپرساعت
40 وات
65 دقیقه
پوکو X3 Pro
 5160 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
می 11 لایت
 4250 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
پوکو X3
 5160 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
ردمی نوت 10
5000 میلی‌آمپرساعت
33 وات
75 دقیقه
گلکسی A52s 5G
4500 میلی‌آمپرساعت
15 وات
90 دقیقه
گلکسی A52
4500 میلی‌آمپرساعت
15 وات
120 دقیقه
گلکسی A32
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
135 دقیقه

نتیجه گیری هواوی نوا 8

گوشی‌های چینی معمولا تعادل خوبی از نظر امکانات ندارند، آن‌ها یک چیزهایی به شما می‌دهند و یک سری چیزها را از شما می‌گیرند! به عنوان مثال در همین رده گوشی پوکو F3 وجود دارد که طراحی، نمایشگر و پردازنده آن فوق‌العاده است اما دوربین خوبی ندارد. Nova 8 نیز ما را به یاد پوکو F3 می‌اندازد. البته نوا 8 از نظر طراحی برتری قابل توجهی نسبت به تمامی مدل‌های هم رده خود دارد، همچنین نمایشگر این مدل نیز فوق‌العاده است و پردازنده آن نیز در هیچ کاری شما را لنگ نمی‌گذارد. اما در بخش دوربین انتظار ما از نوا 8 برآورده نشد.

این مطلب را نیز مطالعه کنید: نقد و بررسی تخصصی پوکو F3: شاهزاده چینی!

نکته دوم نبود سرویس‌های گوگل است، با وجود آنکه رابط کاربری هواوی هیچ چیزی از شرکت‌های رقیب کم ندارد و حتی قابلیت‌‌های اضافه‌ای هم به شما می‌دهد اما سرویس‌های گوگل در این رابط جایگاهی ندارند و این یک نکته منفی همیشگی برای هواوی خواهد بود.

از نظر باتری نیز ضعفی در نوا 8 دیده نمی‌شود، باتری این مدل به طور کامل در حد و اندازه‌های باتری‌های 4500 میلی‌آمپرساعتی ظاهر می‌شود و سرعت شارژ بالای آن نیز سرعت کارهای شما را هم بالا می‌برد.

هواوی نوا 8

به طور کلی و با توجه به تمامی مشخصات و قابلیت‌های نوا 8، فکر می‌کنم قیمت فعلی (آبان ۱۴۰۰) این مدل یعنی حدود 11 میلیون و 400 هزار تومان یا 11 میلیون و 600 هزار تومان کمی زیاد است. نبود برخی قابلیت‌ها مانند روکش محافظ گوریلا گلس، دریافت استاندارد ضد آب بودن، پشتیبانی از برنامه‌های گوگل و دوربین با عملکرد پایین‌تر از حد انتظار باعث می‌شود این گوشی در حد مدل‌های 8 تا 10 میلیون تومانی باشد، اگر قیمت این مدل در آینده افت داشت، می‌توانید آن را یک گزینه جدی برای خرید در نظر بگیرید اما با برچسب قیمت فعلی، مدل‌های بهتر از نوا 8 هم در بازار وجود دارد.

این مطلب را نیز مطالعه کنید: نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A52s 5G: جانشین برحق!

Nova 8 برای چه افرادی مناسب است؟

مشخص کردن این که نوا 8 به درد چه افرادی می‌خورد کمی سخت است، در ابتدا باید بگوییم خانم‌ها احتمالا عاشق طراحی نوا 8 خواهند شد، این گوشی طراحی ظریف و زیبایی دارد و جلوه لاکچری آن شاید همان چیزی باشد که دخترها و خانم‌ها می‌خواهند. همچنین به طور کلی هر کسی ظاهر گوشی برایش اهمیت دارد می‌تواند Nova 8 را بخرد، زیرا طراحی این گوشی باعث می‌شود دیگران فکر کنند که بسیار بیشتر از قیمت واقعی‌اش ارزش دارد. در عین حال که طراحی این مدل زیبا و شکیل است اما خیلی مقاوم نیست، بنابراین اگر گوشی زیاد از دست‌تان می‌افتد یا در محیط‌های خاص کارگاهی یا بیرون از شهر کار می‌کنید یا کارهای یدی انجام می‌دهید، بهتر است یک گوشی مقاوم‌تر خریداری کنید.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
 تا حدودی – بیشتر مادرها
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
خیر
طرفداران عکاسی
خیر
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
خیر
طرفداران سفر و گردش
خیر
کارمندان
بله
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
خیر
فریلنسرها
خیر

نوا 8 سرعت و بازدهی بالایی دارد ولی به دلیل نبود سرویس‌های گوگل به افرادی که با گوشی خود کارهای خاص‌تر می‌کنند یا به بازی علاقه دارند، پیشنهاد می‌شود یک مدل از شیائومی یا سامسونگ را انتخاب کنند، برعکس افرادی که به وب‌گردی و تماشای فیلم و سریال علاقه دارند یا از یک سری اپلیکیشن‌های مشهور و عمومی استفاده می‌کنند، شاید بتوانند از این گوشی لذت ببرند.

نقاط قوت و ضعف نوا 8

نقاط قوت

طراحی زیبا و جذاب

نمایشگر بسیار با کیفیت

حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره عالی

عملکرد

رابط کاربری سریع و روان

شارژ سریع 66 واتی

 

نقاط ضعف

عدم دریافت استانداردهای مقاومتی

عملکرد دوربین کمتر از حد انتظار

فاقد سرویس‌های گوگل

 

4 در مورد “نقد و بررسی هواوی نوا 8: عشق در نگاه اول!”

  1. برنامه های گوگل رو نداره
    سلفی افتضاح

    فقط دوتا نکته مثبت داره یکی شارژ سریع و یکی دیگه هم خوش فیس بودن!

  2. عملکردش از نوا 5 تی که قدیمی به حساب میاد هم ضعیف تره. رقیب اصلیش a52s هست که خریدنش از هر لحاظ بهتره.

    2
    2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH