محققان موفق به طراحی سنسورهایی با قابلیت شناسایی فرد دروغگو از روی چهره شدند

شما چگونه می‌توانید دروغگو بودن یک فرد را تشخیص بدهید؟ این پدیده در برخی مواقع کاملا مشهود بوده و فرد دروغگو دچار دست‌پاچگی، لکنت زبان یا کلافگی می‌شود. در برخی مواقع نیز افراد دروغگو از برقراری تماس چشمی خودداری می‌کنند. اصولا هنگامی که فردی دروغ می‌گوید؛ نشانه‌های گویای متعددی قابل رویت هستند. اما نشانه‌ها همواره بارز نبوده و این موضوع تشخیص فرد دروغگو را دشوار می‌کند.

بنابراین افرادی نظیر مجریان قانون چگونه می‌توانند دروغگویی یک شخص مظنون را تشخیص دهند؟ این همان پرسشی است که پروفسور دینو لوی، پروفسور یائل هانین و تیمی از محققان دانشگاه تل‌آویو به‌دنبال یافتن پاسخ آن هستند.

در واقع آن‌ها موفق به توسعه حسگرهایی شده‌اند که می‌توانند به کشف پاسخ این پرسش کمک کنند. این حسگرها روی صورت سوژه قرار گرفته و برای نظارت بر حرکات عضلات صورت به‌کار گرفته می‌شوند.

طرح مفهومی ایده فوق این است که برخی افراد هنگام دروغ گفتن، عضلات ناحیه گونه‌ها و ابروهای خود را به‌صورت غیر ارادی تکان می‌دهند. محققان ادعا می‌کنند که با وجود این حسگرها که به شکلی ویژه توسعه پیدا کرده‌اند؛ تشخیص فرد دروغگو صرفا بر اساس اطلاعات ثبت شده توسط حسگرها 73 درصد موفقیت‌آمیز بوده است. به منظور مشاهده ویدیوی مربوط به نحوه کارکرد سیستم مورد اشاره کافیست اینجا کلیک کنید.

البته اتصال همیشگی حسگرها به‌صورت ما امکان‌پذیر نیست. بنابراین اکنون محققان در تلاش هستند که با حذف استفاده از الکترودها و آموزش هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های تشخیص انقباضات ظریف عضلانی، پا را یک گام دیگر فراتر بگذارند. بدین منظور از دوربین‌های فیلم‌برداری با رزولوشن بالا استفاده می‌شود.

این پدیده بدان معناست که در آینده نیروهای پلیس با استفاده از فناوری فوق در فرودگاه‌ها و تجزیه و تحلیل ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین‌ها قادر به شناسایی مظنونان دروغگو خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH