بررسی فرهنگ معرفی محصول برندهای موبایل: از دنیای شاد نوکیا تا انسان‌های تنهای اپل!

داستان فرهنگ شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه از جمله مواردی نیست که همه اهالی فن و رسانه به آن توجه داشته باشند. شاید اصلا تاکنون به این موضوع توجه نکرده باشید که یک فرهنگ و منش خاص در بطن هر شرکت بزرگ در حوزه تولید لوازم خانگی الکترونیک و تلفن همراه وجود دارد؟!

این فرهنگ از سال‌ها پیش توسط بنیانگذاران و اولین مدیران شرکت‌های مختلف تعریف شده و در گذر زمان، مدیران جدیدتر با همان فرهنگ و با همان خط فکر بیزینس میلیون دلاری تولید تلفن همراه را ادامه داده‌اند.

البته موضوع فرهنگ و خط مشی باطنی یک شرکت بزرگ صرفاً مربوط به صنعت تولید تلفن همراه نمی‌شود، شرکت‌های بزرگ خودروسازی، ساخت لوازم خانگی، ساخت لوازم کامپیوتری و غیره نیز دارای فرهنگ خاص و یک خط مشی تعریف شده به جز درآمدزایی و سودآوری هستند.

اما این فرهنگ به چه معناست؟ فرض کنید شما مدیر یک شرکت بزرگ تولیدکننده تلفن همراه هستید. شما یک بیزینس بزرگ و پرسود دارید و هزاران نفر برای شما کار می‌کند، اما هدف واقعی شما از ایجاد، ساخت، رشد و توسعه این کسب و کار چیست؟ آیا صرفا به دنبال پول، سود و کسب مقام و موقعیت هستید و یا اینکه در ذهن خود ‌می‌خواهید مشکلات موجود در دنیا را در حد توان رفع کنید؟!

این دو هدف و بینش می‌تواند دایره محصولات، نوع تولیدات و حتی قیمت محصولات عرضه شده از سمت شما را به طور کامل تغییر دهد، در واقع اهداف اصلی ساخت و توسعه یک شرکت حتی می‌تواند بر روی قیمت محصولات آن تاثیرگذار باشد.

بگذارید با ذکر یک مثال به این موضوع بپردازیم، شرکت اپل در فروش هر آیفون خود نزدیک به ۵۰ درصد سود خالص دارد، یعنی به طور عمومی ساخت پرچمداران اپل نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار هزینه دارد ولی اپل این گوشی‌ها را با قیمت ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار به فروش می‌رساند.

این شرکت به تازگی به بهانه‌های زیست‌ محیطی، شارژر را از گوشی‌های خود حذف کرده و به‌جای آن طراحی بی‌سیم خودش را به فروش می‌رساند، همه می‌دانیم که محیط زیست بهانه‌ای است تا فناوری جدید شارژر‌های آیفون به فروش برود، همان طرحی که زمانی با حذف جک هدفون و عرضه ایرپادهای بی‌سیم اتفاق افتاد. این طرحی برای افزایش سود و درآمد این شرکت است و هدف اپل در این طرح، ابتدا سود و افزایش درآمد بوده و چیزی که مدیران این شرکت به دنبال آن هستند، رشد اقتصادی و مالی اپل است، روشی که موجب شده حالا اپل به عنوان یکی از سودده‌ترین شرکت‌ها در جهان شناخته شود.

البته که اپل با ارائه فناوری‌های جدید به کمک زندگی مدرن آمده و سهم قابل توجهی در رشد توسعه فناوری در جهان دارد اما تمام حرکات و استراتژی‌های این شرکت بر پایه افزایش درآمد سودآوری بیشتر چیده شده و با درج برچسب قیمتی بالا برای محصولاتش، قصد ندارد تا استفاده از تولیداتش را برای افراد کم‌درآمد و ضعیف تسهیل بخشد.

در نقطه مقابل، فرهنگ شرکتی مانند نوکیا به ما می‌گوید که رشد و پیشرفت زندگی مردم و راحتی در استفاده از تکنولوژی‌های مختلف، به عنوان خط مشی اصلی این شرکت در نظر گرفته شده و شاید به همین دلیل باشد که نوکیا در دورانی که برندهای مختلف برای سودآوری بیشتر به بازار تلفن همراه وارد شدند، نتوانست گلیم خود را آن طور که باید و شاید از آب بیرون بکشد و از نظر اقتصادی بازی را به دیگر برندهای معروف تلفن همراه واگذار کرد.

احترام به زندگی، تلاش به شاد کردن مردم و احساس آرامش از جمله مفاهیمی هستند که در زبان و فرهنگ عرضه و تولید محصولات مختلف نوکیا به چشم می‌خورد.

اگر می‌خواهید تفاوت فرهنگی شرکت‌های بزرگ را به چشم خود ببینید، کافیست به نحوه ارائه و معرفی محصولات این شرکت‌ها توجه کنید. زمانی که شما محصول خود را معرفی کنید به نکاتی اشاره خواهید کرد که برای شما اهمیت دارد و از نظر شما مردم به آن ویژگی نیاز دارند. زمانی که صحبت از زندگی شاد، آرامش و احساس امنیت به میان می‌آید یعنی این مفاهیم برای شما اهمیت دارند و زمانی که به کیفیت و ارزش اقتصادی محصولات اشاره می‌کنید، یعنی این موضوعات در مرکز توجهات شما هستند.

نحوه و معرفی محصول در شرکت‌های مختلف بسیار متفاوت است، ویژگی که معمولاً به آن توجه نمی‌شود اما در این مقاله به نکاتی جالب و قابل توجه از نحوه معرفی تلفن‌های همراه جدید توسط نوکیا، اپل، سامسونگ و شیائومی می‌پردازیم.

 نوکیا – خانواده، دنیایی شاد و آرامش

گوشی‌های دکمه‌ای ساده نوکیا را به یاد دارید؟ گوشی‌هایی که قلب تپنده بازار بودند و مردم آرزوی داشتن آن گوشی‌ها را در ذهن خود می‌پروراندند. تفاوت ارائه محصول توسط نوکیا از جعبه‌هایی که از همان زمان برای محصولات خود در نظر می‌گرفت، آغاز می‌شود.

در جعبه گوشی‌های نوکیا به جای استفاده از تصویر گوشی و اشکال مختلف، تصاویر واقعی از مردم و انسان‌هایی که در حال استفاده از گوشی هستند، به نمایش در می‌آمد. یعنی برای نوکیا شادی و احساس آرامش مردم هنگام استفاده از گوشی‌های نوکیا ارزش بیشتری داشت.

هم سن و سال‌‌های ما یادشان هست که پشت ویترین مغازه‌های موبایل فروشی می‌ایستادند و عکس‌های جالب و سرشار از زندگی روی جعبه‌های گوشی‌های نوکیا را نگاه می‌کردند، اما حالا جعبه‌های گوشی موبایل بسیار ساده و بی‌روح شده و تنها عکس گرافیکی خود گوشی با پس زمینه سفید دیده می‌شود که هیچ مفهوم و پیامی برای مردم و خریداران ندارد.

به صفحه محصولات گوشی‌های نوکیا در سایت این شرکت سری بزنید؛ نوکیا در معرفی گوشی‌های خود به مفاهیمی همچون خانواده، داشتن فرزند، زندگی با آرامش و استفاده از تکنولوژی برای پیشرفت توجه دارد. به نظر می‌رسد این فرهنگ مردم منطقه اسکاندیناوی است که بیش از هر چیزی به حال خوب و امنیت در زندگی می‌پردازند.

نوکیا در صفحه معرفی محصولات خود همواره از تصاویر انسان‌ها استفاده می‌کند، انسان‌هایی که عموماً یک خانواده و زوج هستند یا فرزندی دارند و از گوشی‌های نوکیا برای انجام کارهای خود و ثبت لحظات زیبا در کنار خانواده برای به دست آوردن آرامش استفاده می‌کنند.

به تصاویر بالا دقت کنید، در این تصاویر وجود خانواده و داشتن فرزند از نکات کلیدی است که در همه آنها به چشم می‌خورد، در صفحه معرفی محصولات نوکیا آدم‌ها تنها نیستند، آن‌ها خانواده دارند و از تکنولوژی برای تامین نیازهای خانواده خود استفاده می‌کنند، این فرهنگی است که نوکیا برای تولید محصولات خود در پیش گرفته و کاملا مشخص است که استفاده از تکنولوژی برای خانواده‌ها و رشد و تعالی زندگی انسان‌ها از اصلی‌ترین اهداف نوکیا است. همچنین استفاده از افراد رنگین پوست و تنوع نژادی در صفحه معرفی محصولات مختلف نوکیا به چشم می‌خورد.

در معرفی محصولات نوکیا از کلمه‌ها و واژه‌هایی استفاده شده که معنی قابل توجهی دارد. به عنوان مثال نوکیا برای معرفی ویژگی‌های امنیتی گوشی خود از واژه‌های مانند حفظ امنیت خانواده استفاده می‌کند، جملات تبلیغاتی نوکیا برای دوربین محصولات خود معمولاً به سمت ضبط سریع لحظات شاد در کنار خانواده اشاره دارد. همچنین برای توصیف اندازه گوشی خود به این مورد اشاره می‌کند که صفحه بزرگ باعث می‌شود تا یک خانواده بهتر بتوانند در کنار هم یک ویدیو را در تلفن همراه مشاهده کنند.

صفحه معرفی محصولات نوکیا حس خوبی به شما می‌دهد؛ در این صفحه‌ها همه خندان هستند و از استفاده از محصولات نوکیا لذت می‌برند. کلمات مثبت، رنگ‌های شاد، عکس افراد در محیط خانواده و طبیعت به وفور در صفحه معرفی محصولات نوکیا به چشم می‌خورد و نشان دهنده فرهنگ نوکیا برای عرضه و تولید محصولات این شرکت است.

اپل – تاریک، تنها و غمگین!

صفحه معرفی محصولات اپل من را افسرده می‌کند، به صفحه معرفی مدل‌های مختلف آیفون نگاهی بیندازید! تمام صفحه از اشکال گرافیکی پر شده و به جز بخش‌هایی که تصاویر سمپل دوربین گوشی را نشان می‌دهد، تصویر دیگری از انسان‌ها وجود ندارد. در صفحه معرفی محصولات آیفون، انسان‌هایی را نمی‌بینید که گوشی‌ آیفون را در دست دارند و در هنگام استفاده از آن خوشحال هستند!

هیچ روحی در فرهنگ معرفی محصولات اپل دیده نمی‌شود، تنها جایی که انسان‌ها در این صفحه حضور دارند، به تصاویر نمونه دوربین برمی‌گردد که در این تصاویر سه ویژگی اصلی و مهم به چشم می‌خورد.

نکته اول آن است که در اکثر تصاویر، انسان‌ها تنها هستند، در تصاویر سمپل دوربین محصولات آیفون، تصاویری از خانواده یا زوج و انسان‌های خوشحال در کنار همدیگر نمی‌بینید، بلکه در تمام تصاویر، انسان‌ها تنها هستند و شاید در برخی تصاویر چند دوست در کنار یکدیگر وجود داشته باشند.

نکته دیگری که در تصاویر نمونه دوربین گوشی‌های آیفون دیده می‌شود، این است که انسان‌ها نمی‌خندند و خوشحال نیستند. در حالت عادی تصاویری از انسان‌ها در صفحه معرفی محصولات آیفون بسیار کم است، در عین حال در همان تصاویر محدودی که وجود دارد، خبری از خوشحالی و سر زندگی نیست، انسان‌ها در این تصاویر اصلاً نمی‌خندند و شاد نیستند. شاید از هر ده تصویر تنها یک مورد در آن وجود داشته باشد که فردی در حال لبخند زدن است وگرنه به جز آن در هیچ کدام از تصاویر دیگر آدم‌ها شاد نیستند!

نکته سوم آن است که اپل به استفاده از رنگ‌های متنوع و محیط یا دکورهای شاد روی نیاورده است. در اکثر تصاویر رنگ‌ها بی‌روح هستند و اکثر تصاویر در تاریکی گرفته شده‌اند.

به این ترتیب با باز کردن صفحه معرفی محصولات آیفون با تعدادی تصویر گرافیکی، متن‌هایی که به معرفی محصول اشاره دارند و تصاویری از انسان‌ها در تنهایی و یک محیط تاریک و بدون لبخند زدن وجود دارند، مواجه می‌شوید. این فرهنگ اپل برای معرفی محصولات خود است.

سامسونگ – رنگارنگ با حضور سلبریتی‌ها

شرق آسیایی‌ها روحیه شاد و فعالی دارند و این فرهنگ آن‌ها در معرفی محصولات مربوط به کمپانی‌های شرق آسیا مانند کشور کره‌جنوبی نیز به چشم می‌خورد. سامسونگ برای معرفی محصولات خود هرچند مانند نوکیا به ویژگی و معانی عمیق زندگی نمی‌پردازد اما از رنگ‌های شاد و تصاویری از دورهمی‌های دوستانه استفاده می‌کند. در واقع فرهنگ معرفی محصولات در سامسونگ مانند مرز میان نوکیا و اپل است که البته به سمت نوکیا تمایل دارد.

برخی مواقع صفحات معرفی محصول سامسونگ تاریک و بی‌روح هستند اما برخی مواقع رنگ‌های شاد، انسان‌های شاد و فضای شاد در صفحه معرفی محصولات سامسونگ به چشم می‌خورد. تلفن‌های هوشمند سامسونگ از نظر رنگ‌بندی در سال‌های اخیر پیشرفت داشتند و ما شاهد استفاده از رنگ‌های روشن و جذاب در میان محصولات میان‌رده و پرچمدار سامسونگ هستیم.

نکته دیگری که در صفحه معرفی محصولات سامسونگ استفاده می‌شود، حضور سلبریتی‌ها و چهره‌های شاخص برای معرفی محصولات این شرکت است، اتفاقی که در صفحه اینستاگرام سامسونگ نیز فراوان دیده می‌شود! به عنوان مثال پرچمداران جدید توسط گروه موسیقی بی‌تی‌اس تبلیغ شدند و یا پرچمداران قدیمی این شرکت را گروه بلک پینک تبلیغ می‌کردند، همچنین در صفحه معرفی گلکسی S21 اولترا نقد و بررسی کارشناس‌ها و یوتیوبرهای قدیمی و متخصص در حوزه تلفن همراه وجود دارد و سامسونگ به نوعی از شهرت آن‌ها برای تبلیغ محصول خود استفاده کرده است.

شیائومی – نماینده دنیای مدرن

شیائومی نماینده دوره مدرن تلفن‌های همراه است. در فرهنگ معرفی محصول این شرکت خانواده و زندگی دیده نمی‌شود اما همه چیز تاریک و یک نفره هم نیست. به نوعی شیائومی هم در مرز میان نوکیا و اپل حرکت می‌کند اما بیشتر به سمت اپل تمایل دارد.

در صفحه محصولات این شرکت تصاویر گرافیکی گوشی موبایل در حالت‌های مختلف بیش از هر چیز به چشم می‌خورد. رنگ‌بندی و بخش‌های مختلف صفحه، پویایی خوبی دارد و در مجموعه حس خوبی به شما می‌دهد. در تصاویری که شیائومی استفاده می‌کند هر چند خانواده یا جمع دوستان کمتر به چشم می‌خورد اما افراد شاد هستند و در فضای مثبتی حضور دارند. نکته جالب در مورد شیائومی آن است که برای تصاویر سمپل دوربین گوشی‌های خود، کمتر از تصویر انسان استفاده کرده و بیشتر تصاویر موجود مربوط به طبیعت و ساختمان‌ها و معماری مدرن شهری هستند.

تصاویر سمپل گوشی‌های شیائومی به معماری مدرن و طبیعت زیبایی شرق آسیا اشاره دارند اما تصاویری هم که از انسان‌ها گرفته شده معمولا در محیط‌های خاص و جذابی است که ویژگی‌های دنیای مدرن در آن به چشم می‌خورد.

با این حساب می‌فهمیم که هر شرکت یک فرهنگ، زبان و یک شیوه منحصر به فرد برای معرفی محصولات خودش دارد. شیوه‌ای که در واقع بیانگر نوع نگاه آن شرکت به محصولات خودش است. نوکیا همچون گذشته محصولات خودش را در جهت آسان‌تر کردن زندگی برای مردم عادی و خانواده‌ها عرضه می‌کند و در تبلیغاتش همواره به این موضوعات توجه دارد.

اپل در تبلیغاتش تنها تکنولوژی و نوآوری‌های جدید دیده می‌شود و نشانه‌ای از اثرگذاری محصولات آیفون بر روی زندگی مردم وجود ندارد. شرکت‌های سامسونگ و شیائومی توجه ویژه‌ای به مسئله تاثیرگذاری محصولات بر روی زندگی ندارند ولی به تکنولوژی هم نمی‌پردازند و در استفاده از محصولات‌شان حال خوب، پویایی و شادابی دیده می‌شود.

7 در مورد “بررسی فرهنگ معرفی محصول برندهای موبایل: از دنیای شاد نوکیا تا انسان‌های تنهای اپل!”

  1. رپرتاژ آگهی نوکیا با چاشنی خاطره بازی
    واقعا خاطره بازی در دنیای موبایل بدون سونی به شوخی نزدیکه.
    قبل سال ٩٠ بود، بازار موبایل نمایندگی سامسونگ تو طبقه اول که هنوز هم همونجا هست، داشتم با گوشی های سامسونگ با اون فونت‌های افتضاح کار می‌کردم، شبیه گوشی های GLX بود، گفتم هیچ وقت سامسونگ تو بازار موبایل به جایی نمیرسه
    این خاطره انگیز ترین داستان شخصی منه از بازار عجیب تلفن همراه

    1. سعید صانعی

      دوست عزیز شما میتونید به صفحه محصولات شرکت‌ها گفته شده وارد شوید، اگر نکاتی به جز موارد گفته شده پیدا کردید به این مطلب لقب رپورتاژ آگهی بدهید

  2. مطلب بیشتر حال و هوای شخصی و نوستالژی داشت تا کارشناسانه یا غیره. البته کاملا موافقم که دنیای نوکیا دنیای قشنگ تری بود انگار ولی مطمین باشید 5 سال دیگ بر فرض تسلا گوشی هاش حکمران شدند دلمون برای دنیای زمان اپل تنگ میشه.

    1
    1
  3. مطلب جالبی بود ولی فکر میکنید چند نفر با دیدن عکسهای اپل افسرده و با دیدن نوکیا شاد میشوند
    بیشتر سطحی نگری است فکر کنم با دیدن قیمت های ایفون بیشتر مردم افسرده میشوند تا چند تا عکس

    1
    1
    1. سعید صانعی

      سلام، من در متن نگفتم ادم‌ها با دیدن عکس‌های اپل یا نوکیا، غمگین یا شاد می‌شوند. فقط در یک جا در مورد خودم گفتم که با ورود به صفحه محصولات اپل افسرده می‌شم که اون هم یک شوخی بود.
      متن به این پرداخته شده که خود این شرکت‌ها با چه دید و نگاهی صفحه محصولاتشون رو ایجاد می‌کنند و این دیدگاه بین دو شرکت نوکیا که صفحه محصولش پر از واژه‌ها و تصاویر مثبته در کنار اپل که این دو مورد رو نداره و تصاویرش همه تاریک و از انسان‌های تنها گرفته شده طبیعتا تفاوت داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH